S
|
alamon király
ideje is lejárt, mint ahogy ezen a földön mindenkinek lejár az ideje (2Krón
10,1-19). Fontos kérdés: hogyan ér minket ez az idő? Fel vagyunk-e rá készülve?
Krisztussal megyek-e, mint az Ő tanítványa és barátja, aki Neki élt, és most
már Vele fog élni? Az megy Krisztussal, aki átélte az Ő kegyelmét, és már ezen
a földön Neki élte az életét. Ő azért halt meg és támadt fel, hogy ezentúl
ne önmagunknak éljünk, hanem annak, aki értünk meghalt és feltámadt.
Salamon uralmának, hatalma növekedésének árnyoldala is volt, és ennek
halála után meglett a következménye. Az árnyékot a kemény, az elnyomó
magatartás jelentette. Mindent saját hatalmának vetett alá. Salamon nagyon jól
indult, az Úr elé állt, halló szívet kért Tőle, de ahogy gazdagsága növekedett,
és egyre nagyobb hatalomra tett szert, átalakulás indult meg benne. Saját
hatalmának ragyogása, az építkezésekben megmutatkozó monumentalitás mindennél
fontosabb lett. Összezsugorodott benne a szeretet, az együttérzés. Nem látta
már meg a szenvedést, a túlzott terheket. Nem számított, mibe kerül, csak
meglegyen, amit eltervezett. Nem érdekelte, ha emberek, családok mennek tönkre.
Meg lehet részegedni a hatalomtól, a gazdagságtól, embertelenekké válhatunk miattuk.
A mai kor sok gazdagsága, lehetőségei, a modern technika eszközei
eltávolíthatnak a másiktól. Közénk állnak, nem látunk mást, csak ezeket, nem
ápoljuk a kapcsolatokat.
A világnak megvan a maga hatalma és lehetősége arra, hogy átformálja még
az Úr tanítványait is. Akit lehet, azt megtéveszt. Az a kérdés, hogy engem meg
lehet-e téveszteni? Engedem-e, hogy kivesszen belőlem az ige fénye, a krisztusi
indulat?
Salamont a fia, Roboám követi a trónon. Látszatra minden rendben van, egy
fejlődő országot vesz át, azonban hamar kiderül, hogy nem minden arany, ami fénylik.
Árnyak is vannak, mert elnyomás alatt szenvednek a tíz törzs tagjai, és
Jeroboámnak el kellett menekülnie. Amikor Isten országából menekülnek, akkor
baj van. Mert nem biztos, hogy ez csak a menekülő hibája. Isten országából nem
olyan impulzusok áradnak, amilyeneknek áradni kellene. Az Úr gyermekeihez nem méltó
az erőszak, az elnyomás, sőt, nemhogy nem méltó, nincs helye köztük. Hiszen
Isten nem elnyomással irányítja az övéi életét. Milyen indulat van bennem, és
milyen módszerekkel irányítom a magam környezetét? A krisztusi második mérföld
vezérel, a megértés, a több idő ráfordítás, vagy inkább erőből oldom meg a
dolgokat, mert így gyorsabb? Az Úr a türelem Istene is.
Roboám lehetőséget kap a változtatásra, Isten akaratához való igazodásra,
és így hatalma megszilárdítására. Azonban nem él ezzel a lehetőséggel. Még jól
is indítja a probléma kezelését, háromnapos haladékot kér, és nem azonnal
válaszol. Ez jó, mi már gyakran csípőből tüzelünk, vagyis azonnal megadjuk a
választ. Roboám gondolkodási időt kért, amit arra használt fel, hogy tanácsot
kérjen. Látta, egyedül nem biztos, hogy bölcs és megfelelő döntést tud hozni.
Mi is tanuljuk meg, hogy ne azonnal döntsünk, hanem vonuljunk el a belső szobánkba,
keressük az Urat, és kérjünk választ Tőle. Sőt, előttünk járó tanítványoknak is
elmondhatjuk kérdésünket. Olyan embereknek, akiknek több tapasztalatuk van az
Úr követésében, a keresztyén életben.
Roboám kért tanácsot - akkor mi a probléma? Az, hogy nem a bölcsek, a
tapasztaltak tanácsát követte, hanem a kortársaiét. Ők tapasztalat nélkül, a
bűnös természettől indíttatva a keménységre ösztönzik. Ezek az emberek
elbódultak a hatalomtól, a király barátai, iskolatársai, ezt ki kell használni.
Csak az egyéni érvényesülés érdekelte őket. Mindent a sikerért, nem számít, ha ez
másoknak nyomorúságot okoz. Roboám nem Isten útmutatására figyel, nem leoldja a
jármot, hanem még nehezebbet akar felrakni, a szeretet, a megértés, az irgalom
kimaradt az uralkodásából. Nem mindegy, kire hallgatunk: újjászületett
emberekre, vagy olyanokra, akikben már Krisztus él. Lehetnek jó barátaink is a
tanácsadók, de ha nem Krisztusban élnek, rossz irányba fognak tanácsolni
minket. Mi azonban nem vagyunk magunkra hagyatva, figyelhetünk Urunkra, Aki Jó
Pásztorként halad előttünk. Mutatja az utat. És Ő szolgaként élte meg az
életét. Nem egyéni ambícióit valósította meg, hanem értünk élt.
Pál és Barnabás visszatért Antiókhiába az első missziói útról (ApCsel
15,1-5). Örömmel számoltak be Isten csodálatos munkájáról, amit a pogányok közt
megtapasztaltak. Megnyílt a kapu az evangélium előtt a nem zsidó emberek felé,
és sokan meghallották és befogadták azt. Azonban van, akit nem tölt el örömmel
Krisztus győzelmes menetelése. Éspedig ez a sátán. Mindent megtesz, hogy
megnehezítse a további előrehaladást. El akarja venni az örömüket, és ezt a
törvényeskedésbe való beletaszítással kívánja elérni. A zsidókból és nem zsidókból alakult egységes gyülekezetet szét akarja választani. Sátán a
rombolás híve. Amit az Úr helyreállít vagy megépít, azt ő szétveri. Célja, hogy
már ne Krisztusra figyeljenek, hanem az egymással való vitával legyenek
elfoglalva. Kinek van igaza? - és közben áll a misszió. Nem rossz taktika, mert
amíg ezt a problémát megoldják, nincs újabb missziói út. Amíg magunkkal és
törvényeinkkel vagyunk elfoglalva, amíg az a fontos, melyik irányzat, felekezet
az igazi, nem halad előre az evangélium ügye. Ne engedjük a gonosznak, hogy
eltérítsen a lényegtől, a lélekmentéstől. Mert az embereket nem a törvény,
hanem az evangélium, a keresztről szóló beszéd menti meg, hit által. A
keresztet nem lehet cselekedetekkel helyettesíteni.
Jó látni, hogy ennek a kérdésnek a tisztázásában az egész gyülekezet
részt vállal. Nemcsak Pál és Barnabás ügye az evangélium, hanem az egész
gyülekezeté. A gyülekezet feladata is az evangélium hirdetése, a kegyelem
továbbadása, a hit tisztaságának megőrzése. A mai gyülekezeteknek fontos-e
mindez? Megelégszünk az építkezéssel, az alkalmakon való részvétellel,
vagy engedelmeskedünk Urunknak, és visszük az evangéliumot, oda, ahol épp
vagyunk vagy ahová küld a mi Urunk?
A tanítványok örülnek a megtéréseknek, az életváltozásoknak, és tudják,
hogy mindez a Lélek munkája. Az Úr követését nem lehet megparancsolni. A
Szentlélek munkálja azt ki bennünk. Az engedelmesség sem parancsra működik. A krisztuskövetés,
a keresztyén élet már nem a mózesi vagy bármilyen törvényeknek való
megfelelést jelenti, hanem egy egészen új életet. Ez az élet Jézus munkája,
bűnbocsánat és újjászületés által megy végbe. Ezt nem lehet testi eszközökkel
elérni. Ezek a farizeusból lett hívők azt még nem látják. Eljutottunk-e már a
hitnek erre a felismerésére: kegyelemből van üdvösségünk, és kegyelemből van
megmaradásunk is.
Istenre bízom magamat
1. Istenre bízom magamat, Magamban nem bízhatom; Ő formált, tudja
dolgomat, Lel-
kem ezzel biztatom. E világ szép formája Az ő keze munkája. Mit félek? -
mondom me-
részen: Istenem és Atyám lészen.
2. Öröktől fogva ismerte, Hogy mire lesz szükségem, :/: Éltem határát
kimérte, Szüksé-
gem s elégségem. Lelkem, hát ne süllyedezz, A hitben ne csüggedezz! Egy
kis bajt
nem győznél-e meg? Hogy tántorítana ez meg?
3. Tudja Isten kívánságod, Ád is, mert csak ő adhat, :/: De bölcs, Uram,
te jóságod, Tu -
dod, sok elmaradhat. Tudom: gondod reám nagy, Mivel édes Atyám vagy; Mint
akarod,
hát úgy légyen! Másként hinnem volna szégyen.
4. A valóságos igaz jót Az Úr meg nem tagadja; :/: Nagy gazdagság és
rakott bolt Nem
fő jó, ritkán adja. Ki az Isten tanácsát, Megszívleli mondását, Azt ő
Lelkével serkenti,
Gondját is megédesíti.
5. E világnak dicsősége Igen hamar elmarad, :/: Kit ma gondok sújtnak,
végre Holnap
diadalt arat. Csak Atyámban bízhatom, Ő megsegít, jól tudom, Mert az
igazaknak Atyja
Hű szolgáját el nem hagyja.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése