2015. február 2., hétfő

A kegyelem erőterében

Ebből a fejezetből megtudjuk, hogy ezek a gondolatok Salamontól származnak, de nem ő vetette papírra őket, hanem Ezékiás gyűjtette egybe (Péld 25,1-28). Ezékiás fontosnak tartotta a múlt kincseit, ezért kutatómunkát végzett. Az így összegyűjtött mondások tulajdonképpen már a nép tapasztalatait is magukba foglalták. Ezért is értékesek, mert sok ember tapasztalatát tükrözik. Ezeket a mondásokat továbbadták egymásnak, és a mindennapi életben kipróbálták. Így megtapasztalták, hogy általuk az élő Isten szól hozzájuk és terelgeti életüket.  Mert ezek a bölcsességek többek emberi beszédeknél, általuk az Úr szól hozzánk. Így figyeljünk mi is rájuk. Keressük az Atya üzenetét, mert szükségünk van rá, másrészt jó hallani mennyei Atyánk hangját, jó megtudni, mi is az Ő akarata.
Mit is üzen nekünk az ige? Mire irányítja figyelmünket? Először is arra, hogy mindig lássuk meg, hol a helyünk. Ne tartsuk magunkat többnek annál, mint akik vagyunk. Ne gondoljuk, hogy mások semmit se érnek hozzánk képest. Inkább tartsuk a másikat különbnek magunknál. Ne törekedjünk az első helyre, ne akarjunk kitűnni, engedjünk másokat magunk elé. Ha feljebb van a helyünk, majd úgyis előrébb szólítanak. Jézus korára már megfeledkeztek erről a tanácsról, mert sokan szerették a főhelyeket elfoglalni. Nem várták meg, amíg odaültetik őket, hanem előre elfoglalták azokat. Mert ők akartak mindenáron látszani. Nagy kísértés ez, azonban nekünk az Úr Jézust kell engednünk előtérbe kerülni. Az a feladatunk, hogy mindig Őt láttassuk. Pál apostol bárhová ment, nem akart tudni másról, csak Jézus Krisztusról, Róla is mint megfeszítettről. Ő mindig engedte Jézust látszani. Az Úr Jézus pedig az Atyát láttatta, az Ő dicsőségét kereste, és nem a magáét. Hányszor el akarjuk homályosítani az Úr személyét, amikor magunkat emeljük ki és magunknak keressük a dicsőséget. Hagyjuk látszódni Urunkat, mert Ő a fontos, és nem mi.
Szívünkre helyezi a türelmet és a megfontolást. Bizony, ma gyorsan elragad bennünket az indulat, és anélkül beszélünk, hogy átgondolnánk szavainkat. Pedig át kellene gondolni, sőt, gyakran azt is, hogy egyáltalán kell-e mindig szólnunk. Mert nem mindenhez kell hozzászólnunk, nem mindig nekünk kell beszélni.  Elsődleges feladatunk, hogy igyekezzünk minden helyzetben bizonyságot tenni, vagyis hirdessük az evangéliumot. Ezenfelül nem mindig szükséges beszélnünk. Ha pedig megszólalunk, kérjük a Szentlélek Isten segítségét a megfelelő időben és a megfelelő szavakkal való szóláshoz. Kérjük mindig az Úr vezetését abban, hogy a helyén tudjuk mondani az igét. Mert csak ebben az esetben lesz az gyógyító, megerősítő szó. A nem helyén mondott ige árt. Mielőtt az igére hivatkozunk, gondoljuk végig, hogy egyáltalán oda vonatkozik-e?
Itt találjuk azt a verset, amit Pál apostol idéz a római levélben: „Ha éhezik, aki gyűlöl téged, adj neki kenyeret, és ha szomjazik, adj neki vizet, mert parazsat gyűjtesz a fejére, az Úr pedig visszafizeti, amit adtál.” Ezzel ismét a szívünkre helyezi az Úr a megbocsátás szükségességét, és azt, hogy ne visszafizessünk, hanem tegyünk jót még ellenségünkkel is. Mert ez a magatartás válik bizonyságtétellé. Átélhetjük így, hogy az ellenségből testvér válik. A parázsgyűjtés sem bosszút jelent, hanem azt, hogy ha az ellenségnek kialszik a kályhája, és nem tud begyújtani, akkor adjunk az edényébe parazsat. És ezt még az ellenségnek is meg kellett adni. Ő pedig a parázzsal megtöltött edényt a fejére téve szállítja haza. Így kerül a fejére a parázs, ami nem bajt okoz, hanem meleget ad majd a kályhába.
János evangélista egy gyönyörű és páratlan történetet mond el (Jn 7,1-20).  Csodálatos ez, szinte ékköve az evangéliumnak, mert elénk hozza Isten kegyelmét. Az apostol elmondja, hogy a kegyelem felülírja a törvényt, az ítéletet.  Mert az Úr Jézusban kegyelem jött el, és beemeli az életünket az ítélet világából Isten kegyelmének világába.
Egy önkijelentést is hallunk az Úrtól, elmondja, hogy Ő a világ Világossága. Ezt meg is tapasztalták, hiszen az Úr belevilágított a körülötte állók szívébe. Őt nem lehet megtéveszteni, Előtte nincs alakoskodás, mindenki mezítelen a szemei előtt. Ezt tapasztalták meg a farizeusok és az írástudók, amikor egy házasságtörésen tetten ért asszonyt vittek Jézus elé. Úgy vélték, most megfogják Őt, azonban ők kerültek nehéz helyzetbe, mert Jézus Lényének hatása alatt kihullott kezeikből a kő, és rádöbbentek, ők is ítélet alatt állnak. Ők sem különbek, mint ez az asszony. Bár eddig úgy tüntették fel, hogy náluk minden rendben van, Jézus leleplezte szívük tartalmát. Jézus jelenlétében döbbentek rá, hogy nincs alapjuk és joguk a kövezésre, mert ők is bűnösök.
Ha az Úr elé állunk, lelepleződik álszentségünk. Kiderül, hogy mi is bűnösök vagyunk. Lelepleződik a kettős mérce, mert ők azt alkalmaztak. A nőt elítélték, a férfit futni hagyták. Nagyon megdöbbentő és elszomorító, hogy pont az egyház alkalmaz kettős mércét. De ne gondoljuk, hogy ez minket nem érint. Inkább elcsendesedve gondoljuk végig, mikor és hol alkalmaztunk más mércét a másik emberre, mint amit magunkra alkalmaztunk. Hányszor megtörténik, hogy ugyanazért a tettért vagy magatartásért az egyik embert elítéljük, a másikat felmentjük. Még az egyház is az egyiket bünteti, a másikat jutalmazza. Kérjük Urunkat, leplezze le szívünket, bocsássa meg ilyen irányú vétkeinket, és segítsen, hogy az ítélet helyett az Ő drága kegyelmét juttassuk érvényre.
Jézus Lényének hatókörében kihullanak a kövek. Jézus jelenlétében nem lehet kövezni. Urunk vonja a mi szívünket is magához, és ha ez megtörténik, kihullanak a mi kezeinkből is a kövek. Kövek helyett kenyeret vehetünk a kezünkbe, amivel az éhezőket juttathatjuk táplálékhoz. Kövek markolászása helyett szabaddá válunk az ölelésre, a simogatásra, a bosszú helyett a megbocsátásra és szeretetre.
Olyan jó látni az asszonyt egyedül Jézussal, amint átéli, hogy a kegyelem átöleli az életét. Mi is mehetett végbe benne, amikor a halálra volt elkészülve, és most ajándékba kapta az életét. Jézus megbocsátott neki, és ezáltal egy új életet nyert. Ez az asszony nem készült az istentiszteletre, tulajdonképpen akarata ellenére került oda, és mégis átjárta a kegyelem. Mégis megmentetett. Isten számára nincs lehetetlen, még az ilyen élethelyzetekből is jót tud kihozni. Ez az asszony pont ezért került Jézus elé, hogy találkozzon az igazi élettel. Mert eddig is azt kereste, csak rossz helyen - most megtudja, hogy Jézus az Élet.
A kegyelem megtapasztalása azért lehetséges, mert az ítéletet maga Jézus veszi magára a Golgotán. A kegyelem ingyen van, de nem olcsó, nem, mert Jézus életébe került. Nem olcsó a kegyelem, mondja Jézus is, mert nem lehet vele visszaélni. A megkegyelmezett ember most már szabaddá válik a nem vétkezésre. Jézus által megtanulunk nemet mondani a bűnre. Sőt, nemcsak megtanuljuk, hanem erőt is kapunk hozzá. Menj el és többé ne vétkezz - ez a folytatás által válik valósággá. Ha a világ Világosságát követi, akkor nem fog sötétségben járni. Ez az üzenet nekünk is szól. Van világító lámpásunk, járjunk a fényében ma is. Ő megvilágítja az utat, így felismerhetjük azt, ami jó és helyes.  Figyeljünk ma is a világ Világosságára, és akkor nem tévedünk el.



Jöjj, királyom, Jézusom!


1. Jöjj, királyom, Jézusom! Szívem, íme, megnyitom. A gonosztól óvj te meg, Meg ne rontson engemet.
2. Véreddel, mely el-kifolyt, Mosd le rólam, ami folt; Élet útját megmutasd, Én meg nem találom azt.
3. Gyógyítsd meg sok nyavalyám, Enyhíts szívem bánatán; Kétség, gond ha gyötrenek, Biztasd nádszál hitemet.
4. Van hatalmad rá, tudom, Míveld, édes Jézusom: Hit, remény és szeretet Töltse be a szívemet.
5. A keresztet te adod, Adj hozzá alázatot: Hordjam olyan csendesen, Mint egykor te, Mesterem.
6. Majd ha véget ér a harc S megpihentetni akarsz: megragadom jobbodat, S mennyországod béfogad.



Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése