E
|
gy új könyvet
olvasunk mától az Ószövetségből, mégpedig Jóel próféta írását (Jóel 1,1-12). A
próféta és kora már messze van attól az időtől, amiről Mózes könyvében
olvastunk. Már valószínűleg csak a déli országrész van meg. Ők is sok
nyomorúságon átmentek már, de Isten velük van. A nyomurúságok közepette is
azzal bátoríthatják szívüket, Isten itt van köztünk. Jóel nevének jelentése is
a menny felé irányítja tekintetüket, az Úr az Isten, üzeni már a név. Ezzel
megerősíti őket abban, hogy bármit mutat is az élet, Isten kezében vannak az
események.
Jóel idején hatalmas sáskajárás pusztított Júdában, a próféta azzal
vigasztal, hogy rámutat, ez az esemény is Isten akaratával történik, tehát Ő
most is jelen van. Másrészt a sáskajárás Isten ítéletét fejezi ki, vagyis nem
véletlen történt, hanem azért, mert a nép elfordult Tőle, de ha megtérnek, rendeződik
a kapcsolat. A természeti katasztrófa eszköz Isten kezében, ami által
megszólítja, elgondolkodtatja és bűnbánatra indítja népét.
Feltehetjük a kérdést, miért engedi az Úr, hogy katasztrófák sújtsák
népét? Az Igéből azt a választ kapjuk, hogy ezáltal javítja meg a hallásunkat,
tesz érzékennyé szavára. Hiszen most keresik az Urat, odafordulnak hozzá, amíg
minden jó volt, amíg egyre jobban éltek, nem keresték szívből Istent. Így van ez
a mi életünkben is, akkor kezdünk igazán közeledni Urunkhoz, amikor probléma
van az életünkben, amikor az addigi körülmények megbomlanak. Isten, mivel szeret,
felhasználja nyomorúságainkat. Csendesedjünk el, és nézzük meg, ha minden
sikerült volna az életemben, kerestem volna-e az Urat. A mélység, a rabság
gyakran elvégzi bennünk, hogy forduljunk Istenhez és kérjük segítségét.
Természetesen nem kötelező megvárni, amíg elromlik életünk, kereshetjük Őt már
akkor, amikor rendben vannak dolgaink. Sőt, már akkor kellene Hozzá
járulnunk, mégpedig hálaadással, hiszen minden az Ő kezéből jön, az Ő ajándéka
mindaz, amivel rendelkezünk.
Az idősebb generációt szólítja meg a próféta, azt kéri, emlékezzenek a
korábbi időkre, lássák meg, hogy amíg Isten útján jártak, az Úr megoltalmazta
őket, megáldotta munkájukat, örülhettek gyümölcsének. Így azután a mostani sáskajárás Isten ítéletét jelenti, amin keresztül bűnbánatra szólít fel. A
felszólítás azt is jelzi, Isten várja őket, és ha komolyan veszik szavát,
megbocsát, és újrakezdhetik Vele az életet. Saját életünk nyomorúságait is
Isten szavaként lássuk meg, általuk az Úr szól, és kéri, álljunk meg,
figyeljünk Rá, és bízzuk Rá életünket még ma.
Folytatódik a tegnap megkezdett példázat, a gazda kifizeti a napközben
felfogadott munkásait (Mt 20,8-16). Isten nem zsákmányol ki senkit, értékeli
életünket. Az utolsókkal kezdi, akik a legtöbbet vártak arra, hogy felfogadják
őket, ők kapják meg elsőként a bért. Ezek az emberek a legtöbbet szenvedtek,
amíg társaikat felfogadták, ők végig elutasításban részesültek, a depresszió
egyre jobban eluralkodott rajtuk. A gazda ezzel a sorrenddel jelzi, számára
fontosak, megbecsüli és értékeli őket. Mert nem csupán odavet nekik valamit,
hiszen alig dolgoztak, hanem ők is megkapják az egész napi bért. Ők sem
másodrendű emberek, teljes értékűek az Úr előtt.
A gazda értékeli kitartásukat, hiszen elmehettek volna a piacról, ők
azonban türelmesen vártak. Aki az Úrra
vár, soha nem csalódik. Keressük Őt türelmesen, ne csüggedjünk, hanem várjunk az
Úrra, a maga idejében felfogad, és megadja a bért is. Nem ad kevesebbet, mint a
többinek. Milyen jó, hogy nem azt adja, amit érdemlünk, hanem felragyog
kegyelme. Ha azt kapnánk, amit érdemlünk, az ítéletet kapnánk, azonban Jézusért
többet, az életet kapjuk érdemtelenül.
A korábban munkába állók azt gondolták többet kapnak, de ők is annyit
kaptak, mint az utolsók, hiszen ebben állapodtak meg. Azonban zúgolódnak,
szívükben megjelenik az irigység. Pedig, ha jól nézik, mégis többet kaptak,
hiszen ők egész nap dolgozhattak, amíg amazok gyötrődtek. A gazda megóvta őket
a szégyentől, a stressztől.
Így tekintsünk mi önmagunkra, Isten kegyelme az, hogy rég meghallottuk a
hívást és így a keskeny úton járunk. Örüljünk annak, ha valaki az élet
mélységeiből, évtizedes távollét után hazatalál. Ne irigykedjünk, mint a
tékozló fiú bátyja, gondoljunk arra, hogy mi már rég élvezhetjük az atyai ház
áldását. Másrészt azt sem kell elfelejteni, hogy aki később tér meg, tovább
tékozolja életét, annak még több bűn lesz jelen a szívében.
Tehát aki hamarabb hazatalált, adjon hálát az Úrnak, köszönje meg
kegyelmét, mert sok nyomorúság kimaradt életéből.
A zúgolódóknak is meg kellene látni, hogy az sem rajtuk múlt, hogy
korábban munkába állhattak, ők is egész nap várhatták volna a munkát, ha a
gazda nem könyörül meg rajtuk. Ha valaki korán megismeri az Urat, az sem az Ő
érdeme, hanem Isten különös kegyelme. Így hát legyen hálás, aki már gyermek- és
ifjúkorában hallhatta az evangéliumot, és átélhette az Úr kegyelmét.
Az elsők panaszolják, hogy ők hordozták a nap terhét, de úgy gondolom, az
utolsók is szívesen ott lettek volna és együtt dolgoztak volna velük. Ezt a
gondolkodást az Úr gonoszságnak nevezi. Ne másokkal törődjünk, ne is azzal,
amit kapunk, és így ne azt nézzük, mit kap a másik, hanem örüljünk az Úrnak és
nekünk adott ajándékainak. Bízzuk magunkat Urunkra, mert Ő jó, sajnos ez már
rólam nem mondható el, mert jelen van a szívemben a gonosz. De kérhetem Uram,
hogy tisztítson meg, hogy tudjak örülni, amikor mások is Isten munkásaivá
válnak.
Most, most még ifjú korodban
Most, most még ifjú korodban
Add át Jézusnak szíved,
Míg öröm, remény, vidám kedv,
Ifjúság, erő tied.
Fenn ragyogva élted napja,
Jöjj az Úrhoz szaporán,
A Megváltó szent ügyéért
Munkálkodj későn, korán.
Hogy Jézus szíved lakója,
Ne csak szád, de életed
Prédikálja, s hogy tanácsát
Te is híven követed.
Fenn ragyogva...
Búban úgy, mint jó napokban,
Add időd, erőd neki,
S hogyha küld, siess örömmel
Országát terjeszteni.
Fenn ragyogva...
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése