2019. szeptember 23., hétfő

Mit jelent rám nézve?


N
agyon megrendítő, amit olvasunk (2Krón 33,1-34,33). Egy nagyszerű, az Úr útján járó király után egy teljesen ellenkező irányt folytató uralkodót látunk. Azt gondolná az ember, a jó példa, a nagyszerű bizonyságtétel, Isten csodálatos szabadítása jó irányba tereli Manassét. Csak az Úr dolgairól hallott, az Ő csodáit élte meg, lehet ilyen közegben rossz útra térni? Igen, lehet. A jó példa nem elég, az csak lehetőség arra, hogy Isten felé induljunk el. A nevelés és a példamutató kegyesség is csak irányt mutat, de mindenkinek magának kell dönteni, melyik úton akar járni. Ezen túl pedig szükséges az Úr uralma alá kerülni. Amíg a szívemben nem Ő lesz a király, nem Ő veszi kézbe az irányítást, nem tudok Isten akarata szerint élni. Ezek a történetek is mind ezt erősítik meg. Újjászületés nélkül nem megy. A bűn belénk vak kódolódva, és ezen mi nem tudunk változtatni. De aki megismeri Istent, az előtt világossá válik, hogy nem reménytelen a helyzet, van segítség, van Szabadító. Az Úr Jézus nélkül semmire sem megyünk, de Ő meg tud szabadítani.
Manassé gőzerővel a bálványimádás útjára lép. Mindent másképp tesz, mint az apja, úgy tűnik, szándékosan megy más irányba. Meg akarja mutatni, hogy ő jobban ért a dolgokhoz. Úgy gondolja, a bálványistenek majd megsegítik, és ezeknek a bálványoknak a népei majd katonai segítséget adnak. Manassé nem Istenre támaszkodott, hanem saját elképzeléseire, emberi erőre. Nagyon nagy mélységbe jutott Manassé, emberáldozatot is bemutatott, a lejtőn nagyon nehéz megállni, egyre mélyebbre zuhan az ember. A bűn egyre lejjebb húz, és nem tudunk visszafordulni. Külsőre azonban ez nem tűnt olyan rossznak. A bálványipar erőteljesen megnövekedett, volt munka, haladt előre a gazdaság. Fejlődött a kultúra, új irányt vett a művészet, mert az ember az istentelenséget is megmagyarázza. Új és népszerű fogalomkészletet gyárt, Isten azonban másképp látja a dolgokat. Isten nem igazodik a mi elképzeléseinkhez, a bűn és az utálatosság mindig ugyanaz marad.
Jó látni, hogy az Úr nem mondott le Manasséról, és népéről sem. Amikor emberileg reménytelennek látszik a helyzet, amikor úgy tűnik, ez az ember meg nem fog változni, Isten már készíti az Ő tervét. Ő mindig előttünk jár. Azt olvassuk, „szólt ugyan az Úr Manasséhoz és népéhez. De azok nem figyeltek rá.” Nem lehet Istent hibáztatni, a legnagyobb sötétség idején is küld fényt, és ez nem más, mint az Ő szava, az ige. Isten szól ma is, küldi felénk jelzéseit, az a kérdés, hallgatunk-e Rá? Manassé nem hallgatott az Úrra, nem figyelt szavára, mert akkor még jól ment az ország sora. Megtévesztette a gazdasági fejlődés, a jólét, és nem figyelt. Minek, ha megy Isten nélkül is. Másrészt elhitték, hogy mindez a bálványoktól származik. Hányszor gondoljuk mi is, hogy azért mennek jól a dolgok, mert a hitetlenségünk, a bálványaink segítenek. Isten kegyelme, hogy rossz út ellenére tapasztalunk áldásokat.
Keményebb szó következik, fogságba kerül Manassé, mert Isten nem hagyja annyiban. Nem mond le rólunk. Ha nem halljuk a szavát, megengedi a tékozló fiúi mélységeket, de ott is felkínálja a változtatás lehetőségét. Manassé bilincsek közt döbben rá: rossz úton járt, hamis reménysége volt, a bálványok nem segítenek. Azok az országok igázzák le, amelyeknek isteneit átvette. A gonosz tőrbe csal, mert tönkre akar tenni. Ez a király idegenben, a börtönben megalázta magát, bűnbánatot tartott, és az Úr meghallgatta és hazavitte az országba. Az Úr vitte haza, nem Manassé diplomáciája ért el sikert, vagy egy másik nép sietett segítségére. Ez a kegyelem munkája. Életünkben is a kegyelem munkálkodik. Ez a mélység és a szabadítás Isten tananyaga. És Manassé megtanulta a leckét. Rádöbbent: Isten az Úr. Innentől kezdve teljes mértékben az Urat szolgálja. Lerombolja mindazt a sok utálatosságot, amit ő építtetett. Nem hagyja meg őket műemléknek. Nem mondja: azért ezek művészeti értéket képviselnek. Ami a bűn jegyeit hordozza magán, azt el kell távolítani, mert ha meghagyjuk, az kísértéssé válhat mások számára is.
Manassé után ismét mélyrepülés következett, az apa megtérése sem győzte meg Ámónt, nem a jó példát követte, hanem a bűnös életét. Ezért veszélyes a bűn, meg lehet ugyan térni, újat lehet az Úr kegyelme által kezdeni, de nem biztos, hogy a megváltozott életünk válik példává. Gyermekeinkben lehet, hogy a rossz minta ragad meg, az válik vonzóvá.
Isten azonban népét nem engedi teljesen elhajolni, hanem ad egy olyan királyt, aki Őt keresi. Jósiás már gyermekkorában keresi az Urat, vagyis megnyitja lelkét az Úr előtt. Befogadja Isten dolgait az életébe. Pedig nem is könnyű ez az időszak, hiszen a törvénykönyv is úgy eltűnt, hogy azt sem tudják, van-e olyan egyáltalán. Olyan könnyen elfelejti az ember Isten igéjét. Tudjuk-e, hol van a Bibliánk? Mikor volt utoljára a kezünkben?
Jósiás reformba kezd, rendbe hozatja, amit apja tönkretett. És az Úr kegyelmes, megtalálják a törvénykönyvet, és Jósiás nagyon megrendül és komolyan veszi. Nem állítja ki, hogy mindenki nézze meg ezt a történelmi tárgyat, hanem odafigyel rá. Olvassa, majd megkérdezi: mit jelentenek ezek rám nézve? Tudja, hogy nem véletlenül találták meg, és nem egy könyv a sok közül, hanem Isten szava. Így vegyük mi is kézbe az igét, legyen kérdésünk mindig: mit jelentenek ezek rám nézve? Mit mond nekem ezek által az Úr? Mit vár az Úr tőlem?
Amikor a prófétanőn keresztül megkapják a választ, előbb a szívüket szaggatják meg. Belső változás indul el. Megújítják a szövetséget az Úrral. Mindig a belső, a szív szerinti megújulást várja az Úr, és a belőle fakadó engedelmességet. Enélkül csak formalitás a hit.
Pál megérkezett Jeruzsálembe, és ott a testvéreknek elmondja, mit tett Isten a népek között (ApCsel 21,17-40). Nem magáról beszél, nem magára hívja fel a figyelmet. Ő csak eszköz a mindenható Úr kezében. Pál elvégzi a rábízottakat, de az életeket a feltámadott Úr Jézus Krisztus változtatja meg. Ő szólít meg és hív ki a bűnből, és indít el egy új úton.
Pál elvégzi a tisztulási szertartást, ám ellenségeit ez sem zavarja. Mondhatnánk azt is, az igények kielégítése sem hoz igazi eredményt. Pál a templomban van, és közben az Úr munkálkodik. Még nem látja az apostol, hogyan tovább, de a feltámadott Úr az ellenségein keresztül szervezi már a római utat. Hatalmas Urunk van, ezért ne engedjünk a félelemnek, az aggódásnak. Az Ő kezében akkor is jó helyen agyunk, ha nem látjuk tisztán a dolgokat. A Pál ellen támadókat is fel tudja használni országa építésére. Amikor úgy látjuk, rosszul alakulnak a dolgok, ne feledjük, mi csak a szőnyeg visszáját látjuk, de eljön az idő, amikor a kialakult kép is elénk tárul. A színfalak mögött Isten munkálkodik. A zsidók úgy gondolják, ők irányítják az eseményeket, de ez csak látszat. Soha ne engedjük magunkat megtéveszteni, hanem legyen a szívünkben: vajon mit akar ebből kihozni az Úr?
Pál nem veszíti el a lélekjelenlétét, és nem a menekülésre gondol. Az első számára mindig és minden helyzetben a bizonyságtétel. Áron is megveszi az alkalmat. Úgy mentik ki a tömeg kezéből, és nem azt mondja, nem törődök velük, örülök, hogy élve megúszom. Őt a mentő szeretet hatja át. Ragadjuk meg mi is mindig a bizonyságtétel alkalmát. Lássuk meg, hogy azért alakultak így dolgaink, hogy a körülöttünk lévők is hallják az evangéliumot. Legyünk mindig készek számot adni a bennünk élő reménységről, úgy, amint Pál is kész volt.


"Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja szódat!"


1. "Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja szódat!" Így mondom, mert magam
rég annak érezem. Hadd járjak utadon, hadd várjam égi jódat Hű szívvel szüntelen, hű
szívvel szüntelen.

2. Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem Elrendelt utamat s minden parancso-
dat. Egy vágyat hagyj nekem: hogy halljam és kövessem Szent igazságodat, szent
igazságodat.

3. Nincs oly tudós sehol, ki megtanít utadra, A bölcs nem fejti meg törvényedet sosem;
Te fejted meg nekünk, te, hű szíveknek Atyja, Kinek szavát lesem, kinek szavát lesem.

4. Te nagy csodáidról bár fennszóval beszélnek És fennen hirdetik felséges rendedet,
Ha nem te szólsz, Uram, a szó fülig ha érhet, De szívig nem mehet, de szívig nem me -
het.

5. Szólj, szólj, én Istenem! - szól hangodból a jóság, A lelkem megfeszül s a hallásban
segít, És szódban meglelem az örökkévalóság Jó édességeit, jó édességeit.
6. Szólj és csitítsd a bút, mert bú és kín gyötörnek, Szólj, hogy legyen szavad ír s gyó -
gyító erő; Szólj, dicsőséged úgy még szebben tündökölhet, És mindörökre nő, és mind-
örökre nő.

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése