U
|
runk ismeri
szívünket, tudja, mennyire csalárd is az (5Móz 17,1-20). Képes mindig Istent megrövidíteni. Azt gondolja, hogy neki kevesebb marad, ha az Úrnak adja a
legjobbat. Ilyenkor mindig elfeledjük, hogy mindent Tőle kaptunk. Ha Ő nem
ajándékozna meg mindennel, akkor semmink se lenne. Isten a legjobbat várja,
mert Ő is a legjobbat, a legtöbbet adta. Önmagánál többet nem adhat. És pont
ezért utálja, ha be akarjuk csapni, ha úgy gondolkodunk, Istennek jó az
értéktelen, a selejt is. Bizony, hányszor vagyunk úgy, hogy életünk, erőnk javát
saját dolgainkba fordítjuk, a megélhetés hajkurászásába öljük bele, és Istennek
adjuk erőtlen, gyenge magunkat. Aki
igazán megtapasztalta az Úr kegyelmét és szeretetét, az kész még ifjúkorában
Neki adni magát. Az kész fiatalon is Neki élni, figyelni akaratára, és
megcselekedni, amit mond. Lehet, hogy keményen hangzik, hogy van, amit az Úr utál, vagy
úgy gondoljuk, nekünk ezt már nem kell komolyan venni. Csakhogy Isten komolyan
vesz minket, teljes új életet és üdvösséget kínál Krisztusért. Ő nem
félmegváltást vitt végbe, hanem teljeset. És az Úr is élete teljében adta magát
értünk a kereszten. Nem magának élt, és nem mondta, majd ha én is mindent úgy
felépítek magamnak, mint a többi ember, jöhet a kereszt. Nem tolta ki a keresztet
öregkorára, betegsége idejére. Ő teljes erejével lépett fel a bűn ellen, és
fordult oda hozzánk, és emelt fel a mélyből. Ezért dicsérjük Őt, és már most
szenteljük Neki életünket. Uram, itt vagyok, küldj el engem.
Az Úr komolyan veszi népe tisztaságát, és nem tűri, hogy bálványok,
vagyis hamis istenek felé forduljon. Miért nem tűri? Mert tudja, hogy ez
csalás. A bálványok becsapnak, képtelenek rajtunk segíteni. Bálványimádás az égitestektől való félelem vagy a hozzájuk
való igazodás. A horoszkóp, a jóslás ma is bűn és megtévesztés. A gonosz ezek
által akar az Úrtól távol tartani. Sátán célja nem az, hogy ne higgyünk, hanem
az, hogy ne az Úr Jézusban higgyünk. Ne Tőle várjunk segítséget. A pogány világ
hamis istenei a névleges keresztyénségben is meghonosodtak. Egyedül az Úr az
igazi segítség, és aki Őt segítségül hívja, az meg is tapasztalja ezt. Ma is Ő tud
megszabadítani szenvedélyek hatalmából, Ő törli el bűneinket és ajándékoz meg
új szívvel.
Fontos még a királytörvény is, amellyel az Úr előre jelzi, eljön az idő,
amikor más népekhez akarnak igazodni. Pogány népek mintáját veszik át. És ez
szomorú. Mindig megdöbbentő, amikor mi tanulunk a világtól, és nem a világ
tőlünk. Isten gyermekei számára nem minta a pogányok életvitele, szokásai.
Akkor sem, ha a tolerancia jegyében elvárják tőlünk. Ez azt jelzi, hogy az Úr tanítványai mindenben Őhozzá igazodnak. És ez lehet, hogy nem fog tetszeni a
világnak, de mi Krisztust követjük.
Az Úr elmondja, ha majd királyt választanak, ki legyen a király. Akit az
Úr kiválaszt, ez az első kritérium. Ugyanilyen fontos, hogy az Úr Jézus szolgálatába olyan emberek
kerüljenek, akiket maga az Úr hívott el. Vagyis meg vannak győződve
elhívásukról. Az is lényeges, hogy maguk közül válasszák, tehát olyan ember legyen,
aki ismeri az Urat, az Ő népéhez tartozik. Olyan személy legyen presbiter, gondnok,
aki szereti az Urat és az Ő népét, és maga is közéjük tartozik.
Az elhívást az életvitel pecsételi meg. Akit az Úr hívott el, annak nem a
meggazdagodás a cél, hanem a szolgálat. Lényeges a házassága is, ezt is az Úr
akaratához igazítsa. A nem hívő házastárs
könnyen eltéríthet az Úrtól.
Ez a tanítványság: követni Jézust, és rendelkezésére állni mindenkor (Mk
4,35-41). Mások az este beálltával, egy egész napos tanítás és gyógyítás után
elvonulnának pihenni. Fáradt vagyok, pihennem kell. A szolgálatnak, a Jézussal
létnek is vannak határai. De nem Jézusnál. Ő este nem pihenni megy, hanem
feladata van. Van célja, várja egy megkötözött ember, a tanítványokat pedig egy
próba.
Már az is próba, hogy vajon este fogják-e követni? Hallgatnak Rá, vagy mennek haza?
Hiszen otthon is van feladat, meg annyi érdekes és szórakoztató dolog várja
őket. Nekik is jár a pihenés, megérdemlik. Mi legtöbbször így gondolkodunk,
azonban Jézus tanítványai követik a Mestert. Nemet mondanak vágyaikra és a
tömeg népszerűsítésére. Mert bizony, nem is volt olyan rossz hallgatni az
emberek dicséretét. Mert nagyon is szeretjük, amikor dicsérnek minket,
elismerik képességeinket. Gyakran az Urat illető dicséretet is magunknak
igényeljük.
Ő már a hajóban volt, ez is jelzi, nekik kellett dönteni: mennek Jézussal, vagy maradnak, és ők Jézust választották. Kit választunk mi? Megyünk Vele akkor
is, amikor mások maradnak? A kényelmet választom, vagy az együtt hajózást az
Úrral?
A következő próba a szélvihar. Bizonyára meglepetésként élték meg. Nem
gondoltak arra, hogy ha Jézus a hajóban, lehet vihar. Erre azonban számítanunk kell.
Mert a tanítvány élete nem sétahajózás. Nem
arról van szó, hogy üdülés címén lehajókázzuk az életet. Nincs más dolgunk,
mint lebarnulni. A vihar a hitünket próbálja meg. Mit teszek? A régi
tapasztalatokra, szakmai tudásra építek, vagy azonnal az Úrhoz fordulok? A
tizenkettő maga próbálta megoldani a helyzetet, elvégre kiváló hajósok voltak,
és nem is ez az első viharuk. De minden vihar más. Más volt, amikor halászként
élték át. Miért volt az más? Mert akkor Jézus nélkül éltek, és nem a
megszállott ember megszabadítása volt a cél. Amíg élték a mindennapi életüket,
a megélhetéssel törődtek, és halálra fogtak ki halakat, addig az ördög nem
törődött velük. Így van ez ma is, amíg a saját megélhetésünk a legnagyobb
gondunk, addig az ördög nem törődik velünk. Akkor válunk számára ellenségekké,
amikor az Úr Jézus nevében a halálból életre segítünk embereket.
A viharral a gonosz Jézus Gadarába való megérkezését akarta
megakadályozni. Jó terep volt az a számára. Az emberek a kezében voltak. Jobban
szerették a pénzt és saját magukat mindennél. A tanítványok nem fordultak
azonnal az Úrhoz, ezért veszélybe kerültek. Ne hagyjuk aludni Jézust. Nem elég
tudni Róla, hanem forduljunk Hozzá, hívjuk segítségül. Mert ami tegnap rutinfeladat volt, Jézus nélkül, az ma veszélyforrás, ha Jézus nevében tesszük. Az
ördögöt bosszantja, amikor lelkeket akarunk menteni, és komolyan vesszük az Úr
szavát.
Azonban jó, hogy az utolsó pillanatban Hozzá kiáltanak. Rádöbbennek, itt
van Jézus, nem vagyunk magunkban. Olyan jó, hogy az utolsó pillanatban is
kiálthatunk, ha még tudunk eszmélni. Az Úr meghallgatja ezt a kiáltást, annak
ellenére, hogy Őt okolják. Milyenek is vagyunk. Mindjárt az Úr a hibás, nem
törődik velünk. Soha nem gondoltad még: nem törődik velem az Úr? Pedig Ő nem
ígérte, hogy nem lesznek viharok az övéi életében, de azt igen, hogy velük lesz
a világ végezetéig. A viharban is jelen van, és hívhatjuk Őt.
Először a vihart dorgálja meg az Úr.
Hallgass el, némulj meg! És a vihar elhallgat és megnémul, csendesség
lesz. Megláthatják: Jézus Úr a természet tomboló erői felett is. Hiszem-e én
ezt? Bízom-e benne az elemek tombolása idején is? Csodálatos hatalom, szavára csendesség lett.
Igen, Jézus szavára a külső és a belső viharok ma is lecsöndesednek. Sőt, nincs
is más, aki le tudná csendesíteni viharainkat, csak egyedül Ő. Nincs szükség
nyugtatóra, elég egy szó. Ha Hozzá fordulunk, nem kell a nyugtató, mert Ő a szív
nyugtatója. Benne nyugszik meg, csendesedik le a szívünk, az idegrendszerünk.
Az Úr megkérdezi, annyi mindent láttatok már, és még mindig nincs
hitetek? Vajon mit szól, amikor minket lát? Még mindig nincs hitünk?
Természetesen, nem arra kíváncsi, tudjuk-e az Apostoli Hitvallást, a Heidelbergi
Kátét, hanem hisszük-e a viharok, az ellenség támadása idején, hogy Ő Úr mindenek
felett. Hiszem-e, hogy Neki ma is van hatalma a gonosz mindenféle erői felett?
Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem
1. Lelkem drága Jézusa, Hozzád hajt a félelem, Míg üvölt a habtusa, S nő
a vész a ten-
geren, Rejts el, rejts el, itt ne hagyj, Míg eláll a fergeteg;
Biztonságos révet adj, S majd
fogadd el lelkemet.
2. Nincs nekem más enyhelyem, Szívem Téged hív s keres, Ó, maradj itt,
Mesterem,
Őrizz, adj erőt, szeress! Véled állom a vihart, Hit s erő Te vagy, Te
Szent, Szárnyad ár -
nyával takard Fejemet, a védtelent.
3. Csak Te kellesz, én Uram, Benned mindent meglelek; Támogasd, ki
elzuhan, Gyó -
gyítsd meg, ki vak s beteg. Szent szavadra hallgatok, Tévedés az én
bajom, Én hamis -
ság s bűn vagyok, Te igazság s irgalom.
4. Kegyelem vagy, égi jó, Mely minden bűnt eltörül, Hagyd, hogy gyógyító
folyó Tiszto-
gasson meg belül. Élet-kút vagy, lüktetés, Vízmerítni drága hely, Ó,
buzogj fel bennem
és Öröklét felé emelj.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése