D
|
ávid bevette
Jebúszt, majd kiépítette, és ez lett Jeruzsálem néven a főváros (2Sám 6,1-23).
Ez lesz a nagy Király városa. Azonban Dávid felismeri, hogy hiányzik valami,
mégpedig Isten ládája. Igen, a szövetségláda nincs a helyén. Nincs a
fővárosban, és így nincs az ország életének központjában. A király úgy dönt,
Jeruzsálembe viszi a ládát, és ezzel bizonyságot tesz arról, hogy Izráel népe
életében Isten a középpont. Mert a láda Isten jelenlétét hirdeti, azt üzeni, a
Vagyok Isten, Aki Mózesnek csipkebokorban jelent meg, majd kivezette Izráelt a
rabszolgaságból, itt van. Dávidnak hiányzik Isten. Hiányzik-e nekünk is?
Hiányzik-e, ha kimarad a Bibliaolvasás? Hiányzik-e, ha valamiért nem tudtál
elmenni az istentiszteletre?
Dávid nem másoknak adja ki a parancsot, hogy hozzák Jeruzsálembe a
szövetség ládát, hanem maga megy érte a legkiválóbb emberekkel. A láda hazavitele
örömöt jelentett, örülnek az Úr előtt, hogy eszükbe juttatta az Úr az
elfeledett ládát. Igen, számukra öröm az Úr dolgaival foglalkozni, nem
kényszer, nem parancsra cselekszenek, hanem belső ösztönzésre; tudják, így kell
tenniük, ez a helyes magatartás. Örömet jelent-e nekem az Úr dolgaival való
foglalkozás? Tudok-e teljes szívből örvendezni az Úr előtt?
Azonban az örömöt egy tragédia árnyékolta be, a láda megbillent, és Uzzá a
ládához kapott, ám azonnal meghalt. Isten jelenlétének olyan töltése van, hogy
azt bűnös ember nem képes elviselni. Másrészt benne van az is ebben, hogy
Istennek nincs szüksége a mi segítségünkre. Nem kell kapkodnunk még rendkívüli
helyzetben sem, Istennek van hatalma arra, hogy saját ügyét oltalmazza. Vannak dolgok,
amelyek nem ránk tartoznak, amiket nem nekünk kell megoldani, hanem rá kell
bízni az Úrra.
Dávid megdöbben és félelem tölti be a szívét, nem meri továbbvinni a
ládát, hanem Óbéd-Edom házánál helyezi el. Pedig Dávidnak tudnia kellene, hogy
az Úrtól nem kell félni, Uzzá esetében is egy határátlépéséről volt szó, mint
korábban Saul esetében, azonban ha Ő megfelelően viszonyul az Úrhoz, ha
alázattal járul elé, áldásban fog részesülni, hiszen Isten nem az ember
ártására, hanem javára tevékenykedik.
Három hónapig tartózkodik a láda Óbéd-Edom házánál, és áldásban részesül a
háznép. Ez a hír eljut a királyhoz, így újra a ládáért megy, és elviszi
Jeruzsálembe. Ismét örvendezve viszik a
ládát, Dávid teljesen megalázza magát az Úr előtt, teljes szívéből örvendezik
és dicséri az Urat. Azonban a feleségének nem tetszik Dávid hozzáállása. Ő nem
örül Isten jelenlétének, ő be van zárkózva, és csak az ablakból néz ki, amikor
meghallja a menet örvendező hangját. Az örvendező király látványa megvetést
vált ki Saul leányából. Itt meg kell állni és magunkba kell tekinteni, el tudjuk
e fogadni társunk, a másik ember másságát, azt, ha Ő másképp örül az Úrnak,
másképp éli meg hitét, mint mi? Mikál nem tudta elfogadni ezt a másságot,
számára az Úr nem volt fontos.
Dávid azonban nem szégyelli, amit tett, hanem megvallja, ez a helyes
magatartás az Úr előtt, önmagunk megalázása. Mert az, aki magát megalázza, az
felmagasztaltatik. Aki pedig magát magasztalja fel, az megaláztatik. Mindkét
része valósággá vált Dávid és Mikál életében. Ez a törvényszerűség ma is
működik.
Írástudók és farizeusok érkeznek Jézushoz, felelősségre vonják, mert úgy
látják, hogy tanítványai nem tartják meg a hagyományokat (Mt 15,1-9). Ebből
látjuk, hogy mennyire nem értik a lényeget, csak a külsőségekre, a saját
magukhoz igazított rendelésekre figyelnek, és nem Istenre. Nekik nem az Úrral
való élő kapcsolat a fontos, hanem csak a saját magukról kialakított kép
fenntartása. Saját hírnevüket ápolják, saját céljaikat és megélhetésüket
tartják szem előtt, és nem Isten akaratát.
Az Úr rámutat, hogy az a fontos, a szívünk legyen az Úré, és az Ő szava
mindennel szemben előnyt élvezzen. Mindig az a hangsúlyos, hogy egy adott
kérdésben mit mond az Isten Igéje, és nem az a lényeg, mit mondanak
hagyományaink. Számunkra mindig az Ige a mérce, ezt nem írhatja felül semmilyen
nagy tanító, semmilyen múltbeli tekintély. Mindig az Ige alapján kell életünket, tetteinket mérlegre tenni.
Őszintén vizsgáljuk meg, mi a fontos a számunkra, az emberi, egyházi
hagyományok, vagy Isten Igéje? Az Úr azt
várja, hogy szívből szeressük, és egész lényünkkel figyeljünk Rá. Nem a külső
dolgok elmaradása sérti Istent, neki nem a formaság kell, hanem a tartalom, az
engedelmesség. Ő ma is engedelmességet vár övéitől. Üres programok nem elégítik
meg. Ő nem azt várja, hogy a világ kérésének eleget tegyünk, hanem azt, hogy
tegyük, amit Ő mond. Hiába teszünk olyat, amit Ő nem kér, ha ezzel ki is vívjuk az
világ elismerését, Isten ezt nem fogadja el. Ő ma is azt mondja, hogy legyünk
világosság, mégpedig olyan, ami ég és messzire ellátszik. Ne rejtsük el
fényünket látszatcselekvések mögé.
Szívem megalázván, tehozzád
megyek
1. Szívem megalázván, tehozzád megyek, Elődbe, Istenem, hál'adást viszek
És szent Fiad által néked könyörgök.
2. Áldott légy, én Uram, hogy megtartottál, Bút és kárt ez éjjel rám nem
bocsátál, Angyali sereggel oltalmam voltál.
3. E reggeli időt megadtad érnem, Melyben egészséges elmém és testem;
Kérlek, minden jóra vezérelj engem.
4. Mai nap ezt velem cselekedd, Uram: Mindenféle bűntől magam óvhassam,
Hitem jó gyümölcsét hogy el ne rontsam.
5. Ételem, italom mérsékelt legyen, Tobzódás, részegség ne nehezítsen,
Rossz gondolat bennem erőt ne vegyen.
6. Lágyítsd meg énbennem az indulatot, Meg ne háborítsak soha másokat, És
haragtartásra ne adjak okot.
7. Jól tudod, Istenem, mily gyarló vagyok, Különb-különb bűnre mily
könnyen hajlok! Adjad: megtérhessek, mikor bűnt vallok!
8. Igaz ítéleted ne ostorozzon, Bűnből a Krisztusért ingyen oldozzon,
Érdemem szerint rám átkot ne hozzon.
9. Magamat egészen neked szentelem: Kegyelmes oltalmad legyen mellettem,
Szentlelked és Igéd legyen vezérem.
10. Külső károktól is ments meg engemet, Ne eméssze bánat és bú szívemet;
Tartsd jó egészségben gyarló testemet!
11. Istenem, tenéked legyen dicsőség, A Szentháromságban ki vagy egy Felség:
Csak tégedet illet minden tisztesség!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése