J
|
efte győzelme
után nem a szabadságban való örvendezés és növekedés következik, hanem egy
újabb harc (Bír 12,1-15). De ez nem külső ellenséggel, idegen néppel szemben történik,
hanem egy másik izráeli törzs ellen. Az efraimiak féltékenyek lesznek Jeftére a
győzelem után, és sértetten támadnak Jeftére. A hála helyett támadás. A
sértődöttség rossz irány és rossz tanácsadó, és ez azért van, mert nem az Úrra
figyelnek. Jefte győzelmében nem Isten munkáját látják, hanem csak egy
szabadsághős küzdelmét. Gyakran az
jelenti a problémát, hogy nem a magunk
dolgaira koncentrálunk, hanem mások feladataira. Úgy gondoljuk, ha mi végeztük
volna azt, még jobb eredmény születik. Az Úr mindenkinek megadja a maga
feladatát, abban legyünk hűségesek.
Jefte válaszából kiderül, hívta ő az efraimiakat, de ők nem vonultak fel
az ellenség ellen. Könnyebb most
kritizálni, mint akkor harcolni. Féltették az életüket, most pedig meg vannak
sértve. A sértődés sokszor előbukkan ma is a szívekből, pedig nem kellene jelen
lennie. Ha az Úr tölti be szívünket, és Ő irányít, nincs miért megsértődni.
Efraim nem akart segíteni, megvolt Jeftéről a véleményük. Hányszor megvan a
másikról a véleményünk, és amikor erre rácáfol, akkor megszakad a kapcsolat.
Az is szomorú, mennyire szembe tudja egymással fordítani az ördög a két
testvértörzset. Ahelyett, hogy egymás mellett harcolnának, egymás ellen
fordulnak. A gonosz taktikája ez. Így gyengíti Isten népét, és teszi
alkalmatlanná a bizonyságtételre. Az ellenség ellen való küzdelem helyett
egymással foglalkoznak, egymást gyúrják. Ma is hányszor megtörténik, nem az
evangélium hirdetésével, a lelkek mentésével vagyunk elfoglalva, hanem
egymással. A másik közösséggel, a hitüket másképp megélőkkel vagyunk elfoglalva, ahelyett,
hogy egymás mellett harcolnánk a bűn és a gonosz ellen. Sok esetben a
féltékenység mozgat minket is, látjuk a másik sikereit, győzelmeit, és inkább
támadjuk, ahelyett, hogy mi is beleállnánk a harcba.
Gyorsan pörögnek az események, továbbadják az Urat Pilátusnak (Mk
15,1-19). Látszik, hogy gyorsan meg akarnak szabadulni Tőle. Másrészt, minél
kevesebbet a közelében lenni, nem akarnak a hatása alá kerülni. Pedig pont ez a
lényeg, Jézus hatása alatt lenni. Jézus hatása a lehető legjobb, hiszen Ő a
szívünket alakítja át. Elvégzi, hogy az Ő indulata legyen bennünk. És az Ő
indulata a bűnös mentésére irányul. Keresi az ellenségeit is.
Amikor átadják Pilátusnak, ő nem is sejti, hogy Istentől kap lehetőséget.
Mindenki megkapja az esélyt Isten üdvtervének a megismerésére. Pilátus szemtől szemben áll az Úrral, felismerheti,
kicsoda Ő. Minden találkozás azért történik, hogy meglássuk az Élet
Fejedelmét. Isten sok esetben így hozza
elénk Jézust, egyszer csak itt áll előttünk. Nem készültünk a Vele való
találkozásra, és mégis hallunk Róla. Ott
vagyunk, ahol szól az ige, nem terveztük, de úgy alakult, hogy ott kell
lennünk, és Isten szól. De vajon meghallom-e? Valaki elmondja, mit tett
Isten az életében, ez nem egy jó kis
sztori, hanem Isten hívogatása. Talán én nem tartom annak, várok valami
különlegességre, mint Naamán, de az Úr így közelít.
Pilátus kérdez, Jézus válaszol. Te vagy a zsidók királya? A válasz: Te
mondod. Vagyis, miért mondod, erre a
meggyőződésre jutottál? Hitvallás ez? Kinek látom Jézust? Mit mondok Róla?
Azért mondom, amit mondok, mert megtapasztaltam? Hitvallásaink gyakran csak megtanult
szövegek. Pilátus azt mondja, amit a zsidóktól hallott, amit mondania
kellett. De kap egy lehetőséget, hogy ez
a kötött szöveg élővé váljon.
Pilátus próbálja menteni Jézust, azonban az emberek nem Őt, hanem Barabbást
választják. Kit választok? Mindig döntés
előtt állunk: Jézus vagy Barabbás? Barabbás mindig a világ életformáját,
szokásait jelenti. Mit választok a
mindennapokban: a jézusi magatartást, a Jézus szava szerinti életet, vagy a világ
útmutatását? Úgy döntök és cselekszek, ahogyan a világ teszi, vagy úgy, ahogyan
az Úr az igében kijelenti?
De mindez nem a tömeg akarata, hanem Isten munkája, Ő kínál Barabbásnak
is lehetőséget az újrakezdésre. Őt is
keresi az Úr, még az utolsó utáni pillanatban is. Amikor azt gondolja, innen
nincs visszaút, szabad lesz. És ebben mutatkozik meg Isten kegyelmének
valósága. Az Úr Jézus meghal, hogy
szabad lehessek. Ő megy a keresztre, hogy a bűnös élhessen és új életet
kezdhessen. A Bárány halála által életet nyerünk. Mindez hit által lehet a
miénk.
A tömeg Barabbást választja - milyen gyorsan fordul a világ. Néhány napja
még sokan ünnepelték Jézust. Ruháikat elébe terítették. Ma „feszítsd meg”-et
kiáltanak. Soha ne a tömeg indulata, hangulata irányítson, hanem a saját
meggyőződés. A tömeg sodródik, viszi mások véleménye és a hangulat. Az Úr
személyes vallomást vár, és nem másokhoz igazodást.
Pilátus tragédiája, hogy a sokaságnak akar eleget tenni. Nem meri
felvállalni sem az igazságot, sem saját meggyőződését. Miért? Mert mindent a
hatalom és a jobb megélhetés alá rendel. Csak az a lényeg, hogy legyen valaki.
Maga akarja megmenteni, biztosítani az életét, de így fogja elveszíteni. Jézus
szavának törvényszerűsége mindig működik.
Most a gúnyolódást látjuk, de eljön az idő, amikor minden térd meghajol
Előtte, mert Ő a királyok Királya, és uraknak Ura. Isten ad időt, hogy ez a
térdhajlás most menjen végbe. Ő a király, az életünk egyedüli Ura. Olyan király
Ő, aki életét adja övéiért. Annyira szeret, hogy kész meghalni, hogy általa megnyissa
az örök élet kapuját. Meghajoltam már teljes szívemből a töviskoronás fő
előtt? Azt a koronát értem viseli,
mindent értem tesz. Ezért méltó, hogy dicsérjem szent nevét.
Jöjj, királyom, Jézusom!
1. Jöjj, királyom, Jézusom! Szívem, íme, megnyitom. A gonosztól óvj te
meg, Meg ne
rontson engemet.
2. Véreddel, mely el-kifolyt, Mosd le rólam, ami folt; Élet útját
megmutasd, Én meg nem
találom azt.
3. Gyógyítsd meg sok nyavalyám, Enyhíts szívem bánatán; Kétség, gond ha
gyötrenek,
Biztasd nádszál hitemet.
4. Van hatalmad rá, tudom, Míveld, édes Jézusom: Hit, remény és szeretet
Töltse be a
szívemet.
5. A keresztet te adod, Adj hozzá alázatot: Hordjam olyan csendesen, Mint
egykor te,
Mesterem.
6. Majd ha véget ér a harc S megpihentetni akarsz: megragadom jobbodat, S
mennyor-
szágod béfogad.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése