E
|
zékiás hűséges
volt az Úrhoz, első helyre tette az engedelmességet és népe lelki
megerősítését (2Krón 32,1-33). Külső és belső megtisztuláson mentek keresztül.
Megtisztították az országot a bálványimádás minden kellékétől, majd a szívüket is. Két hétig tartó ünnepet szenteltek az Úrnak, az
egy hetet meghosszabbították. Nem volt semmi fontosabb az Úrnál. Milyen
csodálatos így átélni Isten jelenlétét, még több időt Vele akarunk lenni. Az van
a szívünkben: miért ér már véget az istentisztelet? Miért nem tart még tovább?
Ma legtöbbször a megszokott időt is rövidítjük. Legyen már minél hamarabb vége,
hogy mehessünk a dolgainkra. Itt senki nem sietett a saját dolgát intézni,
maradtak az Úr jelenlétében. Miért is sietnénk Attól, Aki szeret, Aki mindent
megtett megmentésünkért, Aki nem hagyta az embert magára, bűnei ellenére sem?
Ezeket olvasva és látva azt gondoljuk, felfelé ível az ország élete,
minden egyre jobb lesz. Semmi rossz nem éri Júda népét, hiszen megújították a
szövetséget, nagyon komolyan vették hitüket. Ezzel szemben az asszír birodalom
Júda elleni ostromáról olvasunk. Amikor a nép hűséges, támadás éri őket? A hit
útján járót, azt komolyan vevőt éri kudarc, tragédia, szenvedés? Milyen nehezen
is barátkozunk meg ezzel, úgy gondoljuk, a hit védelmet jelent minden
rossztól. Hiszen Isten elhárítja a veszélyt, távol tartja a gonoszt.
Azt látjuk, hogy nem így van, a hívőket is érheti baj, szembenézhetnek
megoldhatatlannak tűnő helyzettel. Isten gyermekei is kaphatnak rossz hírt,
szembenézhetnek betegséggel. Miért? Az Úr megpróbálja hitünk valódiságát.
Ilyenkor derül ki, mi van a szívünkben,
mennyire bízunk az Úrban? A próba rávilágít hitünk mélységére, kiderül, hogy valóban
rábízzuk-e magunkat az Úrra. Képesek vagyunk-e az Úr segítségére várni? Szilárd-e a
hitünk ellenséges közegben, bírjuk-e a lelki nyomást, vagy feladjuk, és emberi
megoldásokhoz folyamodunk? Hányszor éljük át, hogy valamit tenni kell, nem lehet már
tovább várni, mindenki a cselekvést igényli. Nem könnyű ilyenkor az Úr szavára
figyelni, és kivárni, amíg Ő cselekszik és megmutatja a helyes utat.
Ezékiás bírja a nyomást. Sokan panaszkodnak, hogy nehéz nyomás alatt
élni, jól teljesíteni. Ezékiást nem nyomja agyon a felelősség terhe. Miért nem?
Mert kapcsolatban van az Úrral. A fenyegetés idején is felfelé tekint, és csak
Őt látja. Ezkiás nem a veszélyt látja maga előtt, hanem Isten hatalmát. Az emberek legtöbbször a külső lehetőségekre
figyelnek, emberi erőforrásokat vetnek össze egymással, és saját esélyeiket is
ezek függvényében látják. Ha a másik félnek nagyobb az anyagi bázisa, több
emberi erővel, nagyobb összeköttetéssel rendelkezik, veszve látjuk ügyünket.
Ezékiás azonban nem ezekre figyel, nem rémül meg Szanhérib seregétől, nem
figyel a hódításáról szóló hírekre, hanem látja az értük harcoló Urat. Kire
figyelek? Látom-e mindig az Urat? Nagyobbnak látom-e óriássá dagadt
problémáimnál, félelmeimnél is?
Bátorítja a hadvezéreket: semmit ne féljetek, velünk többen vannak. Micsoda
kijelentés, az ő serege parányi Szanhéribé mellett, és korszerűtlen is.
Azonban Ezékiás leveszi a tekintetét a saját seregükről, és Isten országa felé
fordítja. Így cselekedett Elizeus is, a mennybe nézett, és látta Isten hatalmas
táborát. Mellette eltörpült az ellenség ereje. A testi erőnél nagyobb Isten
jelenlétének ereje. Pszichésen is megerősít, ha ezt látjuk, és erre figyelünk.
Ezzel bátorítsuk ma magunkat, ne félj, mert többen vannak velem, mint ellenem.
Amennyiben én az Úr országában élek, és teljesen Rábíztam magam, nem kell
félnem.
Azonban az ellenség is nagyon ért a lelki hadviseléshez. Hitüket támadja,
és az Úr nevében végbevitt megtisztulási folyamatot állítja be úgy, hogy
Ezékiás Isten oltárát rombolta le. Ez a király nem ismeri az élő Istent, neki
csak egy helyi istenség a sok közül. Az istenség hatalmára az ország területi
nagyságából és gazdagságából következtetett. Kis országnak kicsi és gyenge
istene van. Ez a világ gyakran támad így, megveti Istent, és azt üzeni, lejárt
az ideje. Mindig abból indul ki, ha lenne Isten, akkor az ő hatalma nem
erősödhetett volna meg. Ha Istennek van hatalma, miért van még gonosz. Van,
amikor az ellenség a maga működését Istenre vezeti vissza. Ezékiást azonban nem
lehet megtéveszteni, és megfélemlíteni sem. Biztos a hitében. Tudja, hová kell
menni, és mit kell tenni. Nem a hadsereget, a védelmet erősíti most, hanem az
Úr elé áll, és imádkozik. Az Úrhoz kiált, Tőle vár segítséget. Ez a jó
megoldás. A próba idején is álljunk az Úr színe elé. Keressük mindig az Ő
orcáját, és kérjük segítségét. A király és a nép megtapasztalja Isten
szabadítását. Ezenfelül Ezékiás, amikor halálos betegségbe esik, még mindig az
Úrhoz fordul. Isten megkönyörül rajta, gyógyulást ad neki. De most egy fontos
momentum jön, elmarad a hála. Ezékiás úgy látja, mindez természetes. Isten
dolga, hogy segítsen, és már nem kegyelemként éli meg. Nagy veszély ez. Mindig
hálás vagyok?
Pál apostol nem enged a sírásnak, az érzelmi hullámoknak, az Úrra figyel,
és megy tovább (ApCsel 21,1-17). Az ellenség trükkjeit kikerüli, a félelem se tarthatja
őt vissza. Elhatározta, hogy kész az életét is Megváltójáért odaadni. De
valószínűleg tudja, hogy még nem jött el ez az idő. Még van feladata, menni
kell előre, és vinni a drága jó hírt. Ne
figyeljünk mi se más hangokra. Ne engedjünk a félelmeknek se, hanem menjünk
tovább az evangéliummal. Tegyük, amit Urunk mond.
A hajó útvonala, a kikötési helyek lehetőséget biztosítanak az ottani
tanítványokkal való találkozásra. Pál mindig a testvéreket keresi, igyekszik
őket erősíteni. Folyamatosan veszélyekről hall az apostol. Azt tanácsolják, hogy ne
menjen Jeruzsálembe. Féltik őt, és bizony, nem könnyű ilyen közegben az Úrra
figyelni. Hamar magunkra figyelünk, szól a test szava, az életünk féltése, és
bizony, maradunk, amikor menni kellene. Cézáreában már szemléltető prófécia is
elhangzik. Testvéri, jó szándékú figyelmeztetések ezek, de lehetnek sátán
próbálkozásai. Hiszen a gonosz mindig akadályoz, az evangélium terjedését
kívánja gátolni. Ehhez jó lehetőség az egészségünkre, az életünkre, a
családunkra való hivatkozás.
Pált nem lehet visszatartani. Ez nem azt jelenti, hogy sürgeti a halált. Ő
a szolgálatot választja, és ha közben az életébe kerül, azt is elfogadja. Pál
tudja, hogy még egy ígéret nem teljesedett be, sok helyen bizonyságot tett már,
de a császár udvarában még nem. Nem tudja, hogyan fog ez megvalósulni, de
rábízza az Úrra. Legyen meg az Úr akarata. Ez a lényeg, ezt Jézustól tanulta,
és amit megtanult, azt maga is éli. Ez a mi feladatunk is, mindennap kimondani:
legyen meg az Úr akarata. Legyen bármi, örömteljes vagy fájdalmas, legyen úgy,
amint Ő akarja.
Mind jó, amit Isten tészen
1. Mind jó, amit Isten tészen, Szent az ő akaratja, Ő énvélem is úgy
tégyen, Mint kedve
néki tartja. Ő az Isten, Ki ínségben Az övéit megtartja, Hát légyen, mint
akarja.
2. Mind jó, amit Isten tészen, Ő engemet meg nem csal, :/: De igaz
ösvényen viszen, Én
megelégszem azzal, Hogy kedvében, Kegyelmében Ő forgatja dolgomat, Csak
rá ha-
gyom magamat.
3. Mind jó, amit Isten tészen, Ő engem meg nem utál, :/: Mint jó orvosom,
úgy tészen,
És mérget ő nem kínál. Orvosságot, Boldogságot Énnékem készít, tudom,
Azért csak
benne bízom.
4. Mind jó, amit Isten tészen, Ő az én idvességem, :/: Ő velem rosszul nem
tészen, Rá-
bízom egész éltem. Örömömben, Keresztemben Mind nyilván megmutatja, Hogy
java-
mat akarja.
5. Mind jó, amit Isten tészen: Ha oly pohárt innék is, :/: Amelynek íze
szívemnek Nagy-
keserűn esnék is, De eltűröm, Mert víg öröm Felváltja ezt végtére, Sok
búm enyhítésé-
re.
6. Mind jó, amit Isten tészen, Mind örökké ezt vallom, :/: Ha rajtam bú,
bánat lészen S
kell bosszúságot látnom. Mindazáltal Megvigasztal, Mint édes Atyám,
engem, Mert csak
ő segítségem.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése