A
|
szerző felismeri a bölcsesség jelentőségét,
mégpedig az Istentől való bölcsesség fontos szerepét (Préd 8,1-8). Hiszen a
bölcsesség nem azonos a tudással. A Szentírás arról tesz bizonyságot, hogy a
bölcsesség kezdete az Úrnak félelme. Tehát az igazi bölcsesség Isten ajándéka.
Így azután nem vonatkoztatható el Isten megismerésétől. A bölcsesség Isten
megismerésével arányosan növekszik bennünk. A bölcsesség gyakorlati
jelentőségű. Megtanít Isten akarata szerint élni, képessé tesz felismerni a jót, és azt választani. Bizony, erre szükségünk van, hiszen nem tudjuk igazán, hogyan
is kell élni. Isten bölcsessége megmutatja számunkra az Úr Jézus életét,
mintaként rajzolja elénk. A bölcsesség a Szentlélek által Jézusra mutat, és azt
mondja: az Ő nyomdokait kövessétek. Mert Jézus élete követésre méltó, mert az Ő
nyomai életre vezetnek. Aki Őt követi, nem téved el. Gondoljuk végig a mai
napon: mindig Őt követem? Állandóan az Ő lábnyomába lépek? Mert bizony Jézus
általában nem arra megy, amerre én szeretnék. Általában arra megy, amerre nekem
egyáltalán nem lenne kedvem menni, és ami magamtól eszembe sem jutna. Mert az Úr
akarata legtöbb esetben ellenkezik az én akaratommal.
A bölcs felismeri az alkalmas időt, írja Salamon. Az idő kérdése mindmáig
probléma a számunkra. Valóban bölcsességre van szükség ahhoz, hogy jól éljünk
vele, jól használjuk ki. Mert az idő múlik, egyre gyorsabban száguldozik, és
ami elmúlt, az már nem jön vissza. Ráadásul megállítani sem lehet, ezért nagyon
lényeges, hogy időnket mi tartsuk a kezünkben, és ne az tartson kézben minket.
Másrészt az is lényeges, hogy időnket az Úrtól kérjük el, hiszen életünk ideje
az Ő kezében van, vagyis az Ő ajándéka. Így azután akkor élünk jól a személyes,
a számunkra kimért idővel, ha azt az Úr kezéből vesszük el.
Jó elgondolkodni azon is az Ige mellett, mire kaptam az időt? Igen, mire
kaptam az időt: arra, hogy csak a magam kedvtelésére éljek vele? Hogy valahogyan elverjem az időt? A bölcsesség rámutat,
hogy mindig vannak alkalmas idők, ami azt jelenti, olyan lehetőségek, amelyeket
csak akkor tehetünk meg. Ráadásul abban a pillanatban nem is tudjuk, hogy ez a
lehetőség nem fog megismétlődni. Ezért szükséges mindig felfelé nézni és
meglátni az alkalmas időt. Mire alkalmas? Elsősorban a bizonyságtételre. Urunk
mindig készít alkalmat arra, hogy másoknak az Ő kegyelméről bizonyságot
tegyünk. Felismerjük-e ezeket a lehetőségeket, és élünk-e velük? Fülöpnek egy
nagy városi evangelizáció közben mondta az Úr, hogy menjen el a Gázába vezető
útra. Nem tudta előre, hogy miért, de Fülöp engedelmeskedett, és ennek
következtében találkozott a szerecsen főemberrel. A vele folytatott beszélgetés
által az az ember megismeri az Úr Jézust és megkeresztelkedik. Majd örömmel megy
tovább az útján, és most már ő viszi tovább az evangéliumot, mégpedig Afrikába.
Fülöp meglátta az alkalmas időt, és ki is használta, mégpedig arra, amire kapta.
Mi is használjuk jól fel az Ige hirdetésére és az egymással való kapcsolat
építésére. A legfontosabb az életben a kapcsolat, a személyes kapcsolat, a
beszélgetés, az egymással eltöltött idő. Mindig a mostani idő az alkalmas idő,
hiszen nem tudjuk, lesz-e még lehetőségünk leülni a másik mellé és beszélgetni
vele.
Beszél a szélről is a prédikátor, és ezt olvasva Urunk szavai jutnak
eszünkbe: „A szél arra fúj, amerre akar, és hallod a zúgását, de nem tudod,
honnan jön, és hova megy. Így van mindenki, aki Lélektől született” (Jn
3,8). És Ő a Szentlélekről beszél, Aki által újonnan születhetünk, és erre
szükségünk is van. A szél fúj, kényszeríteni nem lehet, merre menjen, de
alázattal kérhetjük és várhatjuk. Kérhetjük bűnbánattal, hogy jöjjön az
életünkbe, formáljon új emberré. És ha ez megtörténik, várhatjuk a szelet
kifeszített vitorlákkal. A hívő ember, az egyház feladata ez: kifeszített vitorlákkal
várja a szelet, és engedje, hogy a szél vigye őt oda, ahová akarja. Ne mi
akarjuk befogni a szelet, hanem hagyjuk, hogy a szél kapjon bele életünk
vitorlájába.
A halál fölött sincs hatalmunk. Bármennyire igyekszik is a mai ember
uralmát a halál fölé is kiterjeszteni, ez nem lehetséges. Az Istentől való
bölcsesség tudja, a halál egyszer megérkezik, ezért készül rá. Készülni azt
jelenti, Jézussal várom, Benne van elrejtve az életem.
Az angyal az utolsó szavakat mondja el János számára, de amikor mindent
leír, nem kell lezárnia a könyvet. Nem kerül rá pecsét, nyitva marad. Nyitva,
hogy olvasható legyen, nyitva, hogy cselekedhető legyen. Benne van a sürgetés
is, gyorsan vegyétek komolyan, mert az idő közel van. A leírtak hamar
végbemennek, most vegyétek komolyan, amit az Úr mond, mert később már nem lesz
lehetőség a változtatásra. Megtérni, új életet kezdeni most lehet. Most kell
komolyan venni az Úr szavát, mert nem tudjuk, holnap lesz-e még rá mód.
Az Úr eljön, jutalmat hoz magával hűséges szolgái számára. Én vajon
kapok-e jutalmat? Mennyire szeretjük, ha elismerik munkánkat, ha
megjutalmaznak, különösen, ha az pénzzel jár. Az Úr is készít jutalmat övéi
számára. Vágyol-e arra, hogy Ő jutalmazzon meg, vagy a világ jutalmára áhítozol,
néhány euróra? Aki a világtól kap
jutalmat, az nem biztos, hogy az Úrtól is fog kapni. De én Tőle szeretnék
jutalmat. Ó, Uram, tégy hűségessé, engedelmessé.
Az időt, a lehetőséget arra kapjuk, hogy megmossuk ruhánkat. Az Úr elé
nem lehet szennyes ruhában állni, de most még megtisztulhatunk. Ő vette magára
szennyes ruhánkat, és ezáltal megtisztított és megbékéltetett az Atyával. Csak
tiszta ruhában lesz jogunk az élet fájához. Tiszta-e már a ruhánk? Kimostuk-e
már, vagy még mindig a régi öltözetünkben vagyunk?
Isten élő Lelke, jöjj, Áldva szállj le rám
1. Isten élő Lelke, jöjj, Áldva szállj le rám, Égi lángod járja át szívem
és a szám! Oldj fel, küldj el, Tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, áldva
szállj le rám!
2. Isten élő Lelke, jöjj, légy vezérem itt, Ó, segíts, hogy hagyjam el
bűnök útjait! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj, légy
vezérem itt!
3. Isten élő Lelke, jöjj, hadd lehessek szent, S Jézusommal légyek egy
már e földön lent! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj,
hadd lehessek szent!
4. Isten élő Lelke, jöjj, győzedelmet adj, S majd a végső harcon át
mennybe fölragadj! Oldj fel, küldj el, tölts el tűzzel! Isten élő Lelke, jöjj,
győzedelmet adj!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése