J
|
ózsef testvérei is
az Úr kezében vannak, őket is formálja, tisztogatja (1Móz 44,1-34). Azt akarja,
hogy valóban élő találkozásuk legyen Vele. Mert nekik is szükségük van
életfordulatra, egy olyan belső történésre, ami után más emberré lesznek, és másképp
állnak az élet dolgaihoz. Eddig szinte
csak magukkal törődtek, gyűlölet irányította őket, nem vették számításba
tetteik következményét, sem testvérükre, sem apjukra nem gondoltak. Amikor
József elrejteti a serlegét Benjámin zsákjába, megpróbálja őket. Kíváncsi, hogyan viszonyulnak öccsükhöz, van-e bennük felelősségérzet irányában. Urunk a
mi szívünket is megvizsgálja: van-e változás, másképp állunk-e a dolgokhoz,
mint eddig, van-e bennünk felelősségérzet, érdekel-e a másik, vagy csak saját életünket
tartjuk szem előtt? Az Úr Jézus nem önmagára nézett, hanem mindig az emberre,
azt figyelte, hogy élete és minden tette milyen pozitív változást hoz a számunkra.
Tetteivel gyógyítja a bűnös embert, szabadítást hoz a számára, és megjavítja az
elromlott hitcsatornát. Erre van
elsősorban szükségünk, az Istennel való élő kapcsolat helyreállítására. Ezt mi
nem tudjuk megtenni, csak egyedül az Úr Jézus képes rá. Ő köt össze hit által
az Atyával.
Megrendítő
a változás, amin keresztülmentek ezek az emberek. Nem hagyják haraggal sorsára testvérüket, és
nem mennek maguk haza. Fontos a számukra, nem mondja egyik sem: mi közünk
hozzá, ha ellopta a serleget, bűnhődjön érte. Amikor a felügyelő azt mondta, hogy csak a tettes
lesz a rabszolgája, ők akkor is maradnak. Apjukra gondolnak, és nem akarnak Benjamin nélkül hazamenni.
József
előtt Júda közbenjár Benjáminért, úgy kezdi beszédét: „Isten hozta napvilágra
szolgáid bűnét.” És ez nem erre az esetre utal, hanem Júda visszagondol a József
elleni tettükre, tudja, hogy Isten élő valóság, Őt nem lehet megtéveszteni.
Nem tehetnek úgy, mintha mi sem történt volna, mert Isten előtt minden
nyilvánvaló. Ezek a történések ébresztették erre rá. Gyakran gondoljuk mi is azt, hogy ami mögöttünk
van, az már elfelejtődött. Ha senki nem ismeri a múltunkat, minden rendben van.
Azonban az ige rámutat: elmúlhat sok esztendő, megváltozhatnak a rendszerek,
más lehet körülöttünk az élet, a múlt azonban nem szűnt meg, a bűn bűn marad, amíg nincs
rendezve. De nem a felejtés rendezi, hanem az Úr, a kereszt előtti bűnbánat.
Az is
kitűnik, hogy saját lelkünkből sem tűnnek el a vétkek az idő múlásával. Bűneink
ránktelepszenek, és a megfelelő alkalommal előjönnek, vádolnak. Lelkünk
összekapcsolja a történéseket, lelkiismeretünk vádolni fog. Minden nyomot hagy
a lelkünkben, végleg nem tudjuk kitörölni a kapcsolatokból származó
impulzusokat sem. Az egyedüli tisztítószer az Úr Jézus kereszten kiontott vére, általa tisztít meg, olyan fehérek
lehetünk, mint a hó.
Júda
határozottan kiáll testvére mellett, és bizonyságot tesz apja iránti
szeretetéről. Nem mindegy neki, mi történik az apjával. Kész maradni Benjámin
helyett, szíve tele van szeretettel testvére és apja iránt. Benjámin nélkül nem
mehet haza. A missziói lelkület, a bűnös elveszett emberek megmentése iránti
szeretet buzog benne. Kérdés-e nekem:
Hogyan mehetnénk Atyámhoz úgy, hogy nem viszek elveszetteket? Hogyan is
mehetnék úgy, hogy nincs egy kéve a vállamon? Annyi minden lefoglal bennünket,
sok mindenért aggódunk, és a világ dolgai fájdalmat okoznak. De fáj-e az
elveszettek, a kárhozat felé haladó emberek látványa? Közbenjárunk-e értük, és
cselekszünk-e megmentésük érdekében? Mit tehetünk? Hirdethetjük az
evangéliumot.
A farizeusok
és szadduceusok odamennek Jézushoz, és azt mondjuk, milyen jó, végre ott
vannak, hallgatják Őt (Mt 16,1-12). Mondhatnánk: végre elmentek az istentiszteletre, és lehet örömködni, ma is többen vagyunk,
és jönnek a vezetők is. Jézus nem örömködik, mert a szívükbe lát, tudja, hogy miért
vannak ott. Urunk mindig a szívünket, az indítékunkat nézi. Nem hatja meg a létszám, hanem arra figyel, miért is jöttünk. Megszokásból, közömbös szívvel, vagy azért, hogy lássák
mások, hogy mi is ott vagyunk? Tényleg,
mi motivál, amikor istentiszteletre megyek? Jézusért, a Vele való találkozásért
megyek? Az indít, hogy szavát akarom hallani, szeretném még jobban megismerni,
és tanítványként akarok élni?
Jelet
kérnek Jézustól, de Ő képmutatóknak nevezi őket, mert nem azért kérik, hogy
jobban megismerjék Őt, hanem azért, hogy támadhassák, hiteltelenítsék. Maga
Jézus a jel, tettei, az élete, mindaz, amit eddig tett, hát mi ez, ha nem jel,
arról, hogy Benne Isten van közöttük? Ki tett ezekhez hasonlókat? Hány leprást
tisztítottak meg, és hány vak lát általuk? Támadtak-e fel halottak, és bűnösök
élete változott-e meg bármely önkéntes
Messiás vagy a vallási vezetők által? Amikor Keresztelő János elküldte Jézushoz
tanítványait, nekik is erről beszélt, látjátok, mi történik, emberek élete
felemelkedik a bűn mocsarából, hirdettetik az evangélium, ez a jel, ennél több
nem kell. Akinek ez nem elég, azt majd Jézus feltámadása sem győzi meg. Nem
adatik más jel, mint Jónás próféta jele, és aki olvassa az igét, annak ez
alapján hinnie kell. Elég-e neked mindaz, amiről az ige bizonyságot tesz?
Elég-e a mai megváltozott, megszabadult életek bizonyságtétele? Leborulsz-e
ezeket látva Jézus előtt, mondva: Én Uram és én Istenem?
Az Úr
nem győzködi őket, nem jár a nyakukra, mert ők értelmiség, ha nem elég nekik
ennyi, az ő dolguk. Megy tovább, viszi
az evangéliumot azoknak, akik vágyakoznak rá, és örömmel befogadják, mert
szomjas a szívük.
Azonban
a tanítványok is valahogy eltompultak, talán az van bennük: nem kellett volna
ezekkel a fontos személyekkel így beszélni, még jól jöhet a barátságuk, még
szükség lehet a segítségükre. Hányszor mi is eltompulunk, megalkuszunk, mert
inkább bízunk emberek segítségében, összeköttetésekben, mint az Úrban.
Ők nem a
lelkek mentésével vannak elfoglalva, hanem önmagukkal - nem hoztak kenyeret, mi
lesz velük? Mennyire ott tartanak, ahol a farizeusok és a szadduceusok, sőt, még
rosszabb a helyzet, mert ők több mindent átéltek már, jelen voltak az ötezer
ember megvendégelésénél is, mégis az a kérdésük, mi lesz velünk. Hol tartasz Te, aki annyi csodát átéltél már? Annyiszor szólt és megsegített az Úr, mégis
aggódsz, félsz?
Jézus kicsinyhitűeknek
nevezi őket, mert nem a korábbi tapasztalatra építenek, nem merítenek
reménységet belőle, és nem építenek rá hittel. Milyen a hitem? Kicsinyhitű
vagyok még mindig? Vagy már hiszem, hogy Jézus Úr problémáim fölött, és meg
fogja oldani ezt a helyzetet is? Nem kell aggodalmaskodnom.
Nem
dicséri meg őket az Úr azért, mert nem értik, amit mond. Nem a kenyértől óvta
őket, hanem a tanítástól. Nem mindegy, mit hallgatunk és milyen tanítást
követünk. Csak azokra figyeljünk, akiknek a szívében is jelen van az Úr,
nemcsak a beszédjükben.
Üres
kézzel kell-e mennem?
1.
Üres
kézzel kell-e mennem
S
állanom az Úr elé?
Nincs
kalász, mit én arattam,
Amit
nyújtanék felé?
Ó, hogy
állok így elédbe
Számot
adni, Jézusom?
Nincs
egy lélek, kit vezetnék,
Nincs
egy kéve vállamon.
2.
Jól tudom,
hogy Ő megváltott,
Nem
rémít már a halál,
Ám hogy
üres kézzel lásson,
Ó, ez
az, mi bánt, mi fáj!
Ó, hogy
állok így elédbe
Számot
adni, Jézusom?
Nincs
egy lélek, kit vezetnék,
Nincs
egy kéve vállamon.
3.
Bár
lehetne visszahoznom
Kárba
veszett életem,
Munka
közt az Úrnak élni
Mily
öröm volna nekem!
Ó, hogy
állok így elédbe
Számot
adni, Jézusom?
Nincs
egy lélek, kit vezetnék,
Nincs
egy kéve vállamon.
4.
Testvér,
rád is vár a munka,
El ne
mulaszd botorul,
Lelkeket
vezess az Úrhoz,
Míg az
éj rád nem borul!
Ó, hogy
állok így elédbe
Számot
adni, Jézusom?
Nincs
egy lélek, kit vezetnék,
Nincs
egy kéve vállamon.
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése