2019. március 14., csütörtök

Engem kövessen!


A
z előző fejezet egy ígérettel zárult: nem fogjuk elhanyagolni Istenünk házát (Neh 11,1-36). Nemcsak a magunk dolgaira figyelünk, hanem törődünk Isten országával is. Odafigyelünk rá, végezzük a szolgálatot a templomban, és keressük az Urat. Nem fogjuk elhanyagolni azt jelenti, járunk bele, hallgatjuk az Úr szavát, és bemutatjuk bűneinkért az áldozatot, és tartjuk a kapcsolatot. Nem hanyagoljuk el - azt is üzeni, átélem, hogy folyamatos kapcsolatra van szükségem. Vágyakozom az Úrra, és nem helyezek semmit elé. Nem engedem, hogy bármi fontosabb legyen, vagy az élet dolgai úgy körülfogjanak, hogy az Úrra, a gyülekezetre nem marad idő.
Jó ma komolyan vennünk Izráel népének ezt a fogadalmát és oda is figyelni rá. Mert olyan könnyen Istenről feledkezünk meg, elkezdjük Őt hanyagolni. Kihagyjuk az istentiszteletet, mert valami előrébb való, mint az Úr. Gyakran ez nem is szándékosan történik, hanem hanyagolás lesz. Tele van a szívünk örömmel, jó az Úrral lenni, vágyakozunk is az ige után, de bejelentkezik a környezet, ne menj mindig, foglalkozz velünk is. És engedünk a hangnak, előbb egyszer, aztán egyre sűrűbben elmarad az ige. Sok esetben akkor érkeznek a családtagok, amikor istentiszteletre szeretnénk menni, de nem akarjuk elutasítani őket. Pedig lehetne azt mondani, jöjjenek korábban vagy későbben. Nekünk kell ragaszkodni ahhoz, és ügyelni, hogy el ne maradjak az alkalomról. Könnyű elmaradni, és sokkal nehezebb visszatérni. Ha elmaradunk, a gonosz sokféle módon tesz arról, hogy már ne találjunk vissza. Szükségünk van erős elhatározásra és kitartásra.
Nem volt könnyű a fogságból való hazatérés után, szinte a nulláról kezdték újra az életet. Mindenki igyekezett oda, ahol valamivel gyorsabban tudott boldogulni, ahol a családi örökség volt. Jeruzsálembe kevesebben mentek, de amikor látták, hogy nincs elég lakosa a fővárosnak, Isten városának, igyekeztek megoldani a problémát. Voltak, akik önként jelentkeztek, nem onnan származtak, de vágyakoztak Isten városában élni. Ez magával hozta, hogy a templomhoz is közel vannak. Jó közel lenni az Úrhoz. Jó látni, hogy vannak, akik önként mozdulnak az Úrért. Vajon én mozdulok-e? Azért teszem-e, amit teszek, mert szeretem az Urat? Ne kényszerből vagy megszokásból, hanem Isten iránti szeretetből tegyem, amit teszek. A mindennapi életben is jó, ha nem csak rutinból végezzük a dolgainkat, vagy azért, mert nincs más, és akkor bosszankodunk, hanem szeretetből. Márta szíve duzzogásból végezte a szolgálatot, úgy érezte, tenni kell, meg kell felelni az elvárásoknak, és nem az Úr Jézus iránti szeretet serkentette.
Vannak, akik sorsvetés által kerülnek a fővárosba, de mennek, mert felismerik, hogy ott a helyük. Mennek papok és léviták is, mert szolgálattevőkre is szükség van. Ezek az emberek megértik: mehetek én. Ne mindig mástól várjam, hogy szolgál, elvégzi az Úrtól kapott feladatot, hanem mehetek én is, tehetem én is. Ezek az emberek mentek, mert ott volt a helyük. Ez azt is jelentette, hogy ismét újat kellett kezdeni, amikor hazajöttek, letelepedtek, kiépítették lakhelyüket, és most az Úr beviszi őket a városba, ahol ismét újra kell kezdeni. És ők ezt vállalják. Nincs zúgolódás. Mozdulnak. Miért? Mert összhangban vannak az Úrral, és készek engedelmeskedni nekik. Nemcsak a maguk kényelmét keresik és nézik, hanem azt, amit az Úr akar. Ezek az emberek rugalmasak, ha Isten indít, megyek. Ábrahám is így tett, engedett Isten hívásának, pedig már évtizedek óta Háránban lakott, de ment, mert az Úr szólt.
Az ünnepen görögök, tehát nem zsidó származásúak is jelen vannak (Jn 12,20-26). Ők már megismerték a zsidók Istenét, és eljöttek imádni Őt. Nem azért jöttek, hogy eltöltsenek néhány napot a városban, nézelődjenek, vagy csak eleget tegyenek a hagyományoknak. Ők Istenre vágyakoznak, imádni jöttek. Milyen szívvel vagyok jelen az istentiszteleten? Milyen szívvel veszem kézbe az igét? Mindig az Urat keresem, és Vele szeretnék lenni?
Még többet akarnak ezek a görögök, Jézust látni. Nem elég nekik a templom, hanem Jézussal akarnak találkozni. Már hallottak Róla, és szeretnék megismerni, sőt, a szövegből úgy tűnik, hogy hazájukba hívják. Jöjjön velük, hogy népük is megismerhesse Őt, Isten akaratát. Jézusra van szükségük, keresik Istent, és meglátták, hogy Jézusban jelen van. Őáltala megváltozhat az életük. Ezek az emberek becsületes, rendes polgárok voltak, mégis szükségük van Jézusra. Nemcsak a szélsőséges eseteknek kell a kegyelem, hanem mindenkinek. A gazdag ifjú rendes volt, és mégis Jézus kellett neki, ám ő inkább az eddigi életét választotta. Nem akart dönteni a jelenlegi világ és Jézus között. Vagyis döntött, de nem Jézus mellett. Te hogyan döntesz? Kit és mit választasz? Ezt a világot, mert annyi mindent kínál, kényelmessé teszi az életünket? Vagy Jézust hívod, mert látod, hogy a sok külsőség mögött a szívben jelen van a bűn, és amíg ez meg nem oldódik, bármit is teszünk, nem lesz igazi változás.
Megteszel-e mindent, hogy láthasd, jobban megismerhesd Jézust? Ezek az emberek a tanítványokhoz fordultak, tőlük kértek segítséget. Keresd a tanítványokat, kérd, hogy segítsenek közelebb Jézushoz. Vedd és olvasd a Bibliát, benne bizonyságtételek hangzanak el arról, amiket Jézus tett és tanított.
Talán nem azonnal értjük az Úr Jézus válaszát, de belőle megláthatjuk, hogy elhívják Őt, egy másik országba. Ezért beszél az Úr az Ő megdicsőíttetésének órájáról úgy, hogy az már eljött. Eljött az ideje a keresztnek, és Ő nem tér ki előle. Nem a görögökhöz kell most menni, hanem a Golgotára, a pogányokért is. Nem a könnyebbet keresi Jézus. Nem tér ki a kereszt elől, és nem is az emberi tanácsokra figyel, hanem az Atya akaratára. Csábító ajánlat, menjen el máshová, lépje át a határt, és ott biztonságban lesz. Talán még nyitottabb szívvel is fogadják, sok lesz az érdeklődő. És az Úr nem megy, mert tudja, miért jött. Tisztában van a küldetésével, és soha nem a könnyebbséget kereste. Végigjárja a keskeny utat, mert nemcsak hirdette, nemcsak tőlünk várja, hogy járjunk rajta, Ő is azon megy.
A gabonamagnak meg kell halnia, így fog bőven termővé válni. Isten gyermekei nem félthetik az életüket. Isten országának titka az önmagukat elvesztő életek. Ez valósul meg az Úr halálával, és pünkösd után, amikor a tanítványokat üldözik és megölik. Életük, Krisztusért vállalt szenvedésük és haláluk magvetés lesz. Ébredést várunk, de van-e ilyen magvetés? Földbe kerül-e a gabonamag? Meghalunk-e magunk számára, mert élet mindig szenvedésből és halálból fakad.
Mit szeretek? Mihez ragaszkodok? Jézust szeretem mindennél jobban, és Őhozzá ragaszkodom, vagy a magam életét, ezt a világot és annak javait? Jézus elengedi ezt a világot, Isten országához ragaszkodik. Mi az első, a világ, a magam élete, vagy az Úr? Látjuk-e az örök életet, vagy csak ennek a világnak a határáig terjed a látásunk? A hívő ember nem csak ennek a világnak a polgára, nincs itt állandó lakhelye, hanem vándor, a cél a menny, Isten világa. Ezen a földön pedig a tanítvány feladata, amit az Úr mond: engem kövessen. Engem kövessen, életben és halában egyaránt. Kit követek? Kire figyelek, kinek a nyomában haladok? Az Úr így szól: Kövess engem! Ne embereket, felekezeteket, hanem Jézust!



KRISZTUSOM, KÍVÜLED


1.  
Krisztusom, kívüled nincs kihez járulnom,
Ily beteg voltomban nincs kitől gyógyulnom,
Ezer fekélyemből nincs kitől tisztulnom,
Veszélyes veremből végre szabadulnom.

2.  
Gyújtsd meg szövétnekét áldott szent Igédnek,
És virraszd fel bennem napját kegyelmednek:
Igaz utat mutass nékem, szegényednek,
Járhassak kedvére Te szent Felségednek!

3.  
Várlak, Uram, azért reménykedő szívvel,
Miként a vigyázó virradást vár éjjel.
Hozd fel szép napodat holnap is jó reggel,
Szolgáljalak Téged készségesebb szívvel!

4.  
Dicsértessél, Atyánk, égi magasságban,
Mi Urunk Krisztussal mind egy méltóságban,
És a Szentlélekkel mind egy hatalomban,
Háromság egy Isten, áldj meg dolgainkban!

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése