A
|
z Úr
emlékezik, ezt jelenti Zakariás neve. És ez jó, mert azt jelzi, nem felejti el
az Úr övéit, még a hűtlen és lázadó népet sem (Zak 1,1-17). Honnan vesszük ezt?
Onnan, hogy a próféta maga tapasztalta, hogy nevének jelentése valóság. Ő a fogságban született, de átélte, hogy
megemlékezett róluk az Úr, és hazahozta őket.
Dárius uralkodása idején szól hozzá az Úr, és azt üzeni, ne legyenek
olyanok, mint elődeik, hanem térjenek meg. Az elődök nem vették komolyan az Úr
szavát, nem hallgattak a prófétákra, és nem hagyták el gonosz útjaikat és
tetteiket. A nyomorúságból kivezető
út a bűnbánaton keresztül, megtérés által vezet. Mivel nem hallgattak az Úrra, fogságba kerültek, beteljesedett rajtuk mindaz, amit kijelentett az Úr.
Az elődök elmúltak, de az ige megmaradt, az ige túléli az emberiség
viszontagságait, és mindenkor szólni fog. Az ige örökké megmarad, és az utókor
szembesül igazságával, és magába szállva mondja: minden igaz, amit olvastunk,
amit hirdettek. Bár most jutnánk el erre a felismerésre.
Zakariás mennyei lovasokról kap látomást. Ezek a lovasok körbejárták a
földet, és nyugodtnak és békésnek találják. Milyen messze is vagyunk most ettől. Minden forrong, mindenfelé
veszélyek, az emberek félelemben élnek.
A földön béke és nyugalom, de Izráelnek még nincs nyugalma, mert
fogságban van. Zakariás közbenjár népéért. Azt kérdezi, mikor könyörül meg
rajtuk az Úr. És Isten válaszol,
nagyszerű ígéretet közöl: eljön a szabadulás. Isten megkönyörül népén, és
hazaviszi.
Eljött a kegyelem meghirdetésének időszaka, csodálatos ígéretet
kapnak. Aki hazamegy és vállalja a
változást, az újrakezdést, csodálatos dolgokat fog tapasztalni. Isten vezetésével
újrakezdhetik az életet. Ismét felépítik a városokat, a templomot és az
életüket. Bővelkedni fognak. Érdemes az Úrra hallgatni, mert Ő mindig bővelkedő
életet kínál. Igen, Ő sohasem szegényít meg, és nem ígér zsákbamacskát, hanem
amit mond, azt teljesíti. A bővelkedő élet hiánya nem az Ő hibája, hanem a
miénk. Mi nem bízzuk Rá magunkat. Nem hisszük, hogy megteszi, amit mond. Nem
bízunk abban, hogy valóban friss folyóvízhez vezet, és füves legelőkön
terelget. Ehhez meg kell maradnunk
mindenkor a lába nyomában. Az a bajunk, hogy letérünk az Ő ösvényéről, és a
saját utunkon akarunk járni.
A Szentírás mindig józan, és a
realitás talaján él az emberi élettel kapcsolatban (2Tim 3,1-9). Nem beszél
csodálatos fejlődésről, hanem inkább arról szól, hogy ahogy az idő telik, és
haladunk az Úr visszajövetele felé, egyre nagyobb káosz és erkölcsi fertő lesz
jellemző az emberiségre. Elmondja, hogy Isten népének sem lesz könnyű a
helyzete. Nem, mert ők a világ világossága, ám ez a fény nem kell az embereknek. Sőt, mindent megtesznek, hogy elnyomják és kioltsák ezt a fényt. A
gonosz teljes sötétségben akar tartani.
Ha Pál apostol leírását nézzük, azt kell mondanunk, az utolsó időkben
járunk. Az itt leírtak többsége ma hatványozottan jellemző. Nagyon a pénz és az
élvezetek szorításában él a mai ember. Azt gondoljuk, pénzzel mindent meg lehet
oldani. A pénz mozgat ma mindent, és tulajdonképpen a legnagyobb bálvány. A mai nyomorúságok hátterében is a pénz utáni
vágy jelenik meg. A pénzért, a még több haszonért mindenre képesek az
emberek. Fontos szerep jut még az
élvezeteknek, Isten helyére lépnek. Inkább az élvezetek, mint Isten.
Pál arra is rámutat, hogy mindez azért veszélyes, mert a kegyesség
látszatát megőrzik. Tehát ezek az emberek nem szakítanak a vallással, sőt, gyakran ők tűnnek fel igazán jó hívőknek. Nagyon veszélyes ez, mert az Úr
tanítványai szívében kérdést vethet fel: nekem miért nem megy olyan jól, mint
nekik? Az apostol azonban azt mondja, figyeljünk az Úrra. Ne egymást nézzük, és
elsősorban ne a külsőségeket, ne a látványt, hanem a hit erejét. Mert nem a
látvány a lényeg. Jézus élete nem a látványosságon, hanem Isten erején
nyugodott. Isten hatalmát mutatta be az
emberek számára. Élete által sokan meggyógyultak, bűnökből szabadultak, és egy
új, minőségi élet részeseivé váltak.
Nagyon fontos, hogy az életünk felmutassa hitünkben az erőt. A
tanítványok pünkösdkor erőt kaptak, és ez meglátszott. Nem azt jelentette
pünkösd, hogy jobban ment a soruk, hanem azt, hogy erőt kaptak a
bizonyságtételre, kiléptek a bezártságból, és vitték az evangéliumot.
Urunk számunkra is kínálja a hit erejét. Azt akarja, hogy a Szentlélek
megnyilvánuljon általunk, ami az ige életet formáló munkájában mutatkozik meg.
Fontos, hogy mindig törekedjünk Isten igazságának a megismerésére, ne
érdekességek után kutassunk, hanem azt keressük, mit mond számunkra az Úr. Az
igében mutatja meg magát. Az ige által találkozhatunk Vele, és élhetjük át
munkáját. Az ige tárja fel előttünk Isten mélységeit, belőle ismerjük meg az Úr
üdvtervét is. Mindig a teljes Íráshoz ragaszkodjunk.
Jézusom, ki árva lelkem
1. Jézusom, ki árva lelkem Megváltottad véreddel, Kárhozattól óvtál
engem, Bűnös szívem, ó, vedd el! Add, hogy néked megháláljam. Hogy nem hagytál
a halálban, megmutattad: Bármit adj, Én oltalmam csak te vagy. S
2. Jézus, benned bízva bízom, Elpusztulnom, ó, ne hagyj! :/: Te, ki
bűnön, poklon, síron Egyedüli győztes vagy: Gyönge hitben biztass engem,
Készíts arra, hogy én lelkem Láthat majd fenn, ó, Uram, Mindörökké boldogan.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése