S
|
aul halála után Dávid még mindig
Ciklágban van, azonban látja, tenni kell valamit, kézbe kell venni a dolgokat,
nem élhet a nép vezetés nélkül (2Sám 2,1-32). Azonban azt látjuk, hogy Dávidnak
javára vált a bujdosó élet. Már nem kapkod, megtanulta a leckét, és első lépése,
hogy megkérdezi az Urat. Sokat változott, és növekedett hitében Dávid, most már
nem tesz semmit addig, amíg Isten akaratát nem ismeri. Az Úrhoz fordul, Tőle
kér tanácsot. Az élet próbái, a mindennapok küzdelmei és tapasztalatai által
változtunk-e, másként alakítjuk-e dolgainkat, mint korábban? Tanulunk-e a
leckékből? Dávid tanult, és most már az Úrra bízza a további lépéseket.
Az Úr
megmutatja, hová menjen. Hebronba indul, ahol Júda vezető emberei királyukká
kenik. Azonban az elhívott és fölkent királynak sem egyszerű az élete, nem sima
az útja. Úgy gondolnánk, most már megy minden, mint a karikacsapás, ám nem így
van. Abnér, Saul hadseregparancsnoka nem fogadja el Dávidot, ellene szegül Isten akaratának, és Isbósetet, Saul életben maradt fiát teszi királlyá.
Ismét
meglátjuk, hogy a hatalom utáni vágy, az Istennel való szembenállás, a bosszú
soha nem oldja meg a problémát. Ha nem figyelünk fölfelé, és mindig csak a
magunk érdekeit tartjuk szem előtt, abból nem megoldás születik, hanem inkább
szembenállás, a helyzet elmérgesedése. Isten népe két táborra szakad, és
szembekerülnek egymással. Elszomorító, hogy csak fegyveres megoldást látnak,
azonban meg kellene már látni, hogy a fenyegetés, a fegyver soha nem hoz békességet,
soha nem oldja meg a problémát. A fegyver halált hoz, nyomában pedig a bosszú
jár. Isten egész más utat jelölt ki övéi számára, ez az út a megbocsátás, a
békesség útja. Ehhez az is kell, hogy megtanuljunk engedni, veszteséget elfogadni, vagy lemondani valamiről. Ezért volt Jónátán
kiemelkedő személyiség, mert meglátta Isten akaratát, és el is fogadta, így azután
lemondott Dávid javára arról, ami neki járt. Isbóset ezt nem akarta megtenni,
Abnér pedig kihasználta a lehetőséget. De az egyéni érdekek sokak számára
hoztak szenvedést. Ma is legtöbbször az önzés, a pénzhez, hatalomhoz való
ragaszkodás okoz sok problémát. Senki nem akar lemondani, senki nem akar
engedni. Ez magunktól nem is megy, új szívre van szükségünk, azonban van
ígéretünk, hogy Isten új szívet ad belénk. Új szív, új természet - ez a
megoldás. Aki vágyik rá, aki kéri, az megkapja.
A fegyver nem old
meg semmit, itt is egyre mélyül a konfliktus, egyre több sebet adnak és kapnak
a benne résztvevők. Bizony, ebből nehéz kikeveredni, de az Úr kegyelme által
lehetséges. Mielőtt bármit cselekszünk, kérdezzük az Urat, ne engedjünk
indulatunknak, ne hagyatkozzunk az emberi erőre, hanem kérjük az Úr vezetését,
kérjük az Úr erejét, hogy először önmagunk felett legyünk képesek győzni. Az Úr
ereje által győzzük le a bosszúra, a visszavágásra való hajlamunkat,
igazságérzetünket, és hagyjuk az Úrra az igazságszerzést. Nézzünk Jézusra, és
éljük meg az Ő természetét, engedjük, hogy a krisztusi indulat vezessen
bennünket mindenben.
Egy példázatsorozatban mond el további részleteket Isten országáról az Úr Jézus (Mt
13,44-52). Először a szántóföldben elrejtett kincshez hasonlítja az országot,
amelyet az ember, ha megtalálja, elássa, majd mindenét eladja, csakhogy
megszerezze. Azt üzeni ezzel, hogy Isten országa drága kincs, a legnagyobb
érték, amihez az ember juthat, és mindent megér. Isten országa olyan nagy kincs, hogy földi értékeink nem érnek a
nyomába.
De ezt meg kell
látni, mert amikor az ember mindenét eladja, hogy megvehesse azt a
szántóföldet, ahol az elásott kincs van, egy lapra tesz föl mindent, vállalja a
kockázatot. Így tettek az első tanítványok is, Jézusban felragyogott előttük a
drága kincs, és mindent elhagytak Érte. Fontos meglátni, hogy a régi élet
minden kincsét oda kell adni, mert Isten országában nincs szükség régi kincseinkre,
értékeinkre, mindent Tőle kapunk. Az Úr gyakran tanít így Rábízni magunkat,
előbb el kell engedni, aztán megkapjuk az Ő kincseit. Az Úr mindig üres
kezeket tölt meg. Akinek tele van a marka régi kincsekkel, azt nem lehet
újakkal megtölteni. Engedjük el régi kacatjainkat, hogy miénk lehessen a kincs.
Mindezt hitből tehetjük meg: hiszem, hogy az Úr kárpótol mindenért, ezért
örömmel engedek el mindent, mert értékesebbet kapok. Pál apostol is Jézusért
elengedte korábbi értékeit, és olyan drága kincset kapott Jézusban, hogy soha
nem sírta vissza, amit korábban maga mögött hagyott. Sőt, később is kárnak és
szemétnek ítélte korábbi kincseit.
A következő kis
példázat azt mondja el, hogy Isten országa a kereskedőhöz is hasonló, aki
igazgyöngyöket keres, és amikor egy nagy értékre talál, mindenét eladja,
csakhogy megszerezhesse. Ez a nagy érték mi vagyunk, Te és én, a kereskedő
pedig az Úr Jézus, aki mindent odaadott értünk a kereszten. Azért jött Jézus a
világba, mert nagy értéknek, drágagyöngynek lát, és nem akarja, hogy
elkallódjunk, ezért vére által megvásárolt a gonosztól. Mindez hálára, örvendezésre
késztet. Ilyen Urunk van, Aki értünk mindent kész volt odaadni, hát hogyne
adnám én is oda az életem. Az Ő kezében jó helyen van.
A harmadik
példa szerint Isten országába sokféle ember bekerül, nem mindenki hitből és
szívből lesz jelen, azonban a kiválogatás nem a mi feladatunk. A mi dolgunk az,
hogy mindenki, aki bekerül a gyülekezetbe, általunk találkozhasson az
Úrral. Életünknek fel kell mutatni a
világ és az Isten országa közötti különbséget. Arra van szükség ma is, hogy
látszódjon meg: van különbség a világ és az egyház, az Isten népe élete között.
Kérjük Urunkat, tegye vonzóvá életünket, de ne magunkhoz, hanem Őhozzá
vonzzunk. Hiszen az ember igazi változáson csak a Vele való élő kapcsolatban,
az élő hit által megy keresztül.
Testvérek,
menjünk bátran
1. Testvérek,
menjünk bátran, hamar leszáll az éj, E földi pusztaságban Megállni nagy
veszély. Hát merítsünk erőt A menny felé sietni, Nem állva megpihenni A boldog
cél előtt.
2. A keskeny
útra térünk, Ne rettentsen meg az; Ki elhívott, vezérünk, Tudjuk, hogy hű s
igaz. Mint egykor Ő tevé, Most véle s benne bízva, Arcát ki-ki fordítsa A szent
város felé.
3. Óemberünk ha
szenved, Az jó nekünk, tudom; Ki vérnek, testnek enged, Az nem jár jó úton. A
láthatót ne bánd, Csak rázd le, mi kötözne: Hadd törjön éned össze, Menvén
halálon át.
4. Zarándok
módra járva, Legyen kezünk üres; Csak terhet vesz magára, Ki pénzt, vagyont
keres. Hadd gyűjtsön a világ, Mi tőle el se kérjük, Kevéssel is beérjük,
Bennünket gond se bánt.
5. Az út el van
hagyatva, Borítja sok tövis; nehéz emelni rajta Még a keresztet is. De egy út
van csupán, Így hát előre bátran, Keresztül minden gáton, Hű Mesterünk után.
6. Úgy járunk
itt, lenézve, Mint ismeretlenek; Sokan nem vesznek észre, Hangunk se hallva
meg. De aki ránk figyel, Víg énekünket hallja. Szent reménység sugallja, Mit
ajkunk énekel.
7. Ha botlanak
a gyöngék, Segítsen az erős; Hordjuk, emeljük önként, Kin gyöngesége győz.
Tartsunk jól össze hát, Tudjunk utolsók lenni, A bajt vállunkra venni E földi
élten át.
8. Menjünk
vígan sietve, Hisz utunk egyre fogy; Nap megy napot követve, S a test majd
sírba rogy. Csak még egy kis tűrés! Ha Őt híven követjük: A láncot mind
levetjük S vár ránk az égi rész.
9. Elmúlik
nemsokára a földi vándorút, És az örök hazába, ki hű volt, mind bejut. Ott vár
angyalsereg, Ott várnak mind a szentek, S az Atyánál pihentek, Megfáradt
gyermekek.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése