I
|
smét a papi
öltözetek elkészítéséről olvasunk, megcsodálhatjuk a színek harmóniáját, amelyek
mind Isten dicsőségét hirdetik (2Móz 39,1-21). A főpap megjelenése is hirdeti,
kihez tartozik, az öltözet, a magatartás is a bizonyságtétel része. A mi
életünkben is bizonyságtétellé kell válni az öltözködésünknek és a
magatartásunknak is. A hívő ember minden helyzetben az Úrra mutat, így az öltözetét
egész külsejét úgy kell gondozni, hogy ne megbotránkoztasson, hanem az Úrra
mutasson, kifejezve, hogy Isten gyermekei nem a világnak akarnak tetszeni,
hanem Uruknak. Mindennapjainkat nem a divat határozz meg, hanem az Úr iránti
szeretetünk.
Az öltözeteket is nagy gonddal és művészi munkával készítették. Nem az
vezérelte őket, hogy minél hamarabb meglegyenek vele, hanem az, hogy amit az
Úrnak készítenek, szép és kiváló minőségű legyen. Nem a selejtet, az értéktelent
adták az Úrnak, hanem a legértékesebbet. Nem kísértette meg őket, hogy ezeket a
gyönyörű kézimunkákat eladják nagy összegért, nem a maguk hasznát nézték,
hanem az Úr dicsőségét. Mi is tanulhatunk tőlük, hogy mindent ilyen gondossággal
végezzünk, amit ránk bíz az Úr. Isten dolgait nem lehet összecsapni, mégis
mintha így volnánk vele. Sokan úgy gondolják, Istennek jó a minőségen aluli
munka. Isten tőlünk minőséget vár.
Az Úr Jézus a csodálatos példázat elmondása után tovább megy, hogy élje,
amit hirdetett, és vigye az Atya megbocsátását azoknak, akik erre vágynak. Jézus
megy, hogy hirdesse, van elengedés, jöhet mindenki, aki érzi kifizetetlen
számlája súlyát, mert Ő majd a kereszten ezt elrendezi, így megszabadulva
élhetnek az Atya dicsőségére. Mi is vihetjük az elengedés örömhírét, azonban ez
csak akkor lesz hiteles, ha nemcsak hirdetjük, hanem mi magunk is megbocsátjuk
a másik ellenünk elkövetett vétkeit.
Farizeusok is felkeresik Őt, de nem gyógyulni akarnak, nem bocsánatot
kérnek, hanem próbára akarják tenni (Mt 19,1-9). Lám még ezt is lehet, próbára
tenni az Urat, Ő pedig nem tér ki előle. Szomorú, hogy az ember akarja próbára
tenni Teremtőjét, mintegy vizsgáztatja, ahelyett, hogy alázattal porba hullana
előtte.
A házasság felbontásáról, itt tulajdonképpen egyoldalú felbontásáról
kérdezik Jézust, aki nem ebből az irányból közelíti meg a kérdést, hanem Isten
felől. Az Úr pozitívan, az Írásból
kiindulva, Isten akaratát kiemelve válaszol. Isten férfivá és a nővé teremtette az embert, Isten akarata szerint házassági kapcsolat férfi és nő között jön létre. Isten
szerkeszti egybe a férfit és a nőt a házasságban, így a házasság gyógyítható.
Tehát a hozzáállásunkon kell változtatni, úgy kell kezelnünk minden felmerülő
problémát, hogy az Úr jelenléte által van megoldás, gyógyulhat a kapcsolat. Ma
sokan úgy állnak hozzá, hogy a válás a megoldás, nem is akarnak azért tenni,
hogy rendbe jöjjön a kapcsolat. A farizeusok is úgy gondolták, legegyszerűbb, ha
elbocsátják a feleséget. Azonban ez menekülés, a házasságban érvényesülni kell
a felelősségnek is.
Amikor Jézus rámutat, hogy a férfi és a nő kapcsolata teremtési renden
alapul, tulajdonképpen azt hangsúlyozza, hogy a házastársak Isten ajándékai
egymás számára. A problémák megoldása pedig nem az elbocsátás, hanem a
megbocsátás. Ha így látjuk a kérdést, akkor lehet, hogy Máté tudatosan
illesztette ezt a szakaszt az adós szolga története után. Azt akarja így
elérni, hogy mindig úgy lássam magam, mint akinek sok adósságot bocsátott meg
Isten, a házastársamat pedig úgy lássam, hogy ő az, aki hozzám képest
jelentéktelen összeggel tartozik. Tehát az ő vétke eltörpül az enyém mellett.
Ha így látom a házastársam, könnyebb a megbocsátás. Ha felismerem, hogy Ő
ajándék a számomra ragaszkodom hozzá.
Az Úr Jézus így védelmezi azt a felet, aki csak kézbe kapja a válólevelet,
és nem tehet ellene már semmit, így kiszolgáltatottá válik. Az Úr visszautal a
kezdetekhez. Jó, ha mi is követjük Jézus problémamegoldó magatartását, mindig
azt helyezi előtérbe, ami Isten eredeti szándéka. Azt mondja, nem így volt
kezdettől fogva. Tehát visszamegy a kezdetekhez, helyreállítja Isten eredeti
akaratát, és lehámozza róla mindazt, amit az ember keményszívűsége következtében
rárakott.
Életünk minden kérdésében mi is igyekezzük megkeresni, hogy Isten eredetileg
hogyan is gondolta azt a dolgot. Ne elégedjünk meg a hagyományokkal, mai
szokásokkal, hanem igazítsuk hozzá életgyakorlatunkat Isten akaratához. Ha így
cselekszünk, gyógyulni fog a kapcsolatunk, az életünk.
Urunk megmutatja, hogy tegyünk meg mindent a gyógyulás érdekében, mert a
házasság gyógyítható, ne adjuk fel azonnal. Hangsúlyozza a ragaszkodást a
másikhoz. A házastárs nem tárgy, hanem ő is ember, akinek szüksége van hűségre,
ragaszkodásra, biztonságra. A ragaszkodás azt jelenti, hogy aki megosztotta
velem ifjúságát, szépségét, egészségét, az fontos számomra akkor is, amikor
ezek az értékek átalakultak. Ő maga a fontos nekem, őt szeretem, szeretetből
léptem vele házasságra, szeretetből maradok mellette, akkor is, ha nem mindig
szeretetreméltó a másik. De én sem vagyok mindig az, és az Úr ennek ellenére
szeret.
Tehát a gyógyítást kezdjük a saját szívünkkel. Az Úr ismét rámutat, hogy
a probléma mindig a szívben keresendő, mégpedig az én szívemben. A csalárd szív
elhiteti velem, hogy csak a másik a hibás, az Úr elé tárt szív pedig felismeri,
hogy a hiba nálam van. Ha gyógyul a szívem, bűnbánat által, gyógyulni fog a
házasságunk is.
HŰSÉGED VÉGTELEN
Hűséged végtelen, Atyám, nagy Isten,
Elhat a mélybe s az egek fölé. Irgalmad nem fogy a múló idővel. Ki voltál
az maradsz mindörökké.
Hűséged végtelen, Hűséged végtelen
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányom pótolod hatalmas kézzel.
Hűséged végtelen, Uram hozzám.
A tél, a nyár, az ősz, a feslő tavasz.
A nap, a hold s a nagy csillagsereg, ezt zengi szüntelen együttes karban:
Te vagy az írgalom, a szeretet.
Hűséged végtelen, Hűséged végtelen
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányod pótolod hatalmas kézzel.
Hűséged végtelen, Uram hozzám.
Eltörlöd bűnömet, béke leng körül.
Velem vagy s lényed úgy megvidámít.
Erőt adsz mára a holnapra reményt.
Áldásod ontja rám bő árjait.
Hűséged végtelen, Hűséged végtelen
Mindennap új áldás árad reám.
Hiányod pótolod hatalmas kézzel.
Hűséged végtelen, Uram hozzám.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése