M
|
inden történés
az Úrtól indul, az Ő parancsára megy végbe (3Móz 8,1-36). Nem Mózes tervezi meg
az eseményeket, nem ő ad törvényt, hanem Isten. Azért van még Izráel a
Sínai-hegy tövénél, mert az Úr a Vele való kapcsolattartás szabályait és az
életre vonatkozó útmutatásokat most adja át nekik. Eljön az idő, és belépnek Kánaán földjére.
Arra a területre, amit még Ábrahámnak ígért az Isten. Most már népként fognak
megérkezni, és az Úr felkészíti őket arra a pillanatra. Kezükbe adja az élet
használati utasítását. Egy olyan
útmutatót ad nekik, ami mindig iránytűként fog szolgálni. Amikor elakadnak, nem
tudják, merre menjenek, mit tegyenek, akkor az Úr szava utat mutat. Mi magunktól nem tudjuk, mi az Isten szerinti jó, amit a természetünkben hozunk
iránymutatást, azt a bűn befolyásolja, hatja át. A körülöttünk lévő világ
szokásait szívjuk magunkba, döntéseinkben olyan hagyományanyag határoz meg, ami
legtöbbször nem Istentől származik. Lemásoljuk környezetünket, hatással van
ránk a családunk, a társadalom, az iskola, de ezek nem az Úr szavához igazítják
életüket, tanácsaik sem Isten akaratát tükrözik. Amikor ezt felismerjük,
válságba kerülünk, és olyan jó, hogy az Úr nem hagy ebben az állapotban,
megismerteti velünk Önmagát, kezünkbe adja igéjét, és kiderül az ég.
Rádöbbenünk arra, hogy van mihez igazodni, van egy használható zsinórmérték. Mert Isten
igéjének soha nem jár le a szavatossága. A bizonytalan, önmagát kereső ember
véleménye nagyon hamar korszerűtlenné válik. Isten szava azonban mindig friss,
mindig mai.
Isten papot is adott a számukra, Áront és fiait, és most az ő
felkenésükre kerül sor. Ők lesznek azok, akik Isten színe elé állnak, ők
képviselik a népet, közbenjárnak értük és kérik számukra Isten bűnbocsánatát.
Az a csodálatos küldetésük, hogy egész életükben az Urat szolgálják. Szolgálati
területük a szent sátor, oda járnak be, és jelennek meg a Szent Isten színe
előtt. Mert Isten jelen volt a sátorban, jelen van az életünkben. Minden
csendesség és istentisztelet az Úr jelenlétébe való belépés lehetősége. Mert Ő
jelen van igéje és Szentlelke által. Így kínálja kegyelmét, az életünk
megváltozásának lehetőségét, és hív a magával való életközösségre. Azért van
jelen, mert találkozni akar velünk, szólni kíván hozzánk. És ahhoz, hogy létrejöjjön
a találkozás, meg is kell hallanunk, amit mond. Isten jelenléte nem babonaszinten
nyilvánul meg, itt van, és megáld. Ő a
szívünket kéri, be akar oda költözni, és állandóan kommunikálni szeretne
velünk. Minden emberrel személyes kapcsolat kiépítésére törekszik. Mindent
megtesz azért, hogy mindannyian személyesen megismerjük Őt.
Az úrim és a tummim jelezte, hogy az élet minden kérdésében Istenhez
lehet fordulni, szabad Tőle válaszokat várni. Ez a két kő Isten akaratának a
felismerésében segítette őket. Amikor tanácstalanok voltak, kérdezték Istent, Ő
pedig a két kő segítségével válaszolt. Ma már nem így keressük Isten akaratát,
de fontos, hogy bátran kérdezhetünk. Ő igéjén keresztül a Szentlélek által
megmutatja a választ. Ehhez jól kell ismernünk a Bibliát, és fontos, hogy
összefüggéseiben is lássuk az üdvtörténetet, illetve azt, hogy az egész Írás
mit mond arról a témáról. De nemcsak Isten válaszának a megértése a fontos,
hanem annak a megcselekvése is. Amit megértek, azt tegyem, amit mond az Úr, ahhoz
tartsam magam. Tulajdonképpen ez a leglényegesebb, mert hiába tudom elméletben, mi Isten akarata, ha nem aszerint cselekszem. Induljunk el az engedelmesség
útján.
Az Úr szólt Jánoshoz, hatalmas esemény volt ez (Lk 3,1-20). Négyszáz éves
csönd után Isten szól egy emberhez, és általa a néphez. Mindez bizonyosságot
jelent afelől, hogy az Úr cselekedni kezd. Megváltja népét, de mindez nem az
elvárások mentén fog történni, hanem a kegyelem személyes megtapasztalásáról
fog szólni. Isten személyeket szólít meg, Téged és engem. Ki akar ragadni a világ sodrásából, a bűnből,
és rá akar állítani az élet igazi útjára. Ez az út a keskeny. Kevesen járnak ugyan rajta, de életre visz.
Ezt az utat kell megtalálni, és hittel elindulni a cél felé. Nem is könnyű ez, mivel az emberek többsége
egy másik úton jár, a szélesen, amely a tömeg útja, a sodrás útja, ahol mások
lendülete, iránya, szokása visz előre. Mindez úgy történik, hogy át sem
gondoljuk, jó-e ez az út, és ezen kell-e járni, és van-e másik is. Most állj meg,
gondolkozz, halld meg az Úr szavát: lehet másként. Van más értékrend és
életforma, nemcsak az, amit ez a fogyasztói társadalom lövell rád. Lehet
másképp élni Isten kegyelméből. És ehhez a máshoz Jézus az út, a minta. Aki
elindul Őt követni, az boldog lesz, és tudni fogja, hová tart. Nem céltalanul
bolyong, hanem vándorol. A vándornak van úticélja. Ez a cél az örök élet. Mert
több az élet a pénznél, a rohanásnál, a számlák uralma alatt való élésnél. A
krisztusi élet mindezektől és a bűn mindenféle hatalmától való szabadulás.
Ezt hirdeti már János is. Egy új életforma születhet meg, és ez a szó
szoros értelmében így van. A bemerítés kifejezi: a régi életforma meghalt. A
bűnös természet ott maradt a Jordánban, és egy egészen új ember emelkedett ki a
vízből. Mindez Isten munkája. Az éli át, aki maga is szabadulni szeretne a
régitől, és kész azt halálba adni. Mindez az Úr Jézus keresztjén megy végbe.
Ott halhat meg Vele együtt a régi emberem, és kaphatok egy új természetet.
A megkeresztelkedettek számára mindez nem egy új szokás volt, és nem úgy
mentek tovább, hogy most már minden rendben van, hanem elkezdték kérdezni: mit tegyünk? Ha most már Isten országba tartozunk, mit tegyünk, hogyan éljünk? És
ezek a kérdések az élet fontos területére koncentrálódtak, az anyagi ügyeket is
érintették. Senki nem gondolta, hogy ez nem tartozik Istenre, sőt, inkább úgy élték
meg, ha új emberré lettünk, akkor ez újfajta életvitellel is jár. Most már
másképp állunk az élethez, az emberekhez. Nem szűkítették le az Istennel való
kapcsolatot a templomra, a liturgiára, hanem kibővítették az életre. Nem
csináltak kulturális rendezvényt Isten tiszteletéből, hanem megkezdték az élet
tiszteletét, Istenre figyelve.
A vámszedők és a katonák is kérdezik Jánost. Az Úr előtt állva érzékelik, hogy valami nincs rendben. Nem jó az a gyakorlat, ami kialakult, amit a vezetők
szabtak meg. A központi gondolata a válasznak: elégedj meg! Nagy és fontos
üzenet. Elégedj meg azzal, ami van, és ne akarj mindenáron többet, újabbat, és
különösen ne mások kárán. Nemcsak azt mondja, ne akarj többet, hanem ha kettő
van valamiből, adj annak, akinek nincs. Hát, ez elég meredek, mi a sokból sem
adunk, még többet akarunk. Pedig mennyivel felszabadultabbak lennénk, ha nem az
anyagi javak határoznának meg minket. Ma az anyagi javak, a jólét rabjai
vagyunk. Azt gondoljuk, a mennyiség egyenlő a minőséggel, azonban ez óriási
tévedés. A minőség független a mennyiségtől. A minőség személy-, vagyis
kapcsolatfüggő. Ha kapcsolatban vagyok az Úrral és a környezetemmel, minőségibb
lesz az életem. Kezdjünk el kérdezni, és átalakítani gondolkodásunkat,
magatartásunkat. Induljunk el a mennyiségtől a minőség felé.
VEZESS, JÉZUSUNK
1.
Vezess, Jézusunk,
S Véled indulunk.
Küzdelemre hív az élet,
Hadd kövessünk benne Téged!
Fogjad hát kezünk,
Míg megérkezünk!
2.
Ha erőnk lankad,
Segélj, vígy magad,
Így bár vészbe borul egünk,
Velünk vagy Te, nem rettegünk.
Tenger harcon át
Visz az út Hozzád.
3.
Ha sok fájdalom
S bánat súlya nyom,
Sírva nézem, más mint szenved,
Taníts tűrni s bízni Benned.
Dicső, szép a cél,
Szívem jót remél.
4.
Éltem Rád bízom,
Drága Jézusom.
Bár göröngyös úton járok,
Erőt, vigaszt Tőled várok.
Aki híven fut,
Mennyországba jut.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése