J
|
ákób felismerte
halála közeledtét, ő elmegy, mondja Józsefnek, de Isten velük lesz (1Móz
49,1-33). Nem esik kétségbe a jövő miatt, nem azon kesereg, mi lesz a
gyermekeimmel, ha meghalok, hanem bizonyossággal tekint előre, mert tudja, hogy Isten
velük lesz. Jó így látni az élet dolgait, nagy kegyelem ilyen látással
rendelkezni. Meghalok ugyan, de nem ezen
múlik a jövő, hanem Istenen. Jákób bizonyos abban, hogy Isten utódaival lesz.
Honnan ez a bizonyosság? Isten kijelentette neki, vagyis a szavára, az igére
épít. Minden dolgot, jelent, jövőt az
igére építsünk. Higgyük el, amit Isten
kijelentett rólunk, gyermekeinkről és az Ő népéről, az egyházról. Az ige ad békességet és nyújt biztonságot. Ha
lelépünk az igei alapról, aggodalmaskodás lép a helyére. Aki aggodalmaskodik, az nem tud teljes szívvel az Úrnak élni és szolgálni. Sátán terve ez, aggódj, mi
lesz veled. Jézus pedig így szól: Te csak Isten országára figyelj, és a többit
bízd Atyádra.
Izráel
abban is bizonyos, hogy bárhogyan is alakul övéinek élete, Isten hazaviszi őket őseik
földjére. Nekik nem itt a helyük, nem Egyiptom a földjük, és ha ők ezt el is
felednék, mert a jólét elfeledteti velük, Isten nem feledkezik meg róluk. Kiviszi őket Egyiptomból, mert Isten népe ott
nem tud bizonyságtévő lámpássá válni. Bármi történjen, legyenek rabszolgák, és múljanak el felettük az idegen
földön évszázadok, Isten cselekedni fog. Kihívja népét Egyiptomból, ahogyan ma
is kihív a világból. Aki az Övé, aki tanítvány, az kihívott ember. A világgal azonos életmódot folytatva nem
tudunk világítani. Csak a kihívottak válnak sóvá és világossággá.
Ezt
követően a többi fiait is hívatja Jákób, és sorban megáldja őket. Rúben
elveszíti elsőszülöttségét, mert bűnt követett el apjával szemben. Nem elég az
első helyre születni, az elsőszülöttséghez új természetre is szükség van. Nem
elég beleszületni a felekezetbe, újjá is kell születnünk Isten Szent Lelke
által. Azért toporgunk egy helyben, mert megelégszünk a vallással, és nem
akarunk eljutni Jézushoz. Miért? Mert az Úr Jézus életváltozást kér,
önmegtagadást és kereszthordozást vár, enélkül nem lehetünk tanítványok. Mert a
hívő élet nem rólam, hanem Jézusról szól. Nem a saját karrierem, sikerem a cél,
hanem Isten dicsőítése. Isten országnak más szabályai vannak, mint a földi
életnek. Ez az ország várja a bűnösöket, és megtisztító szeretetében részesíti
őket. Egy új esély nyílik meg mindazok előtt, akik meghallják a Király hívását
és elindulnak nyomában.
Az első
helyet Júda veszi át. Mindez nem véletlen, az Úr kijelenti Jákóbnak, és ő
aszerint áldja meg fiait. Júda adja majd a királyi dinasztiát, Isten hatalmas
szolgái kerülnek ki ebből a törzsből. Királyok, akiknek Isten a Királya. Bemutatják, mit jelent Isten vezetése alatt
élni. Júda törzséből származik a királyok Királya és uraknak Ura, Aki
mindenkinek, még a királyoknak is Ura. Elmondhatom-e, hogy Ő már Úr az én éltem
felett is? Nem a magam ura vagyok már,
hanem az Úr Jézust szolgálom, Neki engedelmeskedek.
Belőle
származik a Megváltó, Aki a népeknek és
a bűnösöknek reménysége lesz. Azért jön, hogy megkeresse és megmentse az
elveszettet, és beépítse Isten országába. Ő lesz Júda Oroszlánja, ami üzeni: ne félj, bármilyen körülmény vesz is körül. Ő hatalmas és megvéd. Az Ő
kezében van a hétpecsétes könyv is, amit senki, a legnagyobb hősök, sztárok sem
képesek felnyitni, csak egyedül Ő. Az Ő
kezében összpontosul az élet minden eseménye. Ne félj, mert amivel mi nem
boldogulunk, azt Ő megoldja. János
apostolnak egy mennyei lény ezt mondja: Ne sírj, mert győzött Júda Oroszlánja.
Ne sírj! Ne sirasd magad, az egyházat, mert Jézus győzött. Lefegyverezte a
gonosz erőit, és minket felszerel a harcra. A győztes vezér oldalán állhatunk.
Dán
messze kerül az Úrtól, ám Jákób áldása egyben könyörgés is: szabadításodra
várok, Uram. Az emberileg reménytelennek tűnőért is könyörög, Isten meg tudja
szabadítani a megkötözöttet, és haza tudja vezetni az idegenbe költözöttet. Milyen
gondokkal kell szembenézned? Ne csüggedj, hanem kérd az Úr szabadítását. Kérd, és várj Rá! Nem elég kérni, hanem ki is
kell várni, amíg az Úr cselekszik.
A
hegyről lejövet egy sokasághoz érnek, amely a tehetetlen tanítványokat veszi
körül (Mt 17,14-21). Le kell jönni a
hegyről, mert az élet nem arról szól, hogy mindig jól érezzük magunkat.
Különösen a tavítványság útja nem jólétbe, hanem a mélységekbe vezet, a
völgybe, a tehetetlenségbe. Azért is maradt lent a többi, hogy amíg Jézus távol
van, ők közvetítsék mindazt, amire korábban felhatalmazta őket. Jézus neve
által gyógyíthatnak, nagy dolgokat cselekedhetnek, ám ők ennek ellenére csődöt
mondtak. Ők is olyan tehetetlenek, mint a világ fiai. Azonban tőlük Jézus nem
ezt várja. Milyenek vagyunk? Nem a tehetetlenségünk, tanácstalanságunk látszik,
amikor emberi problémákkal találjuk magunkat szemben? Mi sem tudjuk orvosolni
őket. Vagy a világ módszerét vesszük, és azzal próbálkozunk, vagy elküldjük
őket világi szakemberekhez? Pedig Isten
országa ma is hat, ma is győztes hatalom a bűn minden formája, pusztító ereje
fölött.
Az apa
Jézushoz vitte a fiát, és ez útmutatás, vigyük mi is Őhozzá gyermekeinket.
Keressük Őt, amikor betegséggel, az élet gondjaival találkozunk. Ne egyedül, ne mi akarjuk megoldani, hanem
kérjük Őt, de hittel tegyük, mint ez az apa. A tanítványok csődje sem szegte kedvét, nem fordult vissza, nem mondta: amilyen a tanítvány, olyan a mester, és
így nincs mit várni. Ő hitt a tanítványok kudarca után is, és várt az
Úrra. Higgy tovább, várj Rá akkor is, ha
a tanítványok, az egyház tehetetlennek bizonyulnak. Az emberek tehetetlensége
ne tántorítson el Jézustól. Ne az egyház élete alapján alkoss véleményt
Istenről, hanem saját kijelentése, az ige alapján.
Jézus odaviteti a fiút, rákiált a gonoszra, és az eltávozik. Jézus szavára mennie kell, mert nincs keresnivalója az emberben. Isten nem a gonosz számára teremtette az
embert. A tanítványok megkérdezik, mi
volt a probléma. Jó, hogy megkérdezik Jézust, ez azt mutatja, hogy szeretnének
tanulni, növekedni, a hibát ki akarják javítani. Mert nem az a baj, ha hibát
követünk el, hanem az, ha nem akarjuk kijavítani, ha belemerevedünk
hibáinkba, és már a hibát, a vétket véljük jó megoldásnak, helyes
cselekedetnek.
Jézus
elmondja, mi a hiba. Kicsinyhitűek,
vagyis nem használják meglevő mustármag hitüket, hanem arra várnak, hogy fává
terebélyesedjen, izmosodjon. Mindig növelni akarják a hitüket, pedig az
használat közben növekszik. Elég a mustármagnyi hit, mert erő van benne. Ez azt jelenti: hiszem, hogy az Úr akkor is munkálkodik, ha nincs
jelen testileg. Hiszem, hogy rajtam keresztül is elvégzi
munkáját, akkor is, ha én nem vagyok apostol.
Ne
aggodalmaskodjál
1. Ne
aggodalmaskodjál, nézz Istenedre fel!
Ő
felruház és táplál, rád gondot ő visel.
Dicső
Király, ég és a föld Ura,
Szívünk
tiéd, légy annak is Ura!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése