G
|
yermek
szülése után tisztulási törvénynek kell megfelelni a nőknek, és a nyolcadik
napon a fiúgyermeket körül kell metélni (3Móz 12,1-8). A tisztulási szertartás
kifejezi, hogy szükségünk van megtisztulásra, nem elég csak egyszer megbánni bűneinket,
hanem rendszeres bűnbánatra van szükségünk. Az anya harminchárom napig marad
otthon fiúgyermek születése után, lány születése után pedig hatvanhat napig. Ez
az időszak megerősödésre, elcsendesedésre is szolgál. Ezzel a nyugodt
időszakkal megelőzhető a depresszió, mert az anya hálás szívvel áll az élő
Isten elé. Minden élethelyzetet megragadhatunk és felhasználhatunk a belső
erősödésre. Sokat segít ebben a hála. Jó, ha a gyermek születését Isten
ajándékának tartjuk, és igyekszünk minél többet a gyermekkel és egymással
lenni. A születés utáni időszak elmélyítheti a házaspár kapcsolatát, és szerető
közeget biztosít az újszülött számára.
A nyolcadik napon való körülmetélés az Ábrahámmal kötött szövetség jele.
Azt fejezi ki, hogy az a gyermek Isten családjába tartozik, fontos Neki,
terve van az életével. Ez az esemény egy életre tudatosította a férfiban, hogy
nem véletlenül született, hanem Isten akarta az életét. A körülmetélés
védettséget is jelentett, mert ez által tudatosult az emberben, hogy Ő Istenhez
tartozik, az élő Istenhez. Megerősödtek abban a hitükben, hogy ahhoz az
Istenhez tartoznak, Aki kiszabadította őket Egyiptomból.
Számunkra mindezt a keresztség jelenti, benne élhetjük át, hogy Isten
újszövetségi népe közé tartozunk. Ez nagy erőforrás, tudom, nem egyedül járom
az élet útját, hanem velem van az Úr, és mellettem áll a gyülekezet. A
keresztség által az a Jézus kerül hozzánk közel, Aki a kereszten életét adta
értünk. Az értem meghalt Jézus tanítványa lehetek. A keresztség mindig arra
emlékeztet, hogy keressem Őt, van kit segítségül hívnom, és szükségem is van
Őreá. Azonban azt tudnunk kell, hogy önmagában a keresztség nem üdvözít,
megtérésre, Jézusban való hitre van szükségünk. A keresztség Isten
megelőlegezett szeretete, egy lehetőség, amelyből majd élet fakadhat.
A tisztulási napok eltelte után áldozatot kell bemutatni az Úr számára.
Megragadott, hogy Isten mennyire odafigyel övéi életére, még az anyagi
helyzetüket is számon tartja. Nem akarja, hogy pont az áldozatbemutatás miatt
lehetetlenüljenek el, így azután azt mondja: ha nem telik neki. Mennyire
figyelmes az Úr, ha nem telik neki - számon tartja, hogy mire telik, és mire nem.
Az Úr tud változtatni, engedni. Jó lenne ezt megtanulni Tőle. Hány ember azért
megy tönkre, mert valaki nem veszi figyelembe, hogy telik-e annak a családnak,
csak elrendelik, elvárják, hogy tartsa a lépést. Benne van az is, hogy maga a
család is elismeri, hogy nem telik drágább áldozatra, nem akarja mindenáron
megmutatni, hogy ez számára nem probléma. József és Mária is két galambfiókát
mutatott be Jézus születése után áldozatként. Vállalták szegénységüket. Jézus
is megüresítette magát, szegénnyé lett, hogy mi az Ő szegénysége által
meggazdagodjunk.
Mindenféle spekulációt lerombol az apostol, amikor határozottan
kijelenti, a kegyelem nem jelent visszaélést (Rm 6,1-11). Nem gondolkodhatunk
úgy, hogy ha az Úr úgyis megbocsát, nyugodtan vétkezhetünk. Határozottan mondja: semmiképpen, nem maradhatunk meg a bűnben. A kegyes trükköket is leleplezi,
hiszen gonosz szívünk gyakran bújik a kegyesség látszata, a bibliai idézetek,
teológiai gondolatok mögé.
Az apostol hangsúlyozza, hogy aki Krisztusba keresztelkedik, az Ő
halálába keresztelkedik meg. Tehát itt nem új szokások elsajátításáról,
valamilyen javító-nevelő intézményről van szó, hanem meghalásról. Aki megbánja
bűneit, és Jézusra bízza magát, az meghal addigi élete számára. A
megtéréskor a régi ember halála megy végbe, és egy új élet születik. Ez mind
az Úr munkája bennünk.
Ez azt jelenti, hogy amikor átadom az életem Jézus számára, a régi élet
elmúlik, úgy tekinthetek régi magamra, mint halottra. A régi emberem halott.
Egyszer ezt valaki úgy élte meg, hogy amikor megszabadult, átélte az Úr
kegyelmét, hazament és a kertben ásott egy gödröt, beledobálta régi életének
kellékeit, cigarettát, pálinkás üveget és mindazt, ami a bűnhöz tartozott,
betemette a gödröt, fejfát állított, ráírta a nevét és születési dátumát,
majd mellé a megtérésének napját. Így fejezte ki, hogy egy új élet kezdődött, a
régi pedig lezárult.
A múlt lezárult, ahogyan Pál írja: „ami mögöttem van, azt elfelejtve,
ami pedig előttem van, annak nekifeszülve futok egyenest a cél felé, Isten
mennyei elhívásának a Krisztus Jézusban adott jutalmáért” (Fil 3,14). Most
már az előttünk levőre, a krisztusi életre figyeljünk. Ne a múlttal, hanem a
jelennel, Megváltónkkal foglalkozzunk. Vele járhatunk új életben. Pál ezzel
rámutat, hogy az új élet nem telik önerőből, csak Vele lehetséges.
Fontos még, amit az apostol ír: „Így tekintsétek ti is magatokat, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban” (11).
Tehát nem mindegy, hogy nézek magamra, mit tartok magamról. Azt tartsam, hogy a
bűn számára meghaltam, bűnös múltam el van temetve, és most már egy új ember él
tovább. Nem az a lényeg, én mit mondok magamra, vagy mások mit mondanak, az
Igét vegyem komolyan, arra építsek, és azzal a bizonyossággal menjek tovább,
Krisztusban Istennek élek. Most már Ő a fontos a számomra, Neki élem az életem.
Új szövetséged elfogadom
1. Új szövetséged elfogadom,
Magam egészen odaadom,
Nem tartok semmit, legyen tiéd,
Félelmeimtől irgalmad véd!
2. Áttört kezedbe kezem teszem,
Ne engedd kérlek, ha elveszem.
Láncolj magadhoz örökre már,
Nincsen itt részem, nincs, ami vár.
3. Hű lenni nékem, tudom, nehéz,
De szívem lássad, hű lenni kész.
Járva az útat, ha botlanék,
Emelj magadhoz, keresztedért.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése