M
|
indig azon a
nyelven szól az Úr, amelyet megértünk (Ám 7,1-17). És ha az igét, a prófétai
üzenetet nem veszi komolyan a nép, az ítélet szaván beszél. Isten értünk
cselekszik, meg akar menteni az ítélettől, és örök életre vonz, illetve azon
munkálkodik, hogy a mindennapjaink az Ő akarata szerint teljenek. Azt akarja,
hogy az Ő népe úgy éljen, hogy mások is észrevegyék a különbséget, és keressék
az Urat.
Prófétai látomásban jelenti ki az Úr a közelgő ítéletet, amellyel Izráelt
sújtani készül. Látja a próféta Istent teremtő munkája közben, sáskákat hoz
létre, ezeknek lesz a speciális feladata minden zöldet elpusztítani, és ez
által kenyérhiány, éhínség sanyargatja a népet. Azonban a próféta nem kárörvend,
hanem fáj neki mindaz, amit az Úr megmutat, együttérez az elnyomott, kizsákmányolt
szegényekkel, és közbenjár értük. Bocsánatért esedezik, és az Úr meghallgatja
őt. Urunk könyörüljön rajtunk, adjon megtérést, adja, hogy meghalljuk szavát,
és ne kelljen keményebben szólni. Imádkozzunk, hogy ne családok széthullása,
függőségek kialakulása, háborúk kitörése után, hanem már most halljuk meg, amit
az Úr mond. Rendüljünk meg most, és tartsunk bűnbánatot. Isten azt akarja, hogy
megtérjünk és éljünk, és az életünk Róla beszéljen. Hordozzuk mi is imádságban
kortársainkat, a mai embert, ragyogtassa fel az Úr előttünk az Ő kegyelmét.
Azonban ha nem lesz bűnbánat és az Úrhoz való visszatérés, életváltozás,
az ítélet bekövetkezik. A végtelenségig nem lehet halasztani, mert Isten nem
azért ad haladékot, hogy a bűnt szaporítsuk, még nagyobb jólétben éljünk,
másokat nyomorba taszítva. Azt akarja, hogy Jézussal egy minőségileg másabb
életet valósítsunk meg.
Az üzenetet meghallották, akiknek hallani kellett. Ezt jelzik a reakciók.
Bétel papja elmondja a királynak, hogy tűrhetetlen, amit Ámósz beszél. Így nem lehet
viselkedni, így nem lehet beszélni. Mert csak a simogatást, a szeretetről szóló
semmit sem érő langyos beszédet tűrik. A dicséretet, amikor Isten emberei
méltatják még a gonoszságot is. Amikor Isten üzenete szól, amikor az ige
szívünkbe hatol és megmutatja a valóságot, és elmondja, ilyen vagy, az ma is
tűrhetetlen. Ilyen beszédet nem akarunk hallani. Az tűrhetetlen, amikor bűnről,
megtérésről szól valaki, tűrhetetlen, amikor Isten ítélete is megjelenik. Mi
azt akarjuk hallani, hogy Isten meg van velünk elégedve. Elég Neki az üres templom,
az egy évben egyszeri istentiszteletlátogatás. Meg van elégedve a világtól nem
különböző életünkkel. Nincs megelégedve - hirdeti az ige. Azért küld prófétát,
mert változást akar.
Ámószt is megszólítják: Te látnok! Menj el innen! Elküldik a prófétát.
Nem kellesz, menj! Mert az igehirdetőt el lehet küldeni, ez igaz, de Istent
nem. De Ámósz nem ijed meg! Miért? Mert nem magától szól, elhívása és küldetése
van. Ezért nem alkuszik meg, nem igazodik, nem elvárásoknak akar megfelelni,
hanem egyedül az Úrnak. Bár tudnánk mi is ilyen határozottan képviselni Isten
akaratát. Mi a titka? Elmondja, hogy ő nem próféta, csak egyszerű tehénpásztor, de
elhívta őt az Úr. Ez a titok, a mindennapokban is Istennel járt. A tehenek
mellett is meghallotta a hangját, és átélte az elhívást. Ő pedig ment. Ilyen
egyszerű ez. Mindenütt, még a munkahelyen is lehetünk kapcsolatban az Úr
Jézussal, meghallhatjuk, amit mond. A munkában is el lehet olvasni a mai részt
a Szentírásból, és ott is lehet élni, amit kér az Úr.
Megdöbbentő, hogy Istennek elég ennyi, megszólít egy tehénpásztort, és
egyenesen küldi az üzenettel népéhez. Nem képezi ki előbb egy főiskolán. Nem
járatja rétori iskolába, csak küldi, menj, és vidd az igét. Nem tudom, ma
mennyi esélye lenne egy Ámósznak, engednénk-e szóhoz jutni? Valószínűleg mi is
a diplomáját kérnénk, és ha nincs, mehet. Az élet pedig változatlanul megy
tovább. Nem is gondolnánk, hogy magát Istent küldtük el. Vegyük komolyan az Úr
szavát, ne azt nézzük, szépen szól-e, hanem mindig a tartalmára koncentráljunk.
Vállaljuk azt az üzenetet, amit rák bíz az Úr. Ne arra figyeljünk, mit
mondanak mások, hanem adjuk tovább az evangéliumot. Ma is pont erre van
szükség. Akinek van füle a hallásra, az használja, és hallja meg, amit az Úr
mond. Mert a prófétát el lehet ugyan küldeni, de Bétel papja is megtapasztalja
majd az Úr szavának a beteljesedését. Nem azt kell mondani, hogy ilyen nem történhet
velem, velünk, hanem az ige szerit kell cselekedni, akkor elmaradhat az ítélet.
Sok évszázad telt el Ámósz kora óta, és ennek ellenére nem változott
semmi (Lk 15,1-7). Eljött a Messiás, ám a vezető réteg nem tolong körülötte,
nem isszák a szavát, nem kérik az életükbe való beavatkozását. Ők inkább
zúgolódnak Jézus ellen, semmi nem tetszik nekik. Miért? Mert Jézus
életfordulatot hirdet. Nem megerősíti őket eddigi életükben, hanem megtérésre
szólít fel. Ez azt jelenti, hogy a vezetők fölött is Jézus az Úr, és ezt nem
akarják. Mint ahogy ma is sokan ezt nem akarják. Jézus ne szóljon az életünkbe,
mi mindent megoldunk magunk.
Kik keresik fel? A bűnösök, a vámszedők, tehát az elrontott életű
emberek, azok, akiknél ez már látszik is, akiknél ezt már nem lehet titkolni.
Ők bűnösök, náluk van valami baj, ezt mindenki láthatja. Mert azt gondoljuk,
hogy csak ott van baj, ahol az látszik is. Vizsgáljuk meg a szívünket, legyünk
őszinték, és valljuk meg, ha még nem is látszik, de itt van a szívemben a
romlás, a bűn. Ne várjuk meg, amíg láthatóvá válik a tetteinkben is.
Akiknek láthatóan elromlott az életük, akiket ezért megvetettek,
kirekesztettek, azok keresik Jézust. Igyekeznek, hogy hallgassák Őt. Ott vagyok-e
már ezek között, igyekszem-e hallgatni az Urat? Jézushoz igyekeztek, te hová
igyekszel ma? Jézushoz? Rádöbbentél, hogy Őt kell keresni, és ezért Őt teszed az
első helyre? Igyekszel Hozzá, mindent félretéve? Ezek az emberek meglátták, hogy mindennél fontosabb Jézushoz menni. Ki tudja, lesz-e újabb lehetőség, és ezek
akartak gyógyulni, szabadulni, életüket rendbe hozni. Az élet az első, többet
ér a pénznél, maga Jézus mondta, több az élet, mint az eledel és a
ruházat. Igen, több. Mit ér, ha mindent
megszerzünk, amire lehetőségünk nyílik, csak éppen belebetegszünk, rámennek kapcsolataink,
széthullik a családunk, és elkárhozunk?
Ezek az emberek felismerték, hogy mindennél fontosabb az életek Istennel való
helyes kapcsolatba állítása. Mindent megelőz az Istennel való kapcsolat
rendbetétele, a belső megújulás. És ha ez megtörténik, az Úr ereje és vezetése
által elkezdhetjük újraépíteni azt, ami tönkrement, de már a kősziklára,
Krisztusra.
Amikor nehezményezik az Úr mentő szolgálatát, akkor egy juhról mond
példázatot, amelyik elveszett. Nem tudjuk, miért és hogyan történt, de tény, hogy elveszett, elmaradt a nyájtól, nem volt
ott a többi között, amikor a karámba terelte őket. És a pásztor fogja magát,
otthagyja a kilencvenkilencet, és addig megy az elveszett után, amíg meg nem
találja.
Az Úr elveszettnek lát minket, de ebbe nem törődik bele. Fontos és
értékes számára az az egy is. Nem azt mondja, maradt még kilencvenkilenc, hanem
elindul megkeresni azt az egyet. Ilyen Urunk van, így szeret. Vállalja csak
érted a fáradságot, veszélyezteti életét, sőt, majd meg is hal érted a
kereszten.
Öröm van a mennyben egy megtérő bűnös miatt, add, hogy neked örüljenek.
Isten szemében érték vagy, bármerre jársz is, és bármennyire megtépázott is az
élet. Ő megkeres, te pedig engedd, hogy visszavigyen a nyájba. Nemcsak
elveszett, hanem megtalált bárány is van. Mi is lehetünk megtaláltak. Az is benne van, hogy mi is keressük az egy
elveszettet, menjünk utána, amíg meg nem találjuk.
SZÁZ JUHOCSKÁM
1.
Száz juhocskám mind együtt legelt.
Egy közülük vajon hova lett?
Valahol a zöld erdőbe’ bent,
A jó útról jaj, de messze ment!
2.
Megyek, megyek, megkeresem őt,
Bejárom az erdőt és mezőt.
Legyen az út bármilyen kemény,
Juhocskámat visszahozom én.
3.
Visszahozom az én vállamon,
Összetörve, sebezve nagyon.
Sebeire balzsamot teszek,
Ó, milyen nagy ez a szeretet!
4.
Ó, milyen nagy ez a szeretet,
Melyet kimondani se lehet,
Ott a béke, ott a nyugalom
Drága, hű szíveden, Jézusom!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése