N
|
agyon
kényszeredetten mennek itt az események, Dávid nem indul a fia elé, de Absolon
sem indult el az apjához (2Sám 14,21-33). A tékozló fiú történetében azt
látjuk, hogy a fiú magától indul haza, felismeri bűneit, és azt, hogy csak
otthon jó neki, és hazaindul. Itt nem látunk ilyesmit, Jóáb mozgatja a
háttérből a szálakat. A király is csak azért hívatja haza Absolont, hogy eleget
tegyen Jóáb kérésének, de nem őszintén, nem szívből cselekszik. Soha nem megoldás,
amikor kényszerből, a másoknak való megfelelés, a látszat miatt cselekszünk. Továbbra sem találkozik apa és fia, nincs beszélgetés, nincs bűnbánat, és nincs
bűnbocsánat se. Ezek nélkül pedig nem megy.
Dávid cselekedete a tipikus megbocsátok, de nem felejtek gyakorlaton
alapul. Hazaengedi, de nem akarja látni, és ezzel tovább nő a feszültség. Az Úr
Jézus más utat mutat a számunkra, Ő eltörölte bűneinket, és a teljes megbocsátás
útját járja. Az Őt megtagadó Péternek megbocsát, és visszaállítja a tanítványok
közé. Bízik benne és új feladatokkal bízza meg. Ez az igazi kapcsolatrendezés.
Mi se álljunk meg látszattetteknél, hanem szívből bocsássunk meg, és egyben
felejtsük is el a múltat, a sérelmeket.
Absolon ki szeretne törni a házi fogságból, szeretne hatalomra törni, és
úgy látszik, vannak szimpatizánsai, Jóáb azonban már nem mer neki segíteni.
Kitűnik ezekből az eseményekből, hogy a szereplők csak a saját megoldásokat, az
emberi lehetőségeket tartják szem előtt, és nem keresik Isten akaratát.
Absolonnak is természetes, hogy ő lesz a trónörökös, de nem kérdezi, hogy Isten
is így akarja-e. Mennyi konfliktus elmaradna, ha keresnénk az Úr akaratát.
Absolon nem teszi fel a kérdést, hogy hol akarja látni az Úr, de én feltettem-e?
Kérdezem-e, hol a helyem, mit szán nekem Isten, vagy én is természetesnek
tartom, hogy eredményeim alapján engem illet egy-egy poszt? Absolon erőszak alkalmazásával kényszeríti Jóábot arra, hogy Dávid elé álljon. Az erőltetés
soha nem vezet eredményre. Gyakran úgy
gondoljuk, hogy a jó dolgokat lehet erőltetni. Azonban ha csak én akarom, hogy
a másik kérjen segítséget, vagy keresse a szabadulást, az nem vezet
eredményre. Azon kell fáradozni, hogy
ki-ki meglássa, hogy az adott helyzet nem jó, és ő maga akarjon változtatni,
gyógyulni, új életet kezdeni.
A korabeli média örülhetett, megvoltak a jól sikerült fotók a nagy
pillanatról, amikor a király megcsókolta Absolont. Azonban azt már nem mutatták
a felvételek, hogy a csók ellenére távolság van köztük. Tehát igazából nem
találtak egymásra, nem engedett fel a jég. Hasonló ez a Júdás csókjához, ő is
megcsókolta Jézust, de nem a csóknak megfelelően cselekedett. Nem szeretet és
szolgálat húzódott meg mögötte, hanem árulás. Mi van a csókjaink, a mosolyaink
mögött? Őszinte érzelmek vagy alakoskodás, gyűlölet? Keressük előbb az Úr orcáját, és engedjük, hogy az Ő szeretete megolvassza szívünk fagyosságát, mert csak az
Úrtól kapott agapéval, az átélt kegyelemmel leszünk képesek őszintén
megbocsátani és őszintén közeledni egymáshoz.
Az Úr Jézus elmondja eljövetelének célját, ami nem más, mint az
elveszettek megkeresése és megmentése (Mt 18,11-20). Az Atya látja, hogy az
ember a bűn miatt elveszett állapotban van, mi azonban nem így gondoljuk. Meg vagyunk
magunkkal elégedve, és úgy véljük, minden rendben van. De ez nem így van, az
Ige szerint az ember Isten nélkül él, így elveszett. Jézus azért érkezett a
földre, hogy az elveszetteket megkeresse és megmentse. Mert Isten nem akarja, hogy
örökké elvesszünk, hogy kárhozatra jussunk, ezért elküldte Fiát, aki élete
által megment a haláltól.
Egy példázattal szemlélteti ezt az Úr, amelyben leszögezi, hogy az Atya
számára nagyon fontosak az elveszettek, Ő nem mondott le róluk, mindent
megtesz, hogy megtalálja őket. És ezt a vágyát
az ember szokására alapozza, jól ismer bennünket, és tudja, hogy
értékeinkért, javainkért mindent megteszünk. Ha egy gazdának elveszik egy juha,
nem törődik semmivel, amíg meg nem találja. Mindent megtesz érte, csakhogy
megmenthesse. Az Úr számára a legnagyobb
érték az ember élete, mindent megtesz érte, és nagy öröm van a mennyben, ha
sikerül megtalálni az elveszettet.
Tulajdonképpen Isten gyermekeinek, az Úr tanítványainak is magától
értetődőnek kell lenni az elveszettek keresésének. Fel kell ismerni, hogy az
ember élete, az üdvösség mindennél többet ér, megéri a kockázatot. Soha ne feledjük: az Úr Jézus sem mérlegelt, hanem Önmagát adta oda értünk.
Van-e öröm a szívünkben megtérők láttán? Tudunk-e hálás szívvel
örvendezni az Úr előtt egy lélek megtérésén?
A konfliktusok, a problémák elrendezésének módja Isten országában a
személyes megbeszélés. A két félnek kell az Úr előtti csöndben közeledni
egymáshoz és elrendezni a sérelmeket. A rendezés módja a bocsánatkérés és a
megbocsátás. Ha nem sikerül négyszemközt rendezni, akkor bővíteni kell a kört
testvérek bevonásával, majd a gyülekezet bevonásával. A hangsúlyos itt az, hogy az
Úr azt akarja, hogy ne adjuk fel azonnal a rendezést, ha első próbálkozásra nem
sikerül megbékülni. Adjunk újabb esélyt, próbálkozzunk ismét. Mert bizony a
megbékülés keresésébe olyan hamar belefáradunk, gyorsan erőszakosabb
eszközökhöz fordulunk. Urunk könyörüljön, hogy a konfliktusok rendezésben az
imádságnak és a megbeszélésnek szánjuk a főszerepet. Az Úr rámutat, ha ketten
vagy hárman egyetértenek abban, amit kérnek, azt megadja az Atya. Sőt, azt
ígéri, ha ketten vagy hárman az Ő nevében gyűlünk össze, vagyis Ő lesz a
középpont, Őreá figyelünk, Ő jelen lesz. A gyülekezet, a hívő ember életében ez
a kulcs, az Ő nevében összegyűlni, azaz nem a magunk ötleteire figyelünk, hanem
egyedül az Úrra. Bár minden alkalmunkra az volna a jellemző, hogy az Ő nevében
vagyunk együtt. A problémák rendezése is könnyebben menne, ha mindig az Ő
nevében lennénk jelen. Talán gyakran azért vallunk kudarcot, mert nem Jézus
nevében keressük a megoldást, nem Tőle várjuk a segítséget.
Örök élet reggele
1. Örök élet reggele, Fény a véghetetlen fényből, Egy sugárt küldj ránk
te le, Kik új napra ébredénk föl; Fényed lelkünk éjjelét Űzze szét.
2. Jóságodnak harmata Gyarló életünkre hulljon, :/: Szívünk, mely
kiszárada, Vigaszodtól felviduljon, S híveid közt légy jelen Szüntelen.
3. Bűn ruháját vessük el A szövetség vére által, :/: Vétkeink fedezzük el
Tőled nyert fehér ruhánkkal, Hogy hitünk legyőzze majd Mind a bajt.
4. S majd vezess az égbe föl, Irgalomnak napvilága, :/: Könnyek gyászos völgyiből
Üdvösségnek szép honába, Hol az üdv és béke majd Egyre tart.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése