2019. július 8., hétfő

Szorosan Jézus mögött


A
mit vet az ember azt aratja, és ez Abimélek életében is igaznak bizonyult (Bír 9,22-10,18). Maga szerezte meg a nép fölötti hatalmat, úgy, hogy saját testvéreit ölte meg érte. Szörnyű bűn tapadt a kezéhez, holott Isten mindig tiszta kezeket akar. Amikor Ő választ ki és hív el, megtisztít a bűntől, de aki magát választja, és maga ragadja meg a hatalmat, és szerez meg egy pozíciót, annak a keze mindinkább bekoszolódik. Abimélek Isten nélkül szerezte meg a hatalmat Sikem fölött, és úgy is uralkodott. Azonban nem látunk békességet a területén, mert Isten nélkül nincs békesség. 
Erőszakkal tudja csak megőrizni hatalmát, azonban eljön az idő, amikor az Úr megbünteti őt mindazért, amit tett. De ő is kap lehetőséget a bűnbánatra, az idő telik, és ő odaállhatna az Úr elé, megrendülve, bűnbánattal, de nem teszi. A múló idő Isten kegyelmét jelzi, az Úr ad időt a megtérésre, életünk rendezésére, irányváltásra. Abimélek azonban nem élt ezzel a lehetőséggel. Amikor fellázadnak ellene a sikemiek, győz, és talán ezzel igazolva gondolja magát. Győztem, sikeres vagyok, bizonyára az Úr akarata ez. A rossz úton járva is lehetnek sikereink, haladhat jól az életünk. A siker önmagában nem garantálja azt, hogy az Úr útján járunk. A nehézség sem jelenti azt, hogy biztos téves az út, és nem Isten akarata, amit teszünk. Abimélek megítéltetett, mert nem kereste Istent, nem tartott bűnbánatot. Lényeges, hogy ne a probléma vagy a döntés előtt kiáltsunk csupán, hanem folyamatosan keressük az Urat. Aki Őt keresi, az majd az akaratát is meg fogja látni. Isten az élő kapcsolatban ismerhető meg, erre hív, és ezt a kapcsolatot gondozhatjuk mindennap.
A környező népek istenei és azoknak szokásai mindig vonzók. És ez szomorú, mert nem tanultak. Nem látják, hogy ők Isten gyermekei, van élő Uruk, és a Vele való kapcsolat mindennél jobb. Nem veszik komolyan Isten törvényeit sem, vonzó a bűn, a szabadosság. Pedig Isten mindig megítélte, amikor elhajoltak Tőle. Amikor a világot kezdik el követni, és olyanok akarnak lenni, mint a többi nép, egy idő után olyanokká is válnak. Azonban ez nem azt hozza, amit várnak. Nem lesznek boldogok, akkor döbbennek rá, hogy a világ, a bálványok szolgái lettek. Szabadság csakis Isten félelmében, a Lélek vezetése alatt van. Azt is elfelejtették, hogy Isten haragszik a bűn és a hűtlenség miatt. Az Úr a filiszteusok kezébe adta őket. Megengedte, hogy elnyomják őket, mindezt az ébredésük végett tette. Gyakran a nyomorúságban kezdünk ébredezni és jut eszünkbe az élő Isten.
Hosszú idő után kiáltanak az Úrhoz, végre rádöbbennek arra, hogy nem kötelező mindig így lenniük a dolgoknak. Azt is felismerik, hogy Isten hű maradt hozzájuk. Istenre mindig számíthatunk. Ha hűtlenek lettünk is, Ő hű marad, szabad segítségül hívni. Az Úr rámutat: eddig mindig Ő szabadította meg őket. A bálványok soha nem tudtak nekik segíteni, de ha ezt elfelejtették, próbálják ki. A hitet ki lehet próbálni, kiálts a hamis Istenhez, és kiálts az Úr Jézushoz is, és meg fogod tudni, ki a Szabadító. Illés idejében is így tesznek, segítségül hívják a Baalt, és az Úr nevét is, és az egész nép előtt egyértelművé válik, hogy Isten hallgatja meg őket. Az Urat ma is segítségül hívhatjuk, de arra ügyeljünk, hogy Ő az egész életünket kéri, nem egy bajtól akar megmenteni, hanem egészen új élettel akar megajándékozni. Isten Önmagát adja az életünk mellé, az embernek szüksége van az Istennel való kapcsolatra. Erre lettünk teremtve. Ha ez nincs, akkor a gonosz fog leuralni, mert Isten nélkül nem vagyunk teljes értékű emberek.
A szabadítás utáni vágy őszinteségét fejezi ki az idegen istenek eltávolítása. Akkor éljük át Isten segítségét, ha az idegen isteneket, a bűn minden formáját megtagadjuk és eltávolítjuk.
Az úrvacsora szereztetése után az Olajfák hegyére megy az Úr a tanítványaival együtt, és világosan elmondja, mi vár rájuk (Mk 14,26-52). Őt elfogják és megölik, a tanítványok pedig elszélednek. Beszél az ezt követő feltámadásáról, és ezzel erősíti őket, segíti, hogy túllássanak a napi eseményeken, és meglássák Őt, a Győztest. Azonban nem arra figyelnek, hogy az Úr majd feltámad és örökkön örökké él. Péter az, aki kijelenti: ő aztán nem botránkozik meg, ha mindeni megbotránkozik is, én nem. Én nem, mondja Péter, és hányszor mondjuk mi is. Én nem tagadom meg az Urat, én nem adom fel. De ezek a fogadkozások önerőre és így homokra épülnek. A homok pedig nem tartós.  Ezért általában összeomlik a magabiztosságunk. Csak a Krisztus erejére épülő bizonyságtétel és élet marad meg. Ő a kőszikla, és a kőszikla tartós.
A tanítványok sem akarnak Pétertől elmaradni, és ha nem is úgy gondolják, mint Péter, de ők is ezt mondják. Miért? Mert nem akarnak Pétertől elmaradni. Azt mondjuk, amit kell, amit elvárnak. És ez gyakran megtörténik ma is, ha valaki felteszi a kezét, hogy átadja az életét Jézusnak, vagy kimennek hitüket megvallani, egyre többen követik. Nem akarnak lemaradni, követik a mintát, másrészt ez a pszichés esemény hatással van rájuk. Azonban ezek a megnyilvánulások nem tartósak, ezek homokra épült házak. Az igazi és tartós változás nem mások hatására, hanem az Úr munkájára megy végbe bennünk.
A fogadkozás után kiderül, hogy még együtt imádkozni sem tudnak az Úrral. Képtelenek önmagukat legyőzni és nemet mondai a test kívánságára. Nagyon sokszor apró dolgokban elbukunk. A test hatalmát saját erővel képtelenek vagyunk megtörni. Csakis az Úrban elrejtett élet képes győzedelmeskedni önmaga felett. Ez a helyzet szembesíti őket magukkal, ezek vagyunk, még ennyi sem telik tőlünk. És  ha ezt meglátnák és megvallanák, odaborulnának és kérnék az Urat, hogy könyörüljön rajtuk. Ha látjuk, hogy még az igeolvasásban és imádkozásban sem tudunk hűségesek lenni, akkor nem fogadkozunk, hanem kérjük, az Úr könyörüljön rajtunk, és oltalmazzon.
Jönnek és elfogják az Urat. Minden tanítvány csődöt mond. Egy elárulja Őt, a többi pedig az életét mentve menekül. Csak egy ifjú követte. Megszégyenülnek a hősök, a magukról sokat gondolók, és egy ifjú lesz, aki bátran meri követni az Urat. A tanítványok nem láthatók, egy gyermek vállalja, hogy Hozzá tartozik. Gyakran érnek minket meglepetések, nem a legnagyobb hangúak, hanem az eddig észrevétlen és csendes tanítványok állnak helyt. 
Péter csak távolról követi Jézust, de ez már nem az a követés, amit Ő vár. Jézust követni azt jelenti, egészen a háta mögött vagyok. Szorosan tapadok Rá, ha nem így történik, lemaradok, szem elől tévesztem, mert valami beáll közénk, és eltakarja az Urat. A távolról követők mindig bajba kerülnek, mert már nincs élő kapcsolat. Ne engedjünk távolságot magunk és az Úr között. A távolság iránytévesztéssel jár. Péter nem ott van, ahol Jézus. Jézus a főpap előtt áll, Péter pedig a tűz mellett. Maradjunk szorosan az Úr nyomában, és ne álljunk meg ott, ahol Ő nem áll meg, vagy ahol Ő nincs jelen. A Jézus nélküli melegedő mindig problémát jelent.


Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem

1. Csak vezess, Uram, végig, és fogd kezem, :/: Míg boldogan a célhoz elérkezem, Mert
nélküled az én erőm oly kevés, De hol te jársz előttem, nincs rettegés.

2. Szent irgalmaddal szívemet födjed bé, :/: Tedd örömben és bánatban csöndessé,
Hogy hadd pihenjen lábadnál gyermeked, Ki szemlehunyva téged híven követ.

3. Ha gyarlóságom meg nem is érzené: :/: A vak homályból te mutatsz ég felé; Csak ve -
zess, Uram, végig, és fogd kezem, Míg boldogan a célhoz elérkezem.


Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése