T
|
ovábbra is
önmagával szembesíti Izráelt az Úr, lássák meg kik is ők valójában (Ez
22,23-31). Most a próféták, papok, elöljárók életéről lebbenti fel a próféta a
fátylat. Kiderül, hogy nem úgy éltek, ahogyan az Úr elvárta, és nem azt tették,
amit Isten szolgájának tenni kellett volna.
A próféták,
akiknek Isten aktuális üzenetét kellett volna hirdetni, megélhetési prófétákká
váltak. A királyi udvar szolgálatába álltak és azt mondták, amit a király vagy
a nép hallani akart. A lényeg az volt, hogy jól megéljenek, ezzel félrevezették
az embereket is.
Jó nekünk is beletekinteni az Igébe és meglátni vajon mi motivál az Úr
útján? Mi az, ami fontos a számomra? Nem tettem-e én is első helyre a
megélhetést, és az Úrnak való szolgálatot pedig ennek rendeltem alá? Csak az a
lényeg, hogy jól megéljünk, és elsikkad Isten üzenete, csak addig vállaljuk,
amíg nem lesz kellemetlen, amíg nem veszélyezteti jólétünket. Lelkeket esznek,
mondja az Úr, pedig, lelkeket menteni kellett volna. Mentjük-e mi mai
tanítványok a lelkeket? Fontos-e számunkra, hogy minél több embert az Úrhoz
vezessünk? Látjuk-e, hogy üdvösségről, örök életről van szó, vagy mi is
elfogadjuk a világ álláspontját, magánügy, ki, mit hisz, ki milyen úton jár?
Az Úr számon kéri papjain törvényének megtartását, erőszakot követtek el
rajta, vagyis nem vetették el, csak a maguk szájíze szerint értelmezték. Arra
gondoltam, vajon hogyan látja az Igéhez való viszonyulásunkat Urunk? Hányszor
mi is a magunk szája íze szerint értelmezzük, ami jó, ami ígéret azt szeretjük
olvasni, arra hivatkozunk, de ami elvárás, ahol az Úr parancsa szól, hányszor
nem úgy értjük, ahogyan írva van. Ha egy Ige összeütközésbe kerül
szokásainkkal, vagy változtatásra ösztönöz, azt mondjuk, nem kell szó szerint
érteni. Aki egy kicsit járatos az eredeti szövegben, keres más fordítási
lehetőséget. Álljunk meg egy pillanatra, és engedjük, hogy megragadjon az Ige,
hogy tekintély legyen a számunkra és ne kimagyarázni, hanem megcselekedni
igyekezzünk.
Júda népe odáig jutott, hogy elveszítette bűn látását, már mindent
elfogadott, már nem tudott különbséget tenni a jó és a rossz, tiszta és a
tisztátalan között. Amikor felhígul az Ige, amikor nem tekintély számunkra,
átalakul az értékítélet is. A korábban tisztátalannak vagy rossznak tartott
dolgok semlegesnek számítanak, belopakodnak az emberek életébe és elfogadottá
válnak. Isten azonban nem változtatja meg törvényét. Jó végig gondolni, hogy az
Úr napja milyen jelentőséggel bír a számunkra? Fontos-e még, hogy azon a napon
az Úrral legyünk, keressük akaratát és Neki szenteljük életünket. Vagy már ezen
a napon is csak néhány perc jut az Igének, a többi pedig a saját ügyeinknek. A vasárnap azért adatott, hogy átéljük,
valóban feltámadt az Úr, és ebből a tapasztalatból, a Vele való közösségből
erőt merítsünk a szolgálatra. Azért állít ide minket az Úr, hogy világítsunk,
mint a lámpás. Ragyogjuk az Úr fényét ebbe a sötét világba.
Vajon ma talál-e urunk résre állókat, imádkozókat, akik népükért,
egyházukért, a gyermekekért, fiatalokért, a különféle szenvedélyek rabjaiért,
és minden elveszettért könyörögnek, tusakodnak? Ma is keresi Urunk az
imádkozókat. Szeretnénk ébredést, de fontos-e annyira, hogy készek vagyunk érte
egyénileg és közösségileg is tusakodni? Tudunk-e imádkozásra időt
szentelni? Az Úr ma is ezt mondja: „Az
aratnivaló sok, de a munkás kevés: kérjétek tehát az aratás Urát, hogy küldjön
munkásokat az aratásába” (Lk 9,37-38).
Az apostol végére ér levelének, még köszöntéseket, útmutatásokat vet
papírra (1Kor 16,14-24). Szívükre helyezi, hogy minden dolguk szeretetben, azaz
agapéban menjen végre. Az agapéról korábban részletesen írt, most ismét a
szívükre helyezi. Azt mondja, hogy ne muszájból végezzék dolgaikat,
szolgálatukat, ne azért, hogy túl legyenek rajta, hanem az Úr iránti
szeretetből. Mindennek akkor van értéke, ha a Krisztus iránti szeretet
motiválja. Az alkalmakból is akkor nyerünk áldást, ha az Úrért megyünk, ha Vele
akarunk együtt lenni.
Ha kiesünk Krisztusból nem tudunk szeretetből cselekedni, hiszen a magunk
erejéből nagyon nehéz mindent szeretetből végezni. Ám, ha Krisztusban vagyunk,
minden megváltozik, átéljük, hogy Ő is szeretetből mosta meg tanítványai lábát,
megtette, azt, ami nem az ő feladata volt. Tulajdonképpen gyakran ott
mutatkozik ki az agapé, amikor elvégezzük, azt, amit nem nekünk kellene, vagy
ami számunkra méltóságon aluli, de az Úrért megteszem.
A köszöntő sorokban kifejezi Pál, hogy gondol a rég nem látott
testvérekre, számára most is fontosak. Egy-egy üdvözlet sokat jelenthet, általa
kifejezhetjük, fontos nekünk a másik. A végén még hangsúlyozza, nem az a lényeg
mit teszünk, milyen a teológiánk, hanem szeretjük-e az Urat. Áldás részesei
csak érte leszünk. Végül a z Úr kegyelmét árasztja feléjük, mert kegyelemből
van életünk, üdvösségünk. Kegyelemből élünk, az számunkra az élettér. Ha
kiesünk belőle, az élettérből esünk ki, olyanok leszünk akkor, mint a partra
vetett hal. Maradjunk meg ma is, a kegyelemben!
Ó, lelkem szent napsugara!
1. Ó, lelkem szent napsugara! Ahol te vagy, nincs éjszaka. Bár földi köd
szakadna fel, S látás elől ne fedne el.
2. Ha csendes est szememre száll S szelíd álomharmat szitál, Gondoljam
azt, Egyetlenem: Nyugodni jó a szíveden.
3. Reggeltől estig légy velem, Nincs nálad nélkül életem; Légy velem, ha
az éj leszáll, Nélküled rémít a halál.
4. Ha egy bolygó, bús gyermeked Gúnyolta szód, mert tévedett, Ne hagyd
bűnben, Kegyelmes, őt, Emeld fel azt a vétkezőt.
5. Virraszd, akit kór súlya nyom, Ki koldus, áldd meg gazdagon; Kit kín
szorít, gyász keserít, Légy álma, könnyű és szelíd.
6.
Jöjj és áldj meg, ha ébredünk S világ útján járunk-kelünk,
Míg jóságod szent tengerén Majd elmerít az égi fény.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése