E
|
zsdrást tájékoztatják
az otthoni helyzetről, megtudja, hogy nemcsak a templom van romokban, hanem a nép
élete is (Ezsd 9,1-9). Nemcsak külső, hanem
belső építkezésre is szükség van. Megtudjuk, hogy a hazatelepültek az életüket
nem igazították vissza Isten törvényéhez, hanem az ott élő népek szokásait
követték. A pogányokkal való összeházasodás révén próbálták a nyugalmat
biztosítani. Úgy gondolták, a békesség kedvéért igazodni kell. Ők érkeztek most vissza erre a földre, és ha
békességben akarnak élni, az lesz a legjobb, ha nem különülnek el az ott lakó
népektől, hanem összefognak és átveszik az ő szokásaikat. Bizony, mi is gyakran
beleesünk ebbe a csapdába, úgy gondoljuk, a békés, nyugodt, problémamentes élet
kedvéért barátságba kell kerülnünk a világgal. Ám az ige azt mondja, hogy a
világgal való barátság ellenségeskedés az Istennel. Ne a világtól, ne a nem
hívők szokásainak átvételétől várjuk a megoldást. Ismerjük fel, hogy az
egyedüli megoldás az igéhez való igazodás. Így mindig Isten szavához igazítsuk
életünket.
A szent mag összekeveredett az ország népével, és ez hűtlenség Istennel
szemben. Az ige nem szépít, és kimondja: amikor a világgal keveredünk, amikor
hívő hitetlennel felemás igába keveredik, az hűtlenség. Istennel szemben válunk hűtlenné, megcsaljuk
Őt ilyenkor, házasságtörők leszünk.
Amikor a bálványokhoz fordulunk, a pogány szokások által hűtlenné válunk
Istenhez, hiszen Ő úgy tekint népére, mint a menyasszonyára. Mára olyan
természetessé vált a nem hívőkkel való keveredés, az ő életvitelük
átvétele. Urunk könyörüljön rajtunk,
hogy meglássuk, ez hűtlenség. Hiszen népét azért helyezi a világba, hogy szent
mag, az isteni élet közvetítője legyen. Isten népének az a feladata, hogy élete
által másokat Istenhez vonzzon. Erre sok esetben a nem hívők vonzzák bele a világba
a hívőket. Álljunk ellen a csábításnak, mondjunk nemet, és éljük meg tisztán
és igazán az Isten szerinti életformát.
A külföldi nagy birodalomból hazatért Ezsdrás nem azt mondja, ne
izguljatok, minden rendben, ez a fejlődés, ma így kell élni, hanem megrendül
lelkében, és magába roskad. Fáj neki az elvilágiasodás. Bűnbánatot tart,
külsőleg is kifejezi fájdalmát. Ő azért jött haza, hogy Júdában, az Isten
országában Isten törvénye szerint éljen, és erre mit lát: beáramlott a világ
ide is. Mintha haza sem jött volna,
nincs különbség. Van-e ma különbség az egyház és a világ élete között? Mit
jelent nekem a keresztség, a konfirmáció, az istentisztelet? Csak azért tartok
kapcsolatot az egyházzal, mert a hagyományaimat tovább akarom vinni, ápolom
őseim szokását? Sokan így vannak, a hit
csak formalitás, az életünk azonban már a világ szemléletét követi.
Mély fájdalmat él át Ezsdrás, neki nem mindegy, hogy milyen a helyzet, letaglózta, amit lát és
hall, érzi és tudja, hogy lelki megújulásra van szükség. Nem maradhatnak tovább így a
dolgok, meg kell változni az életnek. Reformáció felé közeledve bár mi is
meglátnánk: életváltozásra van szükség. Bárcsak velőnkig hatolna a felismerés, hogy ez nem mehet így tovább, ebből a langyos, megelégedett jóléti posványból fel
kell ébredni, mert különben elveszünk benne. A reformációt ne csupán szavakkal
ünnepeljük, hanem az igéhez igazított élettel. Mert az igazi reformáció: visszatérni a forráshoz, az igéhez, Krisztushoz. Ahogyan Ezsdrás a maga ruháit
szaggatta meg, úgy kell először a saját életemet rendbe rakni, a magam szívét
megszaggatni.
Ezsdrás fájdalmával az Úr elé áll, első szava: szégyenkezem. Igen, ő
szégyelli a bűnt, nem magyarázza ki, és nem is büszke rá. Szégyelli magát amiatt, ahogy élnek. Itt
kezdődik, amikor szégyelljük, ahogy élünk, amikor fáj a bűn. Először tele vagyunk lelkesedéssel, aztán
eljön az idő, amikor beleszokunk a hitbe, már nem olyan fontos az ige, nem
vagyunk olyan szomjasak az élő vízre, mint megtérésünkkor. Azután egyre fontosabbá válnak a saját dolgaink,
most már elmaradhatunk az istentiszteletről munkánk, családunk vagy akár a
szórakozás miatt. Nekünk is jár a szórakozás, a pihenés, és észre se vesszük,
már elhidegült a szívünk, már nem ég forró lánggal az Úr iránt. De fáj-e ez
nekem, vagy természetesnek veszem? Egyre inkább lazábbá válnak a dolgok, már a
bűn is belefér, nem is bűn, csak az élet természetes tartozéka. Ebből az
állapotból Isten Lelke által generált mély bűnbánattal jöhetünk ki.
Ezsdrás jól tudja, hogy a keveredés, a hűtlenség hová vezet. Isten megbünteti
népét, hiszen pont ezért jutottak fogságra. A hazajövetel által új életre
kaptak lehetőséget. A világban lévő sok nyomorúság ma is Isten ítélete életünk
fölött. Mindaz, amiben ma Európa van, nem más, mint ítélet istentelen, bűnös
életünk fölött. Innen egy kivezető út van, az őszinte bűnbánat, amelyben
kimondjuk: bűneink miatt történt minden, és kérjük az Urat, hogy könyörüljön rajtunk.
Úgy megrendített Pál apostol vallomása: tudjuk, hogy akik Istent szeretik,
azoknak minden javukra szolgál (Rm 8,18-30). Különösen az rendített meg, hogy
minden, mert mi úgy gondoljuk, a jó dolgok, a sikerek, a jó élet, javunkra
vannak. De a szenvedés, a próba, az élet nehéz helyzetei, amikor elakadnak
ügyeink, vagy nem talál halló fülekre a bizonyságtétel, az nem lehet a
javunkra. Pont azért örömteli ez az ige,
mert átsegít az önsajnálaton, és nem engedi, hogy magunkba süppedve
leblokkoljunk, hanem figyeljünk az Úr szavára. Úgy tekintsünk a nehéz
helyzetekre, mint amik nem véletlenek, szükségünk van rájuk, és javunkra fognak
szolgálni. Még egy súlyos betegség is javunkat szolgálhatja, vagy egy
haláleset? Igen, ezt mondja az ige. És Pál apostol úgy mondja mindezt, hogy
maga is megtapasztalta. Sok szenvedésben volt része, de Isten ezeket a javára
fordította. Gondoljunk filippibeli tartózkodására, megbotozták, majd a
börtönben még kalodába is zárták, de az Úr ezt is javára fordította, mert hitre
jutott a börtönőr. Mert a javunkra való fordítást az apostol nem anyagiakban
értelmezte. Tehát mi is higgyük, hogy ha most nehéz az életünk, nem látjuk, miért is
történnek így a dolgok, az Úr javunkra, lelki növekedésünkre, mások megtérésére
fogja fordítani. Az Úr a rosszból is tud jót kihozni.
Ez a világ sóvárogva várja Isten fiainak a megjelenését, úgy várja, mint
régen az emberek a sószállítmányt. Só nélkül élvezhetetlen az étel, és meg is
romlik, a só azonban tartósított. Isten gyermekei a föld sója, szükség van rájuk, általuk véd Isten a romlástól, és teszi
élvezhetővé az életet. De sózunk-e, van-e még só ízünk?
Isten az új teremtés reménységét jelenti ki számunkra, az egész teremtett
világ érzi a bűn jelenlétét, sóhajtozik szorongatása miatt, de Isten újjá fog
teremteni mindent. Eljön az a nap, amikor a régiek elmúlnak és újjá lesz
minden, és ott már nem lesz jelen a bűn. Ez az új teremtés már most a miénk
lehet, Jézus Krisztus által újjá lehet az életünk. A régi, bűnös életet eltörli
az Úr, és egy újjal ajándékoz meg. És ebben az új életben az imádság köt össze
Vele. Urunk olyan kegyelmes, hogy Szentlelkét adja, Aki segít, mert még imádkozni sem
tudunk úgy, ahogyan kell. De a Lélek tanít és formál.
Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem
1. Bár bűn és kín gyötör, És nehéz bár szívem, A Sátán életemre tör:
Kétségbe nem esem.
2. Bár vétkem súlya nagy, Mégis hozzád jövök. A bűnnek gyűlölője vagy, De
kegyelmed örök.
3. Az én erőm kicsiny, S a bűn erős nagyon: Te tudsz s akarsz segíteni,
Hát segíts bajomon!
4. Az ég oly messze van, Még messzebb tőled én, De szent igédben írva
van, Hogy irgalmad enyém.
5. Nem félek senkitől, Hisz te vigyázsz reám, Már bánat és gond sem
gyötör: Meghallgatod imám.
6. Jézusban bízva én szívemet átadom, Mert így, tudom: akármi ér, Atyám
szeret nagyon.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése