A
|
z Úr tükröt tart Izráel népe
elé, amelyben megláthatják a valóságot
(Hós 4,1-19). Feltárul szívük tartalma, és az is világossá válik, hogyan látja
őket Isten. Amikor igét olvasunk, tükörbe
tekintünk, amelyben láthatóvá válik valós természetünk és életvitelünk. Az ige
azt mutatja meg, ami van, itt nem lehet kimagyarázkodni, másokra hárítani.
Mindezt azért teszi, hogy lehulljon az álarc, és bűnbánatra jutva kérjük életet
átformáló kegyelmét. Isten beavatkozása, szívet megújító munkája nélkül nem
változik az életünk, nem leszünk jobbá. A bennünk lévő bűnnel semmi nem tud
megbirkózni, nem segítenek a pozitív példák, a nevelés, új szívre van
szükség.
A nép úgy
gondolta, minden rendben van, Istennek is tetszik az életük, sőt, meg van velük
elégedve. Ehhez képest hidegzuhany a próféta üzenete: Pere van az Úrnak az
ország lakóival. Vagyis Isten nincs
megelégedve, ítéletre vonja őket. A vallásosság köntöse mögött megjelenő
bűnöket az Úr látja, és most leleplezi. Miért is mutatja meg az Úr mindezeket? Mert az Isten nélküli világ
számára mindez magától értetődő, de Isten népe között, az Ő országában nem. Az
Úr nem fogadja el, hogy ugyanúgy éljen a népe, mint azok, akik nem az Övéi. A
nép azért lett oda elplántálva, hogy másképp, Isten törvénye szerint éljen, és
így világítson. Milyen az én életem? Világít, Isten országának törvénye, annak
harmóniája és igazságossága ragyog át rajtam? Vagy én is igazodok a kor
szokásaihoz? Egy kis hazugság belefér. Lopás, paráznaság elmegy, ha az
érdekeink így kívánják? Izráel úgy gondolta, mindez belefér, Isten pedig azt
üzeni, nem fér bele, és ha nem térnek meg, megítéli őket. Az ítélet
megtisztítás is egyben.
Az Úr a papot
és a prófétát is felelősségre vonja, azokat, akiknek rá kellett volna mutatni
mindarra, ami bűn, de nem tették. Nekik kellett volna a népet Isten ismeretére
megtanítani. Az Úr mai szolgái, mi hogyan állunk meg Előtte? Annyi minden fontos
ma, elveszünk a sok tennivaló között, de az igére, Isten akaratára való
tanítás, a lelkek mentése fontos-e még? Szánunk-e elég időt az Úr
megismerésére? Elmélyülünk-e az igében? Mert az ige mély ismerete tárja fel előttünk
Isten mélységeit és visz Hozzá közelebb. Miért van szükség Isten megismerésére? Mert elpusztul a nép, mert nem ismeri Istent. Isten nem ismerése pusztulásba visz. De nemcsak a földi életben
pusztulunk el és válunk ember alattivá, hanem az örök életre sem jutunk el.
Megrendítő,
amit mond az Úr, nem törődtél Istened tanításával. Elcsendesedve, bűnbánattal
kell látni, nem törődöm eleget az Úr tanításával, az igével. Még többet kell
tanulmányozni, mert az Úr szava tart meg, és általa növekedhetek, válhatok
érett tanítvánnyá. Csendességünkben nézzük meg, mennyit törődünk az Úrral, az
igével, mennyit tanulmányozom, és keresem-e az akaratát? Emberi véleményekre
hagyatkozom, vagy magam keresem meg az igében egy-egy témára a választ? Ma népszerű az egyik tanítótól a másikig
futkosni, mondják meg ők, mi a helyes, és nem mi keresünk. Azért adta az Úr
kezünkbe az igét, hogy mi magunk keressünk, és egyre jobban megismerjük Őt.
Az Úrtól
elfordult élet nem elégszik meg, nem tud semmi igazi békességet adni. Elhagyták
az Urat, és helyette pótszerekhez fordultak, de ezek nem adnak boldogságot,
rabbá tesznek, de Isten helyét nem tölthetik be. Sőt, átformálnak, elveszik az
észt, elveszik józanságunkat, és így a hazugságok fészkelik be magukat a
szívünkbe. Mi a megoldás? Az Úr segítségül hívása. Csakis Ő képes
megszabadítani és a szívünkben lévő űrt betöltetni. Isten nélkül pusztulunk, de az Ő vezetése
alatt oltalomra lelünk. Az Úr közel van, csak mi távolodunk el Tőle. Lássuk
meg, hogy az Úr az igazi oltalom.
Mennyire más
a Krisztuskövetés Pál apostol életében, mint ahogyan mi azt elgondoljuk
(2Kor 11,16-33). Hányszor használja a veszedelemben kifejezést ebben a
szakaszban. Jézust követi, és mégis mennyit van veszedelemben. Ezt mi nem
értjük, hiszen úgy gondoljuk, aki Istenhez tartozik, azt elkerülik a bajok. Pál
épp azt tapasztalta, hogy amíg üldözte a Krisztust, nyugodt élete volt. Sem bot, sem
börtön, sem hajótörés nem érte. Amikor Krisztusnak átadta az életét, és
elkötelezte magát a szolgálatára, menekülnie kellett. Ahol Krisztus van a szívben,
ahol Róla tesznek bizonyságot, szembe kell nézni a veszedelmekkel. Számíthatunk
rájuk, mert az Urat ma sem tudja az ember elviselni, hiszen ha Ő megjelenik,
igazi felfordulást visz végbe. De ez a felfordulás nem fegyveres akció, hanem a
szívben borulnak a megszokott dolgok. Nem férhet ott meg többé a hazugság,
paráznaság, az önzés, a csalás, mások kihasználása, a bűn semmilyen formája.
Amikor Krisztus belép az életünkbe, óriási változást visz végbe. Megtisztítja
szívünket, és új életformát ad. Mindez látható változásokat jelent, a bűnös és
bálványimádó szokások elmaradnak, a régi gyakorlat és életvitel a múlté, immár
Jézus jár előttem, és én Őt követem, igyekszem úgy élni, ahogyan Ő élt.
Van-e
változás az előző életemhez képest? Ahhoz képest, amikor még nem ismertem
Jézust? Miről beszélek: magamról,
munkámról, eredményeimről, vagy arról, amit az Úr elvégez az életemben? Aki az Úr útján jár, szembetalálkozik
veszedelmekkel, a gonosz soha nem nézi jó szemmel a Krisztusról szóló
bizonyságtételt, nem szereti a hiteles életeket, és mindent megtesz, hogy
megnehezítse útjukat. A nehéz helyzetekben, szenvedések közepette is adjunk
hálát, köszönjük meg, hogy szenvedhetünk Érte. Hiszen Ő is szenvedett, életét
adta értünk. A veszedelmekben is jelen van Ő, nem hagy magunkra, hanem erőt ad
a folytatáshoz.
Szenvedésben
engedelmes
Szenvedésben
engedelmes,
kísértésben
győzedelmes
Jézus
Krisztus, légy kegyelmes.
Rám a bűn
mint tenger árad,
kísértésnek
tüze támad.
Nincs
segítség, csak Tenálad.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése