M
|
ai ószövetségi
Igénk tükröt tart elénk: ez a tükör a mi Urunk Jézus Krisztus, mert a prédikátor
írását is Rajta keresztül kell szemlélnünk (Préd 4,1-16). Ha beletekintünk ebbe a tükörbe, megláthatjuk önmagunkat, azt, ahogyan élünk, ami a
szívünkben van, de felragyoghat előttünk az Úr élete, az Ő megoldása is. A szerző
meglátja korának nyomorúságait, az igazságtalanságot, az elnyomást. Már az is
nagy dolog, hogy mindezt észreveszi, hogy egyáltalán meglátja a szenvedőt, és
érzékeny a problémáira. Azért nagy dolog ez, mert mi már meg sem látjuk a másik
baját, el vagyunk foglalva a saját nyomorúságainkkal, és nem gondolunk arra,
hogy a másiknak is fájhat valami, hogy a mellettünk levő is segítségre szorul.
Pedig a mi Urunkról is azt olvassuk, hogy meglátta azokat, akiket mások nem
vettek észre, akik mellett közömbösen elmentek, akik ezáltal értéktelennek
látták magukat. Így látta meg Lévit, a vámszedőt (Mk 2,14), a naini özvegyasszonyt,
aki egyetlen fiát siratta (Lk 7,13).
Azonban Jézus nemcsak meglátta őket, hanem cselekvőleg lépett fel. Tett
értük valamit. Elhívta, vigasztalta, meggyógyította az embereket. Ide kell
növekednünk nekünk is, meglátni, majd tenni azért, hogy megváltoztassuk azt,
amit lehet. Salamon csak meglátta az elnyomottakat, de nem tett értük. Az Úr
Jézus azonban arra bátorítja követőit, hogy tegyenek is értük. Az ötezer ember
megvendégelésekor Jézus felszólította a tanítványait, hogy ők adjanak enni a
sokaságnak, az éhező embereknek. Ma is hangzik a felszólítás, hogy Jézus
nyomdokain járva tegyünk is egymásért. Tegyünk azért, hogy a gonosz, az
igazságtalanság visszaszoruljon, és érvényre jusson Isten országa.
A prédikátor azt látta, hogy az emberek úgy gondolják, jobb annak, aki már
meghalt, mint a szenvedőnek, nyomorgónak. Azt hiszik, a halál megoldja a dolgokat,
de nem, mert csak azok a halottak a boldogok, akik az Úrban halnak meg. Tehát
az a hangsúlyos, hogy a kegyelem gyermekei vagyunk-e, mert akik az Úréi, azok
egyszer halnak meg.
Vannak olyan dolgok, amelyek makacsul kitartanak a múló évezredek
ellenére, az evangélium jelenléte ellenére is. Ilyen az irigység és az
elégedetlenség. Salamon is tapasztalta jelenlétüket, azonban ahhoz, hogy eltűnjenek,
Krisztusnak kell belépnie az életünkbe. Pál a börtönben is megtanulta, hogy
körülményei között elégedett legyen. Nem hagyta el a száját zúgolódás, hanem
mindenért hálát adott. Milyen messze is vagyunk ettől a lelkülettől. Ezért úgy
élünk, mint a bolond gazdag, aki csak gyűjtött és csűröket épített, de
megfeledkezett arról, hogy ha elkérik a lelkét, mindene itt marad. A megelégedettség kiegyensúlyozott életet
eredményez és felszabadultságot.
Kihangsúlyozza a prédikátor, hogy az tudja jól megélni az életét, akinek
hármas kötél köré szövődik az élete. A három kötél összefonva erős és kitartó,
ilyen lehet az életünk, a kapcsolatunk, ha Jézus az a középső kötél. Ha Köré szövődik
az életünk, akkor stabillá válik. Fontos, hogy az Úr jelen legyen
mindennapjainkban. Ha így van, akkor bölcsek leszünk, megtanuljuk elfogadni a
tanácsot is, felismerjük, ha segítségre van szükségünk, és nem tiltakozunk
ellene. A bölcs ember, a bölcs idős látja, hogy szüksége van segítségre, és
hálás szívvel el is fogadja azt. Legyünk hálásak azokért, akiket az Úr mellénk
állított, azért, hogy mi elmondhatjuk, van emberem! Mert, aki egyedül él is, annak
is lehet embere, a másik testvérben, mint ahogy a tanítványokat is kettesével
küldte ki Jézus, jelezve, hogy szükségük van egymásra. De ha a másik emberben
nem kapnánk meg a segítséget, maga az Úr lesz emberünkké.
János apostol egy nagy fehér trónt lát és a rajta ülőt; nem nevezi meg, ki
az, mégis mindenki tudja, hogy az élő Isten az (Jel 20,11-15). Az Ő tekintete elől eltűnik a föld és az ég. Nem bírják elviselni az Úr nézését, mert az ítélet
lobog tekintetében. Eljött az utolsó ítélet ideje, ami azt jelzi, hogy ez az
utolsó, több nem lesz. Többé már nem ítélet jön Istentől, hanem egy új
teremtés, ahol személyes jelenlétébe öleli azokat, akik az élet könyvébe
lesznek bírva. Ezt megelőzően is voltak ítéletei Istennek a földön, gondoljunk
az özönvízre vagy Izráel életének ítéleteire, a fogságokra. Azonban ezek után
mindig volt újrakezdés. Az utolsó ítélet után nincs itt újrakezdés, hanem lesz
majd új teremtés. Tehát az ítélet
lezárja a történelmet.
A halottak az Úr előtt állnak, és könyvek nyittatnak meg. Úgy tűnik, hogy
ezek a könyvek kinek-kinek az élettörténetét tartalmazzák. Urunk előtt nyitott
képeskönyv vagy videó lesz életünk. Az ítélet gyakorlatilag azt jelenti, hogy
senki nem bújhat ki a felelősség alól, nem tagadhatja le korábbi tetteit, mert
látni fogja, ez vagyok én, így éltem. Nem lehet semmit másokra fogni. Megrendítő
lesz önmagunkkal szembesülni. A már elfeledett vagy megszépült tetteink is ott
lesznek. Nem mondhatunk mást, mint azt, hogy igen, ez vagyok, Uram.
Azonban nem csupán bűnkatalógust fogunk látni, hanem szembesülünk az
Isten által felkínált lehetőségekkel is, amiket nem használtunk ki. Nem
mondhatjuk, de én soha nem halottam az Igét, mert látjuk magunkat a
konfirmációnkon, egy esküvőn, temetésen, és az Ige vádolni fog: halottad, miért
nem vetted komolyan. Áldott legyen az Úr, hogy még most szembenézhetünk
magunkkal, és kimondhatjuk: Uram, bűnös ember vagyok. Jó, ha nem csupán
általánosságban hangzik el, hogy bűnös vagyok, hanem konkrétan néven nevezzük
bűneinket. Amint a leprás kimondta, leprás vagyok, a gadarai pedig azt, hogy a
nevem: Légió, úgy kell nekem is kimondani a valódi nevem. Ha ez megtörténik,
nem megyünk ítéletre, hanem életre, mert Jézus vére által bekerülünk az élet
könyvébe. Oda csak Jézus vérével lehet írni, ez az egyetlen tinta, amely fog
benne, és aki oda bekerül, azt senki ki nem törölheti onnan.
Ó, Ábrahám Ura, Hadd áldjuk szent neved
1. Ó, Ábrahám Ura, Hadd áldjuk szent neved, Mert mindenható vagy és örök
szeretet. Nagy Isten a neved, Ezt vallja föld és ég, Csak téged illet tisztelet
és dicsőség.
2. Ó, Ábrahám Ura, Ím, hallom szent szavad; Csak azt az üdvöt keresem,
mit kezed ad. A múló földi jót És vágyát elhagyom, S őt választom, ki őrizőm és
pásztorom.
3. Ó, Ábrahám Ura, Szent kegyelmed nekem Az én örömöm, utamon ez
vezessen. Te barátod lettem, Én Istenem te vagy: Tarts meg a Jézus véréért és
üdvöt adj!
4. Megesküvél, Uram, És igédben bízom, Hogy égbe viszed gyermeked
sasszárnyakon. Meglátom Jézusom És áldom hatalmát, Szent kegyelmének éneklek
halleluját.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése