2016. október 7., péntek

Van még remény



E
zsdrás megrendülve borult az Úr elé a templom előtt, és ez a magatartása hatással volt sokakra (Ezsd 10,1-9). Látták, hogy nem tekinti jelentéktelennek a bűnt, nem legyint rá, hanem fáj a hűtlenség, fáj neki, hogy nem Isten akarata szerint élnek. A leborulás nem formalitás, hanem szívből jön, és bűnvallással jár. Amikor az ige megmutatja, miben vétkeztünk, a következő lépés a bűnvallás, mert bűnbocsánat mindig a megvallott bűnre érkezik.  A bűnvallás kifejezi: elismerem, hogy vétkeztem, és nem akarok többé a bűn útján járni. Ezsdrás bűnvallása felrázza a népet, példája másokat is bűnbánatra indít. Talán most látnak először olyan embert, aki komolyan veszi Isten igéjét, aki nem veszi félvállról az Úr akaratát. Mennyire veszem komolyan az igét? Milyen következménye van egy reggeli csendességnek az életemben? Látszik-e rajtam, hogy megrendültem, rádöbbentem bűneimre? Történik-e valami az igeolvasás vagy hallgatás után, vagy minden marad a régiben, esetleg még ingerültebb, haragvóbb, bosszúállóbb leszek, és még inkább belemerülök a világba?
Ezsdrás bűnbánata Sekanját is bűnvallásra indítja. Indít-e bűnvallásra másokat az én életem? Látva életformámat, elindul-e valaki Jézus felé? Történik-e környezetemben szakítás a bűnnel? Sekanjá is látja és elismeri az Úrral szembeni hűtlenségüket. Az Úr hazahozta őket a babiloni fogságból, de ők nem hallgattak szavára, a szokásokhoz igazodtak, integrálódtak, ahelyett, hogy élték volna az Istentől kapott életformát. Elfeledték, hogy ők Isten elhívott népe, ami nem formalitásból, hanem egészen más életformából áll. Minket veszélyeztet a beolvadás, átvesszük a nem hívők szokásait, mert nem akarunk elkülönülni. A tanítványok bátran élték Jézus életét, vállalták hitüket, és úgy éltek, ahogyan azt Jézustól látták. A hazatértek nem merték vállalni Isten akaratát. Sekanjá felismeri, hogy ez bűn, de meglátja azt is, hogy mindezek ellenére van még remény. És ez az, ami örömmel tölt el - van még remény. Hányszor elkeseredünk, és úgy látjuk, nincs már remény a számunkra. Olyan mélyre süllyedtünk, ahonnan nincs visszaút,  úgy összezavarodtak dolgaink, hogy nem látunk esélyt a kikeveredésre, elromlottak kapcsolataink, nem látjuk, hogyan lehetne rendbe hozni őket. Az ige így szól: van még remény, ne add fel. Igen, van számodra is remény, ennek első sugara, hogy ne magadra, lehetőségeidre vagy bűneidre, hanem egyedül Jézusra nézz. A reményt Ő jelenti számodra. Jézus a mi reménységünk, egyedül Ő képes kiemelni a mélyből, és hazavinni, az Ő vezetésével kerülhet helyes irányba az életünk. Azért lett emberré és halt meg a kereszten, hogy esélyt adjon az új életre, az üdvösségre. Ragadjuk meg az Úr kinyújtott kezét, erős kéz ez, ami meg tud tartani. Nincs olyan ember, aki számára ne lenne esély, még a kereszten haldokló latornak is volt. Ezért ne add fel, keresd Őt, és hívd segítségül.
Az esélyt nem a régi élet folytatására kapjuk, hanem arra, hogy a bűnt megtagadjuk, és hagyjuk el. Ahogyan itt is történik. Sekanjá látja, hogy nem elég bűnvallást tartani, hanem szakítani kell a bűnnel, meg kell válni attól, ami elválaszt Istentől. A bűnvallás akkor eredményes, ha megválunk a bűntől, ha nemcsak javulni akarunk, hanem teljesen megszabadulni. A szabadulás azt jelenti, nincs már szükségem arra, mi eddig a szenvedélyem volt, nélküle akarok élni, és Jézust követem. A döntés, amit meghoztak, nem könnyű, sokféle következménye lesz, de vállalják az Úrért. A Jézus melletti döntésnek is van következménye, gyakran húsba vágó, de ha vállaljuk, megtisztulunk, és egyre több lesz az örömünk. Megtapasztaljuk Isten áldását, mert a Krisztuskövetés, a keskeny úton járás örömteli életforma.
Pál apostol sokat szenvedett a zsidóktól, miután Krisztus követője lett, és ebben a helyzetben látszik igazán, mit is jelent Krisztus követőjének lenni (Rm 9,1-13). Mennyire más Jézus tanítványa, mint a nem tanítvány. Sokat szenved a hitéért a zsidóktól, és ő nem bántja őket, nem mond rájuk rosszat, nem áll bosszút, de még azt sem mondja, nem törődök velük. Mert mi a helyében azt mondanánk, ha ők ilyenek, én nem foglalkozom velük. Nem mond le róluk, hanem mindent megtesz, hogy megismertesse a Krisztust velük. Fáj neki, hogy nem ismerik fel Jézusban a Megváltót. Azt kívánja, inkább ő legyen átok alatt, csak a zsidók ismerjék fel Krisztust. Nem elégszik meg annyival, hogy jól menjen a soruk, legyen meg mindenük, találják meg helyüket a világban, mert tudja, hogy ez nem elég. Azért könyörög, hogy legyen üdvösségük. Fontos-e számunkra, hogy üdvösségre jussanak az emberek? Azért imádkozunk-e, hogy gyermekeink megismerjék a kegyelmet, legyen örök életük, vagy csak a testi dolgokat tartjuk fontosnak? Megelégszünk azzal, ha van munkájuk, jól keresnek, családot alapítanak, nincsenek zűrjeik? De tudjuk-e: hiába élnek jól, ha nem ismerik Krisztust, ha nem élik át kegyelmét, elkárhoznak? Hordozzuk népünk tagjait az Úr előtt, kérjük, könyörüljön rajtunk, adjon lelki szomjúságot a szívekbe, adjon ébredést számunkra.
Nem elég a vallás, hiszen a zsidók nem voltak Isten nélküliek, volt hitük és vallásuk, de ők a származásukra építettek. Úgy gondolták, mivel beleszülettek a zsidó vallásba, van üdvösségük, és nem volt élő hit a szívükben. Látom-e, hogy a beleszületés nem elég, a puszta vallásosság nem segít - Krisztusba vetett élő hitre van szükség. Krisztusra van szükség. És Ő még most megtalálható, még kezünkben van az ige, és általa találkozhatunk Vele. Ma sem a származás, a felekezetbe való beleszületés jelent életet, hanem az Isten Lelke általi újjászületés. Amikor meglátom, hogy kárhozatra méltó bűnös ember vagyok, de a kereszt alá borulok, mert onnan árad felém a kegyelem. Jézusért megbocsátja bűneimet az Úr. Jöjj Hozzá, borulj le Előtte, és dicsérd szent nevét. Majd ezt követőn élj úgy, ahogyan Ő élt.



Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Mindenható Isten



1. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Mindenható Isten, Énekünk jó reggel száll hozzád szívesen. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Végtelen kegyelem, Három személyben áldott egy Isten!
2. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Kit a szentek áldnak, Koronájukat letészik teelőtted; Angyali seregek térdelve imádnak, Ki voltál, vagy s nem érsz soha véget.
3. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Földi köd bár elfed, És bűnös szem nem látja dicsőségedet, Csak te vagy szent, Isten, és senki kívüled: Teljes hatalmú szentség, szeretet!
4. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Nagy és erős Isten; Minden műved dicsér az ég-, föld- s tengeren! Szent vagy, szent vagy, szent vagy, áldott, véghetetlen: Három személyben egy áldott Isten!


Isten áldásával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése