2014. október 9., csütörtök

Döntés nélkül nem megy

E
ljön az ítélet napja Júda számára, ha nem bánja meg bűneit és nem fordul az Úrhoz (Jer 8,1-1-23). Akkor lesz majd nyilvánvaló, hogy nem az Urat szerették, nem neki szolgáltak, és nem Őt követték. Mennyi bálvány van az életükben, de vajon mit látnánk, ha a mi szívünk tartalma kerülne hirtelen napfényre? Mi kerülne elő a lényünkből? Az Úr szeretete nyilvánulna meg, vagy a bálványaink lennének nyilvánvalóvá? Az ítélet kemény lesz, még aki megmarad, az is inkább a halált választja, mert nehézzé válik az élet. Mindig menekülni akarunk az őszinte szembenézés helyett. Pedig egyedüli megoldás, hogy mélybe nézek és vállalom bűneimet, vállalom, hogy ez vagyok. Mert ha kimondom: Uram, valóban olyan a szívem, amilyennek mondod, és kész vagyok megbánni bűneim, rendezni dolgaim, megtapasztalhatom az Úr kegyelmét. Isten ma is kegyelmét kínálja, Ő nem ítélni, hanem megbocsátani akar. Azonban a kegyelem komoly esemény, nem azt jelenti, hogy megbocsátott az Úr, nem megyek ítéletre, ezért továbbra is azt tehetem, amit akarok.
Az Úr úgy látja, hogy népe nem akar visszatérni Hozzá. Miért? Mert jónak látják a saját útjukat. Meg vannak győződve arról, hogy ők nagyon is tudják, mi a jó, ezért nem hallgatnak Istenre. A világ azt erősíti, hogy mindenki álljon a saját pályájára, saját érdekeit tartsa szem előtt. Azonban a saját út nem az életre, hanem a pusztulásba vezet. Szomorú látni az Isten igéje nélküli életet. Hiszen a vándormadarak is az Úr törvényéhez igazítják magukat. Isten építette beléjük a vándorlást, és tudják, hogy számukra ennek a komolyan vétele életet jelent. Az Isten törvényéhez való igazodás jelenti az életet. Ha komolyan vesszük a szavát, az életre vezet. Az ige által megtaláljuk az életet, és általa egymással való kapcsolatunk is jobbá válik. Az Úr szava jó irányba tereli emberi kapcsolatainkat.
Megdöbbentő, mennyi mindent megtesz az Úr értem, és mennyit kell csalódnia. Már itt is megtapasztalja, hogy össze akarja őket gyűjteni, de ők nem akarják. Arról van szó, hogy legtöbbször nem akarom, hogy Isten átvegye a hatalmat életem felett. Ezt tapasztalta meg az Úr Jézus is. Össze akarta őket gyűjteni a szárnyai alá, de nem sikerült, mert a nép nem látta ennek szükségét. Úgy gondolták, ők megoltalmazzák saját magukat, azonban ez nem így van. Szükségünk van az Úr oltalmára. Mire megy velem az Úr? Meghallom a hívását, és örömmel futok hozzá, amint a kiscsibék a kotlós szárnya alá?
Mivel nem akarták, hogy összegyűjtse őket az Úr, megengedi, hogy elvigyék őket. Nem is lehet más reakció, hiszen a bűn büntetése sok esetben a bűnnek a következménye. Ha a csibe nem menekül a kotlós szárnya alá, elviszi a kánya. Nem engedte magát megmenteni, így elpusztul. Életünk sok nyomorúsága abból fakad, hogy nem engedjük az Urat az életünkbe. És ha Nélküle haladunk, megengedi, hogy nyomorúságba kerüljünk. Isten nem akarja a bajt, a rosszat, de megengedi, ha képtelenek vagyunk hallgatni Rá. Azért engedi meg, hátha egyszer rádöbbenünk, mint a tékozló fiú, hogy rossz úton járunk. Amikor ez megtörténik, hazaindulhatunk. Mert a tékozló, engedetlen fiak számára is van lehetőség a hazatérésre, az újrakezdésre.
Van visszatérési lehetőség, bárhová jutottunk is önfejűségünk miatt (Lk 5,27-39). Ezt láthatjuk Lévi elhívási történetében. Lévi vámszedő lett, és ezzel gyűlöltté vált népe tagjai előtt. Úgy tartották, innen nincs visszatérés, hiszen ha felhagyna is ezzel a tevékenységgel, népe nem fogadja vissza. Istentelennek, árulónak tartják. Lehet, hogy sokáig az volt a szívében, hogy nincs vissza út. Azonban Jézus másképp látja, van visszaút mindenhonnan. Nincs az az elrontott élet, az a mélység és bűn, ahonnan ne lehetne visszatérni.
 Mi kell a visszatéréshez? Ezt röviden össze lehet foglalni: döntés és követés. Erre van szükség. Ő megáll elrontott életünk előtt, és annyit mond: Kövess engem. Igen, ezt most neked mondja, éppen neked. Vedd komolyan a hívást, merj dönteni. Hidd, most téged hív, és ne félj Mellette dönteni. Nem kell fogadkozni, egyetlen dolgot kell tenni, felállni és követni. A követés azt jelenti, hogy oda és arra megyek, ahová és amerre Jézus megy. Ilyen egyszerű ez, de mi túlbonyolítjuk. Miért? Mert fogadkozni, vitatkozni, teológiai eszmecserét folytatni könnyebb, mint Jézust követve haladni előre.
Jézust követni azt jelenti, hogy hátam mögött hagyok mindent, ami eddig fontos volt, ahogyan eddig életem. Jézus azért jött, hogy gyógyulásra és megtérésre hívjon. Ő hív, de a döntés az enyém. A döntést nem lehet kihagyni. Dönts, hogy életet nyerj! Dönts még ma Jézus mellett! A döntés azt jelenti, hogy fogom magam, felállok és elindulok. Van egy ének, amely így szól: Eldőlt a szívemben, követem Jézust. Valóban eldőlt?
Követése egy egészen új életet hoz a számomra. Olyan életet, amilyet eddig nem is álmodtam. Mert Jézus nyomában békességre jutok, új cél lebeg előttem, és értelmet nyer az életem. Őt követve tudom, hová tartok, nem kóborlok vagy sodródok, hanem vándorlok a mennyei otthon felé.



Eldőlt a szívemben


1. Eldőlt a szívemben, hogy követem Jézust,
Eldőlt a szívemben, hogy követem Jézust,
Eldőlt a szívemben, hogy követem Jézust,
Nincs visszaút, nincs visszaút!

2. Ha nincs is társam itt, én követem mégis őt,
Ha nincs is társam itt, én követem Jézust,
Ha nincs is társam itt, én követem mégis őt,
Nincs visszaút, nincs visszaút!

3. Mögöttem a világ, előttem a kereszt,
Mögöttem a világ, előttem Jézus,
Mögöttem a világ, előttem a kereszt,
Nincs visszaút, nincs visszaút!



Isten áldásával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése