D
|
ávid úgy
gondolta, sikerült elrendezni ezt az ügyet, senki nem ismeri a valóságot (2Sám
12,1-31). Azonban Isten cselekszik, neki nem tetszik az, amit Dávid tett.
Szomorú, hogy Isten gyermeke ilyen mélyre jut, ezért kell nekünk is vigyázni,
mert aki áll, bármikor eleshet, ha nem ügyel. De nem kötelező elesni, amennyiben
teljes szívből komolyan vesszük az Úr szavát, éljük, amit mond, meg lehet
maradni a hit útján.
Az Úr elküldi Nátán prófétát, aki egy kis történeten keresztül próbálja
ébresztgetni a király szunnyadó lelkiismeretét. Azonban ő nem ébred, más bűnét
meglátja és haragra lobban, mindjárt ítélkezik is. De nem veszi észre, hogy
róla van szó. A próféta hirdeti az Igét, de a király nem magára alkalmazza, nem
veszi észre, hogy róla van szó. Vajon észrevesszük-e, hogy az Igében rólunk van
szó? Engem szólít meg az Úr, és azt tárja elém, aki vagyok. Isten az Ige által
nem másokról akar velünk beszélni, nem a másik ember felett való ítéletet bízza
ránk, hanem azt akarja, hogy a tükörbe tekintve meglássuk, rólunk van szó. Az
Ige csak akkor segít, ha ezt meglátjuk.
Amikor Dávid kimondja a gazdag ember feletti ítéletét, a próféta bátran
rámutat, és így szól: „Te vagy az az ember!”. A napi Igét olvasva mindig
ki kell hallanom az Úr szavát: „Te vagy az az ember!”. Igen, én vagyok
az, akit most az Úr megszólít, és akinek leleplezi a bűneit. Most nem a másik
emberrel, hanem velem akar foglalkozni Isten. Amikor az Úr rám mutat, és így
szembesít azzal, aki vagyok, tulajdonképpen segít rajtam, mert nem hagyja, hogy
elnyeljen a bűn. Nem engedi, hogy becsapjam magam, és azt gondoljam, minden
rendben, azt tehetek, amit én akarok. Az Ige mindig leleplez.
A próféta Isten ítéletét hirdeti a király fölött, tettének következményei
lesznek, mert a bűn mindig következménnyel és büntetéssel jár. Dávid Isten előtt utálatos dolgot
cselekedett, ráadásul félreismerte, nem látta meg, mennyi mindent megkapott az
Úrtól, és még többet is kapott volna, ha kért volna. Soha ne feledjük, hogy számunkra mindig a kérés a járható út. Nem elvenni kell, megszerezni, hanem az Atyától
kérni.
Dávid megrendül és megvallja az Úr előtt vétkét. Végre magához tér, és ez
méltányolható, nem távolítja el a prófétát, hanem kimondja: vétkeztem. Az
egyetlen megoldás a bűnbánat, a bocsánatkérés. A próféta hirdeti számára bűnei
bocsánatát. Azonban a vétek nem múlik el nyom nélkül, hatása érzékelhető lesz
Dávid további életében. Mert a bűnre van ugyan bocsánat, de a megtörtént eseményeket
nem lehet meg nem történtté tenni. Van következmény, és azt Dávidnak is
vállalnia kell. Sőt, bűne kihat a családi életére is. A vétek következménye a
jövőt is meghatározza. Jó hátratekintve bűnbánatot tartani és az Úr előtti
csendben meglátni múltunk vétkeit. És a mai problémákban vegyük észre azt, ami
a múlt következménye, amiért mi vagyunk a felelősek. Ha ez megtörtént, kérjük
az Úr irgalmát, hogy csökkentse a negatív hatásokat, és cselekedjen kegyelmesen.
A bűnös kapcsolatból született gyermek meghal, de Isten egy másik
gyermeket ad a számára, aki majd áldott lesz az Úr előtt. Tulajdonképpen Isten
a bűnből is jót képes kihozni, hiszen Betsabénak ez a gyermeke Izráel nagy
királya lesz. Azonban addig sok nyomorúságon kell keresztülmennie a királynak.
Az Úr könyörüljön rajtunk, hogy soha ne mi akarjuk erőszakkal megszerezni, amit
szeretnénk, hanem mindig kérjünk az Úrtól. Másrészt elégedjünk meg azzal, amit
már megkaptunk.
Péter felismerte, hogy Jézus a Krisztus, most pedig megtudja, hogy milyen
úton halad a Megváltó (Mt 16,21-28). Nem engedi az Úr, hogy a saját
váradalmaikat ragasszák Őhozzá. Elmondja, hogy sokat kell szenvednie, és meg fogják
ölni. Péter ezt már megint nem képes feldolgozni, az ő Messiás-képébe a halál nem
fér bele, így megmondja Jézusnak, hogy ez nem történhet meg Vele. Megdöbbentő,
hogy hányszor akarjuk megmondani az Úrnak, mit tegyen, és mit ne. Hányszor
mondjuk, hogy egy hívővel ez nem történhet meg. Jézus helyreigazítja Pétert, és azt mondja, amit most mondott, már nem
kinyilatkoztatás, ez már a sátántól van. Még Péter is lehet a sátán eszköze,
még a hívőt is felhasználhatja a sátán, ha nem figyel. A sátán célja pont az volt, hogy Jézus ne
menjen a keresztre, mert ő nem akarta, hogy megmentse a bűnösöket. Jézus
rámutat, Péter a saját dolgaira gondol csak, az vezérli, ami neki jó, és nem
gondol Isten akaratára. Hányszor mi is
csak azt tartjuk szem előtt, mi nekünk a jó, de nem vesszük figyelembe, mit akar
az Atya.
Jézus követése a keresztről, a szenvedésről szól. A keresztet felvéve
követhetem csak, ami azt jelenti, hogy a kereszten a saját vágyamnak és
akaratomnak kell megfeszülni, hogy többé már ne én éljek, hanem a Krisztus
éljen bennem. A tanítványság meghalással kezdődik: meghalok a magam számára, és
élek az Istennek, Jézus által. Tehát a kereszt nem a másik ember, nem a
különféle bajok, hanem az én számomra készített kivégző eszköz, amin a régi
természetemnek, bűneimnek kell meghalnia.
Ne féljünk Krisztusért elveszíteni az életünket, meghalni a magunk
számára, mert aki ezt vállalja, az életet nyer. Ma az emberek többsége a világot
akarja megnyerni, és nem veszi észre, hogy rámegy az élete, az üdvössége. Mert
a világ megöli a lelket. Bizony, sok ember kárt vallott már lelkében, pedig sok
mindent megszerzett, mert a lelket csak Isten szava, az Úr Jézus lénye képes megelégíteni
és megmenteni. Merjünk mindent elengedni, hogy Krisztusban életet nyerjünk.
Mily jó, ha bűntől már szabad
1. Mily jó, ha bűntől már szabad, Az Úr szolgája vagy; A bűn szolgája
gyáva rab, A Krisztusé szabad.
2. A bűn sötétben tévelyeg És bajba dönt vakon; De Krisztus kézen fog s
vezet Világos utakon.
3. A bűnben kín van s gyűlölet, Mi mást, más minket öl; Öröm köt egybe s
szeretet Az Úr szívén belöl.
4. Már szolgád lettem, Jézusom, Ki értem áldozál; Más uram nincsen, jól
tudom, Mert bűnből kihozál.
5. Légy áldott, Krisztusom, te nagy! Hadd adjam át szívem: Vedd szívesen,
hogy hol te vagy, E szív is ott legyen.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése