Mózes és a vének rámutatnak: az Úr parancsolatai nem díszek,
azért adja őket, hogy népe megtartsa (5Mózes 27,1-26). Ez azt
jelenti, le kell jegyezni, és újra és újra elővenni és
alkalmazni. Az igét alkalmazás végett kapjuk, építsem be az
életembe, és vegyem komolyan. Mi már az ószövetségi igét az Úr
Jézuson keresztül szemléljük, de ez nem azt jelenti, hogy már
nem kell komolyan venni. Az erkölcsi és szociális törvények ma
is irányt szabnak. Ha Krisztusra figyelünk, akkor még
teljesebben szolgálhatja az egyház életét.
Emlékköveket kell majd állítani, és azokra írják majd fel az
Úr törvényeit. A fehérre meszelt kövek messziről felhívják
magukra a figyelmet, oda kell menni elolvasni, ami rá van írva.
Ezek a kövek nem engedik elfelejteni az Úr szavát. Ilyen emlékkő
az ige is, vegyük kézbe, és olvassuk rendszeresen, amit mond az Úr.
Azért kapjuk, hogy éljünk vele. Az emlékkő a továbbhagyományozást is szolgálja, itt megmarad az Úr szava. A
következő generáció is hozzáférhet. Nagyon fontos, hogy továbbadjuk az Úr igéjét. Beszéljük el gyermekeinknek Isten csodálatos
üdvtervét, tegyünk bizonyságot arról, amit a mi életünkben is
végzett.
Az igének akkor lesz igazán hatása, ha az életünkben is
meglátszik. Uram, könyörülj, hogy az életem mindig alátámassza
a szavaimat, hogy ne legyen szakadék aközött, amit hirdetek, és
ahogyan élek. Mózes rámutat a csend jelentőségére, és felszólít rá. Légy csendben, de ezt a csöndet nekem is akarni kell.
Lényeges, hogy elcsendesedjek, csöndet alakítsak ki magam körül
is, amennyire lehetséges. Csöndesítsük le a szívünket, de benne
van az is, hogy igyekezzünk félrevonulni. Félrevonulni az igével
az Úr szent közelébe. Az Úr Jézus is rendszeresen félrevonult
imádkozni, és így töltődött és hangolódott az Atya
akaratára. A csend az Úr előtt azt jelenti, megtanulok nem
beszélni, csak figyelni és hallgatni, amit az Úr mond. Mennyire
jellemző ránk, hogy mindig beszélünk; legyünk csöndben, hagyjuk az Urat
megszólalni. Szólj Uram, mert hallja a te szolgád. A csend azért
van, hogy meghalljam, amit az Úr mond. Akarom meghallani? Megteszek
mindent, hogy halljam, amit nekem személyesen mond az Úr? Légy
csendben, és halld meg, addig ne menj tovább, amíg nem hallod az Úr
szavát. Addig ne menjünk fel a szószékre, addig ne tegyünk
bizonyságot, amíg az üzenet meg nem szólít. Az áldás a
meghallott igéből származik.
Megragadott, hogy faragatlan kövekből kell építeni az oltárt.
Olyan kövekből, amik a természetben előfordulnak, és úgy, ahogy
megtalálják. Ez is az Úrról tesz bizonyságot. Az ember munkája
ne vonja el Isten teremtéséről, megváltó művéről a figyelmet.
Ne engedjük, hogy bármi az Úr elé kerüljön, minden tettünk
mutasson Istenre, beszéljen az Ő hatalmáról.
Az átokmondások Isten szavát erősítik meg. Negatív formában
kötelezik el magukat Isten és az Ő parancsolatai mellett. Az átkok
rámutatnak: Isten komolyan veszi a bálványimádást és az
erkölcstelen kapcsolatokat. Isten népe között nincs helye olyan
gyakorlatnak, ami más népeknél elfogadott. Isten népe tiszta és
szent nép, és ez nem csupán elmélet, hanem valósággá kell válnia.
Az átokformula a kapcsolatok tisztaságának a megőrzésére mutat
rá. Ha a környezetük eltér ettől, ők ne igazodjanak, hanem
mindig ehhez tartsák magukat. Isten gyermekeinek mindig az Úr szava
a lápás, ne engedjünk a világ szokásinak, hanem hallgassunk az
Úr szavára. Ma nagy kísértés, hogy már az egyház tagjai sem az
igét tartják útmutatónak a férfi-nő kapcsolat szempontjából.
Mennyi nyomorúság terheli ma a házasságokat, azonban még
segítségül hívhatjuk Urunkat. Az Úr által gyógyulhat az
életünk, és ha az övéi vagyunk, akkor az Ő szavához igazítjuk
magunkat az élet minden területén. A hívőnek nem az a hangsúlyos,
mi ma a divat, a szokás, hanem mit mond az Úr.
Olyan megrendítő a sokaság magatartása (Mk 8,1-10). Három napja
az Úrral vannak, és már elfogyott az élelmük is, még sem
távoznak. Jó Vele lenni, sőt, mindennél jobb együtt lenni az Úr
Jézussal. Ezek az emberek megtapasztalták Isten jelenlétét, és
nem vágyódnak el. Ameddig csak lehet, Vele akarnak együtt lenni.
Van-e ilyen vágyakozás a szívemben Jézus után? Három nap
Jézussal, de ez koncentrált együttlét, itt csak ige van, semmi
szórakozás. Nem olvassuk, hogy közben csobbannának a tengerben,
vagy egyéb módon szórakoznának. Ők az élő igével foglalkoznak
három napon keresztül. Csak Jézus a lényeg. Érte jöttek, és
Vele vannak. Mi nekem a lényeg? Megszűnik-e a világ, amikor az igét
kézbe veszem, vagy részt veszek egy istentiszteleten? Mi már Jézus
közelében is magunkkal és a világgal foglalkozunk. Mellettünk
vannak okoseszközeink, áradnak az üzenetek, jönnek a friss
információk, és azokra figyelünk. Nekik Jézus szava volt a
legfontosabb információ. Nem vágytak többre, mint Vele lenni.
Nem akadály, ha nincs élelem, nem zavarja őket a koncentrációban.
Senki sem mondja, megyek és megoldom, hanem rábízzák magukat az
Úrra. Csodálatos ez a bizalom. Vajon én rá tudom így bízni
magam a Megváltómra? A megélhetés kérdése közelebb visz Hozzá,
vagy eltávolít? Ezek az emberek ott vannak Jézus körül,
hallgatják Őt, mégis elfogy az élelmük. És nem panaszkodik
senki, nem mondják, miért engedi ezt meg. Hagyják, hogy megoldja.
Mintha valósággá válna: Jézus az élet kenyere. Nekik elég Ő.
Benne valóban mindent meglelnek. Nekem is elég Jézus? Étlen is
tudnám hallgatni Őt, és örülök, hogy Vele lehetek? Öröm nekem
az ige?
Az Úr odafigyel az emberekre, nem küldi el őket éhesen, tudja,
hogy vannak messziről érkezők is. Talán azért beszél erről így
az Úr, mert várja, hogy a tanítványok majd azt mondják: Uram,
van nekünk valamennyi, odaadjuk Neked, és akkor elég lesz. Van
már tapasztalatuk, még sem ez történik. Olyan nehezen adjuk az Úr
kezébe, ami megvan. Nagyon ragaszkodunk a tulajdonunkhoz. Jézus
megkérdezi, hány kenyeretek van. Nem küldi el őket kérni vagy
vásárolni, hanem azt kéri, hogy a meglévőből induljanak ki. Mindig
az a lényeg, amink van, azzal kell elindulni. Nem adja ide előre a
sokaságnak elegendő élelmet, pedig megtehetné. Ez a hit iskolája:
tényleg mindent nekem tudsz adni, hát add ide az utolsó falatodat
is. Odaadok mindent az Úrnak?
Amim van, azt adjam az Úr Jézus kezébe, mert ott jó helyen van. Ha Ő
kézbe veszi, hálát ad, megoldódnak a gondok. Iránymutató ez ma
is. Adjuk a meglévőt Jézusnak, imádkozzunk, és a többit bízzuk
Rá. Jézus kezében a kevés is elég, sőt, megszaporodik, még
marad is belőle. Tulajdonképpen ez a legjobb befektetés, mindent
odaadni az Úr Jézusnak. Nem kevesebb lett, hanem mindenki jóllakott
és hét tele kosárral maradt is. Csodálatos Urunk van. Ő a csoda.
Áldott az Atya, hogy elküldte Őt, hogy nekünk adta.
"Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja szódat!"
1. "Szólj, szólj hozzám, Uram, mert szolgád hallja szódat!"
Így mondom, mert magam
rég annak érezem. Hadd járjak utadon, hadd várjam égi jódat Hű
szívvel szüntelen, hű
szívvel szüntelen.
2. Adj lelkedből erőt, hogy értsem és szeressem Elrendelt utamat
s minden parancso-
dat. Egy vágyat hagyj nekem: hogy halljam és kövessem Szent
igazságodat, szent
igazságodat.
3. Nincs oly tudós sehol, ki megtanít utadra, A bölcs nem fejti
meg törvényedet sosem;
Te fejted meg nekünk, te, hű szíveknek Atyja, Kinek szavát lesem,
kinek szavát lesem.
4. Te nagy csodáidról bár fennszóval beszélnek És fennen
hirdetik felséges rendedet,
Ha nem te szólsz, Uram, a szó fülig ha érhet, De szívig nem
mehet, de szívig nem me -
het.
5. Szólj, szólj, én Istenem! - szól hangodból a jóság, A
lelkem megfeszül s a hallásban
segít, És szódban meglelem az örökkévalóság Jó édességeit,
jó édességeit.
6. Szólj és csitítsd a bút, mert bú és kín gyötörnek, Szólj,
hogy legyen szavad ír s gyó -
gyító erő; Szólj, dicsőséged úgy még szebben tündökölhet,
És mindörökre nő, és mind-
örökre nő.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése