E
|
zsdrás megrendülve
borult az Úr elé a templom előtt, és ez a magatartása hatással volt sokakra (Ezsd
10,1-9). Látták, hogy nem tekinti jelentéktelennek a bűnt, nem legyint rá, hanem fáj
a hűtlenség, fáj neki, hogy nem Isten akarata szerint élnek. A leborulás nem
formalitás, hanem szívből jön, és bűnvallással jár. Amikor az ige megmutatja,
miben vétkeztünk, a következő lépés a bűnvallás, mert bűnbocsánat mindig a
megvallott bűnre érkezik. A bűnvallás
kifejezi: elismerem, hogy vétkeztem, és nem akarok többé a bűn útján járni.
Ezsdrás bűnvallása felrázza a népet, példája másokat is bűnbánatra indít. Talán
most látnak először olyan embert, aki komolyan veszi Isten igéjét, aki nem
veszi félvállról az Úr akaratát. Mennyire veszem komolyan az igét? Milyen
következménye van egy reggeli csendességnek az életemben? Látszik-e rajtam,
hogy megrendültem, rádöbbentem bűneimre? Történik-e valami az igeolvasás vagy hallgatás után, vagy minden marad a
régiben, esetleg még ingerültebb, haragvóbb, bosszúállóbb leszek, és még inkább
belemerülök a világba?
Ezsdrás bűnbánata Sekanját is bűnvallásra indítja. Indít-e bűnvallásra
másokat az én életem? Látva életformámat, elindul-e valaki Jézus felé?
Történik-e környezetemben szakítás a bűnnel? Sekanjá is látja és elismeri az
Úrral szembeni hűtlenségüket. Az Úr hazahozta őket a babiloni fogságból, de ők
nem hallgattak szavára, a szokásokhoz igazodtak, integrálódtak, ahelyett, hogy
élték volna az Istentől kapott életformát. Elfeledték, hogy ők Isten elhívott
népe, ami nem formalitásból, hanem egészen más életformából áll. Minket
veszélyeztet a beolvadás, átvesszük a nem hívők szokásait, mert nem akarunk
elkülönülni. A tanítványok bátran élték Jézus életét, vállalták hitüket, és úgy
éltek, ahogyan azt Jézustól látták. A hazatértek nem merték vállalni Isten
akaratát. Sekanjá felismeri, hogy ez bűn, de meglátja azt is, hogy mindezek
ellenére van még remény. És ez az, ami örömmel tölt el - van még remény.
Hányszor elkeseredünk, és úgy látjuk, nincs már remény a számunkra. Olyan mélyre
süllyedtünk, ahonnan nincs visszaút, úgy
összezavarodtak dolgaink, hogy nem látunk esélyt a kikeveredésre, elromlottak
kapcsolataink, nem látjuk, hogyan lehetne rendbe hozni őket. Az ige így szól: van még remény, ne add fel.
Igen, van számodra is remény, ennek első sugara, hogy ne magadra, lehetőségeidre
vagy bűneidre, hanem egyedül Jézusra nézz. A reményt Ő jelenti számodra. Jézus
a mi reménységünk, egyedül Ő képes kiemelni a mélyből, és hazavinni, az Ő
vezetésével kerülhet helyes irányba az életünk.
Azért lett emberré és halt meg a kereszten, hogy esélyt adjon az új életre,
az üdvösségre. Ragadjuk meg az Úr kinyújtott kezét, erős kéz ez, ami meg tud
tartani. Nincs olyan ember, aki számára ne lenne esély, még a kereszten
haldokló latornak is volt. Ezért ne add fel, keresd Őt, és hívd segítségül.
Az esélyt nem a régi élet folytatására kapjuk, hanem arra, hogy a bűnt
megtagadjuk, és hagyjuk el. Ahogyan itt is történik. Sekanjá látja, hogy nem elég
bűnvallást tartani, hanem szakítani kell a bűnnel, meg kell válni attól, ami
elválaszt Istentől. A bűnvallás akkor
eredményes, ha megválunk a bűntől, ha nemcsak javulni akarunk, hanem teljesen
megszabadulni. A szabadulás azt jelenti, nincs már szükségem arra, mi eddig a
szenvedélyem volt, nélküle akarok élni, és Jézust követem. A döntés, amit
meghoztak, nem könnyű, sokféle következménye lesz, de vállalják az
Úrért. A Jézus melletti döntésnek is van
következménye, gyakran húsba vágó, de ha vállaljuk, megtisztulunk, és egyre több
lesz az örömünk. Megtapasztaljuk Isten áldását, mert a Krisztuskövetés, a
keskeny úton járás örömteli életforma.
Pál apostol sokat szenvedett a zsidóktól, miután Krisztus követője lett,
és ebben a helyzetben látszik igazán, mit is jelent Krisztus követőjének lenni (Rm
9,1-13). Mennyire más Jézus tanítványa, mint a nem tanítvány. Sokat szenved a hitéért a zsidóktól, és ő nem
bántja őket, nem mond rájuk rosszat, nem áll bosszút, de még azt sem mondja,
nem törődök velük. Mert mi a helyében azt mondanánk, ha ők ilyenek, én nem
foglalkozom velük. Nem mond le róluk, hanem mindent megtesz, hogy megismertesse
a Krisztust velük. Fáj neki, hogy nem ismerik fel Jézusban a Megváltót. Azt kívánja, inkább ő legyen átok alatt, csak
a zsidók ismerjék fel Krisztust. Nem elégszik meg annyival, hogy jól menjen a
soruk, legyen meg mindenük, találják meg helyüket a világban, mert tudja, hogy ez nem
elég. Azért könyörög, hogy legyen üdvösségük. Fontos-e számunkra, hogy
üdvösségre jussanak az emberek? Azért imádkozunk-e, hogy gyermekeink
megismerjék a kegyelmet, legyen örök életük, vagy csak a testi dolgokat tartjuk
fontosnak? Megelégszünk azzal, ha van munkájuk, jól keresnek, családot alapítanak,
nincsenek zűrjeik? De tudjuk-e: hiába élnek jól, ha nem ismerik Krisztust, ha nem
élik át kegyelmét, elkárhoznak? Hordozzuk népünk tagjait az Úr előtt, kérjük,
könyörüljön rajtunk, adjon lelki szomjúságot a szívekbe, adjon ébredést
számunkra.
Nem elég a vallás, hiszen a zsidók nem voltak Isten nélküliek, volt hitük
és vallásuk, de ők a származásukra építettek. Úgy gondolták, mivel beleszülettek
a zsidó vallásba, van üdvösségük, és nem volt élő hit a szívükben. Látom-e, hogy
a beleszületés nem elég, a puszta vallásosság nem segít - Krisztusba vetett élő
hitre van szükség. Krisztusra van szükség. És Ő még most megtalálható, még
kezünkben van az ige, és általa találkozhatunk Vele. Ma sem a származás, a
felekezetbe való beleszületés jelent életet, hanem az Isten Lelke általi
újjászületés. Amikor meglátom, hogy kárhozatra
méltó bűnös ember vagyok, de a kereszt alá borulok, mert onnan árad felém a
kegyelem. Jézusért megbocsátja bűneimet az Úr. Jöjj Hozzá, borulj le Előtte, és
dicsérd szent nevét. Majd ezt követőn élj úgy, ahogyan Ő élt.
Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Mindenható Isten
1. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Mindenható Isten, Énekünk jó
reggel száll hozzád szívesen. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Végtelen
kegyelem, Három személyben áldott egy Isten!
2. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Kit a szentek áldnak, Koronájukat
letészik teelőtted; Angyali seregek térdelve imádnak, Ki voltál, vagy s nem
érsz soha véget.
3. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Földi köd bár elfed, És bűnös szem
nem látja dicsőségedet, Csak te vagy szent, Isten, és senki kívüled: Teljes
hatalmú szentség, szeretet!
4. Szent vagy, szent vagy, szent vagy, Nagy és erős Isten; Minden műved
dicsér az ég-, föld- s tengeren! Szent vagy, szent vagy, szent vagy, áldott, véghetetlen:
Három személyben egy áldott Isten!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése