F
|
olytatódik az
ítéletes igehirdetés, most már Júda és Izráel is sorra kerül. Isten a népét is
megítéli, mert ők ismerték akaratát, és ezt számon kéri rajtuk (Ám 2,1-16).
Lássuk meg, hogy ezeket a kemény szavakat nem a próféta mondja, ez nem a saját
véleménye, szívesebben beszélne Isten szeretetéről, ígéretekről, sok jó
dologról, de mivel az Úr ezt bízta rá, ezt kell továbbadnia. Az Úr úgy látja,
nincs dicsérni való övéi életében, arra van szükségük, hogy végre felébredjenek
és meglássák állapotukat. A prófétán keresztül ébresztgeti őket az Úr. Mert Ő
sohasem mond le rólunk, és azért küldi az igét, mert bízik benne, hogy
meghalljuk. A meghallott ige tud felébreszteni és képes átformálni minket. Az
igében ma is erő van, Urunk ma is ezt használja eszközként. Szaván keresztül
ragadja meg a szívünket és formál új emberré.
Elsőként Júda kerül sorra, ő az első, akihez szól az Úr figyelmeztetése.
Miért ő az első? Azért, mert ők még hivatalosan nem tértek el az Úrtól.
Külsőleg úgy látszik, továbbra is Istenre figyelnek, Őt imádják. Még folynak az
áldozatbemutatások, de a mindennapokban már eltértek az Úr szavától. Isten
törvénnyel, igével ajándékozta meg őket. Általa elmondta nekik, hogyan éljenek,
de ők nem erre figyelnek. Azt látjuk, nem az Úr törvénye irányítja már őket,
hanem a beszivárgott bálványimádás. Már nem veszik komolyan, amit az Úr
mondott, eltérnek akaratától. Mi hogyan is állunk? Úgy tűnik, minden rendben
van az életünkben, de ha közelebbről megvizsgáljuk, kiderül, nem az Úr szavára
figyelünk. Fontos, hogy mit mond a körülöttünk lévő világ, és miként él, és mi sem
akarunk elmaradni tőlük. Most azonban térjünk vissza az igéhez, mert ebből
világosság árad, és ha figyelünk erre a fényre, nem tévedünk el.
Izráel népe is sorra kerül, ők már teljesen elfordultak Istentől, csak
nagyon kevesen maradtak, akik az Úr útján járnak. Ennek a népnek a pénz került
élete központi helyére, pénzért mindent megtesznek, sőt, igyekeznek mindenből
pénzt csinálni. Mintha az lenne az elvük, pénz, még több pénz. Mennyire mai ez,
mennyire nem változott az ember semmit, csak a pénz számít neki, minél több
legyen, az a lényeg, pedig nem vihetjük magunkkal, ha meghalunk. A pénz, és minden, ami ehhez
az anyagi világhoz tartozik, itt marad. Ha pénzről, még több haszonról, és az
eddiginél is nagyobb fogyasztásról van szó, akkor még az ember élete sem
számít.
Odáig jutott Isten népe, hogy képesek rabszolgának eladni a másik
embert. Megdöbbentő, de még
megdöbbentőbb, ha azt látjuk, hogy a mai ember képes rabszolgai körülmények
közt dolgoztatni, totálisan kihasználva a másikat az olcsó termelés érdekében.
Magunkba kell szállnunk, és meg kell látnunk, mi sem vagyunk jobbak, mint akkor
voltak Izráel fiai. Minket is hatalmában tart a pénz, de van szabadulás, ha meglátjuk,
mi van szívünkben, és készek vagyunk az Úrhoz fordulni. Lehet Vele új életet kezdeni. Kérjük
segítségét, ne engedjük, hogy világunk modern eszközei rabságban
tartsanak. Figyeljünk oda egymásra,
lássuk meg, hogy az ember élete a legnagyobb érték. Nem azért él a másik, hogy
kihasználjam, hogy szenvedése, nélkülözése árán előnyökhöz jussak. Hányszor nem
számít, ha a mellettünk lévő adósságba is sodródik, csak mi megkapjuk, amit
vágyaink diktálnak. Egyedül az Úr Jézus
segíthet rajtunk, Ő állíthatja meg világunk és személyes életünk
elembertelenedését. Nincs más segítség, csak az Úr kegyelme.
A próféta emlékezetükbe idézi az egyiptomi szabadítást, ahol
megtapasztalták hatalmát, vezetését és megkapták ezt a földet lakóhelyül.
Mégsem hallgattak Rá. Mennyi mindent tett értünk az Úr, elég ez nekünk? Odaadta
a Fiát a kereszten, elég ez nekem? Hiszek Benne, vagy elutasítom? Hol is
tartunk mi? Izráelhez szólt az Úr, ők azonban elutasították szavát, a
prófétáknak megmondták: ne prófétáljatok. Ez már nagy mélység, azt jelezi, teljes sötétségbe borultak, már nem kell az ige. Megmondják Istennek, ne
szóljon. Pedig pont arra van szükségünk, hogy szóljon, beszéljen hozzánk és
tápláljon igéje által. Ne gondoljuk, hogy csak Izráel mondta meg, ne
prófétáljanak a próféták, nem csak ők nem akarták hallani az Urat, hanem, sajnos, így van ezzel a mai ember is. A
gyülekezetek tagjai is sok mindent akarnak hallani, csak ne az igéről legyen
szó. Minden fontos és izgalmas a számunkra, csak az igével nem tudunk mit
kezdeni. Olyan könnyen elcsevegünk bármiről, de az Úr dolgiról már olyan nehéz
beszélni. Urunk vonja magához szívünket, adjon vágyat a Vele való közösségre,
hogy az igét úgy kívánjuk, mint a táplálékot. Hiszen a lelkünk tápláléka az Úr
szava. Ha nem táplálkozunk,
elsatnyulunk, megbetegszünk. Vegyük kézbe az Úr szavát, szívjuk magunkba, amit
mond nekünk.
Pál apostol hálaadással folytatja levelét, szinte mindig ez az első, a
hálaadás (1Tim 1,12-20). Egyrészt azért, mert mindig van miért hálát adni, mert az Úr
munkálkodik. Másrészt felismerte, hogy az Úr előtti leborulás megóvja a
kiborulástól. Ha nem akarunk összeomlani, szükségünk van az Úr előtti gyakori
leborulásra. A Lényéből áradó jelenét és erő tesz képessé a terhek
hordozásához, a sok igazságtalanság és a környezetünket elborító szenny
elviseléséhez. Az Úr nélkül összeroskadunk. Boruljunk ma is szent színe elé,
éljük át, amint megszólít: ne félj, én veled vagyok. És ha Ő velem van, akkor
ki és mi lehet ellenem?
Azért ajánlja az apostol Timóteusnak a leborulást, mert ő félénk típus
volt. Nagyon veszélyeztette az
összeomlás, úgy gondolta, képtelen megbirkózni a rábízottakkal. Erőtlennek és
gyengének tartotta magát. Az apostol elmondja, ő sem volt alkalmas a
szolgálatra, de az Úr megerősítette. Soha ne a magunk alkalmasságára
figyeljünk, hanem mindig nézzünk az Úrra. Ő a mi erőforrásunk. Ha magunkra nézünk,
elcsüggedünk, ha Őreá, akkor megújulunk.
Megtudjuk, hogy Pálban az Úr meglátta a drága gyöngyöt, az értéket, már akkor,
amikor ezt még senki sem látta. Ki gondolta, hogy Saulból egyszer Pál lesz? Ezt
csak az Úr Jézus tudta. Ő látta benne a
leendő apostolt. Ezért ne csüggedjünk, mert bennünk is látja az Úr az értéket,
velünk is tud kezdeni, akkor is, ha mi
még ezt nem is álmodjuk. Az Úrnak jó szeme van, mindenkiben meglátja azt, akivé
lehet a kegyelem által. Pál is átélte,
hogy a kegyelem formálja új emberré.
Felragyog előttünk Jézus földre jövetelének a lényege, azért jött el,
hogy üdvözítse a bűnösöket. Ez a fő feladata, ezért halt meg a kereszten. Ez a mi szolgálatunk is: menteni a bűnöst,
elsegíteni őt Jézushoz, Akiben van az élet. De ez a Jézus értem is jött, nemcsak mást, hanem engem is megment a
halálból az örök életre. Megmentett
vagyok már?
Timóteusnak is meg kell tudnia, hogy a hit útján való járás harc. Nem
sétatéren, hanem harctéren vagyunk. Ezért komolyan kell figyelnünk a Parancsnokra, mert a gonosz keményen harcol, azt akarja, ne legyünk világosság,
ne éljük meg a hitünket. Azonban Jézus által győzhetünk. A hit útja nemes harc,
mert nem a másik ellen, hanem a másik megmentésért zajlik. A sátán elveszíteni,
tönkretenni akar, az Úr azonban örök életre megmenteni. Ma is azt bízza ránk az
Úr, hogy tartsuk meg a hitet, ott, ahol vagyunk. Azt jelenti ez, merjünk élni
hit által és a Krisztusba vetett hit szerint. Vállaljuk az Ő életformáját,
merjünk úgy cselekedni, ahogyan Ő is tette.
Úr Jézus, nézz le rám, Jöjj, mosd le bűnömet
1. Úr Jézus, nézz le rám, Jöjj, mosd le bűnömet, Sok földi szenvedély
kötöz: jöjj, oldj fel engemet.
2. Úr Jézus, nézz le rám, Gond és bú látogat; Hű szolgád: ízleljem ígért,
szent nyugodalmadat.
3. Úr Jézus, nézz le rám, Ne tévedhessek el; A menny felé sötéten át te
légy az úti jel.
4. Úr Jézus, nézz le rám, Ha nő a félelem, Ár zúg és ellenség szorít,
légy, Megváltóm, velem!
5. Úr Jézus, nézz le rám, Mert harcom terhe nagy, Ily tenger kín és baj
között Az életem Te vagy.
6. Úr Jézus, nézz le rám, Ha elvonult az ár, Te szent derűd derítsen és
az örök napsugár.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése