2011. február 15., kedd

Érdemes

A
z előző fejezetben Ézsaiás az Asszír fenyegetettségből való megmenekülést írta le, rámutatva, hogy érdemes Istenben bízni, mert népét soha nem hagyja cserben. A Lélek kiáradását is látta Isten embere, aminek hatására átalakul az ember és képessé válik tisztességesen hitben és becsületességben járni. Isten munkáját Izráel minden tagjának meg kell látni, és el kell ismerni a hatalmát. A szabadulás hálaadásra és az Úr előtt való meghódolásra kell, hogy késztessen. Amikor Isten cselekszik az életünkben hálát adunk-e Neki, kész-e a szívünk, hogy zengedezzen az Úrnak?  
Az Istentől való szabadulással, az Úr hatalmával azoknak is szembesülni kell, akik nem bíztak Benne, akik Egyiptomtól vártak segítséget (Ézs 33,13-24). Nehéz szembesülniük a valósággal Isten tényleges hatalmával, félnek a számonkéréstől. Rettegnek, hogy Isten felelősségre vonja őket hitetlenségükért és gonoszságaikért. Már itt is megláthatjuk, hogy nem csupán arról van szó, hogy valaki hiszi, vagy nem hiszi Isten létét, hanem a hite, vagy hitének nem léte meghatározza erkölcsi felfogását, szabályozza tetteit. Aki számára Isten nem élő valóság, annak a parancsolatai sem mérvadóak. Akinek Isten nem tekintély, az Isten szavát, törvényét sem tartja tekintélynek, ezáltal a tíz ige (tíz parancsolat) sem lesz kötelező érvényű a számára. Így azután nyugodtan lehet igazodni a kor erkölcséhez, szellemiségéhez, lehet zsarolni, becsapni, tisztességtelen előnyökhöz jutni. Ez volt a jellemző Izráel vezetőire Ézsaiás korában.
Azonban, Isten szabadításának megtapasztalásakor szembesültek azzal a ténnyel, hogy nem kerülhetik el az Úrral való találkozást. Eddigi életük mérlegre kerül. Ekkor a szívükbe mart a kérdés, „Ki tartózkodhat közülünk perzselő tűz mellett, ki tartózkodhat közülünk örökös izzás mellett” (14)?  Isten válasza így hangzik: „Aki igazságosan él, és őszintén beszél, megveti a zsarolt nyereséget, nem fogad el megvesztegetést, hanem elhárítja a kezével, bedugja a fülét, hallani sem akar vérontásról, befogja a szemét, látni sem akar gonoszságot” (15). Aki kész megváltozni és engedi, hogy Isten Lelke átformálja, annak nem kell Istentől félni. Mert Isten a kegyelem Istene. A megváltozás azt jelenti, hogy most már szakít eddigi életmódjával, és az Úr akarata szerint igazgatja tetteit.
Most már azonban felmerül a kérdés, érdemes-e, és megéri-e becsületesen, tisztességese, Isten akarata szerint élni a mai világban? Nem fog-e mindig ráfizetni a hívő, nem fogják-e mindenben kihasználni? Az igében egyértelmű a válasz lehet és érdemes krisztusi lelkülettel élni. Érdemes nem puskázni, nem becsapni az üzlet feleket, hanem becsülettel, munkával és tanulással megizzadni a győzelemért, az előbbre jutásért. A világ előtt néha úgy tűnik, hogy egyáltalán nem érdemes tisztességesnek maradni, hiszen a csalóknak látszatra minden sikerül. Azonban mi nézhetünk az Úrra és bízhatunk ígéretében, amit mindig beteljesít. „És mindenki, aki elhagyta házát vagy testvéreit, apját vagy anyját, gyermekeit vagy földjeit az én nevemért, a százszorosát kapja, és megörökli az örök életet” (Máté 19,29). A látszat a mindent elhagyás, ezt látta a tanítványok környezete, a valóság a százszoros ígérete, és az örök élet.  Ezt nem lehet csalással megszerezni, „Mert a bűn zsoldja a halál, az Isten kegyelmi ajándéka pedig az örök élet Krisztus Jézusban, a mi Urunkban” (Róma 6,23). A sorrend azonban fontos, előbb a minden elhagyása azután az elhagyottak százszorosa, és az örökség. Isten matematikája pedig ez, a Krisztusért általad elhagyott százszorosát adja a tanítványoknak. Az áldás mértéke attól függ, amilyen az odaadás, az elhagyás készsége.
Tegnap ott maradt félbe a történetünk, hogy az apa elismerte, hitének azért segítségre van szüksége. Hisz ugyan Jézusban, de a történtek után, bátorításra van szüksége. Ez az ember alázattal áll Jézus előtt, elmondja, hogy hisz Benne, de most egy kicsit megtorpant ez a hit, és Jézustól kéri a megerősítést. Bizony nem könnyű mindig hinni, hogy az átélt kudarcok után, megoldódnak problémáink. A vérfolyásos asszonynak inkább erősítette a Jézusba vetett bizalmát, az emberektől megtapasztalt kudarc. Mire Jézushoz ért, elég volt számára egy érintés.
Jézus tettével erősíti az apa hitét, ráparancsol a tisztátalan lélekre. Ezáltal mindenkinek meg kell látni, hogy Ő teljhatalommal rendelkező Úr. Szavának sem a betegség, sem a gonosz nem állhat ellen. Jézus teljhatalmát nem az ember ellen, hanem javára használja. Így azután mi is bátran jöhetünk Hozzá. Sőt adja az Úr, hogy ez a történet elvégezze bennünk, hogy jöjjünk is Jézushoz, mert csak Ő tud rajtunk segíteni. Az életünket nyomorgató gonosz felett Neki van hatalma, és Ő meg akar tőle szabadítani, de nekem kell Hozzá jönni, és kérni a szabadítást. A gonosz mindent percet és lehetőséget felhasznál az ember gyötrésére, itt is tudja, hogy távoznia kell, de még megrázza a fiút. A gonosz gyakran, még utoljára megrázza az életünket, tudja, hogy már nem árthat, mert elrejtettünk Krisztusba, és mennie kell, de emlékezetessé kívánja tenni az ott létét. Mivel az Úr jelen volt, szeretetével csillapítja a gonosz utolsó támadását, és helyreállítja a fiút. Innentől új időszámítás kezdődik az életében. A felszabadult életnek Jézust kell szolgálnia, mert csak Őbenne kapjuk meg a védettséget, a rejtettséget.
A kudarcot valló tanítványok megkérdezik Jézust tehetetlenségük okáról. Bántja őket a kudarc. Bárcsak minket is bántana a sok kudarc, és ott lenne bennünk a hiba kijavításának a készsége. Azért kérdik az Urat, mert nem akarnak még egyszer így járni. Lényük mélyén érzik, hogy ennek nem így kellett volna lenni. Mi gyakran beletörődünk a vereségbe, pedig mi is odamehetünk Jézushoz és megkérdezhetjük a kudarc okait.
Jézus elmondja mi volt az ok. Rámutat, hogy a gonosszal, annak minden formájával szemben az ember tehetetlen. A kérdés így hangzott: „Mi miért nem tudtuk kiűzni” (28)? Ebben benne van a kudarc oka is, azért, mert ők akarták kiűzni, a maguk erejére építettek és Krisztusra. Ezért mondja az Úr, hogy csak imádsággal űzhető ki. Ez azt jelenti, hogy az imádkozó Istenhez fordul, Ráhagyatkozik, és az ima által összeköttetésben van az Úrral. A gonosz fölötti győzelem titka, az imádság általi összeköttetés Jézussal, és a jelenlétében, hatalmában való bizalom. Azaz, hiszem, hogy itt nem én cselekszem, hanem az Úr általam.


Imádkozz minden reggel

Imádkozz minden reggel, imádkozz délben is,
imádkozz minden este, imádkozz szüntelen.

Adj hálát minden reggel, adj hálát délben is,
adj hálát minden este, adj hálát szüntelen.

Kérjed őt minden reggel, kérjed őt délben is
Kérjed őt minden este, kérjed őt szüntelen.

Dícsérd őt minden reggel, dícsérd őt délben is,
dícsérd őt minden este, dícsérd őt szüntelen.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése