T
|
ovábbra is a
bölcsesség gyakorlati oldalát hangsúlyozza a prédikátor (Préd 10,12-20).
Nemcsak meglétének áldásait emeli ki, hanem a bölcsesség hiányát is megmutatja.
Elmondja, milyen is az élet a bölcsesség nélkül. Mi már a bölcsesség alatt
érthetjük a Szentlélek jelenlétét. Mert meglátszik, amikor a Lélek vezet, vagy
pedig a saját belátásunkra hagyatkozunk. A bölcsesség a mindennapi életben a helyes, Isten akarata szerinti döntésekre vezeti az Úr tanítványait.
Jaj-mondást is olvasunk ebben a könyvben. Jaj, ha a vezető gyermek,
vagyis, ha nem válik felnőtté, hanem megmarad gyermeknek, vagyis mindig mások
gyámsága alatt él. Pál apostol is rámutatott, hogy a hívő életnek növekednie
kell. Nagy baj az, ha gyermekek maradunk. Aki hitre jut, annak az életében
folyamatosnak kell lennie a növekedésnek, és el kell jutni az önálló
döntésekhez vezető felnőttkorra. A
növekedés alapja az Igével való élés. Aki rendszeresen táplálkozik, az növekszik
is. És aki felnőtté válik, az már kemény eledelt is fogyaszt, vagyis maga is
képes tanulmányozni a Szentírást, és általa meglátja az Isten akarata szerinti
döntést.
Az Igével való élés kimunkálja bennünk Isten országa rendjét. Mert ott
rend van, és ha hozzá tartjuk magunkat, az életünk is rendben fog zajlani. A
bölcsesség által irányított és fegyelmezett ember kézben tartja szükségleteit,
ő uralkodik felettük, és nem válik rabjukká. A felnőtté vált hívő tud jól élni
Isten ajándékaival, és így azok áldássá, életerővé válnak a számára. Aki
bölcsesség nélkül nyúl az ételhez, az italhoz, könnyen rabbá válhat.
A bölcsesség jelenléte vagy hiánya kitűnik abban is, ahogyan dolgainkhoz
viszonyulunk. A bölcsesség munkára serkent, és rámutat arra, hogy ami elromlik, azt ki kell javítani. A mai ember már nem szeret javítani, inkább lecseréli a
rosszat egy újra, ez azonban nem mindig jó eljárás. Ráadásul lelkileg tompává
tesz, mert megszokjuk, hogy nem kell csinálni semmit. A bölcsesség kimunkálja
felelősségtudatunkat. Rámutat, hogy az életünkért, dolgainkért mi magunk
vagyunk a felelősek. Életünk alakulása, annak milyensége rajtunk múlik. Nem
lehet mindent mástól elvárni, nem lehet mindenért csak másokat okolni. Isten
Szentlelke által meglátjuk saját felelősségünket, és vállaljuk is azt. Ezt
mondja az Ige bűnbánatnak. Jónás is meglátta a hajó fedélzetén, és meg is
vallotta, hogy a vihar miatta van (Jón 1,12). Ez nagyon fontos, látnom kell,
hogy én vagyok a felelős életem viharaiért. Aki ezt elismeri, az Úrtól
bocsánatot kap és megnyílik előtte az új kezdés lehetősége is.
A prédikátor rámutat, hogy a gondolatban elmondott átok sem jó - se
kimondva, se gondolatban ne átkozzunk. Az Újszövetség pedig már nem csupán tiltja az átkot, hanem egyenesen felszólít, hogy áldjuk azokat is, akik minket
átkoznak (Mt 5,44; Rm 12,14). Isten gyermeke szívében és megnyilvánulásában
nincs helye az átoknak, csak az áldásnak. Mert az átok rombol, az áldás pedig
épít és megújít. Átok helyett szabad imádkozni a másikért. Mert az igazi
megoldást az jelenti, ha az a másik ember is a szívében megváltozik, Jézus
tanítványa lesz.
Pál sodró erejű himnuszt énekel, amely az Úr Jézusról szól (Kol 1,15-20).
Csodálatos, hogy fogságban, bilincsek közt is Jézust látja. Nem nyafog, nem
panaszkodik, nem sorolja sérelmeit, és nem foglalkozik sebeivel sem. Számára
Jézus a minden. Bárcsak így lenne tele a mi szívünk is az Úrral, hogy bárhol
legyünk, bárhogyan érezzük magunkat, Ő árad belőlünk. Mert Pálból Krisztus
árad, krisztusi levegő árad, ezért jó körülötte lenni. Az áporodott levegő Pál
szavai által eltávozik, és friss, krisztusi illat terjed szét helyette.
Az apostol Jézust szemlélve Istent látja. Felismeri, hogy Jézus Isten
képe. Ha az Atyát szeretnénk látni, figyeljük Jézust, mert Isten olyan, mint a
Fiú. A Teremtő Isten Őbenne hajolt le hozzánk, bűnös emberekhez. Jézus Isten
bűnösök iránt megnyilvánuló szeretete. Benne és Általa érkezik a kegyelem
életünkbe. Érte van bűneinkre bocsánat. Ezért dicsérjük Istent. Legyen tele a szívünk
hálával, hogy van még kegyelem.
Pál is felismerte és megvallotta, hogy minden Benne teremtetett, Ő előbb
volt mindennél, és minden Őbenne áll fenn. Vagyis a mi életünk is akkor áll
meg, akkor maradunk meg a keskeny úton, és így a szabadulásban, ha mindvégig
Benne maradunk. Nélküle nincs stabilitás, nincs kitartás, nélküle nincs
megmaradás.
Az egyház is csak addig marad meg, amíg Benne marad. Az intézmény
megmarad, de az élet eltűnik, ha nem maradunk Benne. Az Egyház akkor tölti be
küldetését, ha Krisztus a feje. Vagyis engedi, hogy az Úr irányítsa, és engedelmeskedik is Neki. Az egyház és minden hívő ember feladata rámutatni, hogy
csak Krisztusban van megbékélés. Isten Általa békéltet meg önmagával. Nem vezet az
Istennel való megbékéléshez más út, csak egyedül Jézus. Nincs más hely a
megbékélésre, csak a kereszt. Nincs más vegyszer a bűn eltávolításra, csak a
kereszten kiontott vér. Ez igaz egymás
felé is, csak Jézusban tudunk megbékülni a másik emberrel, csak Általa
rendeződnek problémáink. Csak a kereszt alatt találhatunk egymásra is.
Áll a Krisztus szent keresztje
1. Áll a Krisztus szent keresztje Elmúlás és rom felett, Krisztusban
beteljesedve Látom üdvösségemet.
2. Bánt a sok gond, űz a bánat, Tört remény vagy félelem: Ő nem hágy el,
biztatást ad: Békesség van énvelem.
3. Boldogságnak napja süt rám; Jóság, fény jár utamon: A keresztfa
ragyogásán Fényesebb lesz szép napom.
4. Áldássá lesz ott az átok, Megbékéltet a kereszt; El nem múló
boldogságod, Békességed ott keresd!
5. Áll a Krisztus szent keresztje Elmúlás és rom felett, Krisztusban
beteljesedve Látom üdvösségemet.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése