Z
|
soltárunkban egy súlyos beteg
emberrel találkozunk, megláthatjuk, ő hogyan dolgozza fel, mit kezd a
betegséggel, és mit kezd önmagával (Zsolt 88,1-8). Fontos ez számunkra, hiszen a
tudomány fejlődésével sem számolódott fel a betegség. Nem kerül el senkit, ha
nem is egy formasúllyal találkozunk is vele. A betegség jelen van, de nem új
keletű dolog ez. Meg kell látnunk, hogy a bibliai kor emberei is megbetegedtek,
szenvedtek, sőt meg is haltak. Ez azért lényeges, mert így tudatosul bennünk,
hogy nem mi vagyunk a legszerencsétlenebbek, már az előttünk járók is
szembekerültek a betegséggel, a halállal. A betegség tulajdonképpen a sátán
ajándéka a rá hallgató ember számára. Igen, ezt adta a sátán, mert Isten
ajándéka az örök élet. De mi nem Istennek engedelmeskedtünk, hanem hallgattunk
a sátánra, így a bűncsomag egyik tartalma a test romlandósága, amely a halálban
teljesedik ki. Erre egyedül Istennél van orvosság, amit Jézus Krisztusban
küldött el, és tett elérhetővé a számunkra .
Azt
láthatjuk, hogy ez a súlyos, sőt halálos beteg ember kézbe veszi a betegségét,
nem engedi, hogy a betegség sodorja, vagy uralkodjon felette. Kézbe veszi és
énekké formálja. Megragadott, hogy volt betegség kezdetű dallamuk is. Dallammá
alakították a fájdalmat, a szenvedést. Ez nem azt jelenti, hogy nem volt
szenvedés, hanem azt, hogy nem engedték, hogy a betegség leuralja az életüket.
Kiénekelték magukból a fájdalmat, a szenvedést.
Mostani
szerzőnk nemcsak énekel, hanem az Úrhoz fordul a betegséggel. A betegségben is
Istennel van dolga, tudja, hogy Ő Úr élet és halál fölött. Istennek van hatalma
a betegség felett is, másrészt Ő tesz képessé annak feldolgozására, ad erőt
arra, hogy valami jót hozzunk ki belőle. Mert nem mindegy, hogy a betegség
uralkodik felettem és így teherré válok mások számára, vagy én veszem kézbe, és
igyekszem kihozni belőle az Úr kegyelme által minél többet, hogy áldás,
bizonyságtétel legyek.
A zsoltáros
állapota egyre romlik, ám ő ebben a helyzetben sem magába fordul, hanem bár
élete egyre jobban beszűkül, az imádság szélesre tárja előtte a lehetőségek
kapuját. Igen, imádság által kitárulhat előttünk a világ, Isten országába
léphetünk, az Úrral beszélgethetünk. Urunkkal, Aki maga is szenvedett, ezért
tudja, mi a fájdalom, a szenvedés, de azt is tudja, mi a megoldás, hogyan lehet
feldolgozni. Ő bemutatta, hogy a legrettenetesebb szenvedés, a legnagyobb
gyötrelem idején is lehet az Atya jelenlétében élni, lehet Hozzá fordulni,
lehet értelmesnek látni életünket, és panasz nélkül szembenézni a halállal is.
A betegség
egyre szorosabbra fűzi az Istennel való kapcsolatot, nemcsak néha fordul az
Úrhoz, hanem éjjel-nappal. Tehát a betegség sok esetben eszköz Isten kezében,
ami által megállít rohanásunkban, és rádöbbent az elcsendesedés, a magunkba
szállás szükségességére. Ha betegek vagyunk, meg kell állni, sőt gyakran meg
kell néhány dolgot változtatni életgyakorlatunkban. A zsoltáros felismeri, hogy
az Úr mindig kéznél van, így bármikor Hozzá lehet fordulni és el lehet
mélyíteni a Vele való kapcsolatot. Igen, kapcsolatunk mélyítésére van szükség,
azért élünk, hogy egyre jobban megismerjük Isten országát, és annak az
országnak az uralkodóját. Azt mondjuk, Istenhez tart az életünk, de hová
megyünk? Ismeretlen világba csöppenünk vagy hazamegyünk? Földi életünk ideje
alatt felkészülhetünk a hazamenetelre, megismerhetjük Urunkat.
A betegség, az
öregség egyre jobban leszűkíti életünket, elválaszt a megszokott környezettől,
embertársainktól, azonban Istentől semmi nem választhat el, a betegség sem.
Imádság ás bibliaolvasás által egyre közelebb kerülhetünk Hozzá. Átélhetjük,
mint a 38 éve béna, hogy ha el is fogynak körülöttünk az emberek, ha nincs kire
számítani, az Úr mellettem van. Meg tud szabadítani, de fel is tud készíteni az
örök életre. Az Úrnál van remény
mindenki számára, azonban nem csak a testi gyógyulásra, hanem a lelki
gyógyulásra is szól. A test nem fog mindig meggyógyulni, egyszer a sírba fog
térni, de lényünk a bűnbocsánat, Isten kegyelmének megtapasztalása által örök
életre gyógyulhat meg.
Pál apostol a
saját Krisztuskövetését állítja példaként a gyülekezet elé (Fil 3,17-21). Példa-e
az én életem? Lehet-e ajánlani, mondhatják-e, hogy úgy kövessék Jézust, ahogyan
én, a mai tanítvány teszem? Láttuk, hogy Pál számára a keresztyén élet egyenlő
a sportoló, a futó életével. Tehát ő nem lazsál, nem enged ki, még a börtönben
sem, hanem a célra és a jutalomra figyelve fut.
Természetesen a futás nem a mi értelmezésünk szerinti munkát vagy
elfoglaltságot jelenti. Ő Isten országnak a futója, Jézus nevét viszi, Őt
akarja megismertetni még több emberrel, mert Jézus az Élet.
Pál úgy él
ebben a világban, mint akinek kettős állampolgársága van. Az egyik a földi, a
másik a mennyei. Van-e már második állampolgárságom, mégpedig mennyei? Mert ez
lényeges, a földi mellett legyen mennyei polgárságom, hiszen oda tart az
életem. Az útlevelet Jézus állítja ki, halála és vére által. A kegyelem
pecsétje által érvényesíti.
Aztán Pál
várja Jézust a mennyből, tehát ő várakozó ember. Az Urat váró ember, ezért van
reménysége. Mit vár Tőle? Azt, hogy amikor érkezik, a nyomorúságos testet
átváltoztatja dicsőséges testre. Milyen csodálatos reménység, Pál is
szenvedett, ő is átélte az öregedés nyomorúságát, de nem elkeseredett, hanem
várta az Urat. Várta azt, Aki majd új romolhatatlan testtel fogja megajándékozni.
Adja a mi szívünkbe is ezt a reménységet az Úr. Ne az öregségre, betegségre
nézzünk, hanem lássuk meg azt a reménységet, amit az Úr készít a számunkra.
Mint a
szép, híves patakra
1. Mint a
szép, híves patakra A szar-vas kí-ván-kozik, Lelkem úgy óhajt Uramra, És hozzá
fohászkodik, Tehozzád, én Istenem, Szomjúhozik én lelkem, Vajon színed eleiben
Mikor jutok, élő Isten?
2.
Könnyhullatásim énnékem Kenyerem éjjel-nappal, :/: Midőn azt kérdik éntőlem:
Hol Istened, kit vártál? Ezen lelkem kiontom, És házadat óhajtom, Hol a hívek
seregében Örvendek szép éneklésben.
3. Én lelkem,
mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben, nem hágy el,
Kiben örvendek végre, Midőn hozzám orcáját, Nyújtja szabadítását; Ó, én
kegyelmes Istenem, Mely igen kesereg lelkem!
4. Sebessége
árvizednek, És a nagy zúgó habok :/: Énrajtam összeütköznek, Mégis hozzád óhajtok;
Mert úgy megtartasz nappal, Hogy éjjel vigassággal Dicséreteket éneklek Néked,
erős őrizőmnek.
5. Mondván:
Isten, én kőszálam, Mire felejtesz így el? :/: Ellenségim vannak rajtam,
Gyászban járok veszéllyel. Mert az ő hamis nyelvek Csontjaimban megsértnek,
Mert így bosszantnak ellened: Lássuk, hol vagyon Istened?
6. Én lelkem,
mire csüggedsz el: Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben
örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást, Nyilván
megmutatja nekem, Hogy csak ő az én Istenem.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése