M
|
egvolt az
Istennel való sorsfordító találkozás, most pedig jön az emberekkel való
találkozás (1Móz 33,1-20). Mert ez az
igazi sorrend, találkozni Istennel, és ha ez megtörtént, egészen más lesz
emberekkel való kapcsolat. Valami új, egészem más fog történni, mint
eddig. Ez a találkozás megváltoztatta
Jákóbot, más szívvel, más emberként tart Ézsaú felé. A nagy és jó dolgok az Úrral való találkozás
után jelennek meg az életünkben. Már másképpen, Isten szerint gondolkodunk.
Mindez a sorrenden is meglátszik. Eddig a sor végén lapult Jákób, de most már
valóban Isten harcosa. Hadvezérként élre áll, és vállalja az ütközetet. Már nem
bújik el a csapások elől, nem akar mások élete kockáztatásával megmenekülni.
Vállalja önmagát, múltját, bűneit. Mert a rendezéshez erre van szükség. Istennel lehet élre állni, már nem
bújócskázok, nem taktikázok, hanem szembenézek azzal, akivel eddig nem mertem.
Jákób le tud borulni, eddig ez nem ment neki. Tudsz-e leborulni? A leborulás bűnbánatot fejez ki. Bűnbánat
van a szívében, elismeri, hogy ő vétkezett, és nem Ézsaút teszi felelőssé. A
hétszeres leborulás mély bűnbánatot fejez ki. A teljességet, és így az
őszinteséget. Péter is a hétszeres megbocsátást plafonnak gondolta, egy olyan
teljesítménynek, amin túl már nem lehet menni. Az Úr Jézus azonban továbbmegy. Nem hétszer, hanem hetvenszer hétszer
is meg lehet, és meg is kell bocsátani. Azonban erre csak az Úr jelenlétéből, a
kereszt tövéből kilepve képes az ember. Akkor, ha Jézusra feltekintve maga is
átéli Isten megbocsátását. Amíg ezt nem tapasztaljuk meg, nem megy a
megbocsátás. Amíg nem ismerem fel, hogy
magam is bűnös vagyok, nekem is megbocsátásra van szükségem, addig nem tudok leborulni.
Ézsaú megöleli testvérét, és együtt sírnak. A kemény férfi sír, legyőzte
őt Izráel. Igen, itt nem Jákób, hanem Izráel, Isten harcosa győzedelmeskedett.
A régi természet másképp kezelte volna ezt a helyzetet, és más lett volna a
végeredmény is. Izráelből Isten Lénye sugárzik, Ézsaú megtapasztalja, hogy más ember
tért haza, mint aki húsz évvel korábban elment. Ki vagy? Még mindig Jákób, vagy már Izráel? Legyőzte már régi természetedet az Úr? Kaptál
már új természetet Tőle? Mert az új, krisztusi természet már másképpen
viszonyul az emberekhez, új légkör, a megbocsátás és a békesség légköre jelenik
meg.
Már másként tekint családjára is Jákób: a gyermekek, akiket Isten adott kegyelméből. Most már Isten ajándéka a
családja. Az újjá lett ember számára a házasság, a család nem idejétmúlt
intézmény, hanem Isten ajándéka. Ajándék a házastárs és a gyermekek is,
köszönjük meg Istennek őket. Ez azt is
jelenti, hogy felelősek vagyunk értük az Úr előtt. Igyekezzünk megismertetni gyermekeinket is az ajándékozóval.
Izráel már tud adni, mennyi minden új vonás jelenik meg benne. Amire
Jákób nem volt képes, az most árad Izráelből. Jól megláthatjuk, milyen is az, amikor Isten kézbe vesz bennünket. Az Úr vezetése alatt élő ember életében új
tulajdonságok jelennek meg. Aki eddig elvette a másikét, az most oda tudja adni
a magáét. Zákeus, amikor találkozik az Úr
Jézussal, szét tudja osztani a vagyona felét a szegényeknek. Tud adni; korábban
ő is csak szerzett, most már megnyílik a szív, a pénztárca, és kinyúlik a kéz
is.
Oltárállítással végződik ez a történet. Vagyis Istennel kezdődik, és Vele
zárul. Ő foglalja ezt az egész eseménysort keretbe. Ölelje át életünket, és foglalja keretbe mai
napunkat is az Úr. Ahogyan Izráel népét
körülvette nappal és éjjel, úgy vegyen körül, vezessen és oltalmazzon az Úr.
Láttuk, hogyan munkálkodik a gonosz, megjelenik ott, ahol az ige szól, és
mindent megtesz, hogy az ne fejtsen ki hatást, ne jusson el a szívekbe (Mt
13,24-30). Zűrzavart okoz, olyan dolgokat hoz elő, hogy azokról beszéljünk, és
ne az Úrról, ne arról, amit Ő mondott. Azonban nem áll meg a gonosz az útfélről
való felcsipegetésnél, tovább végzi munkáját. Ha már nem tudja megakadályozni a
vetést, hát konkolyt hint közé. Olyan magot szór bele a gyülekezet életébe, ami
nagyon hasonlít, amikor növekszik, a búzára. Igyekszik megtéveszteni, hasonló,
de nem búza. Hasonló legyen, mint a hívők, de nem hívő. Kívülről úgy néz ki, mint a búza, de belülről
konkoly, a természete konkoly, vagyis más, mint a búzáé. Az a célja, hogy megtévesszen,
elhitesse az emberekkel, hogy a konkoly a búza, ők az igazi tanítványok. Mindig jelen lesz a konkoly, de nem kell
elkeseredni, mi ne vele, hanem az Úrral, a Tőle kapott szolgálattal
foglalkozzunk. Nagy veszély, hogy a konkolyhoz akarunk hasonlítani, de
számunkra a minta Jézus.
Tehát ellenség van, ezt jó tudatosítani. Megijedni nem kell tőle, mert
nagyobb a mi Urunk, mert nemcsak ellenség van, hanem Gazda is, Aki érti a
dolgát. Tudja, mi a terve, célja, és Ő a
gonosznak is azzal felel, hogy jó magot ültet. Hintsük mi is a jó magot, legyen
minél több belőle a világban. Mert a konkoly sem tudja megakadályozni az
aratást. El fog jönni, lesz aratnivaló búza a konkoly munkája ellenére is. A
magvető hinti a magot, de a termést nem Ő adja, hanem az Úr. És Ő megőrzi a
búzát az aratásra.
Aratás lesz, és akkor szétválik a konkoly és a búza. Mindkettő a maga
helyére kerül. Tehát nem ugyanoda megy a konkoly, ahová a búza. A konkoly
tűzre vettetik, a búza pedig csűrbe takaríttatik. Sokan élnek abban a tévhitben, hogy a
végén mindenki ugyanoda, tehát az üdvösségre kerül. Családtagok majd ott újra
találkoznak. Ki hova kerül, az itt a földi életben dől el. Isten munkája által
lehetek búza, és akkor Ő az életre fog betakarítani. A búza a mennyei csűrbe
fog kerülni.
A búza és a konkoly csak ebben a világban van együtt, de itt együtt
van. Mert nem az a feladatunk, hogy
gyomláljunk. A gyomlálás, az eltávolítás sérülést okozhat a búzában is. A mi
dolgunk ezt az Úrra bízni, és kivárni az aratást. Ne szaggassunk, hanem vessünk,
és éljük meg a konkoly között is a krisztusi természetet, a tanítványi
életformát.
Ó, Ábrahám Ura
1. Ó, Ábrahám Ura, Hadd áldjuk szent neved, Mert mindenható vagy és örök
szeretet.
Nagy Isten a neved, Ezt vallja föld és ég, Csak téged illet tisztelet és
dicsőség.
2. Ó, Ábrahám Ura, Ím, hallom szent szavad; Csak azt az üdvöt keresem,
mit kezed ad.
A múló földi jót És vágyát elhagyom, S őt választom, ki őrizőm és
pásztorom.
3. Ó, Ábrahám Ura, Szent kegyelmed nekem Az én örömöm, utamon ez
vezessen. Te
barátod lettem, Én Istenem te vagy: Tarts meg a Jézus véréért és üdvöt
adj!
4. Megesküvél, Uram, És igédben bízom, Hogy égbe viszed gyermeked
sasszárnyakon.
Meglátom Jézusom És áldom hatalmát, Szent kegyelmének éneklek halleluját.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése