M
|
ár huszonöt
éve fogságban vannak az első csoport tagjai, egyre telt az idő, és nem változott
semmi, sőt, inkább minden egyre rosszabb lett (Ez 40,1-47). A még otthon maradtak is fogságba kerültek,
az ellenség bevette Jeruzsálemet, elpusztult a templom is. Nem gyors lefolyású
ez az esemény. Azt várnánk, hogy néhány éven
belül jóra fordulnak a dolgok, Isten népe hazakerül és élheti megszokott,
nyugodt életét. Az engedetlenségnek
következménye van, és ezt most tapasztalják. Elhagyták az Urat, és kiszolgáltatottakká
váltak. Másrészt Isten is megmutatja
nekik, mennyit érnek a bálványok. Képtelenek voltak Izráelt megmenteni az
ellenség kezéből. Az Úr a nyomorúság
által is formálja övéit. Istennek fáj, amikor hűtlenül elfordulunk Tőle, amikor
mindenféle hangra érzékenyek vagyunk, csak az Övét nem halljuk meg. A
legfájdalmasabb, ha halljuk, mégsem hallgatunk rá. Nem igazán tartjuk zsinórmértéknek az igét. Hitbeli dolgokban még csak
komolyan vesszük, de életvezetésünket már nem mindig határozza meg. Miért? Mert a szívünk a régi. Régi
természettel akarjuk követni Őt, megfelelni az igének. De ez nem megy. Nekünk
kell megváltozni, új természetre van szükségünk. De ezt kérni kell, és aki
kér, az mind kap.
Gyakran tűnik úgy, hogy imádságaink ellenére is egyre rosszabb lesz
minden, azonban igénk azt mutatja, hogy ha így is látszik, Isten nem mond le rólunk. Igen, Ő nem mond le, és eljön az a
pillanat, amikor ezt meg is látjuk. Ha magukra hagyná őket, az azt
kommunikálná, hogy tehetetlen az Úr, és nem bír velük. A népek nem keresnék Őt. Ezért tovább
foglalkozik a hűtlennel is. Várja Őt vissza. Mindent megtesz, hogy ébredjünk és
elkezdjük keresni Őt. Bármennyire
elhalmoz javaival ez a világ, az Úr szomjúságot támaszt bennünk. Az űrt semmi
sem tudja betölteni, a szomjúságot egyedül Ő csillapítja.
Amikor a szent város is elesett, minden emberi remény kihullt kezeik
közül. És pont ezt akarja az Úr, mindent engedjünk el, ami emberi, és egyedül
Belé vessük bizodalmunkat. Fontos az üressé vált kéz, mert tele kézbe adni nem
lehet. Tele marokkal nem tudok belekapaszkodni a korlátba. Mindent el kell
engedni, mert amíg bármihez is görcsösen ragaszkodom, képtelen leszek az Úr
kinyújtott kezét megragadni. Mivel van tele a kezem? Mit szorongatok görcsösen?
Mihez ragaszkodom oly nagyon?
Amikor minden remény odalett, az Úr látomást ad az új templomról a
prófétának. Ez jelzi, hogy a jelenlegi helyzet nem végállomás, van remény, lesz
visszatérés. Mert az új templom építéséről szóló látomás azt üzeni: haza fogtok
menni, felépül még a templom, beindul az élet. Mivel a templom újjáépítéséről kap látomást Ezékiel: Isten jelzi, hogy a
legfontosabb a Vele való kapcsolat helyreállítása, Minden azért történt, mert
elromlott a kapcsolat. Isten kapcsolatra hívta el Izráelt, és arra hív minket is.
És nem egy egyház alapkövét akarja lerakni, hanem élő, személyes kapcsolatra
hív. Az élet lényege a kapcsolat. Ma
elsodródtunk ettől, az élő, személyes kapcsolat helyére a virtuális
kapcsolatot, a tulajdon bővítését tettük. Mindent valamilyen eszközzel akarunk
megoldani. Kapcsolat helyett kütyüt adunk. Ülj a gép elé, kapcsold be a
telefont. Isten Önmagát adja, és azt
akarja, hogy mi is magunkat adjuk Neki és egymásnak. Ne letudni akarjuk az
ünnepet sem, hanem tegyük bele önmagunkat, lényünk mélységeit. Add magad
teljesen az Úrnak, és akkor tudsz a másiknak is egyre többet adni magadból.
Ismét új levél kerül elénk (Jak 1,1-8). Ez nem Páltól származik, hanem Jakab,
az Úr testvére a szerzője. Azonban ő
ezzel nem hivalkodik, Krisztus szolgájának mondja magát. Óriási változás ez,
hiszen kezdetben nem fogadták el, hogy Jézus a Krisztus. A család Jézus ellen
volt, és most már Úrnak mondja. Nem
egyszerű ez, gondoljunk arra, hogyan reagáltak József testvérei, amikor öccsük
arról beszélt, hogy majd le fognak borulni előtte, mert úr lesz felettük. Mennyire nem szeretjük, ha a másik úrrá
válik. Erre a felismerésre kell nekünk is eljutni. Jézus több, mint egy ember a
sok közül, Ő az Isten Fia, én Uram és én Istenem. Nem is csupán arról van szó, hogy ezt
felismerem az ige által, hanem lássam meg; Jakab már így ismeri Őt, és tesz
Róla bizonyságot. Ő Úr, boruljak le Előtte, és kezdjem el szolgálni Őt.
Olyat mond Jakab, amivel kapásból nem értünk egyet. Öröm a próba, a kísértés.
Nem szeretjük a kísértést, nyugodt, csendes életre vágyunk, csak semmi
kísértés, semmi próba és semmi szenvedés. A nap se süssön erősen, ne legyenek viharok, hanem mindig kellemes idő
vegyen körül. És ha nem így történik, egyáltalán nem örülünk. Bosszúsak
vagyunk, mert nem szeretjük a változást. Bosszúsak vagyunk, mert megszokott lelki
nyaralásunk felborul. Becsapnak a
hullámok hajónkba, vizesek leszünk, és a vizet kell meregetni, amit nagyon nem
szeretünk.
Erre Jakab jön ezzel a teljes örömnek tartsátok mondattal. Hát, egyáltalán nem öröm,
amikor szakad rólunk a víz, majd összeesünk, amikor az ellenség győztesnek
látszik. Miért is örülnénk? Jakab
szerint szemléletváltásra van szükségünk. Meg kell változtatnunk, ahogyan a
keresztyén hitről, életről gondolkodunk. Ismerjük fel, hogy amikor hitre jutunk, annyi történik, hogy az Úr
leigazol a csapatába, és innentől kemény edzések következnek. A legtöbbet
akarja kihozni belőlünk. Tehát a késértés, a próba edzés, ahol még
strapabíróbbakká válunk, ami által versenyben maradunk. Mert a hívő élet harc a
gonosszal szemben. Azért vagyunk a világban, hogy életünk által visszaszorítsuk
a gonoszt. Minél több embert megnyerjünk az Úrnak, vagyis minél több új játékos
legyen a csapatban. Olyanok, akik
vállalják a kemény edzést is. Edzés nélkül nincs eredmény, nincs győzelem. A
tanítványság profi életmódot és mentalitást követel. A Krisztusban hívő ember
nem lehet amatőr. Mégis a legtöbben azok vagyunk. Itt az idő elkezdeni az
edzést. Erre viszont időt kell szakítani.
Azonban ne féljünk, mert van idő. Mennyiféle foglalkozásra, tanfolyamra,
vagy épp a testünket karbantartó edzésre járunk. Csökkentsük ezek számát, és
helyettük iratkozzunk be Jézus edzéseire. Szánjuk az időt az ige olvasására, az
imádkozásra. Kondi nélkül nincs fejlődés, nincs előrelépés. Lelki kondira van
szükségünk. Ha nem rendelkezünk vele, mi is csak úgy éljük meg a nehéz
helyzeteket, mint a világ. Kezdjünk hozzá a lelki tréninghez. Advent legyen a
tréninghetünk.
Nem kell csüggedni, ha elégtelen a kondink, ha úgy látjuk, le vagyunk
maradva, nincs bölcsességünk, nem értjük Isten dolgait. Jakab bátorít: kérjünk
Istentől. Az Ő országa így működik, nem megszereznem kell, hanem szabad kérni.
És aki kér, az fog kapni. De nem mindegy, hogyan kérünk. Hogyan kell kérni? Hittel, írja Jakab. Ez azt jelenti, hiszem,
hogy amit kérek, azt már meg is kaptam. Talán még nem látom, de az Úr
elkészítette a számomra. Gyakran csak elsoroljuk, amit kérünk, de magunk se
igazán hisszük, hogy valósággá válik. Kérem az ébredést, de hiszem is, hogy ma
is megtörténhet? Hiszem, hogy akár most az ünnepekben megelevenednek azok a
csontok? Az Úr megszégyenít, mert nem mindig hiszem, de köszönöm, hogy most a
szívemre helyezi: ha hittel kéred, meglesz. Nem az Úron múlik, hanem azon,
hogyan kérem. Kérjük hittel az életet, a megtérést, a változást.
Mélyen
meghajlok ím színed előtt
1.
Mélyen
meghajlok ím színed előtt.
Töltsd ki
kegyelmedet, öntsd ki erőd!
Mester,
előtted a porba esem,
Mindenbe’
mindenem légy Te nekem!
Mélyebbre
Benned, mélyebbre még,
Nem kell a
földön semmi egyéb.
Krisztus, a
szívemet tárom Eléd,
Élet vagy
nékem és nyereség!
2.
Mélyebben,
mélyebben, kérlek azért,
Öld meg, ó,
Jézusom, bennem az ént!
Nem vagyok
méltó, hogy gondolj reám,
Ámde tudom,
hogy meghallod imám.
Mélyebbre
Benned, mélyebbre még,
Nem kell a
földön semmi egyéb.
Krisztus, a
szívemet tárom Eléd,
Élet vagy
nékem és nyereség!
3.
Mélyebbre
szállva, följebb visz utam,
Míg csak
Elédbe nem érek, Uram;
Hordva
keresztem a lábad nyomán,
Mennyei dics
jön a szégyen után.
Mélyebbre
Benned, mélyebbre még,
Nem kell a
földön semmi egyéb.
Krisztus, a
szívemet tárom Eléd,
Élet vagy
nékem és nyereség!
Isten
áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése