A
|
bölcsesség megnyilvánulásairól szól
igénk (Péld 15,1-19). Úgy teszi ezt, hogy összehasonlítja a balgasággal. A
bölcsesség, vagyis a hitben élő ember már másképpen nyilvánul meg, mint az, aki
nem ismeri az Urat, vagy akár Jézus nélkül élő önmaga. Miért is van ez így?
Mert az ember azt mondja, ami a szívében van. A reakciót a belső emberünk adja.
És ha még az óember van hatalmon, akkor az ő természete fog reagálni. Mert az
ember aszerint szól, amilyen a belső tartalma. Ha a régi természet van bennünk,
annak a szókincse és indulata lesz jelen a beszédünkben is. A legtöbbször a
váratlan élethelyzet mutatja meg, mi a tartalmunk. Akiben Jézus él, abból a
Jézusi indulat és az Ő szókincse bukkan elő. Jó megvizsgálni, hogy Ő van-e a
szívünkben, vagy még mindig a régi önmagunk?
Az Úr Jézus indulatából származó válaszok lecsillapítják a másik embert.
A saját indulatunk szavai inkább olajat öntenek a tűzre. Az ige azonban arra
szólít fel, hogy az Ő indulata legyen bennünk, azt engedjük érvényre jutni. A
bölcsek nyelve kívánatossá teszi a tudományt, ez alatt szabad értenünk a
hatékony bizonyságtételt. Akiben az Úr Lelke lakik, az eredményesen ismerteti
meg Isten szavát az emberekkel. Az ilyen ember hitelesen tesz bizonyságot, az
élete is arról beszél, amit hirdet, amit tanít.
Jó olvasni: mindenütt ott van az Úr szeme, és ez most különösen is
megnyugtató. Ott van az Ő szeme a mai helyzeten is. Látja a vírust, de a rendelkezéseket
is. Isten jelen van! Ezért nem csüggedünk el, és nem esünk pánikba sem, mert Ő
lát minket. Szemét övéin tartja. Talán most fogjuk igazán megtapasztalni, hogy
az Úr követőinek még a hajuk szála is számon van tartva. Igen, Atyánk akarata
nélkül semmi sem történhet velünk. És ha Ő engedi a nehezebb pillanatokat, az
jelzi: Ő is velünk van. Nem enged magunkban a mély vízbe, a nyomorúságba. Mert
ugyan lesz nagy nyomorúság, de Ő ott is jelen lesz, elérhetővé válik.
Nagy tapasztalat és üzenet jelenik meg ebben a versben: „Jobb a kevés az
Úr félelmével, mint a tömérdek kincs háborúsággal”. Bizony, gyakran látni, hogy
a javak sokasága, a jólét elérése nem hoz magával békességet, nem javítja az
emberi kapcsolatokat. Sőt, inkább azt tapasztaljuk, hogy amikor minden megvan,
sikerül megszerezni, amire vágytak az emberek, megromlik vagy az egészség, vagy
a családi kapcsolat. Az ige nem a szegénységet magasztalja, hanem az Úr
jelenlétére mutat rá, arra, hogy különbség van, ahol jelen van az Úr. Ott lehet,
hogy kevesebbjük van, de Isten jelenléte a legfontosabbat adja, az életet,
békességet. Ahol jelen van az Úr, ott megelégedettség tapasztalható, elég a
kegyelem. Másrészt a hívők megtapasztalják Isten gondviselését. Amire szükségük
van, azt az Úr megadja. Az ilyen légkör békességet áraszt. Isten hathatós
jelenléte javítja a kapcsolatokat.
Urunk tovább tanítja követőit (Lk 16,1-12). Talán furcsának tartjuk ezt a
példázatot, azonban ez nem pénzügyi tanmese, hanem a keskeny úton való járáshoz ad
útmutatást. Mivel ez példázat, nem kell minden elemét szó szerint venni. Az
üzenete, az Úr Jézus mondanivalója a lényeg. Tehát ebben az esetben is azt
kérdezzük, mit akar nekem mondani az Úr. Ha azonnal nem értjük, ne tegyük félre,
ne is rohanjunk a kommentárokhoz, hanem előbb magunk fáradozzunk vele.
Igyekezzünk magunk hozzáférni a gyümölcshöz, amit a héj magába zár. A
csonthéjas gyümölcsöket sem dobjuk félre kemény héjuk miatt, hanem igyekszünk
megtalálni azt az eszközt, aminek a segítségével a belsejéhez juthatunk. A mi
eszközünk az imádkozás és a Szentlélek vezetése.
A sáfárt bevádolják, tehát rosszindulat
veszi körül. Besúgók mindig voltak. Azonban ez a sáfár nem esik kétségbe, hanem
igyekszik megoldani a problémát. Mégpedig úgy teszi, hogy az adósokat kedvezményben,
adósság-elengedésben részesíti. Így, akik tartoztak, a barátaivá válnak, másrészt
a gazda sem veszíti el őket. Így van
esély, hogy ezek az emberek a kevesebbet vissza fogják fizetni. Az elengedés
hálára kötelezi őket. Mert a sáfár mindezt a gazdája nevében teszi.
Urunk ezzel a missziót helyezi a szívünkre, mentsük az embereket.
Hogyan? A kegyelem hirdetésével. Mert a
kegyelem pont ezt jelenti, Isten elengedi a tartozásunkat. Az Úr az adósakat,
az elrontott életű embereket keresi, azokat, akiknek emberileg nincs esélyük
arra, hogy Isten országába belépjenek. Mi lehetünk azok a sáfárok, akik azon
fáradoznak, hogy a hamis mammont Isten barátaivá tegyék. A gonosztól úgy
mentesíthetjük ezt a világot, ha hirdetjük az evangéliumot, és mindent
megteszünk, hogy azt befogadva, Isten gyermekeivé legyenek. Az Úr nem
eltávolítja a gonoszt, a nem hívő embereket, hanem az ige magja által új
emberré akarja formálni őket. Adósból
megkegyelmezett szolgává formál az Úr. Akinek pedig elengedik az adósságot, az
hálás lesz. Aki megtapasztalja, hogy az Úr elengedte, sőt, maga fizette ki az
adósságát, az nem tud nem hálás lenni.
Jézus, világ Megváltója
1. Jézus, világ megváltója, Üdvösségem megadója, Megfeszített Isten Fia,
Bűnömnek
fán függő díja: Jézus, engedd hozzád térnem, Veled halnom, veled élnem.
2. Szent kereszteden kereslek, Szomorú szívvel szemléllek, Mert így
gyógyulást re-
ménylek: Moss meg szent véredben s élek. Jézus, engedd hozzád térnem,
Veled hal-
nom, veled élnem.
3. E keresztről, én Reményem, Tekints reám szerelmesen, Épen téríts
hozzád engem,
Mondván: ”bűnöd elengedtem”. Jézus, engedd hozzád térnem, Veled halnom,
veled él-
nem.
4. Ne gerjedezz vétkem ellen, Sőt véreddel kegyelmesen, Ily mocskos
beteget, híven
Moss meg, s bűntől üres lészen. Jézus, engedd hozzád térnem, Veled
halnom, veled
élnem.
5. Engem ily nagy szerelmedből, Végy hozzád szent kegyelmedből, Vegyek
erőt ke-
resztedből, És végbúcsút bűneimtől. Jézus, engedd hozzád térnem, Veled
halnom, ve -
led élnem.
6. Ajánlom magamat néked: Sebeidben szívemet vedd; Ó, nyíljál fel, piros
forrás, mert
nagy bennem rád a vágyás! Jézus, engedd hozzád térnem, Veled halnom,
veled élnem.
7. Ez keserves halálodért, Melyet felvettél éltemért, Vedd szívemet
mindezekért, Megér-
demlett jutalmadért. Jézus, engedd hozzád térnem, Veled halnom, veled
élnem.
8. Nyílj fel, édes szív rózsája, Jó illatú violája, Hogy lehessen
maradása Szívemnek, s
benned lakása. Jézus, engedd hozzád térnem, Veled halnom, veled élnem.
9. Engem, bűnöst, kérlek, ne hagyj, Halál rabját kínra ne adj; Sőt, ha
eljő majd halálom:
Szent jobbodra engedj állnom. Jézus, engedd hozzád térnem, Veled halnom,
veled él-
nem.
Isten áldásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése