J
|
ózsué
utolsó beszédét olvassuk, tudja, letelt az ideje és szolgálata (Józs 24,1-15).
Isten igéjével áll a nép elé, és majd egy csodálatos hitvallást hagy maga
után. Józsué az Úrnak élt, és most is az Úr szavaival búcsúzik. Mózes mellett
megtapasztalta az Úr jelenlétét, és ez egész életében végigkísérte. Tudta,
hogy minden Isten ajándéka és munkája az életükben. Mindent Istennek
köszönhetnek. Izráel léte Istent dicsőíti. Így a mi létünk is Isten munkája, és
az életünk lényege nem más, mint Istenkérdés. Ki az én Istenem? Kit imádok,
kinek engedelmeskedem?
Maga az Úr szólítja meg a népet Józsuén keresztül. Elmondja Izráel történetét, és ebből
meglátjuk Isten kegyelmét felragyogni. Minden kegyelem. A legnagyobb, hogy
Istennek terve van velünk. Lehajol, és megismerteti magát. Nincs nagyszerűbb
lehetőség, mint Istent megismerni, és Neki élni. Izráel erre a csodálatos
feladatra lett elhívva, éljenek Istennek, és egyre jobban ismerjék meg Őt. Isten tettei által mélyíti el népe szívében
az Ő ismeretét.
Az ember azért él, hogy rádöbbenjen: van élő Isten, és
amikor ez eljut a tudatáig, igyekezzen Őt megismerni. Annyi mindent megismer az
ember. Már a világűrt és más égitesteket tanulmányoz, igyekszik minél jobban
feltárni titkukat, azonban Isten megismeréséhez semmi sem fogható. Szánunk erre
elég időt és energiát?
Izráel atyái is idegen, pogány isteneket szolgáltak, mielőtt
az Úr kihívta őket földjükről. Ahhoz, hogy az igaz Istent megismerjük, az Ő
önkijelentésére van szükség. Enélkül a bálványok sötétségében botorkálunk. Csak
Ő tud világosságot gyújtani szívünkben, és ezt már Krisztus által viszi végbe.
Az Ő arcán ragyog fel Isten világossága előttünk. Igyekezzünk megismerni az Úr
Jézus Krisztust, és akkor megismerjük az Atyát is. Azért lett emberré Jézusban,
hogy könnyebben megismerhessük Őt. De keressük-e? Rádöbbentünk-e már arra, hogy nem
mindegy, kiben vagy miben hiszünk. Sokan úgy gondolják, mindegy, mert valamiben
hinni kell. Isten azonban azt akarja, hogy Őt, az élet Urát ismerjük meg,
Őbenne található az élet teljessége, és Általa jutunk örök életre.
Az Úr Jézus által szabadulhatunk meg a bűn
rabszolgaságából. Ahogyan Izráel sem tudott maga szabadulni Egyiptomból, úgy mi
sem. A bűn egyiptoma erős, csak Jézus által van szabadulás. De nemcsak szabadulás, hanem megtartatás is.
Mennyi minden Izráel ellen fordult, miután kijöttek Egyiptomból. A gonosz
mindent megpróbált, hogy elveszítse őket. És ez mutatja: ne gondoljuk, hogy a
szabadulás után sátán nyugton hagy. Zsákmányáról nem mond le, mindent
megpróbál, hogy Istentől elszakítson és elveszítsen. Változatosan támad a
gonosz, van itt természeti esemény, hadsereg támadása és hamis próféta
ügyködése. De ezeket a próbálkozásokat az Úr elhárította. Amíg Hozzá kiáltok,
és Nála keresek oltalmat, addig megtartatom. Miután megmenekültek és bevonultak Kánaán földjére, megtapasztalták
Isten gondoskodását, országa hatalmát. Így tapasztalhatjuk meg mi is mindezt.
Isten országban nem a megélhetés miatti félelem az úr, hanem a bőség feletti
örvendezés.
Mindezeket Józsué is átélte, személyes vallomásként beszél
ezekről. És tudja, hogy az Úr velük marad, minden a nép hűségén és
engedelmességén fog múlni. Józsué látja, hogy az idegen istenek, a bálványok,
vagy másképp ennek a világnak a fejlődése mindig is veszélyt fog rájuk jelenteni.
Nekik kell meghozni a döntést, hogy az idegen isteneket elutasítják és
elvetik. A világ bálványai minket is fenyegetnek, de aki megismerte az Úr
kegyelmét, az tud ezekre nemet mondani. Mivel Józsué személyesen ismeri az
Urat, bárhogyan is dönt a nép, ő előre megvallja hitét. Meghozza a döntést: én
az Úrnak szolgálok. Te kinek? Milyen döntést hozol? Megvárod, mit mondanak a
többiek, vagy bátran előlépsz: én és az én házam népe az Úrnak szolgálunk?!
Isten Jézusban csodálatos dolgot hozott létre, a válaszfal
ember és ember között leomlott (Ef 6,5-9). De ezt csak Jézusban láthatjuk. A
Jézusban való élő hit, a Neki való élet nélkül ez nem látható, nem tapasztalható.
Ahol nincs jelen Jézus, ott maradnak a válaszfalak, sőt, újak épülnek. Minden
válaszfal Benne omlik le. Igen, a kőfalak a Krisztusba vetett hit által
leomlanak.
Ahol Jézus Krisztus az Úr, ott új kapcsolatok alakulnak ki,
megtörténik a csoda, rabszolga és szabad testvérré lesz, és egymás mellett
ülnek gyülekezetben. A maguk társadalmában ez nem lehetséges, de Isten
országában igen. Itt már nincs különbség. Tulajdonképpen ez a hitünk
tesztje. Ha van különbség, ha még a
társadalmi, vagyoni helyzet a lényeges, nincs jelen Krisztus. Ez akkor is így
van, ha közben az Ő nevére hivatkozunk. El kell gondolkodnunk, amikor
évszázadokon keresztül még a templomban is ki volt jelölve a hely, ki hová
ülhet, milyen bizonyságtétel volt ez? Vajon ott volt-e az Úr? Ahol Jézus jelen van, nincs ilyen megkülönböztetés,
mert Ő mindig a bűnösök közt van jelen. Nem az emberek ruhája a lényeg az
Úrnak, hanem a szívük tartalma. Aki megtört szívvel jön, azt az Úr irgalommal
fogadja.
Azt is megmutatja a mai ige, hogy az evangélium változást
vitt végbe az emberekben. Az ige lényege a változás, és ez a keresztyén élet
lényege is. Változás és változtatás nélkül csak elméleti a hitünk, csak egy
élettelen vallás. Ezt a változást a feltámadott Úr viszi végbe azokban, akik
befogadják Őt. A változás hosszú távon meghatározza az emberekhez való viszonyt.
Azt jelenti, hogy Krisztussal a szívemben már a rabszolgaságot is másképp élem
meg. Már nem ellenség a gazdám, úgy végzem a munkám, hogy Krisztust látom, Neki
szolgálok. A megtért rabszolga élete bizonyságtétel. Íme, lehet másképp is. A
körülményem nem változott, de a szívem igen.
Ez a lényeg! Változik-e a szívem? A körülmény határozza meg a magatartásomat,
vagy a megváltozott életem hat a körülményeimre?
A megtért rabszolgatartó is másként tekint a rabszolgára,
embert lát benne, és elhagyja a fenyegetést, az erőszakot. Az Úr tanítványa másképp él, akkor is, ha a
környezete még nem tart ott. A Krisztusban élő gazda mar nem arra hivatkozik,
hogy mindenki így tesz, az Ő mintája már Krisztus. Ő azt figyeli, hogyan tenne
Jézus? Az én Gazdám Jézus, ez a
hangsúlyos, ezt tartom szem előtt. Az én életemnek is van Gazdája. Eddig úgy
élt, hogy a maga ura volt, mostantól Krisztus a Gazdája az életének. Ki az én
gazdám?
Bár bűn és kín gyötör
1. Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem, A Sátán
életemre tör: Kétségbe nem
esem.
2. Bár vétkem súlya nagy, Mégis hozzád jövök. A bűnnek
gyűlölője vagy, De kegyelmed
örök.
3. Az én erőm kicsiny, S a bűn erős nagyon: Te tudsz s
akarsz segíteni, Hát segíts ba-
jomon!
4. Az ég oly messze van, Még messzebb tőled én, De szent
igédben írva van, Hogy ir-
galmad enyém.
5. Nem félek senkitől, Hisz te vigyázsz reám, Már bánat és
gond sem gyötör: Meghall -
gatod imám.
6. Jézusban bízva én szívemet átadom, Mert így, tudom:
akármi ér, Atyám szeret na -
gyon.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése