G
|
edeon
megtapasztalja, hogy nemcsak külső támadások vannak, amikkel szemben fel kell
lépni, hanem belső problémák is (Bír 8,1-23).
Amikor megvan a győzelem, Efraim zúgolódni kezd, miért nem hívták őket
is a harcba. Gedeon az Úrra figyelve megoldja ezt a problémát, csillapítja a
feszültséget. Rámutat arra, hogy tulajdonképpen ők tették a nagyobb dolgot,
mert elfogták Midján két vezérét, másrészt, ő nem tett semmit, mert a győzelmet
az Úr aratta. Ami azonban ebből fontos, hogy elismeri mások munkáját, az is
fontos, amit az efraimiak tettek. Nem csak Gedeon munkája a lényeg, és nem
tekint a maga részére úgy, mintha az többet érne, mint a többi törzs
szolgálata.
Az Úr Jézus is arra tanította az övéit, hogy amikor meg akarják dicsérni
őket, mondják, hogy csak azt tették, ami a kötelességük, hiszen csak szolgák.
Gedeon is ezzel a szolgai lelkülettel tekint magára. Az Úr elhívott szolgája
vagyok, csak azt tettem, ami a kötelességem, amivel megbízott és amire képessé
tett az Úr. Megtanulhatjuk értékelni a másik szolgálatát. Jó, ha nem gondolom azt, hogy csak én
szolgálok az Úrnak, amit mások tesznek, az nem ér semmit. Az Úr Jézus a szegény özvegyasszony
két fillérét sokra tartotta, mert szívből adta.
A Szukkótban és a Penuélban
történteket úgy kell látnunk, hogy ez Ószövetség. Gedeon is ószövetségi ember,
elhívott bíra, és ennek a két településnek támogatni, segíteni kellett volna
Gedeont. Gedeon az Úr megbízásából
harcolt Midjánnal, és szabadítást kaptak. Ők is szabadon élhetnek, lehullt a
rablánc. Azonban ezek félnek, nem mernek
kiállni Gedeon mellett még most sem. Nem ismerik fel az idők jeleit, nem látják
meg, hogy kötelességük segíteni. Gedeon tulajdonképpen mint elhívott vezető tart
számadást felettük kötelességelmulasztásért. Az Újszövetségben azonban már
nincs számonkérés, nincs bosszú. Az Úr nem engedi, hogy tüzet kérjenek, amikor
a samáriaiak nem fogadják be őket. Könnyen követ dobunk Gedonra, azonban mi,
újszövetségi emberek hányszor járunk el ószövetségi módon. Kicsinyes dolgokból
problémát csinálunk, és éreztetjük a másikkal, hogy minket sérelem ért. Pedig
minket az Úr már megbocsátásra ösztönöz, mivel Ő is megbocsátja vétkeinket.
Azt is meglátjuk, hogy veszélyek mindig vannak, gyakran ott, ahol nem
számítunk rájuk. Gedeon számára a veszélyt a tevék nyakában lévő holdacskák és
a királlyá tétel jelentik. Az uralkodásra nemet mond, ellent tud állni a
csábításnak. De az ékességeknek nem, az arany holdacskák vonzók, a pénz, az értéktárgy mindig csábítást jelent.
Milyen nehéz is nemet mondani a váratlanul ölünkbe pottyant lehetőségre. Azonban innen már csak egy lépés a
bálványimádás. Mindez azt mutatja, hogy nagyon el kell szívünket rejteni az Úrban,
hogy ne kívánkozzunk ezen a földön kincseket gyűjteni, hanem csak a mennyben.
Az Úr rámutat, hogy a földön mindig lesznek nehéz helyzetek, aminek a
megoldására megváltót keresnek (Mk 13,21-37).
Különösen az utolsó időkben, a nagy nyomorúság idején lesz ez
tapasztalható. Erős embert keres és vár a világ, olyat, aki meg tudja oldani az
emberiség problémáit. És ezt a személyt
Krisztusként várják, sőt, azt fogják mondani, ő a Krisztus. Urunk azonban azt
kéri, ne üljünk fel a híreknek, mert a Krisztus már eljött, és a názáreti Úr
Jézus Krisztus az. Soha nem lesz más Krisztus, Ő a kereszten megoldotta a
legnagyobb problémákat, elrendezte a bűn kérdését, és legyőzte a sátánt. Ne
engedjük magunkat megtéveszteni, nincs más megoldás az Úr Jézuson kívül. Ő az
egyedüli és igazi segítség. Amikor
hangzatos szavakkal hívogatnak valaki máshoz, ne hallgassunk rájuk, akkor sem,
ha az Urat vállalni nehéz lesz abban az időben. Az ember mindig Isten nélkül akar
uralkodni, maga akar isten lenni. Azonban ezek a törekvések pusztulást hoznak,
mert az ember szíve gonosz, és erre csak
az Úr Jézus kegyelme és kereszthalála a megoldás. Jézus vére tisztít meg
minden bűntől. Nincs más, csak a vér.
Lesznek majd jelek a természetben is, de mi csak egy dologra, az Úrra
figyeljünk. El fog jönni, de az
időpontot senki nem tudja, sőt, semmit sem lehet róla tudni. A lényeg, hogy legyünk
készek, mint az Ő szolgái, akik végzik a rájuk bízott feladatot. Figyeljünk, mint az ajtonálló, akinek az a
dolga, hogy vigyázzon, időben észrevegye, ha jön a gazda.
Vannak jelek, amik egyértelművé teszik, hogy közeledik az Úr. Akik
imádságos szívvel figyelnek, azok a maga idejében tudni fogják: közeledik Urunk
eljövetele. A figyelés és a vigyázás többször is elhangzik, ezzel az Úr szívünkre
helyezi, vigyázzunk, el ne nyomjon az álom. Telik az idő, és úgy gondoljuk, még
nem jön, még halogatja a visszatérést a Gazda, és akkor meglep a pillanat. Ne
engedjük, hogy a jólét elnyomja a figyelmünket, nagy veszély ez. Úgy gondoljuk,
most olyan jól élünk, jó a helyzete a hívőknek is, most biztos nem jön az Úr.
Talán néha mi sem akarjuk, hogy jöjjön, mert szeretnénk a világ kínálatát
kiélvezni. Azonban Isten népének nincs itt maradandó városa. Szívünket irányítsuk Krisztusra és a mennyei
hazára, hogy el ne vonjon semmi, és meg ne lepjen az az óra.
Vigyázzatok - zárja ezt a szakaszt az Úr. Az utolsó szó: vigyázzatok!
Nagyobb beszédet már nem mond az Úr, így utolsó üzenete: Vigyázzatok! Vagyis
úgy éljünk, mint a katonai őr, akinek mindenkor készen kell lennie arra, hogy
megjelenhet az ellenőrzés. Már messziről meg kell látni azokat, akik jönnek.
Vajon éber vagyok-e? Ne engedjük, hogy a világ elvonja figyelmünket az Úr
érkezéséről. Ne engedjük, hogy eltompuljon a hitünk.
Siessetek, hamar lejár!
Siessetek, hamar lejár,
Kegyelme már régóta vár.
Ma még lehet, ma még szabad,
Borulj le a kereszt alatt!
Ha elkésel, mi lesz veled?
Hogy mented meg a lelkedet?
Lezárul a kegyelmi út,
Lelked örök halálba jut.
Elszáll a perc, az életed,
Ma még, ha jössz, elérheted.
Ne késs tovább, ne várj tovább,
Ma kérd Atyád bocsánatát.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése