A
|
mai zsoltár fölé oda van írva, a karmesternek:
húros hangszerre (Zsolt 4,1-9). Ezt azt jelenti, hogy ezeket az imádságokat
hangszerelték és énekelték. Ez húros hangszerrel volt kísérve. Dávidról tudjuk, hogy hárfán játszott, így kísérte saját énekeit. Tehát a zene megnyugtató hatását
felismerték és alkalmazták. Az Istent dicsérő ének és zene megnyugtatja az
idegrendszert, a lelket. Mi is élhetünk ezzel a lehetőséggel. Sok szép és
tartalmas éneket ismerünk, ezeket akár magunkban is dúdolhatjuk, és így távol
tarthatjuk a lehúzó gondolatokat, igei üzenetekkel töltődhetünk fel és az
indulataink is csillapodnak. Azért, hogy felszabadultak, kiegyensúlyozottak
legyünk, nekünk is tennünk kell, és ez nem igényel sok időt, erőt és kiadást
sem. Bármikor lehet énekelni vagy elmondani az ének szövegét. Dávid
rendszeresen gyakorolta ezt, akkor is, amikor még juhait legeltette, és akkor
is, amikor megváltozott az élete, és már Izráel uralkodójaként végezte munkáját.
Énekeljünk mi is az Úrnak, dicsérjük szent Nevét, mert jó, mert csodálatos és Ő
a Szabadító. Annyi mindenért hálát adhatunk, csak gyakorolni kell benne
magunkat. Lássuk meg mindazt, amit megköszönhetünk, fedezzük fel az élet, a
környezet, az Ige szépségeit és gazdagságát. Ha ezt tudatosan tesszük, egyre
több hála lesz a szívünkben, akkor meglátjuk Isten országának az áldásait is.
Ha ezt látjuk, igazán örülni fog a szívünk. Nagy kegyelem, hogy Isten országába
tartozhatunk, már most, ebben a világban.
A nagy király első mozdulata az Istenhez való fordulás, tegyük ezt mi is,
ezen a reggelen is. Legyen az az első, hogy Uramat szólítom, Rá tekintek, Őt
köszöntöm. Nagy öröm, hogy az Úr Jézusnak köszönhetek "Jó reggelt!"-et, minden
reggel - de köszöntöm-e Őt? Odaállok-e színe elé? Dávid nemcsak köszönti az
Urat, hanem kiált is. Vagyis Tőle vár segítséget. A király is átélte, amikor ellene
fordultak, támadták és gyalázták, mindezt azonban Istennel osztja meg, Tőle vár
szabadítást. Jó, ha nem az emberekre tekintünk, az ellenségekre sem, hanem
egyedül az Úrra. Dávid bizonyos abban, hogy az Úr meghallgatja Őt. Vagyis Isten
nem mások véleményére hallgat, hanem mindig meghallgatja azt, amit mi mondunk,
és mindig igazságosan dönt. Az igazsága a kegyelem, amelyet Jézusban kínál számunkra.
Mert az Úr Jézus elhordozta büntetésünket, és így mi felszabadulhatunk.
A zsoltáros tanácsot is ad a számunkra. Ő is tudja, bizony a harag
gyakran felüti fejét szívünkben, de lehet ellene harcolni. Ha már belépett a
szívembe, rajtam áll, mit kezdek vele, hagyom, hogy leborítson és gyűlöletté
váljon, vagy szembeszállok vele, és nem engedem elburjánozni. Hogyan tehetek
ellene? Dávid szerint úgy, hogy beszélünk a szívünkkel. Hogyan? Mielőtt
elaludnánk, tárjuk fel szívünket, indulatainkat az Úr előtt. Mondjuk el
őszintén mindazt, ami a szívünkben van, ami felbosszantott. Mondjuk el, hogy
nem bírtunk nyugodtak maradni. Ezt követően gondolkodjunk az Igén. Olvassunk a
Bibliából, vagy emlékezzünk korábban olvasott Igékre, mondjuk el többször és
engedjük át a szívünkön. Isten szava lecsillapít. Forduljunk az Úrhoz, mielőtt
cselekednénk, ezt is jelenti, amit Dávid mond. Ne engedjük, hogy a negatív
gondolatok, az indulat cselekedjen, hanem előbb forduljunk az Igéhez.
Dávid megvallja, számára mindennél többet jelent az Úr, a Vele való
jó kapcsolat, mert ebből békesség származik. A biztonságot az Úr adja, nem a
vagyon, nem a politika, hanem egyedül az Úrhoz való tartozásból árad.
Milyen jó is olvasni Pál szavait: Isten üdvözítő kegyelme megjelent
minden embernek (Tit 2,11-15). Tehát itt a kegyelem, elérhető, csak ki kell
nyújtani érte a kezünket. Az is örvendeztető, hogy mindenki számára megjelent.
Az Úr senkit nem zár el előle. Nincs az a mélység, az a bűn vagy társadalmi helyzet,
ami elválaszthatna Urunktól, mert a kereszt által áthidalja a távolságot. Nekem csak
rá kell lépni a keresztre, és elindulni Felé.
A kegyelem, amikor belép az életünkbe, formál, újjá alakít és új
életformába vezet. A kegyelem új értéket jelenít meg, segít különbséget tenni
és elutasítani a világi kívánságokat. A kegyelem nem hagy magamra, hanem vezet,
hogy tudjak mértékletesen élni. Tehát nem von el mindentől, hanem megtanít jól
bánni a dolgokkal. Erre szükségünk is van, és Isten kegyelme, a Szentlélek
ereje által élhetünk mértékletes és istenfélő életet.
Pál a mindennapi élet harcai közt él, mert kegyesen élni harcot is jelent,
az Úr várására irányítja a figyelmet. Soha ne feledjük, hogy az Úr vissza fog
jönni. Ez segít abban, hogy ne rögzüljünk ehhez a világhoz, hanem úgy éljünk,
hogy várunk az Úrra.
Az Úrra való várakozás megerősít a problémákkal szemben. Mert tudom, hogy
az értem meghalt Urat várom. Azt az Urat, aki önmagát adta oda értem a
kereszten. Ez megrendít, hiszen nem magától értetődő, hogy valaki kész értem
meghalni.
Pál utolsó mondata elgondolkodtató: senki téged meg ne vessen. Mennyire
látja, hogy gyakran nemcsak Titusz, hanem mi is kishitűek vagyunk, leértékeljük
magunkat. Pál azt kéri, ne figyeljünk másokra, csak egyedül az Úrra. Ne
engedjünk a kisebbrendűségi érzéseknek.
A tegnap terhe már a tegnapé
A tegnap terhe már a tegnapé,
A holnap árnya még a holnapé.
Minden új reggelen örök útitársam köszönthetem:
Jó reggelt, Uram, Jézus, jó reggelt öröm,
Jó reggelt békesség, jó reggelt kegyelem!
Jó reggelt, Uram, Jézus, jó reggelt öröm,
Jó reggelt békesség, jó reggelt kegyelem!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése