I
|
smét az Úr
beszédének meghallására szólít fel a próféta, mert hiába szólt eddig, nem
hallották meg (Ám 5,1-27). Mire alapozza ezt? Ha elmondta nekik a beszédét,
csak hallották? Igen, meghallgatták őt, de nem látja az életükben a változást.
Mert az ige meghallása azt jelenti, hogy van változás. Ebben az esetben az Úr azt
várta, hogy a bálványkultusz helyei elnéptelenednek. Nem járnak oda többé az
emberek, és kidobálják a bálványokat, lerombolják a hamis oltárokat, elzavarják
az idegen papokat.
A megtérés is azt jelenti, hogy van változás az életemben, vannak dolgok,
amiket felszámolok, mert látom, hogy nem összeegyeztethetőek az igével, Isten
akaratával. Efézusban sok könyvet elégettek, mert meglátták, hogy az okkult dolgok
nem Istentől valók, azok bűnök, amelyek elválasztanak az Úrtól. A bűntől és annak minden formájától meg kell
szabadulni az Úr ereje által.
Határozott felszólítást hallunk: engem keressetek, és éltek, és követi a
tiltás is, amiben ott a változás, a más irány. Engem keressetek, és ne menjetek
többé oda, ahol a bálványokat imádják, ne vegyetek részt azokon az
összejöveteleken. Benne van az is az
igében, engem keressetek, ha élni akartok, mert én vagyok az Élet. Igen, aki
keresi az életet, Isten felé induljon, Őt keresse, és aki Őt keresi, az meg is
találja, az felismeri, hogy olyat kap, amit senki és semmi más nem adhat meg.
Azért is biztat az Úr az Ő keresésére, mert ha Hozzá fordulunk, Őt hívjuk
segítségül, elmarad az ítélet. Ahogyan
ott elmarad az idegen, nagy birodalom pusztító támadása, úgy elmarad Krisztusért
a bűneinkért való felelősségre vonás. Isten a kereszten Jézuson kérte számon
bűneinket. Keressétek az Urat, és éltek - megismétlődik a felszólítás, Istennek van
hatalma megőrizni benneteket, de ha nem keresitek Őt bűnbánattal, hiába mentek
a kultuszhelyekre, Bételbe és a többi istentiszteleti helyre. Senki és semmi
nem segíthet rajtatok. Igen, ha nincs megtérés és visszafordulás a bűn útjáról,
semennyi istentisztelet, templomlátogatás, különleges alkalmak szervezése sem
segít. Csak egyedül a kegyelem.
Keressétek a jót, és a ne a gonoszt, akkor veletek lesz az Úr - a jó
keresése Isten és az Ő akaratának a keresése. Azt keressék, és arra
figyeljenek, amit Isten az igében kijelentett nekik, és ahogyan elődeik
megélték az Úr szavát. A rossz keresése a pogány népek életformájának a
követése, amikor a nem hívők lesznek a minta, és hozzájuk igazodnak. Keressük
mindig azt, ahogyan az Úr Jézus élt, figyeljünk az Ő útmutatására.
Ez fontos, mert Izráel népe megtartotta ünnepeit, voltak összejöveteleik,
de Istennek ez nem tetszik. Így szól: „Gyűlölöm, megvetem a ti ünnepeiteket, és
nem gyönyörködöm a ti összejöveteleitekben” (21). Ez nagyon megdöbbentő, hiszen
az Ő nevében jönnek össze, az emberek úgy gondolják, mindez tetszik Istennek, és
közben a hideg rázza ki, gyűlöli ez egész ceremóniát. Miért? Mert Ő nincs
jelen, nem Róla szól az egész, csak egy jót szórakoznak. Vajon mit mond az Úr a
mi alkalmainkra?
Az Úr az Isten országába való bejutást a mi felelősségünkké is teszi (Lk
14,15-24). Rámutat: nem bízhat senki származásában, vallási hovatartozásában,
hanem csak egyedül a kegyelemben. Az Úr Jézus hívogat az Országba, de nekem
kell a hívó szót meghallani és felismerni a belépés szükségességét, sőt, azt,
hogy ez mindennél fontosabb. Rajtam múlik, hogy a földi élet szempontjából
fontos, sürgős dolgokat alárendelem-e az Isten országának. Meglátom-e, hogy amikor
Jézus keres és hív, semmi sem lehet fontosabb? Ha igen, ha bármit elé teszek az
Úrnak, magamat zárom ki a Vele való örömből, az örök életből.
A nagy vacsora példázatán keresztül mondja el mindezt, és helyezi a
szívükre a döntés komolyságát. Egy ember nagy vacsorát készített, és amikor
minden kész, vagyis a meghívottaknak csak meg kell jelenniük, akkor küldi a
szolgáját, hogy hívja el azokat, akiket már korábban értesített erről az
alkalomról.
A szolga megy, és örömmel mondja, immár minden kész, gyertek, csak jönni
kell, és végre együtt lehettek a Gazdával. Csodálatos alkalom vár rátok, a
Gazda mindent elrendezett, vár benneteket. Ez a szolga az Úr Jézus Krisztus, Ő
hívogat és mutat rá: minden kész, minden feltétel adott a vacsorára való
belépéshez. A kereszten rendeződött el minden, ott lett kifizetve a belépő. És
ott kapjuk meg a menyegzői fehér ruhát. Csak menni kell, ez a mi dolgunk.
A meghívás pillanata azt jelzi, hogy a szolga akkor toppan be, amikor épp
nem várják, mindenki el van foglalva fontosabbnál fontosabb dolgokkal.
Tulajdonképpen a mindennapi élet dolgaival, amik önmagukban fontosak. Azonban
meg kell tanulni, hogy a Gazdánál, az Úrnál semmi sem lehet fontosabb. Ebben a
pillanatban kiderül, kihez, mihez kötődik a szívem, ki vagy mit szeretek
igazán? Ezek az emberek mindent jobban szerettek, mint a Gazdát. Nem tudták félretenni fontosnak vélt dolgaikat a meghívás, a vacsora kedvéért. Annyira
betöltötte lényüket a föld, az új ökrök megléte és a házasság, hogy nem tudták
ezeket elhalasztani. Mi tölti be a szívemet? Mi a fontosabb Istennél? Mi az,
ami miatt nem hallom meg a hívást, vagy nem mozdulok, amikor az Úr hív? Annyi minden fogva tud tartani. Mert ezek az
emberek társadalmilag szabad polgárok voltak, szívük szerint azonban rabok.
Minek vagyok a rabja?
Ments ki, nem mehetek, mondják a szolgának, azt gondolják, a Gazda majd
hozzájuk igazodik. Jó tudnunk, hogy Isten nem igazítja hozzánk időpontjait, nem
helyezi át az alkalmat, de nem is marad el. A vacsora meg lesz tartva, mert
annak van az ideje, és minden kész, de akiket odavártak, kimaradnak. Nem az
örök élet marad el, hanem te maradsz ki belőle, ha nem hallod meg az Úr
hívását, ha mást fontosabbnak tartsz.
Nem marad üres a vacsora terme, lesznek vendégek, mégpedig olyan emberek,
akik álmukban sem gondolták, hogy oda kerülnek. Olyan vendégsereg gyűlik össze,
akik magukat nem tartották méltónak, de alázattal, bűnbánattal elfogadták a
meghívást. Ezek nem tudnak mit felmutatni, nincs mivel büszkélkedniük. Ezek
bűnösök, és ilyen bűnösöket vár ma is az Atya. Ez a példázat az esélyről szól,
igen, bárhol legyél is, van számodra esély, az új életre, az üdvösségre. Ezt az
esélyt az Úr Jézus kínálja. Nem számít, hol voltál eddig, talán te is az utcán vagy az utak mellett éltél eddig, Isten nélkül, reménység nélkül. Halld meg: az
Úr hív, mert még van hely. Van számodra
is hely, gyere, hogy ne maradjon üres! Van hely, megy haza a szolga, és jelenti
a Gazdának, és ez örömhír mára: van hely, Isten neked is készített helyet. De
van-e nálad hely az Ő számára?
VAN MÉG HELY OTT
1.
Van még hely ott, mely téged béfogad,
Lásd, Jézus menyegzőre hívogat,
Vár ott a hely! Ó, jöjj, ne vesztegelj!
2.
Az est közelg, a nap hamar leszáll,
Az árnyak nőnek, ím az éj beáll.
Vár ott a hely! Ó, jöjj, ne vesztegelj!
3.
A szép terem felékesítve már,
A Vőlegény vendégül egyre vár.
Vár ott a hely! Ó, jöjj, ne vesztegelj!
4.
Már megtelik a menyegzői ház,
Még vár a hely, siess, ne tétovázz!
Vár ott a hely! Ó, jöjj, ne vesztegelj!
5.
Az ajtó nyitva, befogadni kész,
Testvér, siess, siess, hogy el ne késs!
Vár ott a hely! Ó, jöjj, ne vesztegelj!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése