2014. február 26., szerda

Jöjj, és kövess!

A
tegnapi és a mai részt egybefoglalva vegyük most át (2Sám 15,13-16,23). Absolon megszerezte a kellő támogatottságot, és elindult Jeruzsálem felé. Nem kérdezi az Urat, csak megy, mert úgy látja, eljött az ő ideje és meg kell szereznie a trónt. A nép közül sokakkal elhiteti, hogy megérett az idő a váltásra, Dávid már alkalmatlan az ország irányítására, váltani kell. Természetesen ő a legmegfelelőbb személy a trónra. Bizony, sokan elhiszik ezt a szöveget, és úgy gondolják, hogy jogszerű, amit tesznek, Isten is támogatja őket a fejlődés érdekében. Salamon már régen megfogalmazta: nincs új a nap alatt, bizony, korunkban is igaz az ő tapasztalata, mert gyakran megtörténik, hogy egyszer csak valamilyen ürüggyel az adott vezető ellen bujtják fel a népet, és azok elhiszik, hogy az új vezetővel majd jobb lesz. Pedig nem lesz jobb, mert eltávolítani a régit könnyű, de újat hozni a helyére már sokkal nehezebb. Pusztítani sokkal egyszerűbb, mint építeni. Ahhoz már szívükben megújult, Isten Igéjére figyelő emberek kellenek. A külső rátermettség nem mindig elég, különösen nem Isten országában, mert az Úr azt nézi, ami a szívben van, és ezt már Sámuel próféta is megtanulta, amikor kereste az Úr akarata szerinti királyt. Mégis, gyakran csak azt nézzük, ami a szemünk előtt van, bedőlünk a reklámoknak, a kampányoknak, és nem figyelünk arra, milyen ember is az, aki ígérget, aki a szavazatunkat kéri, vagy tettekre buzdít.
Dávid elmenekül Jeruzsálemből, nem áll le harcolni a fiával, nem akar minden áron trónon maradni, nem viszi polgárháborúba az országot. Istenre bízza magát, elfogadja, hogy most ez a megoldás, képes elengedni a trónt. Vajon mi el tudjuk-e engedni azt, ami eddig fontos volt a számunkra? El tudom-e fogadni, ha valamit be kell fejeznem, vagy egyszerűen most a háttérbe kerülök? Bizony igaz, hogy a kosztümök változnak, de az emberek nem (Gyökössy E.), mert itt is előjönnek az érdekek, és többen Dávid emberei közül is átpártolnak Absolonhoz.  Ma is gyakran megtörténik, hogy úgy hajlunk, ahogy a szél fúj, ahogyan az érdekeink megkívánják. Szomorú ez, de egyszer minden napvilágra kerül, az is, ami a szívünkben van. Jó, ha most tudunk az Úr elé menni és kérni, hogy vegye ki szívünkből az ingadozást, és formáljon át, hogy ne mi akarjuk megmenteni magunkat, hanem minden helyzetben bízzuk magunkat Urunkra.
Azt is látjuk, hogy vannak hűségesek, akik vállalják Dáviddal együtt a menekülést, kitartanak mellette a nyomorúságban is. Ez is járható út, és az Úr ezen vezet: a hűség és a kitartás útján.
Látjuk a hűség színlelését is Ciba személyében, aki ezt a helyzetet kihasználva akar a szegénységből, a szolgai státuszból kilépni. Jó megvizsgálni, mi is van a szívünkben, nem cselekszünk-e mi is Cibához hasonlóan a jobb megélhetés végett? Nem próbáljuk-e mi is hazugsággal kihasználni a helyzetet, és előnyt, hasznot húzni belőle? Van, aki gyalázza a menekülő királyt, a szemébe nem mondja meg a véleményét, csak ebben a kiszolgáltatott helyzetben. Dávid azonban nem süllyed le Simei szintjére, és nem torolja meg a sérelmeket.
 Megláthatjuk Dávid lelki nagyságát: az Úr kezéből fogadja el a helyzetet. Elfogadta eddig a jót az Úr kezéből, most elfogadja a rosszat is, és nem akarja erőszakkal megváltoztatni a helyzetet. Másrészt nemcsak elfogadja, hanem rá is bízza az Úrra a jövőt, a folytatást. Dávid továbbra is bízik az Úrban. Nincs benne szemrehányás, nem zúgolódik, tudja, hogy korábbi vétkeinek a következményeivel néz szembe. De bízik Isten irgalmában.
Dávid nem is fog csalódni, mert az Úr valóban munkálkodik, akkor is, ha mi azt nem mindig látjuk. Mi is bízzunk a munkálkodó Úrban. Ne sürgessük az eseményeket, várjuk ki mindennek az Úrtól való idejét.
Jézushoz sokan mennek a saját problémáikkal, azért, hogy gyógyítsa meg őket, hogy tegye rendbe az életüket (Mt 19,1-30). Jó, amikor azért megyünk, hogy gyógyítson, rendbe tegyen, az élet útján vezessen. Ám olyanok is mennek Hozzá, akik nem akarnak gyógyulni, nem akarnak Jézusra hangolódni, inkább okoskodni szeretnének, és olyan helyzetet kialakítani, amivel Jézusnak árthatnak.
Az a probléma, hogy egyáltalán kérdés az elválás. Inkább annak kellene a kérdésnek lenni, hogy hogyan gyógyítható meg az elromlott kapcsolat. Tragikus, hogy ma egyre többen a válásban látják a megoldást, és nem keresik a gyógyulást, a helyreállást. Jézus rámutat, hogy nem Isten akarata szerinti a válás, Mózes pedig a bűnös szívünk miatt engedte meg a válólevél adását, amivel nem a válást akarta érvényesíteni, hanem inkább a nőket védeni. Mert így nem voltak annyira kiszolgáltatva, a válólevél védelmet nyújtott számukra. Jézus nem híve a probléma előli menekülésnek, szembe kell nézni vele őszintén, és igyekezni kell megoldani. Aztán a súlypontot az Isten országára helyezi. Elmondja, hogy ha őszintén keressük Isten országát, meglátjuk, hogy az mindennél többet ér. Ha a házastársak életében is az Isten országa áll a középpontban, megoldódnak a problémák, mert mindkét fél az Urat kívánja szolgálni. Nem a saját szempontok, a magunk kényelme lesz a legfontosabb, hanem mindent alárendelünk Isten országának és igazságának.
Ismét a kisgyermeki hit kerül a középpontba, akik úgy bíznak az Úrban, mint kisgyermekek a szüleikben, Isten országa polgáraiként fognak élni. Isten országában csak bizalommal lehet élni. Aki nem tud bízni, nem képes várni az Úrra, az kilép Isten országából. Mert Isten országa nem a mai fogyasztói szemléletet képviseli, hanem az Atya gondoskodásáról, az egyszerű, megelégedett életről tesz bizonyságot. Isten országában a kevés is elég.
Az Isten országán van továbbra is a hangsúly, a figyelem. Egy ember azzal a kérdéssel állítja meg Jézust: mi jót kell cselekednie ahhoz, hogy elnyerje az örök életet? Ő úgy gondolja, tennie kell érte, valami rendkívüli megbízatással érdemelheti ki. Azonban Jézus rámutat, nem kellenek rendkívüli tettek, nem a sok diploma, a túlképzés, a magas beosztás, a sikeres vállalkozás hozza el a belépőt Isten országába. Az Úr nem kér ilyen teljesítményeket, Isten országába nem saját produkcióval juthatunk be, hanem az Isten szavának való engedelmességgel. Akinek Isten és az Ő országa mindennél többet ér, az kegyelemből beléphet oda.
Ez az ember elmondja, hogy ő megtartotta Isten parancsolatait, mi fogyatkozás lehet még benne? Jézus rámutat, hogy az a fontos, mihez kötődik a szívünk. Ha valóban szeretem Istent, Érte mindent el tudok engedni. Akkor Rábízom magam, a megélhetésem, és nem ezek fognak befolyásolni, mert tudom, hogy az Úrnak gondja van rám. A hangsúly nem az elméleten, hanem a gyakorlaton van, kövessem Jézust, a régit, a múltat hagyjam magam mögött és menjek Őutána. Aki Őt követi, célba ér, az újjáteremtett világban élhet Isten minden gazdagságában. De ebben a földi világban is ad ígéretet, ha Érte valóban elhagyunk mindent, Ő nem hagy kárpótlás nélkül. Az ígéreteire mindig lehet építeni, és végül az örök élet semmihez sem fogható. Áldott legyen az Úr mindezért!


Keressétek az én orcámat

Keressétek az én orcámat szüntelen,
Szüntelen, szüntelen,
Kívánjátok az én erőm, mely védelem,
Néked is gyermekem.

Keresem a Te orcádat,
Uram, Jézus, Királyom!
Fájdalom, de bűneimtől
Oly sokszor nem találom.

Keressétek az én orcámat...
Kívánom a Te erődet,
Uram, Jézus, Királyom,
Mégis, néha saját erőm
Kudarcát kell bevárnom.

Keressétek az én orcámat...
Kereslek, Jézus, magamban,
Erőd, orcád, életed,
Szeretném, ha tetteimben
Hordozhatnám képedet.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése