M
|
ai igénkben láthatjuk, hogy a Biblia őszintén beszél övéinek életéről (1Móz 38,1-30). Elmondja a sötét
dolgokat is, nem szépít, nem tüntet fel senkit szebb színben, mint amilyen
volt, ami a valóság. Rámutat arra, hogy nem az a lényeg, milyen családba születik valaki,
hanem az, hogy újjászületett-e Isten szent Lelke által. Mert amíg az Úr nem avatkozik
be életünkbe, amíg nem jutunk élő hitre, addig a bűn uralkodik bennünk. Addig nem
igazán különbözik az életünk a többi emberétől. Júda családjában is látható
mindez. Nem Isten akaratára figyelnek,
hanem a környezetük szokásait követik. Ahogyan a másik ember intézi ügyeit, úgy
tesznek ők is. Isten gyermeke azonban nem a szokásokra, hagyományokra, hanem az
igére, az Úr vezetésére figyel. Kire figyelek, kinek a hatása érvényesül
döntéseimben? Az Úr szava a döntő, vagy a nem hívők tanácsa?
Júda nem felfelé figyel, hanem emberi szempontok
alapján igyekszik cselekedni. Nem adja legkisebb fiát Támárhoz, nehogy ő is
meghaljon, ami látszatra helyes gondolat. Óvja, védi a fiát. De nem az Úr törvényével való
szembehelyezkedés a megoldás, hanem a bűn eltávolítása. Júda tudta, mi volt a
probléma első fia életében, azt kellett volna megszüntetni, vagy a másik két
fiát felkészíteni a bűntől való távolságtartásra.
Ónán
vétke, hogy nem vállalja a testvére nevének fenntartását. Nem akarja, hogy továbbmenjen az áldás a
testvére családjában. Tulajdonképpen megakadályozza egy új élet
megfoganását. Akadályozza az életet,
saját érdekeit fontosabbnak tartva. Isten ajándéka az élet, nem az akadályozása
a feladatunk, hanem a vállalása. Vagyis
ne legyen a gyermek vállalásánál fontosabb, ne előzze meg a kényelem, az önös
érdek.
Júdát
nem igazán az ige vezérli, viszik a vágyai, és máson számonkéri azt, amit
magának megenged. Jó elcsendesedve végiggondolni, hogy nem vagyunk-e mi is hozzá
hasonlók? Nem történik-e meg gyakran, hogy mástól számonkérjük azt, amit mi
megteszünk? Nem ugyanúgy mérjük mások életét, mint ahogy a magunkét. Miért van
ez? Mert nem az ige a mérce. Nem az Úr szavához és az Úr Jézus Krisztushoz
szabjuk magunkat. Ha azonban így
teszünk, vagyis a Szentírás lesz a tükör, felismerjük vétkeinket. Akkor
elsősorban saját magunkkal foglalkozunk. Nagy kísértés, hogy eltereljük
magunkról a figyelmet, és másról beszélünk, vagy mások életét
boncolgatjuk. Az Úr azonban arról szólt
a Hegyi Beszédben, hogy először a magunk gerendáival foglalkozzunk, azt
távolítsuk el, mert egyébként rosszul látunk. Isten azért adja az igét, és
engedi meg, hogy még halljuk szavát, hogy azt magunkra alkalmazzuk, úgy
hallgassuk, hogy nekem szól, rólam van szó.
Júda
lelepleződik, és majd ugyanígy Péter is. Isten nem engedi, hogy az övéi hamisan
járjanak, sem azt, hogy így nevére gyalázatot hozzanak. Péternek is ki kell
lépni a tűz melegéből, meg kell vallani: igen, tanítvány vagyok. Olyan szomorú,
amikor ez nem látszik meg a mindennapokban. Látják-e rajtam, hogy Krisztushoz
tartozom? A magatartásom, beszédem és életvezetésem kiről beszél? Pál
apostol írja: az az indulat legyen bennetek, ami a Krisztus Jézusban is volt.
Milyen indulat, kinek a természete mutatkozik meg? Krisztusi természetem van, vagy még mindig az
atyáimtól örökölt hiábavaló életmód vezérel?
Máté
hallotta, amit beszéltek Heródesről, miután megölette Keresztelő Jánost. Mert a
hírek akkor is terjedtek, mint ahogy ma is (Mt 14,1-12). De ezeket a híreket
Jézus Lényén keresztül értékelték, szűrték meg. Mi is szűrjük meg a híreket az
igén keresztül, és figyeljük, hogy mit is üzen általuk az Úr. Heródeshez is lejutottak a Jézusról szóló
hírek, elmesélték neki, miket cselekszik az Úr. És mindezek nyugtalanná teszik,
mert úgy gondolja, János támadt fel, és ha ez igaz, talán le akar számolni
vele. Heródes fél, de ezzel a félelmével
nem keresi fel Jézust. Nem olvassuk, hogy odamenne Hozzá és kérné
bocsánatát. Mert nem az az élete
tragédiája, hogy megölette Jánost, hogy gyönge volt. Hanem az, hogy ezt nem
vállalta, és nem kereste Jézusnál a bűnbánat helyét. Ha elment volna Jézushoz, megtapasztalta volna az Úr hatalmát, lehetősége lett volna bocsánatot kérni. De ő nem
élt ezzel a lehetőséggel. De én élek-e vele? Jézushoz megyek-e lelki problémáimmal? Kérem-e, hogy tárja fel a lélek
mélyén lévő bűnöket, és bocsássa meg azokat? Mi szakemberekhez megyünk, akik adnak a félelmeinkre valamilyen
orvosságot, de ettől igazából nem oldódik meg semmi. Nem nyerünk
felszabadulást, megújulást. Jézus keresztjénél tisztul meg a szívünk, a Tőle
való bűnbocsánat ad feloldozást.
Heródes
erőből igyekezett megoldani a problémákat. Hatalmánál fogva megtehette, és
ezzel csapta be magát. Mert azzal, hogy
Jánost börtönbe záratta, nem oldotta meg a problémát, csak elodázta a
szembenézést. Sőt, nagyobb bűnnel tetézte a meglévőt. Mert aki az Úr egyik
törvényét semmibe veszi, az átlép a másik felett is. Az egyik bűn nyitja a
kaput a másik előtt. Ezért akármennyire nehéz is, ne átlépjünk a bűn felett, ne
mondjuk, hogy a helyemben más is ezt tenné, hanem vegyük komolyan Isten szavát. Mert
amikor Jánost börtönbe vetette Heródes, Isten szavát akarta elhallgattatni,
mivel János Isten akaratát képviselte.
Mennyire így van a mai ember is, amikor az ige rávilágít bűneire, amikor azt
mondja, ez Isten előtt nem jó, és ne tedd, akkor nem változtatunk és változunk,
hanem eltávolítjuk életünkből azt, aki szólt. Mi nem megöljük, de nem megyünk
többet istentiszteletre, vagy nem
olvassuk a Bibliát. Ne az igét távolítsd el, hanem tarts bűnbánatot, mondd ki: úgy van, Uram, igazad van! Továbblépve pedig, tegyünk úgy, ahogy az Úr mondja,
hallgassunk Rá.
Nem
szabad együtt élned vele, mondta János. Itt Heródes testvérének a feleségéről
volt szó, ezt kellett volna megszüntetni, ez az Úr előtt nem helyes. De Heródes
nem vette komolyan. Mi ki merjük-e
mondani azt, amit az ige képvisel, vagy mi is a világ erkölcséhez igazodunk?
Vállaljuk-e a bibliai, a keresztyén házasságformát? Tudunk-e nemet mondani az
együttélés mai formájára, vállaljuk-e, hogy nem ez az Isten szerinti út, hanem
a házasság? Vállaljuk-e, hogy a házasság két különböző nemű ember életre
szóló kapcsolata? Heródes nem vállalta.
Mivel
nem vállalta Isten akaratát, és nem küldte el Heródiást, még mélyebbre csúszott,
János gyilkosává vált. A lejtőn a magunk erejéből nem tudunk megállni, csak az
ige képes visszafordítani. Isten kegyelmes, és a kegyelem utánament
Heródesnek, még János megölése után is kap esélyt, de ő nem él vele. Nem keresi
fel bűnbánattal Jézust, így cipeli tovább terhét. Te ne cipeld tovább, a
kegyelem már rég utadon jár, borulj le bűnbánattal az Úr előtt, tárd fel Előtte szívedet, és lehullik a teher. Ma még van bocsánat.
Ó, érthetetlen
kegyelem
Ó érthetetlen kegyelem, mely rég utánam jár, ki tévelygőn,
vakon bolyongtam utamon, egyszer csak rám talált!
Félelmektől megszabadít, szent félelemre tanít, S ahol csak
meg jelen e drága kegyelem, bűnöst megigazít.
Hozzá bajok, vészek között mindig járulhatok, megőriz,
megvéd, s bőségesen elég elérni otthonunk.
Az Úr, íme, jót ígért nekem: Vár Nála biztos jövő, Igéje
szent erő, pajzsom, jutalmam Ő, életfogytiglan Ő!
S ha végsőt dobban majd a szív, az élet véget ér Túl titkok
fátyolán a lelkem igazán szent békességre tér.
Sok ezredév, ha eltelik, - kevés, akár egy nap-, Dicsérni az
Urat, mivel kegyelme nagy - oly érthetetlen az.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése