I
|
sten megerősíti
népe számára a maga szentségét, és ezért azt kéri, hogy ők is szent életet éljenek
(3Móz 20,1-27). A megszentelődésben haladjanak előre, és ehhez kapnak
segítséget az Igéből. Az Úr megmondja nekik, mely területekre figyeljenek, mely kérdéseket vegyék komolyan, és hogyan
tartsák távol magukat a környező népek szokásaitól. Mert legtöbbször a környezetnek
van nagy hatása ránk. A családtagok, szomszédok, barátok szokásait a legnehezebb
az Ige mérlegén keresztül megközelíteni. Nagy veszély, hogy minden átgondolás
nélkül alkalmazzuk, amit tőlük látunk. Bennük megbízunk, és úgy véljük, amit
tesznek, mindig jó, ezért követhetjük. Azonban nekünk soha nem másokat kell
követni, soha nem a környezet a minta, hanem mindenkor az Úr Jézus Krisztus.
Minket ne az vezéreljen, hogy olyanok legyünk, mint mások, hanem az, hogy
olyanok legyünk, mint az Úr.
Most az élet védelmét helyezi a szívükre. A gyermek Isten ajándéka, és ne
megszabadulni akarjanak tőle, hanem fogadják hittel és hálás szívvel. Isten népe nem gondolkodhat úgy, hogy a gyermek
teher, hanem ajándék, aki továbbviszi az életet és Isten ismeretét. Gyakran kegyesnek tűnő tettek mögé bújtatták
a gonosz tetteket, áldozatként mutatták be a gyermekeket, azonban Isten nem
kért gyermekáldozatot. Ezt a pogány népek tették, tőlük vették át. A pogányok
vallása azért is volt gyakran vonzó Izráel számára, mert ott nem volt Tízparancsolat, a pogányságban olyan dolgok is szabaddá váltak, amikre Isten
azt mondta: Ne! Azonban Isten gyermekei számára mindig az Ige, az Úr szava a
mérvadó.
A mai ember is keresi az Igét kikerülő megoldásokat. Azt gondolja, akkor szabad,
ha félreteszi Isten akaratát, pedig nem a szabadság következik belőle, hanem a különféle
bálványok okozta rabság és nyomorúság. Ha letérünk a keskeny
útról, a gonosz kezébe kerülünk, kiszolgáltatottakká válunk a bálványokkal
szemben, átveszik az uralmat életünk felett. Sokféle nyomorúság és szenvedés
származik ebből. Jézusra figyelve megmaradhatunk Isten akarata mellett,
felismerjük, hogy az Ige nem gátol, hanem inkább kiteljesíti életünket, védi
mindennapjainkat. Isten szava azért is adatott, hogy általa védelmezzen
minket.
Az Úr óvja népét a különféle jövendőmondóktól való tudakozódástól is,
mert a hívő embernek van hová mennie. Nem a jósokat kell felkeresni, hanem
mindent megbeszélhetünk Jézus Krisztus Atyjával, Aki a mi Atyánk is. Igen, mi egyenesen az élet Urát kérdezhetjük,
mennyei Atyánkhoz fordulhatunk, Aki szeret és jót akar gyermekei számára.
Krisztusban szabad utat kapunk, már semmi nem akadályozza, hogy Hozzá
meneküljünk, segítségül hívjuk. Vegyük komolyan, hogy az okkult terület
veszélyes világ, elzárt világ, de Isten országa felé szabad az út. Aki
alázattal, bűnbánattal, Isten megismerésére való törekvéssel jön, az előtt
nyitva a kapu. Jézus által be lehet
lépni az életre vezető útra.
Az itt lefektetett törvények nem csupán a vétek megbüntetése végett
születtek, hanem elsősorban a megelőzés az Úr célja. Azt akarja, hogy előre
lássuk, minden tettnek következménye van, amiért vállalni kell a
felelősséget. Amennyiben látja valaki, hogy mi vár rá, ha ezeket a vétkeket elköveti, meggondolja, hogy tovább megy-e az eltervezett úton, vagy megáll. A megelőzés ma
is fontos, jó, ha tudunk beszélni a gyermekeknek tetteik várható
következményeiről. Jó, ha előre látják, mivel jár, ha drog- vagy alkoholfüggővé
válnak, mik lehetnek a következmények rájuk és a gyermekeikre nézve, ha
felelőtlenül lépnek kapcsolatba a másik nem
képviselőjével. A kényes kérdésekről is szabad beszélnünk, mert az Ige is
beszél róluk. Isten semmit nem söpör a szőnyeg alá, ezért mi nézzünk szembe az
élet minden kérdésével.
Isten irgalmas, mindenki számára felkínálja drága kegyelmét, mert az
üdvösség kegyelemből van, hit által (Rm 9,14-33). Az apostol hangsúlyozza, hogy
nem lehet megszerezni Isten kegyelmét, csak elfogadni. Nem azé, aki akarja, és
nem is azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené - ezzel jelzi Pál, hogy a kegyelem
nem szerezhető meg úgy, hogy mi mindent megteszünk érte, hanem kérni kell.
Nem lehet megvásárolni, sem tetteink által kiérdemelni, hanem Isten irgalma
alapján kaphatja meg a megtérő bűnös. Azé a kegyelem, aki úgy indul hazafelé,
amint a tékozló fiú tette, üres kézzel, tudva, hogy semmit nem érdemel, egyedül
az Atya jóságára és irgalmára alapozhat. Jó, ha mi is így jövünk,
számításainkat tegyük félre, és csak bűnbánatunkat hozzuk.
A fáraó példája megerősíti a korábbiakat, hiszen ő istennek tartotta
magát, azonban el kellett volna jutnia arra a felismerésre, hogy ő is csak egy
ember. De ő ezt nem akarta, nem akart leszállni a trónról a tíz csapással való
szembesülés során sem. Itt dőlnek el a
dolgok: leszállok-e a trónról vagy sem. Ma
is ez a nagy kérdés, leszáll-e az ember az önistenítés trónjáról? Amennyiben
nem, megkeményedik Istennel szemben, de ezért nem az Úr a felelős, bár mi hamar
Őreá hárítjuk a felelősséget. Ő sok lehetőséget ad, de ezekkel nekünk kell
élnünk.
Ki kell mondani, hogy teremtmény vagyok, itt kezdődik az alázat. Isten
formálta az életünket, és jó, hogy az Ő kezéből származunk, mert így tudjuk, Kihez tartozunk. Az Úr továbbra is formál, úgy tart kézben, mint a fazekas az
agyagot, még jobbat akar kihozni az életünkből. Ennek érdekében formál, alakít,
és van, amikor fájdalmas eszközökhöz is nyúl, de mindezeket javunkra teszi.
Soha ne keseredjünk el, hanem gondoljunk arra a fájdalmak, a nehéz
élethelyzetek idején is, hogy az Úr tisztogatja szívünket, mert a legjobbat
akarja kihozni belőlünk. Ő mindig remekművet akar készíteni, engedjük, hogy saját
terve szerint formálja az életünket.
Hálásak lehetünk, hogy mi, akik valaha nem voltunk a népe, Krisztus által
népe lehetünk, mert nagy kiváltság Isten gyermekének lenni - adjunk hálát érte.
Ó, irgalmas Isten, Én könyörgésemben
1. Ó, irgalmas Isten, Én könyörgésemben Füledet hozzám hajtsad; Ó, igen
jó Isten, Minden szükségemben Áldásod szaporítsad.
2. Ó, hatalmas Isten, Keserűségemben Szívemet vidámítsad; Ó, nagy és
szent Isten, Minden félelmemben Elmémet bátorítsad.
3. Ó, örök Úr Isten, A veszedelmekben Segedelmedet nyújtsad; Ó, igaz Úr
Isten, Kételkedésemben Hitemet gyámolítsad.
4. Ó, áldott Úr Isten: Rossz testiségemben Lelkem hozzád hódítsad; Ó,
erős Úr Isten, A világ fényében Szemem világosítsad.
5. Ó, teremtő Isten, A kísértetekben A Sátánt elfordítsad; Ó, megváltó
Isten, sok vétkezésimben Irgalmad bizonyítsad.
6. Ó, szentelő Isten, Erőtlenségimben Kegyelmedet újítsad; Ó, kegyelmes
Isten, Éltemnek végében Lelkemet boldogítsad.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése