A
|
z ország
kettészakadt, Roboám pedig emberi módszerekkel igyekszik még ezen a helyzeten
változtatni (2Krón 11,1-23). Háborúval
akarja visszaszerezni az elszakadt országrészt. Nem látunk elcsendesedést,
nincs bűnbánat. Roboám nem keresi az Urat, és nem akarja meglátni, hogy mindez
azért történt, mert a hatalom átformálta őket. Isten és a másik ember elé
került saját személye, a földi gazdagság és a pozíció. Kimaradt Isten
jelenléte, irgalmassága és szeretete. Mi az első a számunkra? Az Úr szeretete,
vagy a saját dolgaink?
Isten népének királya nem lát más lehetőséget a megoldásra, mint az
erőszakot. Nem jelenik meg Isten Lénye az életük által. Hányszor megkísért
minket is ez a reakció, amit nem tudunk elintézni szép szóval, vagy ha kudarcot
vallunk valamiben, erőszakkal próbálkozunk. Hányszor a közvetlen közelünkben,
szeretteink, munkatársaink felé nyilvánulunk meg így, és akarjuk erővel
keresztülvinni azt, ami másképp nem sikerül. Izráel királya nem tudja
elfogadni sem azt, hogy hibázott, sem a vereséget. Meg kell tanulni elfogadni
és jól feldolgozni a kudarcokat is. Hogyan lehet? Az Úr Jézussal. Ebben Pál
is utat mutat, emberileg többször is kudarcot vallott, elutasításban volt
része. Például Lisztrában is, amikor megkövezték, és ő nem bosszúval tér vissza,
hanem megbocsátással, az evangéliummal.
Ha nem keresi a király az Urat, szól Ő neki. Isten nem engedi, hogy
szembemenjenek akaratával, és testvérháború alakuljon ki. Nem könnyű elfogadni
a választ: Éntőlem lett ez a dolog - de békességet ad annak, aki komolyan
veszi. Nem véletlen, hanem Isten akarata. Természetesen mindezt megelőzte
Salamon és Roboán vétke, és ezért Istentől lett ez a dolog. Miért? Hogy általa rádöbbentsen
felelősségünkre, és megmutassa, hogy van más lehetőség is. Évszázadokon keresztül
keresi majd az Úr a tíz törzset is prófétáin keresztül. Isten nem mond le
azokról sem, akik elszakadtak Tőle, akik rossz irányba indultak. Mind rossz
irányba indulunk, de Jézus Krisztus által utánunk jön és keres az Úr. Megkeres,
mint az elveszett bárányt, és hazavisz.
Roboám hallja Isten üzenetét, amit a próféta tolmácsol, és
engedelmeskedik. Ez nagyon fontos mozzanat, mert ő csak egy embert lát, rajta
keresztül érkezik az információ, és hiszi, hogy mögötte Isten áll, Tőle jön az
üzenet. Gyakran csak egy embert látunk, és nem ismerjük fel mögötte az Urat,
nem halljuk ki Isten hangját. Sokaknak az igehirdetés emberi beszéd, vagy akár
maga a Biblia is, és nem hallják meg az emberi eszközök mögött hatalmasan
megnyilvánuló Istent. De én meghallom-e az Úr szavát, vagy csak emberi véleményként
kezelem? Akkor izgalmas ez a kérdés, amikor a válasz ellentétes a saját terveimmel,
vágyaimmal, és esetleg veszteséggel is jár. Roboámnak nagy volt a tét, a
nagyobbik országrészt kellett elengednie. Gazdagság, hatalom, jobblét múlott
rajta. És ez a király elengedi, tud elengedni. Ez nagy dolog. Tudok-e én
elengedni? Elfogadom-e Isten akaratának a számomra kedvezőtlen döntést is?
Az északi országrészben mindent a politika határoz meg. Jeroboám saját kultuszt
alakít ki, azért, hogy ne menjenek Jeruzsálembe az ő alattvalói. Nem az élő
Istenbe vetett hit az első a számára, hanem a saját hatalma. Talán úgy
gondolta, mindegy, miben, csak higgyünk. Mindegy, hogy hol és hogyan tartunk istentiszteletet,
csak legyen, ahová összejöhet a nép. Tehát a politika veszi kézbe a hitéletet,
és államvallást készít, mert így könnyebben kézben tartható a nép.
Jó látni, hogy vannak, akik valóban hisznek, és nekik mindennél fontosabb
az Úrral való kapcsolat, az akarata szerint való istentisztelet. Készek
elhagyni szülőföldjüket a tiszta hitért. Ezek szívük szerint keresték az Urat.
Nem megszokás, családi hagyomány volt a hit, hanem Isten ismerete. Ismerték és
szerették az Urat, és inkább feladták az eddigi megszokott életvitelüket,
csakhogy áldozatot mutathassanak be.
Barnabás és Pál beszámoltak Isten pogányok között végzett munkájáról (ApCsel
15,6-11). Elmondták, hogyan árad az élet vize és visz végbe változásokat ott is,
ahol ők ezt nem is gondolták. A zsidók nem tudták elképzelni, hogy nem zsidók
élete is megváltozhat, lehetnek más emberré. Most azzal szembesülnek, hogy
Istennek minden lehetséges. Isten szereti az egész emberiséget, és mindenkinek
kínálja az élő vizet, az Ő drága kegyelmét. Nincs senki kirekesztve az új élet lehetőségéből.
Rajtunk áll, hogy élünk-e ezzel, vagy elmegyünk mellette.
Amikor vita támad, Péter bizonyságot tesz elhívásáról, küldetéséről. Azt
kapta kegyelmi ajándékként, hogy a pogányok tőle hallják meg az evangéliumot. Jó
tudni, mire választott ki az Úr, de a kiválasztásnak vannak jelei, bizonyítékai.
A Kornéliusz házában történtek alátámasztják: nem Péter magánakciója volt, ami
történt, hanem valóban a Szentlélek Isten munkálkodott. Az Úr nem tett különbséget
zsidók és nem zsidók között. Ez azt is jelenti, hogy ők is hit által tisztíttattak
meg. Mindenki számára kegyelemből, hit
által van üdvösség. Ezzel Péter rámutat: nincs szükség a törvény formalitásának,
külső jegyeinek a megtartására. Mindenkinek Krisztusba vetett hitre van
szüksége. A kereszt tövében, Jézus kiontott vére által tisztulhat meg a szívünk.
Isten ismeri a szíveket, ez jó, mert nem lehet megtéveszteni. Azonban
félelmetes is, mert egyedül Ő tisztában van minden belső tartalmunkkal. Látja,
kik is vagyunk valójában. Azonban ezzel segít, hogy ne játsszuk meg magunkat,
vállaljuk azt, akik vagyunk. Vállaljuk bűneinket, mert Ő ad rá megoldást. A
bűnbánatra bűnbocsánat a válasz. Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz Ő, és
megbocsátja minden bűnünket. Jöjjünk Hozzá, amint vagyunk, ahogyan a tékozló
fiú sem változtatott a kinézetén, jött, amint volt. És az Atya úgy fogadta el.
Egyetlen dologra volt szükség: a bűnbánatra.
Amint vagyok, sok bűn alatt
1. Amint vagyok, sok bűn alatt, De hallva hívó hangodat, Ki értem áldozád
magad: Fo-
gadj el, Jézusom!
2. Amint vagyok - nem várva, hogy Lelkemnek terhe, szennye fogy, Te, aki
megtisztít-
hatod: - Fogadj el, Jézusom!
3. Amint vagyok - bár gyötrelem, S kétség rágódik lelkemen, Kívül harc,
bennem féle-
lem: - Fogadj el, Jézusom!
4. Amint vagyok - vak és szegény, Hogy kincset leljek benned én, S
derüljön éjszakám -
ra fény: - Fogadj el, Jézusom!
5. Amint vagyok - nincs semmi gát, Kegyelmed mit ne törne át; Hadd bízza
lelkem rád
magát: - Fogadj el, Jézusom!
6. Amint vagyok - hogy a te szent Szerelmed tudjam, mit jelent Már itt s
majd egykor
odafent: - Fogadj el, Jézusom!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése