2019. június 28., péntek

Nézz, és lásd meg Őt!


A
 Kánaán földjén maradt népek hosszútávon is hatást gyakorolnak Izráel életére (Bír 3,1-31). A világgal nem lehet békés egymás mellett élést folytatni, mert át akar alakítani. A világ azon munkálkodik, hogy olyanok legyünk, mint ő. Vegyük át életmódjukat, és legyenek az ő szokásaik a természetesek. Mindezt úgy viszik végbe, hogy az vonzó legyen a hívők előtt. Nem a rossz dolgokkal csábítanak, hanem a bűnt jónak tüntetik fel. Laza életmódot kínálnak, és az bizony, tetszik. Hányszor ott a kísértés, az Isten nélkül élőknek jobban alakulnak a dolgaik. Sikereik vannak, sok pénzt keresnek, míg a hívő ezeken a területeken nem mindig emelkedik ki.
Az idegen népek jelenlétét az Úr felhasználta övéi formálására. Mert az Úr a rosszból is tud jót kihozni. Ha ők nem is engedelmeskedtek, és otthagyták a pogányokat, Isten ezt is igyekszik javukra fordítani. Az új generáció, aki már itt született és nevelkedett, megtanulhat harcolni. Nekik is kiképzésben kell részesülni. Mivel a bűn, a gonosz jelen van, meg kell tanulni a hívőknek is harcolni. Erről elfelejtkezünk, pedig az ige szerint az istentisztelet kiképzőtábor, ott kell megtanulnunk, hogyan kell a gonosszal bajt vívni. De mi inkább szórakoztató központnak képzeljük el a gyülekezeti életet. Isten pedig felkészítő terepnek szánja. Mert a gyülekezetből bevetésre kell indulni. A hívők harcot folytatnak a gonosz és a világ ellen. Nem azért vagyunk itt, hogy belesimuljunk a világba, és már ne lehessen megkülönböztetni tőle a hívőket. Isten népének különbözni, látszódnia kell. Mint ahogy a sötétben látszik a meggyújtott lámpa fénye, úgy látszódik a hívő ember. 
A harcra való felkészítés mellett próba is az idegen népek jelenléte. Most derül ki, kit szeretnek jobban: Istent vagy magukat, testi vágyaikat és a jólétet? Az Úr megpróbálja a hitüket, tudnak-e és akarnak-e nemet mondani a világ csábítására? Mindig a próbák mutatják meg, hol is tartunk. Ezek a próbák nem mindig rossz dolgokon keresztül nyilvánulnak meg. Itt is azt látjuk, hogy a mindennapi életen keresztül jelentkezik. Astarte és a Baál termékenységkultuszok, a próba abban nyilvánul meg, hogy rá merik-e bízni magukat Isten ígéreteire, vagy környezetük szokásait és gyakorlatát alkalmazzák a megélhetés terén. Nagy kihívás nemet mondani a modern világ gyakorlatára, és azt mondani: az Úr gondoskodásában bízom.
Azonban az idegen kultusz átvétele gonoszság az Úr előtt. Gonosz dolog elfordulni a Teremtőtől, és odafordulni a teremtményhez. Már nem Istenben bíznak, Aki megszabadította, vezette őket, majd csodálatos, sőt, hihetetlen győzelmeket ajándékozott az övéinek. Isten munkájáról olyan könnyen megfeledkezünk. A múltba vész mindaz, amit tegnap tett, és a világ tűnik modernnek és a haladás útjának. Gyakran úgy tűnik, a hívő lemarad, de ezt sátán állítja így be, azért, hogy Istentől a pogány kultuszok felé forduljunk. Ne Benne, hanem az emberben, az emberi megoldásokban bízzunk. Mert bálványok ma is vannak, csak más alakot öltenek, mint abban a korban. Isten országa azonban ma is megbízható. A király mindenkor gondoskodik övéiről, bár nem versenyre serkent, és nem támogatja az állandó fejlesztést. Azonban, amit ígért, azt mindig tartja. Arra tanított, hogy a mindennapi kenyeret kérjük, és hogy elég minden napnak a maga baja, és ezt mindig megtartja. Sőt, úgy gondolom, bőséges ráadást is kapunk. Hiszen sokkal többünk van, mint a mindennapi kenyér.
Azonban, ha a megélhetési küzdelembe beleállunk, azt tapasztaljuk, amit Izráel. Egy idő után szolgák leszünk. Mindig többet akarunk, állandóan lebontani és nagyobbat építeni kell, hogy tartsuk a tempót. És ebbe a világba már nem fér bele Isten. Azt tapasztaljuk, hogy egyre kevesebb idő jut Rá. Figyeljük meg, kezdetben egyre többet az Úrral akartunk lenni, nem volt  alkalom, amit kihagytunk volna, de mihelyst igazodtunk a világ tempójához, elvárásához, azt vesszük észre, hogy már nem irányítjuk az életünket. Akkor megyünk igét hallgatni, ha marad rá idő. Ennek a vége a szolgaságba való visszacsúszás.
Azonban Isten ad lehetőséget az eszmélésre, és amikor rádöbbenünk, hová jutottunk, kiálthatunk. Ha kiáltunk, ad szabadítót. Ezek a szabadítók a bírák. Mi pedig az Úr Jézus Krisztust kaptuk meg, Ő a Győztes, meg tud szabadítani minden függőségből. És ha Őt követjük, ha szüntelen Rá figyelünk, meg is maradhatunk a szabadításban. Ne csak egy ideig éljünk Isten akarata szerint, mert ez nagy veszély. Amikor az adott bíra meghalt, ismét gonoszul cselekedtek. Tartsunk ki végig az úton, mert nincs visszaút.
Ismét Jeruzsálembe ment az Úr, az utolsó napokat tölti a földön, és folyamatosan keresi az embert (Mk 11,27-33). Még mindig felkínálja a lehetőséget véleményük korrigálására. Azt akarja, hogy meglássák, kicsoda Ő. És ha meglátják, akkor megtérve új életet kezdjenek. Ő azért jött, hogy az életük Ura legyen. Ő nem csupán egy tanító, nem is új eszméket, a szeretetet hirdető vallási vezető. Ő új teremtéssé akar tenni, mert erre van szükségünk. A bűn megrontotta az első teremtést, azt a természetet, amivel születünk, de lehetőséget kapunk újjászületni. Az újjászületés azt jelenti, megszületik az Úr Jézus bennem, és most már az Ő természete lesz a domináns. Már nem a bűn uralkodik bennem és általam. Enélkül nem lesz igazán más az élet. A gyülekezet nem más, mint a bűnösök újjászületett közössége. Az újjászületett emberek képesek másképpen élni, és megoldani azokat a problémákat, amiket a nem hívők képtelenek. Megváltozik a gondolkodásunk, és másképp állunk már az élethez. Megszűnik az önzés, nem magam körül, hanem Krisztus körül forgok, Ő a középpont.
Szomorú, hogy még mindig kérdezik, milyen hatalommal cselekszi ezeket. Még mindig kérdés, ráadásul rossz indíttatású. Már látni kellene, kicsoda Ő. Kétezer év után még mindig kérdeznek sokan, kicsoda Ő, ahelyett, hogy látnának. Mert látni kell Őt, és meghallani a hangját. Rá kell döbbenni, ha Jézus szava megtörténik, akkor Ő nem lehet más, mint Isten. Hányszor hallották még ellenfelei is, kelj fel és járj, és az addig magatehetetlen ember járni kezdett. Ott voltak, amikor kihívta a sírból Lázárt, hát mindez nem elég? Ezek nem akarnak látni és hinni. De vajon te akarsz? Látod már, hogy Ő az Isten Fia, Aki érted jött a világba? Látod már, hogy Nélküle semmiben sem boldogulsz? Nélküle nincs élet, nincs üdvösség. Krisztus nélkül nincs győzelem a bűn felett. Ha Őt elutasítjuk, tombol a gonosz. Jézus a remény.
Aki nem akar hinni az igének, a rengeteg bizonyságtételnek, az átéli, hogy nem mondja meg Jézus, kicsoda Ő. Nem mondja meg, mert azért kaptuk az igét, a különféle történéseket, hogy elgondolkodjunk felettük, majd meghódoljunk az Úr előtt. Ne csak nézzük Jézust, hanem lássuk is meg Benne Istent. Halljuk, amint szólít, és boruljunk le Elé, bűnbánattal, alázattal. Itt vagyok, Uram, tégy velem, ahogy akarod.


Eldőlt a szívemben

1. Eldőlt a szívemben, hogy követem Jézust,
Eldőlt a szívemben, hogy követem Jézust,
Eldőlt a szívemben, hogy követem Jézust,
Nincs visszaút, nincs visszaút!

2. Ha nincs is társam itt, én követem mégis őt,
Ha nincs is társam itt, én követem Jézust,
Ha nincs is társam itt, én követem mégis őt,
Nincs visszaút, nincs visszaút!

3. Mögöttem a világ, előttem a kereszt,
Mögöttem a világ, előttem Jézus,
Mögöttem a világ, előttem a kereszt,
Nincs visszaút, nincs visszaút!

Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése