S
|
or került Jákób
temetésére is, József komolyan vette apja végrendeletét, és visszavitte
holttestét Kánaán földjére (1Móz 50,
1-26). Ez a jelenet is mutatja, hogy ők nem egyiptomiak, nem ott vannak otthon,
hanem az Úrtól kapott földön. Isten népe nincs otthon Egyiptomban, a világban, hanem vándor ezen a földön. Mindig kísértés, hogy elfeledjük igazi küldetésünket,
hazánkat, és túlságosan berendezkedünk Egyiptom földjén. Ne feledjük: a mi
hazánk a menny.
Jákób
halála után József testvérei félni kezdtek tőle, úgy gondolták, majd megbosszulja rajtuk
mindazt, amit korábban elkövettek ellene. Mennyire nem jól ismerték testvérüket, annyi ideje ott vannak már vele,
mégsem győződtek meg arról, hogy bűneik megbocsáttattak, el van rendezve a
múltjuk. Miért van ez így? Talán magukból indultak ki, ők nem bocsátottak volna
meg, ők most számon kérték volna azt, aki velük úgy bánt, ahogyan ők Józseffel.
Mi van a szívünkben, milyen indulatokat hordozunk magunkban? Merjünk róla beszélni, tárjuk fel Isten és a másik
ember előtt is. A gyógyulást az őszinte
bűnbánat, majd a bűnbocsánat átélése végzi el.
Ahogyan Jákób fiaiban bizonytalanság lépett
fel apjuk halála után Józseffel szemben, úgy gyakran bizonytalanság, kétely
van az emberek szívében. Valóban megbocsáttattak a bűneim?Valóban van örök
életem? Ha kételyek gyötörnek, menjünk
velük az Úrhoz, keressük Őt, mert akkor múlik a kétség, ha igazán megismerjük
Őt. Aki egyre közelebb kerül Hozzá, igéjén keresztül megismeri Lényét, az
tudja, hogy aki őszintén megbánta bűneit, annak megbocsátott az Úr. Fontos, hogy bízzunk az Úr igéjében, Ő pedig
ezt üzeni: „Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és
megtisztít minket minden gonoszságtól” (1Jn 1,9). Ha Ő ezt mondja, akkor az így
is van. A gonosz akarja, hogy bizonytalanok legyünk, magunkkal foglalkozzunk,
és ne Jézussal, ne a lelkek mentésével. Jézus vére ma is hatékony, ha azzal
megmos az Úr, tiszták leszünk. Ne feledjük: egész életünk kegyelem által
működik.
A
testvérek bocsánatot kértek, ami megrendítette Józsefet. Fájt neki, hogy nem bíznak
benne. Tény, hogy ők rosszat terveztek ellene, de Isten terve jóra
fordította azt. Isten a rosszból jót hozott ki, gonoszságukat is felhasználta
javukra. Mert Isten ilyen, az sem lehetetlen Neki, hogy a gonoszt jóra
fordítsa. Mindig azon munkálkodik, hogy
a gonosz által szétdobált, elrontott dolgokat helyreállítsa. Ezt az Úr Jézusban
végezte el legnagyszerűbben. Amerre Jézus ment, életek épültek fel, a bűn terhe
hullt le, új természetek jöttek létre. Az Úr ma is jelen van, munkálkodik. Bízzunk munkájában, és higgyük, hogy
ami elromlott, azt Ő ma is jóra képes fordítani. Kérjük ezt Tőle, és mi is
munkálkodjunk ezért. Engedjük, hogy általunk is végezze jóra fordító munkáját
az Úr.
József
is meghal, és hiszi, hogy majd Isten rátekint az ottmaradottakra. Jó, hogy hittel tekint előre, azonban azt is
látnunk kell, hogy eltelt a hét szűk esztendő is. Most már nincs veszélyben az
életük Kánaán földjén sem, mehetnének haza. De nem mennek, megszokják az
egyiptomi életet, a jó és kényelmes, népszerű életformát. Maguktól kellene összepakolni és indulni
haza. De nem így történik, eszükbe sem jut, mert jól érzik magukat, mindenük
megvan. Még meg is becsülik őket Józsefért. Kell ennél jobb élet? De nem otthon
vannak, és nem az Istentől kapott feladatukat végzik.
Újra és
újra jelzi Jézus, hogy nem diadalmenet, földi királyság az Ő útja, hanem a meghalás,
a kereszt (Mt 17,22-27). Ez van beleépítve Isten tervébe, kereszt nélkül nincs
élet, nincs üdvösség. Jézus halála nélkül elveszünk, maradunk elveszett
állapotunkban. De Ő azért jött, hogy meghaljon értünk, és így kifizesse az
adósságunkat, és örök életre mentsen meg. Emberek kezébe adatik az Úr, vagyis az
Atya adja Őt az emberek kezébe. Nem maguktól ölik meg, hanem Isten adja át
nekik, itt van a Fiam, hihettek Benne, de meg is ölhetitek. És az ember megölte
Őt. De csak azért volt lehetséges, mert
Isten így akarta, vér nélkül nincs bűnbocsánat, a Báránynak meg kell
halni. És Ő Bárányként hal meg, magára
veszi bűneinket, és felszabadít hit által a terhek alól. Mindezt azért tette
meg, hogy aki átéli a kegyelmet, most már ne a világnak, ne is önmagának, hanem
Őneki éljen. Kinek élsz? Kié az életed? Kinek engedelmeskedsz?
A
világhoz, a vallási élethez tartozó emberek nem egyenesen Jézushoz mennek,
hanem a tanítványokhoz. Mennyire nem egyenesek, mindig keresik a lehetőségét
Jézus elbuktatásának. Úgy kérdeznek, hogy azonnal rá lehessen vágni a
feleletet. És Péter, már megint Péter, rá is vágja: De igen. Még mindig menteni
akarja az Urat. Nem azt mondja becsülettel: nem tudom, de kérdezzétek meg
Őt. Jézusnak nincs szüksége a mi
mentegetőzésünkre. Merjük Őt bátran vállalni, és azt is, ha valamit nem tudunk vagy még nem értünk.
Az Úr
Jézus azonban rávezeti a lényegre Pétert. Ő Fiú, Isten Fia, minden az Övé, neki
nem kell adót fizetni. És Ő nem is
pénzben fizet majd, hanem a vérével, és azt is értünk teszi. Helyettünk fizeti
ki a bért. Sokba kerültünk Neki, legyünk ezért hálásak.
Azonban
mégis kész megfizetni a templomadót, de ehhez is csodára van szüksége. Átragyog Jézus egyszerű Lénye, nem a pénz a
fontos számára, hanem az Atyának való engedelmesség. Vállalja értünk a szegénységet, és nemcsak lelki,
hanem anyagi értelemben is. Nincs annyi
pénze, hogy kifizethesse az adót. Mennyire más szemlélettel rendelkezik, mint mi. Mennyire bízik az
Atyában. Szegénysége által a szegényekhez is közel tud kerülni. Bíznak Benne,
látják, hogy Ő is úgy él, mint ők. Jézus úgy él, ahogyan beszél. Élete hiteles. Vizsgáljuk meg az igét, és rá fogunk
döbbenni: Jézusnál nincs eltérés a beszéd és az élet között. Ő valóban megüresítette magát, majd meg is alázta
magát, és mégpedig a keresztfa haláláig. Követőiként járjuk mi is az Ő útját.
Nézzük meg, mi fontosabb nekünk Őnála? Van-e valami, ami megkötöz, ami
hitelteleníti szavainkat? Mennyivel
vonzóbbak lennénk, ha mi is ilyen egyszerű életet élnénk, ha nem a
gazdagodásra, a jólétre, a legmodernebb, legkényelmesebb eszközök megszerzésére
koncentrálnánk, hanem Krisztus-szerű életformára. Amit e világ nyújt, az mind itt marad. Sőt, minden elromlik, újra és újra cserélni kell. Egyedül az ige örök.
Aki
értem megnyíltál
1. Aki
értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál! Az a víz s a drága vér, Melyet
ontál a
bűnér',
Gyógyír légyen lelkemnek, Bűntől s vádtól mentsen meg!
2.
Törvényednek eleget Bűnös ember nem tehet; Buzgóságom égne bár, S folyna köny-
nyem,
mint az ár: Elégtételt az nem ad, Csak te válthatsz meg magad.
3.
Jövök, semmit nem hozva, Keresztedbe fogózva, Meztelen, hogy felruházz, Árván,
bízva,
hogy megszánsz; Nem hagy a bűn pihenést: Mosd le, ó, mert megemészt!
4. Ha
bevégzem életem, és lezárul már szemem, Ismeretlen bár az út, Hozzád lelkem
mennybe
jut: Aki értem megnyíltál, Rejts el, ó, örök kőszál!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése