I
|
sten Mózesen
keresztül beszélt népével. Kiválasztott eszköze által vezette és tanácsolta
őket (5Móz 31,1-13). Most is szól hozzájuk, felkészíti őket a bevonulás utáni
életre. Elmondja, mihez tartsák magukat. Hozzánk is szól az Úr, ma is van szava
az övéihez, de nem közvetítőn keresztül teszi ezt, hanem igéje által. Amikor
olvassuk, hallgatjuk, Vele beszélünk. De mivel nem látjuk Őt, nem szemtől
szemben beszélünk Vele, jól át kell gondolni az üzenteket. Sátán könnyen megtéveszt, ezért, amit
megértünk, azt a teljes ige összefüggésében kell leellenőriznünk. Meg kell
mindig tudni, hogy valóban az Úr akarja-e azt, vagy csak én? Könnyen belevetíthetjük
saját vágyainkat a Bibliába. Azonban rendszeres elcsendesedés által
felismerhetjük Istenünk akaratát.
Nagyszerű üzeneteket olvasunk, Mózes bátorítja az övéit, legyenek erősek
és bátrak, ne féljenek és rettegjenek, mert maga az Úr megy előttük. Bizony, egy
ilyen üzenetet kapva bátran indul az ember. Ha ezt hallom, tudom, velem van az
Úr. Fontos, hogy ne a problémákra, az ellenségre, csak egyedül az Úrra nézzek, és az
ígéretbe kapaszkodjak. Tegnap az apa azt kérte az Úr Jézustól, segíts a
hitetlenségemen, és ez pont arra utal, hogy az apa a rohamozó gyermekére nézett, és
úgy gondolta, ha még Jézus előtt is így tombol a gonosz, akkor nincs segítség.
Ezért kéri, segíts, hogy ne a gyermekem szenvedését, a gonosz munkáját lássam,
csak egyedül Téged. Ez a fontos, mindig csak Őt lássuk a problémahegyek fölé
magasodni. Ha Ránézünk, nem hátrálunk meg, nem keseredünk meg, hanem továbbra
is bízunk Benne, számítunk Rá.
Ez az ígéret azonban nem azt jelenti, hogy ha ma bármit eltervezek, akkor
menjek bátran, mert velem van az Úr, és biztos sikerrel járok. Nem azt jelenti,
ha ezt ma elolvasom, akkor vegyek fel hitelt, vagy vásároljak lottót, mert
nyerni fogok. De azt sem jelenti, ha probléma van a házasságomban, és ma
kedvesen rám mosolyog valaki, vagy megértő lesz velem, akkor váljak el. Tehát
vigyáznunk kell, hogy az ilyen igékkel ne a magunk útjait támasszuk alá és
tegyük elfogadhatóvá.
Ezek a bátorító szavak a honfoglalás előtt álló Izráelnek és Józsuénak
szólnak. Őket bátorítja, segíti az
Úr. De ők nem maguk határozták el, hogy
elfoglalják Kánaán földjét, hanem Isten vezeti őket oda. Tehát ezek az ígéretek
az Úr szolgáinak, a Neki engedelmeskedőknek szólnak. Amikor az Ő útján járok,
teszem, amit mond, akkor bátran állhatok ezekre a szavakra. Tehát meg kell
vizsgálnunk, hogy amerre megyünk, és amit teszünk, az az Úr akarata-e? Ő küld,
az Ő megbízásából cselekszem? Azért vagyok ott, mert azon a helyen is Őt
dicsőítem, Róla teszek bizonyságot?
Ha tanítványként indulunk, és nehéz helyekre kell mennünk, azzal a
tudattal indulhatunk, hogy velünk van az Úr, és nem hagy el minket. Ha orvoshoz,
kórházba, nehéz vagy ismeretlen terepre vezet, fontos döntést kell meghoznunk,
Ő nem marad el, jön velünk. Pál a börtönökben is megtapasztalta, hogy Vele van az
Úr. Ott is tudott Rá támaszkodni.
Mózes a szívükre helyezi, hogy rendszeresen olvassák fel a nép előtt a
törvényt, és akik még nem tudják, tanulják meg azt. Mert az ige lesz az
útmutatójuk. Az Úr parancsa segíti őket az eligazodásban, az életgyakorlat
kialakításában. Ha nincs parancsolat, akkor a népekhez fognak igazodni. Isten
azonban ad vezérfonalat az élethez, és azért adja, hogy használjuk, hogy ne a
világhoz szabjuk magunkat.
Az Úr továbbvezeti a tanítványokat, foglalkozik velük, tanítja őket (Mk
9,30-41). Látja, hogy állandó formálásra, csiszolásra van szükségük. Ezt úgy
tudja igazán eredményesen végezni, ha csak velük van. Mélyíti ige- és isteni
üdvtervismeretüket. Nagy szükség van
erre, egyre jobban elmélyülni az igében, és megismerni Urunkat. Az Úr kijelenti neki az Atya akaratát, azt,
hogy meg fog halni, és a harmadik napon feltámad. Azonban nem értik ezt. Azért
ismétli, és foglalkozik velük külön is, mert nehezen értik meg, hogy a Messiás
meghal, és azt meg egyáltalán nem tudják befogadni, hogy fel fog támadni. Nem is egyszerű, mi az, hogy meghal és aztán
feltámad? Mi már húsvét után élünk, és annyian megtapasztaltuk már, hogy Ő
valóban él. Átéltük életformáló munkáját, kegyelemben részesültünk, és
folyamatosan formálja ki bennünk az új embert. Ennek ellenére hányan nem
tartják valóságnak, hogy az Atya kihozta a Fiút a halottak közül. Ésszel ezt nem is lehet felfogni, csak hit
által. De hitünk által valósággá válik az Úr jelenléte és hatalma. Hit által
megbizonyosodunk arról, hogy Ő él!
Miért nem értik a tanítványok, amit az Úr mond? Mert más az elképzelésük.
Szó sincs az ő látásukban meghalásról, ők uralkodásról, hatalomról, jólétről ábrándoznak.
Mennyire nem értik Jézust, nem ismerték fel, hogy az Úr Jézus és tanítványai
útja nem a kényelmes jólét, a szórakozás, hanem az alázatos szolgálat. A tanítvány célja nem a táradalom fogalmai
szerinti felemelkedés, az egyre magasabb pozíció, hanem az utolsó hely. Itt
nincs villogás, nem az a cél, hogy mindenki az én kiválóságomat lássa, hanem hátramaradok az utolsó helyen. Az utolsók
senkit nem érdekelnek, mindig a győztesek kerülnek rivaldafénybe. A tanítvány
helye az utolsó, azért, hogy az Úr látszódjon. Ne vonjuk el ragyogásunkkal
Jézusról a figyelmet.
Jól ismerjük mi ezeket az igéket, azonban ennek ellenére mégis mindig mi
akarunk lenni valakik. Elismerésre vágyunk, azt szeretnénk, ha a magunk
területén mi lennénk az elsők. És vágyunk arra, hogy ezt észrevegyék, és el is
ismerjék. Mi akarjuk a legjelentősebb pozíciót és feladatot, erre az Úr egy
kisgyermeket állít eléjük, hogy őt fogadják be. Ezzel azt üzeni az Úr, hogy ez
a mi feladatunk, a mások által nem irigyelt vagy vállalt munkák. Amire mások
nem figyelnek, azt végezzük. Nem karrierépítő programot vázol fel az Úr, hanem
azt kéri, hogy minden látványosság, külön kiemelés nélkül végezzük a ránk
bízottakat.
Ez a jelenet leleplezi a szívünket is. Amíg az Úr Jézus szenvedésről,
halálról beszél, és járta is ezt az utat, mi egészen másról gondolkodunk.
Magunkkal vagyunk elfoglalva, karrierünket építgetjük. Jó Urunk előtt elcsendesedni,
és feltenni a kérdést: mi is van az én szívemben? Mennyire hatol mélyre az,
amit Ő mond? Hányszor vagyunk mi is így, szól az ige, de a mi gondolataink
egészen máshol járnak.
Szívemet hozzád emelem
1. Szívemet hozzád emelem, És benned bízom, Uram; :/: És meg nem
szégyeníttetem,
Nem nevet senki rajtam, Mert szégyent nem vallanak, Akik hozzád
esedeznek, Azok
pironkodjanak, Akik hitetlenül élnek.
2. Útaid, Uram, mutasd meg, Hogy el ne tévelyedjem; :/: Te ösvényidre
taníts meg, Mi -
ken intézd menésem. És vezérelj engemet A te szent igaz Igédben;
Oltalmazd élete-
met, Mert benned bízom, Úr Isten.
3. Emlékezzél jóvoltodból Nagy kegyelmességedre, :/: Emlékezzél
irgalmadról, Mely
megmarad örökre. Ifjúságomnak vétkét, Kérlek, hogy meg ne említsed. Sőt
nagy ke-
gyességedet, Én Istenem, megtekintsed.
4. Jó és igaz az Úr Isten Mind örökkön-örökké, :/: A bűnösöket térítvén Ő
igaz ösvényi-
re; És a nyomorultakat Életükben igazgatja, Nagy kegyesen azokat Az ő
útában meg-
tartja.
5. Az Istennek minden úta Kegyesség és nagy hűség :/: Azoknak, kik
mondására Gon-
dot tartnak mindvégig. Énnékem kegyelmezz meg, Uram, a te szent nevedért.
És bűnö-
met bocsásd meg, Ne ostorozz nagy voltáért!
6. Aki az Úr Istent féli És tiszteli szívében, :/: Azt ő nagy híven vezérli
Igaz ösvényeiben.
Nagy békességben annak Minden jó bőven adatik, És ő maradékinak Gazdag
örökség
hagyatik.
7. Az igaz istenfélőknek Megjelenti titkait, :/: És az őbenne hívőknek
Megmutatja kötésit.
Istenhez szemeimet Felemelem szüntelenül, Ő megőriz engemet, Lábam
kivonssza a
tőrbül.
8. Térj azért hozzám, Istenem, Tekints reám kegyesen, :/: És kegyelmezz
meg énné-
kem, Mert élek szegénységben. Nyavalyája szívemnek Napról napra mind
öregbül;
Uram, add végét ennek, Végy ki engem ez ínségbül!
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése