Á
|
dám és Éva
megtalálták helyüket a földön a bűneset után, letelepedtek, és egyre jobban
megismerték egymást (1Móz 4,1-8). A
gonosz azt az időszakot használta ki, amikor még nem sok időt töltöttek
egymással, és nem igazán ismerték sem egymást, sem az Urat. Ez az ismeret mély lelki feltárulkozást, a
másik lényének a mélységeivel való találkozást fejezi ki. Istent is így ismerhetjük meg az igén és a
mindennapi kapcsolaton keresztül. Olyan ismeret, amiben nemcsak én ismerem meg
Őt, mindazt, amit kijelent magáról, hanem feltárom lényem mélységeit Előtte. Emberi kapcsolatainkban is
fontos: nincs titok a házastárs előtt, nem zárom be a szívem, hanem betekintést
engedek magamba. Így válunk képessé a
küzdelmekben való helytállásra.
Mert a gonosz sem mond le, a bűn
nem egy egyszeri esemény, hanem egy olyan program, ami jelen van a lényünkben,
és sátán igyekszik minél hamarabb aktiválni, irányítani. Az első emberpár
nagyon hamar rádöbben erre. Talán úgy gondolták, megkapták engedetlenségük
büntetését, elhagyták az Édent, küzdenek a mindennapi betevő falatért, és
ennyi. Nem, a bűn bekerült az emberbe,
és megjelenik kapcsolataiban, jelen van gyermekei életében is. A bűn
észrevéteti magát, széttöri a boldogságot, és fájdalmat, szenvedést okoz. Sátán
pont ezt akarta, ne legyen boldog az ember, kerüljön távol Istentől, és
minden nap szenvedjen. Azonban Isten
jelen van, lehet Vele a bűneset ellenére is találkozni, és amikor a kapcsolat
helyreáll Vele, mi is helyreállunk. Ekkor rádöbbenünk: Isten hiányzott az
életünkből. Minden nyomorúságunk Isten hiányából fakad. Az a probléma, hogy néha oly soká döbbenünk erre
rá. Különösen ma, más egyéb dolgokkal igyekszik az ember a benne lévő ürességet
betölteni. A gonosz sok mindent a kezünkbe adott, elérhetővé tett, és mi úgy
gondoljuk, ha mindezekhez hozzájutunk, békességünk lesz, boldogok leszünk.
A bűn szelektívvé tette a látásunkat. Most már megkülönböztetünk. Kain ajándék az Úrtól, Ábel csupán lehelet. Kainnak a születése még nagy az öröm, de
Ábel születésekor már ezt nem látjuk. Pedig minden élet ajándék. Tekintsünk így
magunkra és egymásra, mindenki ajándék. A mi felelősségünk, hogyan bánunk az
ajándékkal.
Ádám és Éva közvetlen kapcsolatban élt Istennel a bűneset előtt,
személyesen ismerték Őt. Hallották a szavát, ezért bizonyára beszéltek Istenről
gyermekeiknek. Ábel szíve hálás az Úrnak, alázatos vele szemben, és szereti. Úgy
látja, az élet kegyelem. Kain más,
szívében elégedetlenség található, ő inkább perel az Úrral. Úgy tűnik, bármi nehézség
adódik, Istent teszi felelőssé. Azért,
hogy a bűn a világba jött, és szembesülnek a következményeivel, nem magukat,
hanem az Urat hibáztatja. Mint ahogy ezt a mai napig láthatjuk. Sok ember Istent okolja mindazért a nehézségért, amivel szembe kell néznie, de a jóért nem ad
hálát.
A két fiú közötti konfliktus is talán innen származik, Ábel hálás, dicséri
az Urat, látja, hogy kegyelemre szoruló bűnös, míg mindez nem világos Kain
előtt. Sőt, úgy tűnik, bosszantja őt Ábel hálás élete. Ne bosszankodj, amikor
Istent dicsérik, hanem lásd meg, hogy ez a megfelelő hozzáállás. Nem a másikban,
hanem benned van a hiba. Kain ezt nem
veszi észre. És ami lényeges, nem látja a bűn komolyságát. Nem ismeri fel, hogy
mindaz, ami az Édenben történt, nem játék, nem egy legendás történet, hanem
valóság. A bűn, az Úrnak való engedetlenség, hitetlenség annyira komoly, hogy
csak bűnért való áldozattal lehet elrendezni. A bűn halállal jár, Ábel ezt meglátta, és bárányokat áldozott, „vér kiontása
nélkül nincs bűnbocsánat” (Zsid 9,22). Kain ezt nem vette figyelembe, és ez
arra mutat, hogy nem volt bűnbánat a szívében. Ő nem ismerte fel, hogyan is kell
Isten elé járulni. Ma sincs bűnbocsánat vér nélkül, de ezt már nem nekünk kell
kiontani, mert az Úr Jézus meghalt értünk a kereszten. Az Ő vére törli el
bűneinket. De ma is a bűnbánat a
megfelelő Istenhez való közeledés.
Amikor Isten Kain áldozatára nem tekintett, nem arról van szó, hogy őt
elveti, hiszen később látjuk, hogy keresi, figyelmezteti, segíteni akar neki. Kain
azonban úgy gondolja, nála minden rendben van, nem kérdezi, mi a probléma, mert nem akar korrigálni. Ha
kérdezne, megtudná, hogy bűnbánatra van szüksége. Jöhet ős is, bűneit megbánva, mert neki is bűnért való áldozatra van
szüksége.
Kain azonban haragszik, irigykedik Ábelre. Pedig ez az út előtte is
szabadon van. Csak annyit kellene tennie, hogy ő is vinne egy bárányt, elismerve ezáltal,
hogy ő is bűnös ember. Miért gerjedtél haragra, kérdezi az Úr. Tehát utánamegy
Isten, és rámutat: a harag nem megoldás. A harag által sátán rossz irányba
terel, de nem vagy kiszolgáltatva neki. Ellen lehet állni. Az Úr Jézus által
kapunk erőt, sőt, ha Ő a szívünkben van, képessé tesz a bűn feletti
uralkodásra. Kapaszkodj Jézusba, és ne
engedd legyőzni magad. Kain azonban nem Istenre hallgat, nem fogadja el a
segítséget, maga akarja megoldani a problémát. Elhiszi a gonosznak, hogy minden
keserűségének Ábel jelenléte az oka, ha megszabadul Ábeltől, minden rendbe jön.
Milyen gyakran azt gondoljuk, hogy a másiktól való megszabadulás hoz megoldást.
Azonban ez nincs mindig így, mivel a bűn ott marad bennem. A másiktól
megszabadulhat Kain, de önmagától, bűnös természetétől nem. Ez vele marad. A
megoldás Isten segítsége, az Úr Jézus Krisztus szabadítása.
János bizonyságtétele valóra válik, megérkezett az erősebb, eljött Jézus (Mt
3,13-17). János úgy gondolja, azért jön,
hogy Őt megkeresztelje Jézus. De nem, Ő merítkezik be, ezzel is jelzi, miért
jött. Magára veszi bűneinket, elhordozza azokat, és meghal értünk. Az Úr Jézus
beáll a bűnös emberek közé, nem kerüli ki őket, hanem elfogadja őket. Üzeni: úgy
jöhettek, ahogy vagytok. A bűn és az élet terhei alatt. Azért is megy be a
Jordánba, hogy az emberek megbátorodjanak, lássák, Jézus vállalja őket. Később
majd megérinti a leprást, megfogja Péter anyósának a kezét, és ezekkel az érintésekkel
jelzi, nem rekeszt ki senkit, nem az előítéletekre alapoz, hanem mindenki
számára új kezdést hoz. Jézus érintése
megtisztít és talpra állít. Ő ismét beemeli az emberi társadalomba, Ő senkit
nem rekeszt ki, hanem felkínálja Isten országát.
Jánosnak megvolt a maga elképzelése, de elengedi azt, és elfogadja Jézus
akaratát. Nagy dolog, amikor el tudjuk engedni saját terveinket,
elképzeléseinket, és engedjük Isten akaratát megvalósulni. Isten igazságát
tartja szem előtt a sajátja helyett. Hányszor mi a saját igazságunkhoz
ragaszkodunk, János nem így tett.
Isten megerősíti az emberek előtt, hogy Aki köztük van, valóban az, akit
várnak. Jézus az Ő szeretett Fia. A
Lélek leszállt az Úrra, és ezzel jelezte, hogy Istentől jött. Mindenki
hallatára tett Isten Jézusról bizonyságot, szinte azt mondja: Figyeljetek, ez a
Jézus az én Fiam. Figyeljetek Rá. Vegyétek komolyan, amit mond, és kövessétek.
Benne gyönyörködöm. Ő az egyetlen, akinek az életében Isten gyönyörködik. De
aki befogadja az életébe, akiben benne él Jézus, abban is fog az Atya
gyönyörködni. Jézus bennünk meglátszó élete is gyönyörködteti Őt.
Amint vagyok, sok bűn alatt
1. Amint vagyok, sok bűn alatt, De hallva hívó hangodat, Ki
értem áldozád magad: Fo-
gadj el, Jézusom!
2. Amint vagyok - nem várva, hogy Lelkemnek terhe, szennye
fogy, Te, aki megtisztít-
hatod: - Fogadj el, Jézusom!
3. Amint vagyok - bár gyötrelem, S kétség rágódik lelkemen,
Kívül harc, bennem féle-
lem: - Fogadj el, Jézusom!
4. Amint vagyok - vak és szegény, Hogy kincset leljek benned
én, S derüljön éjszakám -
ra fény: - Fogadj el, Jézusom!
5. Amint vagyok - nincs semmi gát, Kegyelmed mit ne törne
át; Hadd bízza lelkem rád
magát: - Fogadj el, Jézusom!
6. Amint vagyok - hogy a te szent Szerelmed tudjam, mit
jelent Már itt s majd egykor
odafent: - Fogadj el, Jézusom!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése