E
|
z az ének már
valószínűleg a menyegzőn hangzik el, a vőlegény szépségéről szól, illetve az
utána való vágyról, a kereséséről (ÉnÉn 5,1-16). Megtudjuk, hogy a vőlegény
nélkül nem élet az élet a menyasszony számára. Nem tud nélküle élni. Ezért keresi
őt, hozzá tartozni életet jelent. Kicsendül Isten megállapítása is ezekből a
versekből: nem jó az embernek egyedül. Vágyakozik az ember az Úrtól elkészített hozzá illő társ után. Megjelenik
a megkapott társ által hozott öröm és boldogság is. Isten ajándéka örömöt,
boldogságot hoz életünkbe. Jó együvé tartozni és együtt dicsérni az Urat.
Ez a fejezet túlmutat már a férfi és a nő csodálatos kapcsolatán, és
elénk hozza az ember Isten utáni vágyakozását. Megláthatjuk Isten irántunk való
szeretetét, ami Jézus Krisztusban lett elérhető. Szinte az Úr Jézus alakját
rajzolja elénk, Aki alázatosan jött el, hogy megkeresse menyasszonyát.
Felsejlik a mi Urunk előttünk, Akiről mi már tudjuk, hogy egyszerű
vándorként érkezett ebbe a világba. Zörgetett ennek a világnak ajtaján, de a
világ nem fogadta be Őt. Nem nyitotta ki az ajtót. Így jön felénk is, keres
minket, és zörget az ajtónkon. Várja, hogy megmozduljunk, hogy ne húzzon vissza
semmi. Ébredjünk fel, és keljünk fel, induljunk az ajtóhoz, és nyissuk ki azt.
Ez a jelenet az eljövetelre is utal, mennyire vagyunk éberek. Várjuk Őt,
vagy annyira lefoglal ez a világ, mint az énekben a menyasszonyt az alvás, hogy
már nem várjuk, és meglep az érkezése? Mindenre figyelünk, csak az érkező Vőlegényre nem? Amikor megszólalnak,
ímhol a vőlegény, már késő kapkodni, a földi életünk készenlétre adatik.
Készüljünk az Úr eljövetelére. Ennek ellenére mintha mégse ez kötné le a
figyelmünket, hanem a világ, a jólét, amit kínál. Már mi is olyanok akarunk
lenni, mint a világ fiai, azt az anyagi szintet akarjuk elérni, amit ők
tartanak. És ha ez a törekvés van
bennünk, meglep a Vőlegény.
Mire a menyasszony felkel és ajtót nyit, eltűnik a vőlegény. Az egyház
most a várakozás időszakát éli, legyünk éberek, hogy időben ajtót nyithassunk.
A menyasszony elindul keresni a Vőlegényt. Mi is induljunk, ha még nem találtuk meg, és keressük Őt! Vizsgáljuk meg
az életünket, Övéi vagyunk-e már? Vele együtt éljük-e az életünket? Ha még nem, akkor induljunk és keressük, elsősorban az ige által találhatunk Rá. Mert Isten
Jézusban megtalálható. Nincs messze tőlünk.
A szerelem betege vagyok kifejezés rámutat: Jézus nélkül megbetegszik az
életünk. Nála nélkül nem teljes az élet. Mert csak Vele teljes az életünk, ha Ő
nincs jelen, ha nincs kapcsolatunk az Úrral, megbetegszik a lelkünk. Amikor
eljött a világunkba, sok beteg ember ismerte fel, hogy Őbenne van gyógyulás.
Ezért felkeresték és segítségül hívták Őt. Sok eredménytelen emberi segítség
után Őhozzá fordultak, és a gyógyíthatatlannak tűnő betegség eltűnt. Jézus által teljes gyógyulást nyerünk.
Folytatja levelét az apostol (Gal 5,7-15). Nem fárad bele, mert szereti
az Urat, és szereti a gyülekezeteket. Fontos, hogy ők is Krisztusban
maradjanak. Nem elég elindulni, jól indulni, a folytatás is lényeges. Pál írása
rámutat: van ellensége a krisztusi életnek. A folytatás nem egyszerű, mert
támad a gonosz. El akar Jézustól szakítani. Hitük lehet, vallásuk is, csak ne
váljanak Jézus tanítványává, ne kizárólag Rá építsenek, hanem egyéb tettekre
vagy rítusokra.
Eddig jól futottak, tehát az elindulás után egy darabig az Úr Jézusra
figyeltek, Őbenne bíztak, és nem akartak másokhoz igazodni. Azonban megjelentek
a tévtanítók, és amit mondtak, olyan jónak és szimpatikusnak tűnt. Jónak
hangzott a hamis üzenet, mert könnyebbnek tűnt. Hiszünk Jézusban és úgy
élünk, ahogy nekünk tetszik, mert ha körülmetélkedünk, megtartjuk a mózesi
törvényeket, akkor is minden rendben lesz. A régi embernek tetszik ez az ötlet,
továbbra is test szerint, a világ szerint élni.
Egy kevés kovász - a bűn, az idegen tanítás olyan, mint a kovász, ha csak
egy kicsi is bekerül a tésztába, hatást fejt ki. A bűn nem múlik el nyomtalanul,
ha teret adunk neki, ha játszadozunk vele, átformál. Pál a keresztre mutat,
csak ott találunk megoldást. Ha botránkoztató is a kereszt, nincs más. Nem
lehet a kereszt botrányát kikerülni. Az apostol nagyon tudja, miről van szó,
hiszen valamikor ő is a törvény alatt élt, de eljutott a kereszthez, és ott
nyert békességet, életet. Ezért harcol a
judaisták ellen, mert tudja, hogy kereszt nélkül nincs élet, nincs kegyelem.
Szabadságra hív el a Krisztus, ebben a szabadságban élhetünk. Pál
felismerte, hogy vannak, akik ezt a bűnre való ürügyként akarják felhasználni.
Ha szabadok vagyunk, bármit tehetünk, bárhogy élhetünk, mert az Úr megbocsát.
Így azután a Krisztusban való hitet vallásra szűkítették, az összejövetelen
keresztyének vagyunk, igét hallgatunk, énekelünk, dicsérjük az Urat, de azt
követően úgy élünk, mint a többi ember. Krisztus tanítványa nem egy a többi
ember közül, hanem az Ő képviselője ebben a világban. Életünkkel Róla teszünk
bizonyságot. A tanítvány más, mint a világ, ezért is gyűlöli őt a világ. Ezért
volt kísértés a tévtanítók üzenete, mert ha hallgatnak rájuk, elkerülik az
üldözést, a szenvedést. Az üdvösségre vezető keskeny út nem a világban való
minél jobb életről, a megbecsülésről, hanem a Krisztusért való szenvedésről
szól. A krisztusi szabadság azt jelenti, szabad másként élnem. Lehet nemet
mondani a világ elvárására, csábítására, és szabad úgy élnem, ahogyan az Úr
élt. Ehhez megkapom Tőle a támogatást.
Mélyen meghajlok, ím, színed előtt
1. Mélyen meghajlok, ím, színed előtt,
Töltsd ki kegyelmedet, öntsd ki erőd!
Mester előtted a porba esem,
Mindenbe, mindenem légy te nekem!
Refrén:
Mélyebbre benned, mélyebbre még!
Nem kell a földön semmi egyéb.
Krisztus a szívemet tárom eléd,
Élet vagy nékem és nyereség!
2. Mélyebben, mélyebben, kérlek azért,
Öld meg, oh Jézusom, bennem az ént!
Nem vagyok méltó, hogy gondolj reám,
Ám de tudom, hogy meghallod imám.
3. Mélyebre szállva fölebb visz utam,
Míg csak elédbe nem érek Uram,
Hordva keresztem a lábad nyomán,
Mennyei dics jő a szégyen után.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése