M
|
ivel Náhum
könyvében nem található negyedik fejezet, arra gondoltam, hogy ma olvassuk el ismét
a könyv mindhárom fejezetét (Náh 1-3). Nem véletlen alakult ez így, talán jó is
lenne mindegyik bibliai könyv után beiktatni egy ismétlő napot. Szükségünk van
ismétlésre, arra, hogy nyugodtan végiggondoljuk, amit ezen az iraton keresztül
mondott számunkra az Úr. Egyik könyvet olvassuk a másik után, fejezetek
maradnak mögöttünk, de mi marad bennünk? Mi válik életté? Gyors ütemben
haladunk a bibliaolvasással, de most szenteljük rá a mai napot, a mai
csendességet, hogy ismét elolvassuk ennek a prófétának a könyvét, mélyedjünk el
benne, és a fényében gondoljuk végig életünket, egymáshoz fűződő
kapcsolatunkat, hitünk gyakorlását.
Gyakran úgy tekintünk a prófétai iratokra, mint valami félelmetes
írásokra. Gyakran nem is értjük őket, mert különféle korokban születnek, más és
más személyeket, népeket szólítanak meg. Sok bennük a fenyegetés, az ítélet. Jó
meglátnunk, hogy ezek nem azért születtek meg, hogy a szerző ijesztgessen
általuk, hanem azért, mert az élő, szent Isten üzen. Az az Isten, akiről Náhum
azt mondta, féltőn szerető Isten. Tehát mindaz, amit mond, a népe iránti féltő
szeretetből hangzik el. Félti népét, félti az Övéit, akiket kiválasztott,
elhívott és annyi mindent tett értük. Félti őket, amint az anya is félti
gyermekeit. Úgy hívogatja választottait, amint a tyúk is a csibéit szárnyai alá
a veszedelem idején (Mt 23,37). Féltő szeretettel hívogat szárnyai alá, mert
nem akarja, hogy elvesszünk.
Ezzel már meg is érkeztünk az üzenetek lényegéhez. Azért szól Isten, mert
az Ige által rá akar mutatni arra, hogy változtatásra van szükség. Baj van, nem
jó irányban haladunk. Letértünk a keskeny útról, és azt akarja, hogy
visszaálljunk rá, mert ha nem, pusztulásba jut az életünk. Ez az üzenet a
pogány, az Izráel népét fenyegető országoknak is szól. Amikor hangzik a
prófécia, megvan lehetőség a változtatásra, a változásra. Vegyük komolyan,
hogy az elhangzó prófécia nekünk szól. Sőt, egyes szám első személyben olvassam,
és lássam meg, hogy személyesen nekem szól. Hozzám szól az Úr, nekem üzeni,
hogy így nem jól mennek dolgaim, változtatni kell rajtuk. Igen, nekem kell
változni és változtatni. Ne a másik megváltozására várjak, hanem kezdjem el én.
Csináljam én másképp mától kezdve. Legtöbbször azért nem történik semmi, mert
mindig a másikra várunk. Azt gondoljuk, tegye ő, változtasson ő. Isten azonban
azért szól hozzám, hogy én tegyem meg, amit mond. Ha változtatunk, elmarad az
ítélet, ha nem, jön a pusztulás. Nagyon szemléletes a tékozló fiú élete: ha
továbbra is az idegenben marad, elpusztul. Hiába látta meg, hogy nem ott a
helye, hogy az a baj, hogy eljött otthonról, ha nem kel fel, és nem megy haza,
menthetetlenül elpusztul. Isten azt akarja, hogy ne vesszünk el, azért adta
egyszülött Fiát, hogy aki hisz Benne, annak örök élete legyen. De nekem kell
hinni Benne, nekem kell felismerni, hogy Jézus az élet, és nekem kell magam
rábízni. Ne tétovázzunk, hanem tegyük meg, amit Urunk mond, akkor is, ha nehéz,
ha eltelt felettünk az idő, és oly nehéz már mozdulni, változni. Az Úr kegyelme
által azonban lehetséges. Ábrahám hetven esztendős korában változtatott,
kezdett újat Istennel.
Azt is olvastuk, Urunk hosszútűrő. Milyen jó is látni, hogy Őt nem az
indulatai, érzelmei vezetik. Tud várni ránk. Hosszan vár, mert azt akarja, hogy
igazán elinduljunk Felé, és megismerjük Őt. Indulok-e? Meddig kell rám várnia
az Úrnak?
Újra engedjük végig szívünkön azt, hogy menedék az Úr. Milyen jó, hogy
van hová, van kihez mennünk életünk minden kérdésével, nehéz pillanataival.
Jöjjünk ma is Hozzá! Rejtőzzünk el a menedék alatt az élet viharai idején. A
menedék által nyújtott csöndben dolgozzuk fel életünk részleteit, vigyük Urunk
elé azt is, amit nem értünk, ami nehéz. Mert bizony vannak a mi életünkben is
olyan dolgok, amiket még nem értünk, de odavihetjük Urunk elé, és majd a maga
idejében választ is nyerünk kérdéseinkre. Ne feledjük, az Úr menedék a
szorongattatás, a nyomorúság idején. Ne máshol keressünk védelmet, ne a
világhoz húzódjunk, hanem keressük ma is Urunkat, mert Nála megbékél a szívünk.
Tegnap olvastuk, amint Pál apostol a szívünkre helyezte, hogy az
odafennvalókkal törődjünk, és ne a földiekkel (Kol 3,5-11). Vajon mivel törődöm
egész nap? Mi viszi el a legtöbb időt a napomból, az életemből? Valóban az
odafennvalókkal törődöm? Valóban az a legfontosabb a számomra? Mik az
odafennvalók? A tizenkét éves Jézus így fogalmazta meg: „Miért kerestetek
engem? Hát nem tudjátok, hogy nekem az én Atyám dolgaival kell foglalkoznom” (Lk
2,49). Az Atya dolgai, az Atya akarata az, amivel kell foglalkoznunk. Erre kell
irányítanunk figyelmünket és gondolatainkat. Mit akar az én Atyám? Mi a terve velem?
Mit akar ma rám bízni?
Az apostol arra is rámutat, hogy akkor tudunk felfelé figyelni, ha az óembert levetkőzzük. Az óembernek megvannak a maga szokásai, és azokkal is le
kell számolni. Nem elég, ha megtérünk, meghalunk a réginek, a bűnnek, hanem komolyan látni kell az óember szokásait, amelyek belénk épültek. Ha ezekkel nem
számolunk le, nem engedik az új életet kibontakozni. Az óember szokásai
jelentik azokat a gazokat, töviseket, amelyeket az Úr a megvető példázatában
említett. Ha ezektől nem tisztítjuk meg a szívünket, megfojtják az Igét. A
látszatkegyességünk meglesz, csak a hit ereje fog hiányozni. Ezért az elsőrendű feladat az, hogy az Igébe tekintve lássuk meg ezeket a szokásokat, és
szakadjunk el tőlük, számoljuk fel őket. Pál apostol felsorolja az óember
szokásait: a csendünkben vegyük végig ezeket, és gondoljuk végig, mi van jelen
belőlük a szívünkben. Ne beszéljünk félre, ne csapjuk be magunkat és egymást se,
hanem vállaljuk, igen, ezek jelen vannak. Ha őszintén meglátjuk és vállaljuk
ezeket, akkor meg is lehet tőlük szabadulni.
Hogyan lehet megszabadulni? Pál rossz, régi kabáthoz hasonlítja,
olyanhoz, amire már nincs szükség, és azt javasolja, vessük le. Váljunk meg
tőle. Hogyan? Hiszen nem megy ez nekünk. Hát úgy, hogy hívjuk segítségül Urunkat! „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején és én megszabadítlak, te pedig
dicsőítesz engem” (Zsolt 50,15).
Ezzel azonban még nincs befejezve a művelet. Ha levetettük a régit,
öltsük fel az újat. Mert az Úr nem csupán elvenni akar, hanem egy újat akar
adni a régi helyére. Sőt, azt szeretné, ha az új annyira vonzana, hogy önként
tennénk le a régit, mint nem életre vezetőt, és vennénk át az újat. Tegyünk így, vegyük át örömmel az üdvösség
tiszta, fehér ruháját, és járjunk mindig benne.
Tüzed, uram, Jézus
Tüzed, uram, Jézus szísd a szívemben,
Lángja lobogjon elevenebben.
Ami vagyok és mind, ami az enyém,
tartsd a kezedben, igazi helyén. refrén
Életem útja örök örömem.
Fény a sötétben csak te vagy nekem.
Hallod imám, és bármi fenyeget,
Nem hagy el engem tart a te kezed!
Szorongat a sátán, de te velem vagy
Hű szabadítom, aki el nem hagy.
Ennek a világnak fekete egén,
Lényed a csillag, sugarad a fény. refrén
Jön az örök nap, már közeledik ő,
Mennyei honban hazavinni jő.
Röpke pillanat, míg tart a keserű,
Jézus elém jön, örök a derű. Refrén
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése