D
|
ávid, miután megkérdezte az Urat, győzelmet aratott az amálékiek felett, Saul pedig elesett a Gilbóa-hegyen (2Sám 1,1-27). Az életüket megvizsgálva
elénk tárul az Isten kegyelmében bízó ember áldott volta, de megláthatjuk az
Úrral szemben engedetlen ember elvetett állapotát is. Saul számára a
filiszteusokkal vívott csata a befejezést jelentette, eljött az idő, és át
kellett engedni a trónt másnak. Amihez
görcsösen ragaszkodott, amit nem akart elengedni, az most kihullt a kezéből. Jó,
ha nem szorongatunk semmit görcsösen, hanem időben megtanulunk elengedni. Mert
nemcsak Saulnak, hanem nekünk is el kell engedni dolgokat, nemcsak az életünk
végén, hanem folyamatosan. Akkor fogunk növekedni a hitben, ha felismerjük az
elengedni valókat, és el is engedjük őket. Mi az, amihez nagyon ragaszkodunk,
amit még nem tudunk elengedni? Kérjük Urunkat, oldja le szívünkről a ragaszkodást, hogy szabadok lehessünk.
Elviszik Dávid
számára a Saul és fiai haláláról szóló hírt, azonban ő nem úgy reagál rá, ahogyan várják.
Nem örül neki, és nem jutalmazza meg a hírvivőt, hanem fájdalom van a szívében.
Megsiratja Sault, aki annyi időn keresztül az életére tört. Azt látjuk, hogy
Dávid számára a megbocsátás nem csak szöveg volt, hanem valóság. Nem azt mondja, végre megszabadultam tőle, és
enyém a trón, hanem fáj neki, hogy Saul ilyen véget ért.
A hírt hozó
ember úgy gondolta, ki kell használni a helyzetet, gazdag jutalmat remélt
Dávidtól, hiszen értesült a köztük lévő feszültségről. Ez a magatartás
megmutatja az Isten nélküli ember szívét, mindenkit addig szolgál, amíg haszna
van belőle. Hazudni is képes volt, csakhogy jutalmat kapjon, és jó pontot szerezzen
Dávidnál. Dávid azonban az Úrral volt
közösségben, távol állt tőle ez a fajta mentalitás, így megbüntette az
amálékitát.
Dávid itt már
felcsillant a számunkra olyan tulajdonságokat, amiket majd az Úr Jézus hoz el és
él meg ebben a világban. Nem örül Saulék halálán, hanem megsiratja őket, és
gyászénekkel búcsúzik az Úr felkent királyától és barátjától. A sok rossz
tapasztalatot szerzett és üldözésen keresztülment Dávid, aki szinte csak a
király negatív oldalával szembesült, mennyi jót tud róla mondani. Hőst lát benne és Jónátánban, elismeri
uralkodását és az alatta elvégzett tetteit. Nem mondja le őket, hanem
hősiességüket kiemelve emlékezik meg róluk.
A tanítványok
komolyan veszik a Mestert, és amikor a sokaság eltávozik, odamennek Hozzá és
megkérdezik a búza és a konkoly példázatának jelentését (Mt 13,36-43). Ők már bent vannak az
Országban, és szeretnék még jobban megismerni, így Jézushoz, mint
idegenvezetőhöz fordulnak. Hiszen Ő onnan jött, ezért nagyon jól ismeri, kérik,
vezesse őket beljebb, nem akarnak ennyinél megállni, hanem még többet akarnak
tudni Isten országáról.
Mi is Jézust
kérdezzük, ha nem értjük az Igét, az életet, Ő a rendelkezésünkre áll, azt
akarja, hogy jól megismerjük az Atya országát, és annak minden gazdagságát. Jézus a kérdezőknek készségesen válaszol. Így azután Jézustól tudjuk meg a példázat
anyagának jelentését. A jó magot Ő veti. Ez azt üzeni számunkra, hogy Istentől
mindig csak jó származik. Ez által korrigálja látásunkat, hiszen gyakran Istent okoljuk a rossz dolgokért. Az Úrtól csak jó származik világunkba, és ha
megnyitjuk előtte szívünket, a miénk is lehet minden ajándéka. Jézus azon
fáradozik, hogy az egész világba eljusson a jó mag, az evangélium.
A jó mag az
Isten országának a fiai. Vagyis Jézus az övéit helyezi ki a világ minden tájára, és rajtuk keresztül hinti szét az Igét. A tanítványok Isten országának
képviselői ebben a világban. Azért vagyunk itt, hogy életünket látva meglássák
az emberek, hogy valami más is van a világban, mint amit eddig tapasztaltak. Ez
a más az Isten országa. De vajon látják-e az életünk által ezt a mást,
észreveszik-e, hogy a keresztyének másképp élnek, és látják-e, hogy a mi
gyökerünk Isten országába nyúlik?
Jézus számára
az ördög, a gonosz valóság, és rámutat, hogy az mindent megtesz azért, hogy
átformálja a világot, és a gonosz fiai legyenek csak láthatóak. A gonosz
igyekszik is mindent megtenni, hogy kiszorítsa a világból Isten gyermekeit. A
mi feladatunk az, hogy ne engedjük kiszorítani az Igét a világból, hanem bátran
vállaljuk fel. Nem a gonoszt kell kigyomlálni, nem vele kell harcolni, hanem
Isten országát megélni. Ez bízatott ránk. Mi azt szeretnénk, ha a gonoszt
el lehetne távolítani, és nyugodt életet élhetnénk.
Jézus azonban
azt mondja, hogy mindkettő a világ végéig jelen lesz, így a gonosz jelenléte
idején kell megélnünk Isten jelenlétét és kegyelmét. Ne a gonosz terjedésre
figyeljünk, hanem tegyünk meg mindent az evangélium hirdetésért. Biztatás is
van Jézus szavaiban, mert arra mutat rá, hogy mindenféle támadás ellenére az
egyház végig jelen lesz. Isten országát nem lehet eltávolítani. Adjon ez számunkra erőt, ne engedjük, hogy a csüggedés diadalmaskodjon, hanem tartsunk
ki hitben és szeretetben az aratásig. Bátran mutassuk fel, hogy nemcsak a gonosz erői vannak jelen, hanem
Isten ereje is jelen van és megnyilvánul életünkön keresztül. Sőt, merjük
vállalni, hogy Isten országára van szüksége a mai embernek is, ott találhatja
meg mindazt, amire igazán vágyik. Mert a világ nem tudja lelkünket
megelégíteni, csak Isten országa, csak az atyai ház.
Zengd Jézus
nevét, zengd, világ
1. Zengd Jézus
nevét, zengd, világ, őt, angyalok, áldjátok! Felékesítve homlokát, Királylyá
Jézust, Jézust koronázzátok!
2. Ti vértanúi
Istennek, Kik mennyben szolgáljátok A Bárányt, ki megöletett: Királlyá Jézust,
Jézust koronázzátok!
3. Ti
választottak, szent hívek, Mind akit ő megváltott, Szent irgalmát dicsérjétek:
Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
4. Ti bűnösök,
mert ő hordott Tiértetek kínt s átkot, És szent vérével áldozott: Királlyá
Jézust, Jézust koronázzátok!
5. Ti népek, törzsek,
kik bárhol Az ő szavát halljátok: Nagy jóvoltáért hálából Királlyá Jézust,
Jézust koronázzátok!
6. Mily
boldogság lesz majd, ha fenn A Jézus előtt állok És mindörökké zenghetem:
Királlyá Jézust, Jézust koronázzátok!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése